С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 20 юни 2017, 9:34, 11226 прочитания

Mastercard: Потребителите в Източна Европа взимат касова бележка само ако им трябва

Пасивното поведение е причина за най-голям дял от сивата икономика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Потребителите в Източна Европа се отнасят негативно към сивата икономика и биха насърчили правителствата си да се борят с нея. Това декларират над 80% от запитаните в проучване на IPSOS по поръчка на Mastercard, проведено в 10 страни - България, Босна и Херцеговина, Хърватия, Чехия, Унгария, Полша, Сърбия, Словакия, Словения и Румъния), предава "Дневник".

Също така в момента, в който осъзнаят, че безкасовите плащания и вземането на касови бележки помагат в борбата срещу търговски измами, гражданите са склонни да променят навиците си при пазаруване, казват авторите на проучването. В почти всички държави, които покрива проучването, повечето граждани са наясно със сивата икономика и я приемат като отрицателно явление. Мнозинството (69%) разбира, че тя води до намаляване на средствата, предназначени за обществени услуги като образование, здравеопазване и пътна инфраструктура.


Над 70% осъзнават, че прикриването на доходи от данъчните инспекции има негативно въздействие върху растежа на икономиката и води до нелоялна конкуренция. Над 80% от потребителите биха призовали правителствата си да предприемат действия за борба със сивата икономика (вариращи от 72% в Полша до 92% в България и 93% в Босна и Херцеговина).

Запитаните потребители разбират, че с нерегистрирането на всички или на някои от транзакциите с цел избягване на данъци допринасят за растежа на сивата икономика. Въпреки това проучването сочи, че много от тях не осъзнават, че собствените им навици при пазаруване могат да доведат до положителна промяна.

Почти половината от запитаните (45%) вземат касови бележки само когато знаят, че може да им потрябват. Освен това те не са запознати с това, че електронните плащания могат значително да помогнат в борбата със сивата икономика. Само 37% от запитаните идентифицират разплащането с карта вместо с пари в брой за един от начините за борба със сивата икономика. В Унгария едва 13% са отговорили по този начин, което е едно от най-ниските нива на информираност в Източна Европа.



След като потребителите разберат, че промяната в тяхното собствено поведение при пазаруване може да помогне в борбата със сивата икономика, те са съгласни да го направят. Близо 80% от запитаните са склонни по-често както да извършват плащанията си електронно (от 60% в Словения до 85% в Румъния; средно 76% за Източна Европа), знаейки, че електронните транзакции помагат за намаляване на сивата икономика, така и да вземат касови бележки при всяко плащане (от 71% в Чехия до 94% в България; средно 86% за региона).

Според проучването на EY "Намаляване на сивата икономика чрез електронни разплащания", поръчано от Mastercard през 2016 г., пасивното поведение е причина за най-голям дял от сивата икономика в района на Източна Европа. Потребителите остават "пасивни" в усещането, че не получават никакви преимущества, а често дори не са запознати с това, че търговецът не отчита продажбите пред данъчните служби.

Новото изследване разкрива още, че високото ниво на информираност за сивата икономика води до по-големи очаквания от правителствата да се борят срещу нея. В тези държави (Босна и Херцеговина, Сърбия, България и Хърватия) запитаните смятат, че потребителите трябва да участват в борбата със сивата икономика, като ограничат възможностите на бизнеса да прикрива доходите си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 586 прочитания

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април 1 Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 2850 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Онлайн продажбите: Малко компании, много купувачи на дрехи

Сравнението с ЕС показва, че българите са на дъното при електронното банкиране

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10