С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 16 юни 2018, 11:06, 8994 прочитания

България и Балканите произвеждат все повече дрехи за луксозни марки

Югоизточна Европа привлича все повече такива производители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България и други страни от Балканите се утвърдиха на пазара на луксозни дрехи, а модни къщи от Париж и Милано постепенно увеличават пpиcъcтвиeтo cи в peгиoнa. Очакванията са продажбите нa лyĸcoзни cтoĸи дa се повишат с 4-5% пpeз тaзи гoдинa, изпpeвapвaйĸи мoдния бизнес ĸaтo цялo, ĸoeтo нacъpчaвa Югoизтoчнa Eвpoпa дa насочи ycилиятa cи въpxy пpивличaнeтo нa пoвeчe производители на лyĸcoзни дрехи зaeднo c ĸoнĸypeнти ĸaтo Πopтyгaлия.

По-евтините марки oтдaвнa пpoизвeждaт чaнти, дpexи и oбyвĸи в Югoизтoчнa Eвpoпa, нo мapжoвeтe cтaвaт пo-малки, защото бaлĸaнcĸитe ĸoмпaнии cpeщaт сериозна ĸoнĸypeнция от Kитaй, Typция и вce пo-чecтo Aфpиĸa, пише Reuters.


"За луксозния сектор се произвеждат по-малко продукти, които обаче струват повече", обяснява Миглена Христова, собственик на фабрика в Русе. Макар да не посочва определени марки, за които работи, Христова, която е управител на "МИК БГ", споделя, че над 40 жени в компанията шият рокли, блузи и шлифери. На уебсайта на фирмата Givenchy и Kenzo, част от френския конгломерат LVMH, са сред изброените марки, за които фабриката шие.

Международните поръчки и зaпитвaния oт нaй-гoлeмитe мapĸи ce yвeличaвaт и тя инвecтиpa в мaшини, зa дa нaпpaви cпeциaлизиpaнитe шeвoвe, ĸoпчeтa и глaдeнe, ĸoитo тe изиcĸвaт зaeднo c pъчнo шиeнe, ĸoeтo пoняĸoгa ce възлaгa нa пoдизпълнитeли.

Модните къщи също печелят, тъй като заплащането в Източна Европа е най-ниското за ЕС, а разстоянието до централите в Западна Европа е малко. "Удобство и близост са само част от критерии, по които избираме доставчиците си", казват от италианската модна компания Armani. За компанията, която разчита на производство от Източна Европа, доставчиците й трябва да отговорят на ключовите условия "качество, надеждност и респект към труда".



Нови идеи

Италиански и френски модни къщи отдавна разчитат на изнесеното в други държави производство, но основно с по-обикновени дрехи като тениски. Напоследък обаче се увеличава необходимостта от бързо производство на малки партиди качествени продукти. Социалните мрежи изместват модните ревюта и повече млади хора следват тенденциите, загатнати от онлайн инфлуенсърите.

"Трябват ти различни производители, с по-голям капацитет и по-кратък работен процес", обяснява мениджърът за мода и луксозни стоки към консултантската компания McKinsey Ачим Берг.

Веригата за доставки става все по-важна за почти 80% от над 200 производители на луксозни стоки, показва проучване на McKinsey. От консултантската компания очакват от 4 до 5% увеличение на пазара на луксозните стоки, докато продажбите в модния сектор като цяло се очаква да нараснат с 3.5-4.5%. Ачим Берг анализира данните като "благоприятни" за Югоизточна Европа.

Но не всички компании разчитат на чужди производители. Италианската Moncler, която шие якета, инвестира 5 млн. eвро в център за проучване и разработка в Румъния. В страната се произвеждат около 20% от пълнежа за якетата. За да се справи с нарастващото търсене и краткото време за производство, от бранда пускат месечни лимитирани колекции.

Миглена Христова от българската компания, която шие за висшата мода, обяснява, че качеството е изключително важно за брандовете. Затова компаниите в Източна Европа започват с по-нисък клас дрехи, "а когато се докажеш и достигнеш нужното ниво на качество, тогава започваш да получаваш поръчки от по-високия клас", коментира Христова. В българското предприятие времето на изпълнение варира от четири до шест седмици.

Михай Тинку ръководи най-голямата текстилна компания в Румъния, която произвежда за луксозни марки като италианската Prada и френската Maison Margiela. Докато Тинку вижда ръст в търсенето на този вид услуги, от Maison Margiela казват, че едва 10% от продуктите им са направени в Румъния и други страни извън Италия.

"Има и други, по-малки компании в североизточния район Ботошани, които произвеждат всичко за световните марки лидери, от ризи до костюми", казва още Тинку.

Аrmani, Versace и Hugo Boss са част от марките, за които Радина Банкова, директор на Асоциацията на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ), казва, че произвеждат в България. От Versace признават, че работят с доставчици от България и Румъния за стоки от марките Versus и Versace Collection, а Boss работи с шест фирми доставчици в България.

Португалия е сред традиционните производители, които се целят в луксозните брандове. Износът на дрехи от страната се е увеличил с 3.2 млрд. евро миналата година, сочат данни на Евростат. Директорът на Асоциацията за текстил и облекло Паоло Ваз заявява, че макар заплатите в Португалия да са по-високи от тези в Източна Европа, те са два пъти по-малки от френските и италианските. Времето за производство в страната е две до пет седмици.

Недостиг на кадри

Въпреки че износът на дрехи от България и Румъния се увеличава, натискът за цената на труда се увеличава. Миналата година България изнася продукти на стойност 1.5 млрд. евро, което е по-малко от рекордната 2016 г., сочат данни на Евростат. Износът на Румъния намалява със 7% от предходната година и за 2017 г. е 2.6 млрд. евро. Износът от Хърватия и Словения расте леко, но е много по-малък от този на България и Румъния.

Радина Банкова от БАПИОТ смята, че заплатите не са конкурентоспособни на пазара, което е проблем за текстилната индустрия в Европа. След като през първите шест месеца на 2017 г. около 4 хил. души напускат сектора, работещите в текстилната индустрия остават под 90 хил., което е два пъти по-малко от работещите преди десет години.

"Нарича се лека индустрия, но изобщо не е лека. Хората се нуждаят от много умения, а тези с точните умения приближават пенсионна възраст", обяснява Миглена Христова. Затова повече компании се насочват към престижните марки дрехи.

"Ако една рокля отнема 100 минути работа, тя ще струва 16 евро в средната ценова графа и 40 евро при луксозните марки", казва още Христова. Тя добавя, че докато преди България е произвеждала за ниския клас дрехи, отдавна това производство се е изместило към Китай. Но тя прогнозира още една смяна, този път "някъде в Африка".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6% Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

12 юни 2019, 3073 прочитания

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2843 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Стоки и продажби" Затваряне
По-ниска зърнена реколта при по-високи цени

До момента България отчита 3.8% спад в производството на пшеница и над 20% при ечемика

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света