Технологиите ще навлизат все по-осезаемо в търговията на дребно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технологиите ще навлизат все по-осезаемо в търговията на дребно

Технологиите ще навлизат все по-осезаемо в търговията на дребно

Качеството и атмосферата на пазаруване са най-важните критерии, по които българите избират конкретни магазини

Деница Ватева
9059 прочитания

© Надежда Чипева


Навлизането на технологиите, персонализацията, създаването на атмосфера на пазаруване, цялостен фокус върху клиента. Това са основните тенденции, които ще движат търговията на дребно през следващите години, стана ясно по време на конференцията Retail In Detail, която списание "Регал" организира във вторник. Темата на форума беше "Голямата трансформация", която се случва в търговския сектор както по света, така и в България.

Данните през различни проучвания показват, че клиентите в страната все повече пазаруват онлайн, използват технологии за разплащания и се интересуват от качеството на продукцията.

Навлизане на технологиите и персонализацията

Навлизането на технологиите и персонализацията към клиентите е една от големите промени, които вече се случват на пазара и се очаква да се развиват и в близките години. По данни на "Ниелсен", които бяха представени по време на конференцията, в България делът на интернет потребителите е 60%, което е по-ниско от средното ниво за Европа - 75%. Същевременно в страната 19% от тези потребители пазаруват онлайн, докато делът общо за Европа е 43 на сто. Според Святослава Свист, управляващ директор на "Нилсен" за България, електронната търговия в страната все още има малък дял, но расте с по-бързи темпове от западноевропейските страни.

Проучване на компанията за картови разплащания VISA пък показа, че 83% от българите са потребители на "мобилни пари", което дори е по-високо ниво от средноевропейското, където този дял е 77 на сто. Сред най-популярните дейности са онлайн банкиране, пазаруване в интернет, изпращане на пари до близки. "Над 50% от инсталираната мрежа за разплащане в магазините вече е безконтактна", коментира Красимира Райчева, мениджър на VISA за България. По думите й проучването на компанията е показало, че 29% от анкетираните българи на възраст между 18 и 34 години плащат безконтактно няколко пъти седмично. Очакванията на 90% от тези потребители са, че през следващите три години ще използват мобилно устройство, за да се разплащат, обясни още Райчева.

Същевременно трансформацията в традиционната търговия също в голяма степен ще бъде свързана с технологиите. По време на форума Грегор Лаптас, директор "Стратегии и операции" в PwC - Полша, коментира, че традиционните търговци трябва да отговорят на нуждите на клиентите, използвайки технологии "вътре" и "извън" магазините. Като пример той даде технологии, позволяващи безкешови плащания, безкасово обслужване, възможност клиентите сами да чекират продуктите си и др.

Поглед върху атмосферата

По време на форума Стела Първанова, член на УС на "Кауфланд България", съобщи, че ако досега производителите и търговците са се фокусирали основно върху конкурентните си предимства, то сега фокусът е изместен към клиента. Същевременно има промени и в критериите, по които даден потребител избира откъде да пазарува, като цената не е най-важният от тях. Според проучване, което "Кауфланд" е провело, най-важният критерий за българските потребители е качеството. Същевременно на второ място излиза показателят "атмосфера на пазаруване", което дори е водещ критерий при избора на клиентите в други европейски държави.

Българските стоки заемат най-голям дял в търговските вериги

По време на конференцията представителите на трите най-големи търговски вериги в България - "Кауфланд", "Лидл" и "Билла", съобщиха, че българските стоки имат най-голям дял в асортимента и разплащанията на компаниите. Така например Стоян Тачев, прокурист в "Билла България", съобщи, че 75% от артикулите във веригата са с български произход, а делът на плащанията към фирми в България е 95%. Това важи за собствените марки на компанията, при които между 75 и 80% от оборотите им са със стоки, произведени в страната. Подобно е и съотношението в "Кауфланд" - във веригата над 70% от артикулите са произведени от български компании, посочи Стела Първанова от компанията. При "Лидл" данните сочат, че всяка седмица между 49 и 51% от разплащанията са към български фирми.

Навлизането на технологиите, персонализацията, създаването на атмосфера на пазаруване, цялостен фокус върху клиента. Това са основните тенденции, които ще движат търговията на дребно през следващите години, стана ясно по време на конференцията Retail In Detail, която списание "Регал" организира във вторник. Темата на форума беше "Голямата трансформация", която се случва в търговския сектор както по света, така и в България.

Данните през различни проучвания показват, че клиентите в страната все повече пазаруват онлайн, използват технологии за разплащания и се интересуват от качеството на продукцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart

    в Лидл колко процента са българскте стоки?

  • 2
    fcs1432069766431253 avatar :-(
    Antoaneta PETROVA Ardashes

    Навлизането на нови технологии в търговията на дребно в малките търговски обекти, които на настоящия етап са голямо предимство за настъпилата демографска структура, в голяма степен са неприложими.Прилагат се все още , а някъде и не се прилагат, съществуващите до този момент изисквания за приближаване и довеждане до потребителя на необходимите стоки. Актуализацията е в процес на застой, който създава условия за панелно оборудване с остаряла и некачествена продукция, а правилното разпределение на обзавеждането, с което стоката нормално да достига до потребителя, е занемарено с отрупана и нереализируема некачествена продукция. Изисквания за нормативно разпределени стоки, с оглед на тяхното съхранение и качество, е занемарено за сметка на повече приходи.
    Търговията и малките търговски обекти са предимно в услуга на собственика , а не на потребителите, а технологиите нямат място в красивите и недотам хигиенични помещения,развъдници на всякакви гризачи. В желанието си за бързи печалби липсват надписи и насоки за потребителите, което затормозява придвижване на колички и хора в малките и неугледни помещения.От една страна приближаване до потребителя, а от друга за сметка на качество и нормално пазаруване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK