Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 31 окт 2017, 18:35, 8531 прочитания

Технологиите ще навлизат все по-осезаемо в търговията на дребно

Качеството и атмосферата на пазаруване са най-важните критерии, по които българите избират конкретни магазини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Навлизането на технологиите, персонализацията, създаването на атмосфера на пазаруване, цялостен фокус върху клиента. Това са основните тенденции, които ще движат търговията на дребно през следващите години, стана ясно по време на конференцията Retail In Detail, която списание "Регал" организира във вторник. Темата на форума беше "Голямата трансформация", която се случва в търговския сектор както по света, така и в България.

Данните през различни проучвания показват, че клиентите в страната все повече пазаруват онлайн, използват технологии за разплащания и се интересуват от качеството на продукцията.


Навлизане на технологиите и персонализацията

Навлизането на технологиите и персонализацията към клиентите е една от големите промени, които вече се случват на пазара и се очаква да се развиват и в близките години. По данни на "Ниелсен", които бяха представени по време на конференцията, в България делът на интернет потребителите е 60%, което е по-ниско от средното ниво за Европа - 75%. Същевременно в страната 19% от тези потребители пазаруват онлайн, докато делът общо за Европа е 43 на сто. Според Святослава Свист, управляващ директор на "Нилсен" за България, електронната търговия в страната все още има малък дял, но расте с по-бързи темпове от западноевропейските страни.

Проучване на компанията за картови разплащания VISA пък показа, че 83% от българите са потребители на "мобилни пари", което дори е по-високо ниво от средноевропейското, където този дял е 77 на сто. Сред най-популярните дейности са онлайн банкиране, пазаруване в интернет, изпращане на пари до близки. "Над 50% от инсталираната мрежа за разплащане в магазините вече е безконтактна", коментира Красимира Райчева, мениджър на VISA за България. По думите й проучването на компанията е показало, че 29% от анкетираните българи на възраст между 18 и 34 години плащат безконтактно няколко пъти седмично. Очакванията на 90% от тези потребители са, че през следващите три години ще използват мобилно устройство, за да се разплащат, обясни още Райчева.



Същевременно трансформацията в традиционната търговия също в голяма степен ще бъде свързана с технологиите. По време на форума Грегор Лаптас, директор "Стратегии и операции" в PwC - Полша, коментира, че традиционните търговци трябва да отговорят на нуждите на клиентите, използвайки технологии "вътре" и "извън" магазините. Като пример той даде технологии, позволяващи безкешови плащания, безкасово обслужване, възможност клиентите сами да чекират продуктите си и др.

Поглед върху атмосферата

По време на форума Стела Първанова, член на УС на "Кауфланд България", съобщи, че ако досега производителите и търговците са се фокусирали основно върху конкурентните си предимства, то сега фокусът е изместен към клиента. Същевременно има промени и в критериите, по които даден потребител избира откъде да пазарува, като цената не е най-важният от тях. Според проучване, което "Кауфланд" е провело, най-важният критерий за българските потребители е качеството. Същевременно на второ място излиза показателят "атмосфера на пазаруване", което дори е водещ критерий при избора на клиентите в други европейски държави.
Българските стоки заемат най-голям дял в търговските вериги

По време на конференцията представителите на трите най-големи търговски вериги в България - "Кауфланд", "Лидл" и "Билла", съобщиха, че българските стоки имат най-голям дял в асортимента и разплащанията на компаниите. Така например Стоян Тачев, прокурист в "Билла България", съобщи, че 75% от артикулите във веригата са с български произход, а делът на плащанията към фирми в България е 95%. Това важи за собствените марки на компанията, при които между 75 и 80% от оборотите им са със стоки, произведени в страната. Подобно е и съотношението в "Кауфланд" - във веригата над 70% от артикулите са произведени от български компании, посочи Стела Първанова от компанията. При "Лидл" данните сочат, че всяка седмица между 49 и 51% от разплащанията са към български фирми.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нови правила в бизнеса с хранителни продукти 1 Нови правила в бизнеса с хранителни продукти

Парламентът прие окончателно Закона за храните с нови регулации в превоза на продукти и онлайн търговията и по-високи санкции за нарушителите

27 май 2020, 1601 прочитания

Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса

Откажете се от хартията сега и работете безопасно и ефективно, съветват експертите на ComАrch и "Елтрейд"

27 май 2020, 1300 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Вината на лошото време

Заради климатичните условия реколтата от грозде ще бъде по-слаба, но по-качествена. Производството на вино вероятно ще е без промяна, но ще е по-скъпо

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10