КЗК разреши на "Максима България" да наеме обектите на пловдивската верига "Триумф"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК разреши на "Максима България" да наеме обектите на пловдивската верига "Триумф"

КЗК разреши на "Максима България" да наеме обектите на пловдивската верига "Триумф"

Антимонополният орган не установи концентрация и господстващо положение в сделката

Мара Георгиева
3500 прочитания

© Георги Кожухаров


"Максима България" (собственик на веригата "Т маркет") може да наеме дългосрочно 11 търговски обекта от пловдивската верига "Триумф", тъй като сделката не представлява концентрация и няма да доведе до установяване или засилване на господстващо положение. Това отсъди Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), след като през август компанията поиска от антимонополния орган да се произнесе по сделката.

Без контрол върху наемодателите

"Максима България" ще наеме за дълъг срок търговски обекти, чиито активи са притежание на три дружества: "Маркоци" ЕООД, "Ваничи 2008" ЕООД и "Топ Тенис" ЕООД, които управляват магазините "Триумф". В договорите е предвидена възможност за преждевременно прекратяване. В тях не се предвиждат каквито и да било права за "Максима България", които да осигуряват възможност за контрол върху управлението на фирмите наемодатели, показва проверката на комисията.

Освен това "Максима България" няма да продължи да оперира магазините вместо досегашните собственици (под техен бранд, с оборудване/стоки, закупени от тях). Тъкмо обратното - компанията ще наеме помещенията празни и ще инвестира значителни собствени средства за ремонта и ребрандирането им, така че да могат да оперират под марката и във формата "Т маркет". "Максима България" ще трябва да инвестира и значителни средства за зареждане на магазините със съответните стоки и продукти във вид и качество, в което те се продават и в останалите магазини от веригата, отчита КЗК.

Към други търговски обекти

Според плановете 9-те по-малки обекта "Триумф" прекратяват дейността си до 15 октомври т.г., а двата по-големи - до 1 декември. Предвидено е новите магазини от веригата "Т маркет" да бъдат отворени в рамките на 3 до 5 месеца след затварянето на магазините "Триумф". До отварянето на "Т маркет" клиентите ще се преориентират към други търговски обекти за хранителни стоки в града. Основни конкуренти на "Триумф" в Пловдив са: "РПК Наркооп" с 12 магазина, "Билла" и "Лидл" с по 7, "Кауфланд" – с 5, "Лекси" и "Фреш маркет" с по 4, "Слънчеви лъчи" и БББ с по 2. Следователно локацията на магазина не е от водещо значение за клиентите и те биха се преориентирали към друг обект със съпоставими характеристики независимо от неговото местонахождение, заключава КЗК.

Клиентите не се припокриват

От комисията изтъкват също, че по наблюдения на "Максима България" не е налице припокриване между клиентите на "Триумф" и тези на "Т Маркет", тъй като "магазини "Триумф" предлагат по-добро качество на стоките и съответно по-високи цени и техните клиенти имат по-голяма покупателна способност". Собствено проучване на "Максима България" показало също, че клиентите на "Триумф" са склонни да отделят повече средства за пазаруване от клиентите на "Т Маркет". Следователно според дружеството не може да се твърди, че ще има преориентиране на клиентите на "Триумф" към магазини "Т Маркет".

Не се очаква трансфер на достатъчна бизнес репутация от обектите "Триумф" след тяхното затваряне към магазини "Т Маркет". Параметрите на сделката не включват прехвърляне на договори с доставчици, както и на трудовите договори на настоящите служители на магазини "Триумф". Активите - предмет на сделката, сами по себе си не могат да формират оборот на пазара на търговия с бързооборотни стоки за "Максима България".

Дългосрочното ползване на активите на "Триумф" не е средство за придобиване на контрол върху активи със самостоятелно присъствие на пазара или върху управлението на дружествата – собственици на обектите, обобщава комисията.

От КЗК припомнят, че в практиката си Европейската комисия е оценявала подобен случай, свързан с придобиване на магазин за търговия на дребно с хранителни стоки, намиращ се в градска част на Armitage Avenue, Worsley, Обединеното кралство, и е стигнала до аналогични изводи.

"Максима България" (собственик на веригата "Т маркет") може да наеме дългосрочно 11 търговски обекта от пловдивската верига "Триумф", тъй като сделката не представлява концентрация и няма да доведе до установяване или засилване на господстващо положение. Това отсъди Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), след като през август компанията поиска от антимонополния орган да се произнесе по сделката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK