С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 21 юни 2017, 19:49, 23722 прочитания

Онлайн продажбите: Малко компании, много купувачи на дрехи

Сравнението с ЕС показва, че българите са на дъното при електронното банкиране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Само 9% от компаниите в България продават онлайн. В ЕС това прави всяка пета компания.
Само 9% от компаниите в България продават онлайн, докато в евросъюза една пета от фирмите използват интернет като канал за продажби и едва 3% от тях в 28-те страни членки не са имали интернет връзка към началото на 2016 г. Това показват данните на Евростат, обобщени в доклада "Дигиталната икономика и общество в ЕС". Данните като цяло говорят, че бизнесът изостава от потребителите, предвид че 85% от домакинствата в ЕС имат интернет, а все по-голяма част разчитат на мрежата и за пазаруване - две трети от тях са купували стоки или услуги онлайн, като електронните продажби вече носят 16% от общия оборот в сравнение с 14% през 2010 г.

Българските потребители значително изостават от тези темпове на развитие - само 27% от тях са пазарували онлайн в последната година преди изследването. За сметка на това сме първенци в ЕС по пазаруване на дрехи и спортна екипировка - 78% от хората в страната, които са купували нещо онлайн през последните 12 месеца, са поръчвали именно такъв тип стоки. При онлайн банкирането българите са на опашката в ЕС с едва 7%, а само 1% са купували онлайн съдържание.


Другите данни за страната също показват изоставане на България от ЕС, но все пак отчитат силен ръст през годините. Например данните на Nielsen за българския онлайн пазар сочат, че едва 1.1 млн. са интернет купувачите в България през 2016 г., което е по-малко от 20% от общото население, докато в ЕС средният процент е 46. А според представители от пазара онлайн търговията е между 600 и 700 млн. лв. за миналата година.

Кой е онлайн и какво прави там

През 2016 г. 85% от домакинствата в ЕС са имали достъп до интернет в сравнение със 70% за 2010 г. Огромна част от потребителите в страните членки (83%) ползват широколентова връзка, като делът им расте устойчиво – при фиксираните устройства нарастването е от 57% през 2010 г. до 74% през 2016 г., а при мобилните увеличението за същия период е четирикратно – от 10% до 41%.



По този показател България стои добре. Малко над половината от домакинствата в страната (57%) имат широколентов интернет достъп. Все повече потребители влизат онлайн през мобилни телефони – в България делът им е 71% при средно за ЕС 79%, макар че най-често целта е комуникация.

Бизнесът също все по-често използва мобилен широколентов достъп, като през 2016 г. над две трети от компаниите (69%) са влизали в интернет по този начин в сравнение с 28% през 2010 г. Все пак в огромната си част дружествата (95%) разчитат на фиксирана връзка.

Индивидуалните потребители най-често използват интернет за изпращане и получаване на имейли (86%), търсене на информация (80%), четене на новини (70%) и участие в социални мрежи (63%). Употребата е различна в отделните страни членки, отбелязват анализаторите от Евростат – онлайн телефонните и видеоразговори например са най-популярни в България (80%), а участието в социални мрежи – в Унгария (83%) и Малта (82%). Потребителите във Финландия (92%), Дания (91%) и Холандия (91%) най-често използват интернет банкиране, а в Литва (93%) и Хърватия (91%) са най-активните читатели на новини онлайн.

Бизнесът от своя страна разчита на интернет, за да достигне потребителите, и увеличава онлайн присъствието си чрез поддържане на собствени уебсайтове, използване на социални мрежи и таргетирани реклами. Една четвърт от компаниите (24%), които имат собствени уебсайтове, предлагат през тях възможност за онлайн поръчки или резервации. Близо половината (46%) пък разчитат на социални медии за разпространение на информация или с маркетингови цели.

Онлайн пазар

Все по-голяма част от потребителите разчитат на интернет и за пазаруване. През 2016 г. продукти или услуги онлайн са поръчвали 66% от интернет потребителите в ЕС в сравнение с 50% през 2007 г. Най-често онлайн се купуват дрехи и/или спортна екипировка, като шест от всеки десет от европейците посочват, че това е водещата категория стоки и услуги, за която използват възможностите на електронната търговия. Извън лидерската позиция на България тук в доста по-малка степен местните потребители купуват онлайн стоки за домакинството (25%), пътувания и почивки (23%), хранителни продукти (22%), електронни устройства (15%), билети за събития (15%) или книги и списания (12%).

На фона на растящия интерес от страна на потребителите бизнесът в ЕС все още като че ли изостава с навлизането си на онлайн пазара – през 2016 г. една от всеки пет европейски компании е продавала онлайн на потребители, други бизнеси и/или публични власти. Данните на Евростат отчитат сравнително скромно увеличение по този показател спрямо 2010 г., когато делът е бил 15%. В България интернет като канал за продажби използват едва 9% от компаниите, като по-слабо е представянето единствено на бизнеса в Румъния (7%).

Електронните продажби формират 16% от общия оборот в сравнение с 14% през 2010 г. В основната си част (11%) обаче това са т.нар. EDI продажби, при които поръчките са автоматизирани и се обработват посредством комуникация между компютри на базата на стандартизирани форми за обмен на данни, без да е необходима човешка намеса. По този начин например големите супермаркети подават поръчки за големи количества продукти към доставчиците си. Така електронните продажби към други бизнеси (b2b) формират едва 3% от общия оборот в ЕС, а тези към крайни потребители (b2c) – 2%. В България през 2016 г. електронните продажби са формирали 4% от общия оборот на местните компании, като разбито по типове 3% са от EDI продажби и едва 1% от уеб продажби, които в по-голямата си част са били b2b.

Характерно общо за ЕС е, че при големите компании делът на приходите от електронни продажби (22%) е над два пъти по-висок в сравнение с отчетеното при малките и средните предприятия (9%).

Възможностите на облака

През 2016 г. почти една трета (32%) от интернет потребителите в ЕС използват облачни услуги, за да съхраняват документи, снимки, музика и други файлове, независимо от типа на използваното устройство. В сравнение с 2014 г. делът им се е увеличил с 5 процентни пункта.

При бизнеса възможностите на облака все още не се употребяват толкова много – към миналата година почти всички компании в ЕС (97%) са имали достъп до интернет, но малко над една пета от тях (22%) са закупили облачни услуги (в сравнение с 19% през 2014 г.). Делът е най-нисък в България, където едва 7% от дружествата си купуват място в облака. Данните на Евростат показват, че големите компании са много по-склонни да плащат за облачни услуги (45%) в сравнение с малките и средни предприятия (21%).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 3073 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2843 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
Алуминият надвиши 2000 долара за тон за първи път от 2014 г.

Скокът в цената се дължи на затварянето на голяма част от нелегалните производители в Китай и новата екополитика на страната

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки