С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 юни 2019, 17:30, 2078 прочитания

Nielsen: Ръстът в покупките на храни и напитки в България се забавя до 6%

Потребителите са все по-сигурни във финансите си, но не са готови да харчат свободно, сочат проучвания на компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ръстът в покупките на бързооборотни стоки в България през 2018 г. се забавя, но все още е почти двойно над средния за европейските страни. Потребителите стават все по-уверени във финансовото си положение, но не са склонни да харчат свободно. В регионите в страната нарастват и доходите, и разходите за бързооборотни стоки, което създава предпоставки търговците да се развиват и във вътрешността на България. Това са някои от основните изводи на база различни проучвания на "Nielsen България", представени на осмия пореден Nielsen Shopper Trends Event.

Ръстът в България – двойно над средния за Европа

Nielsen регистрира 5.9% ръст в покупките на бързооборотни стоки през 2018 г. спрямо 2017 г. при 6.8% предходната година. Забавянето е заради по-малкото купените количества – те се увеличават с 3% при 4.4% година по-рано. Частично е компенсирано от по-силния ръст в цените – с 2.9% при 2.4% година по-рано. Тенденцията на забавяне е много категорична. С всяко изминало тримесечие ръстът става все по-слаб.


Въпреки всичко ръстът в България е доста над средния за Европа, който през 2018 г. е 3.1% - точно колкото и през 2017 г. В повечето държави в Западна Европа ръстът на пазара е под средния за континента, като единствено в Швейцария има спад. Причината отново са по-малкото купени количества. В Централна и Източна Европа (без Чехия, Словакия и Словения) пазарът се развива над средното.

В провинцията има потенциал

Вътрешността на България създава по-големи възможности за растеж в сравнение със София и времето е подходящо за експанзия в регионите, казват анализаторите от Nielsen. В София разходите за бързооборотни стоки през 2018 г. нарастват в стойност едва с 0.5% спрямо предходната година. В същото време в район Тракия (с център Пловдив) се наблюдава растеж 8.3%. В Мизия (Северозападна и Северна Централна България ) ръстът е 5.8%, а в Добруджа/Странджа (Източна България) е 5.3%.

От Nielsen напомнят, че България все още е една от държавите с най-голямо неравенство в доходите по региони. Но ако средните заплати в София нарастват със 7%, то в Централна Северна България ръстът е 9%, в Югоизточна – 8%, и единствено в Североизточна България увеличението е по-бавно - с 6%.



Потребителите са по-уверени, но не харчат

В края на миналата година, запитани от Nielsen, 55% от потребителите в България казват, че се чувстват по-добре финансово, отколкото преди пет години. По този показател в България е на второ място в ЕС наред с Полша, като най-голям процент на отговорилите така има в Румъния. Едва 1% от хората в България обаче заявяват, че са готови да харчат свободно.

Потребителското доверие в страната дългосрочно нараства. За периода юли - септември 2018 г. Индексът на потребителското доверие достига най-високо ниво, откакто Nielsen го следят – 92% при 87% средно за Централна и Източна Европа. Това е продиктувано преди всичко от сигурността за личните финанси, сигурността за работното място и в най-малка степен на готовността да се харчи. В края на годината нагласите традиционно са по-песимистични.

Основна грижа за потребителите в България в края на 2018 г. са сметките за ток, вода и парно, следвани от притесненията за личното здраве и за баланса между работа и личен живот. За сравнение грижа номер едно за средностатистическия европейски потребител е състоянието на икономиката.

Хората казват, че ако трябва да съкращават разходи, ще започнат с тези за дрехи. След това биха ограничили развлеченията и покупката на храна извън дома. Ако в края на месеца им останат свободни средства, биха ги дали за дрехи, за ваканция или за подобрение на жилището си. Но 17% от анкетираните са посочили, че такива пари не им остават.

Ръст при магазините между 40 и 100 кв.м

Всички търговски канали завършват с ръст 2018 г. Най-бурно се развиват продажбите в магазините за храни между 40 и 100 кв.м. Най-голям дял от продажбите минават през големите хипер- и супермаркети, като през последната година делът им нараства с 5%. През магазините между 100 и 300 кв.м ръстът е още по-голям – 7%. Делът на малките традиционни магазини намалява, но все още са втори по важност за продажбите. Най-голям спад има в дела на кафенетата, баровете и ресторантите – т.нар. хорека канал, измерени като брой. Намалява и делът на специализираните магазини.

Пазарува се по-рядко и на автопилот

Честотата на пазаруване, която в България е една от най-високите в Европа, намалява почти във всички обекти. Изключение правят супермаркетите - хората продължават да ги посещават средно 11 пъти месечно, а в дрогериите нараства от 2.2 на 2.6 пъти месечно, сочат данни от изследването Nielsen Shopper Trends, фокусирано върху големите градове в страната. Дори в традиционните магазини месечните посещения намаляват от 10.9 на 10.3 пъти.

Месечното основно пазаруване остана в историята, казват от Nielsen. Делът на хората, които пазаруват седмично, се запазва, а на две седмици - нараства. Допълващото пазаруване все по-рядко е всеки ден, все по-често на два-три дни или седмично.

Осемдесет процента заявяват, че много внимателно избират магазина, в който пазаруват, и смятат, че това решение е достатъчно важно, за да си струва усилията. Процентът е близо до нивата от 2014 г. През всички изминали години между двете той е по-нисък. При избора на магазин нараства значението на това да е добре организиран и с приятна атмосфера и обслужването да е на ниво. След като веднъж са избрали магазина си обаче, потребителите пазаруват на автопилот. Осемдесет и пет процента заявяват през 2018 г., че винаги ходят в един и същ магазин. През 2017 г. този процент е 73.

Хипотетично тези нагласи са в полза на онлайн пазаруването. Едва 3% от българските потребители обаче казват, че категорично биха купували бързооборотни стоки по интернет. Други 62% са категорични, че никога не биха го направили. Основните причини – не могат да прегледат продукта, съмняват се в качеството и просто обичат да пазаруват във физически магазини.

Ръст при 77% от хранителните категории

През 2018 г. нарастват 77% от хранителните категории и 68% от нехранителните. Растежът при по-големите категории бързооборотни стоки (като дял от продажбите) e само в стойност, като обемите на продажби се запазват, отбелязват анализаторите от Nielsen. Това означава, че хората купуват все същите количества, но по-скъпи или по-висок клас продукти. В същото време се развиват нишови категории и сегменти.

С най-голям дял в стойност са безалкохолните напитки (16%), следвани от бирата (11%), млечните продукти (12%), захарните и шоколадови изделия (12%), твърдия алкохол (9%), месните продукти (7%) и стокитe за лична хигиена (7%).

С ръст над 10% в стойност през 2018 спрямо 2017 са солените снаксове, енергийните напитки, храните за домашни любимци, зърнените храни, натуралните и протеиновите барове, кухненските рула и препаратите против инсекти. Умерен (между 3% и 10%) е ръстът в стойност при шоколадите и бонбоните, уиски категорията, ядките, месните продукти, кафето, тоалетната хартия, перилните препарати и дезодорантите. Стагнират (+/-3%) плодовите сокове, бирата, бебешките храни и напитки, вафлите без покритие, продуктите грижа за лицето и тялото и шампоаните. Спад над 3% се наблюдава при радлерите, слънчогледовото олио и маргарина, сладките рула и продуктите за слънцезащита.

Промоциите и лоялността

Лоялността към бранда зависи от баланса между качеството, цената и ефективните комуникации с потребителите, казват анализаторите от Nielsen. Според глобално изследване на компанията най-често мотивите да се премине към друга марка са, че тя предлага повече стойност за парите (76%), промоциите (76%), удобството (71%) и препоръките (70%).

В почти половината от продуктовите категории вероятността потребителите да преминат към друг бранд е много голяма. Сред застрашените са хартиените и санитарни продукти, свежите храни и зеленчуците, оризът, брашното, пастата, захарните и шоколадови изделия. Това са и категориите, за които потребителите посочват, че винаги следят за промоции и търсят по-ниска цена.

Промоциите движат ръста в канала на търговските вериги, казват от Nielsen. Средно 48% от всички продажби във веригите, измерени в стойност, са на промоция. При хранителните стоки този процент е малко по-висок (49%), отколкото при нехранителните (46%), и се увеличава с три процентни пункта. При нехранителните намалява с един процентен пункт. Промоциите при нехранителните стоки обаче са "по-дълбоки". Средната отстъпка при тях е 26% при 22% при храните.

Най-промотираната категория е кафето. В нея 64% от продажбите са на промоция и процентът леко нараства. При кафето са й най-големите отстъпки – достигат до 31%, като този процент леко намалява. С най-малък дял са промоциите при бебешките храни (15%), като делът се увеличава. Отстъпките също са най-малки – 18%, но се задълбочават с половин процентен пункт спрямо година по-рано.

В същото време България е на предпоследно място в Европа (следвана от Русия) по чувствителност на потребителите към промоциите. Едва 8% казват, че биха сменили магазина си с друг, който предлага по-атрактивни промоции. А 16% заявяват, че рядко променят избора си на марка, повлияни от промоция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики Месопреработвателният сектор се готви за интелигентни фабрики

Компаниите залагат все повече на безопасността и ефективното изпозлване на ресурсите

31 яну 2019, 2696 прочитания

Големите ски курорти откриват зимния сезон с по-скъпи карти 5 Големите ски курорти откриват зимния сезон с по-скъпи карти

Туристическото министерство очаква 5% ръст на туристите през започващия зимен сезон

5 дек 2018, 6597 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

 
Обратно броене в БСП

Корнелия Нинова има по-малко от година, за да покаже, че линията й в партията е успешна

Q&A: Проектът Libra

Най-важното, което трябва да се знае за новата криптовалута на Facebook

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица