Телефонът е най-търсеният продукт на изплащане според БНП Париба Лични финанси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телефонът е най-търсеният продукт на изплащане според БНП Париба Лични финанси

Управляваната от Жозе Сайоло банкова институция в България предлага персонализирани оферти на потребителите

Телефонът е най-търсеният продукт на изплащане според БНП Париба Лични финанси

Клиентите предпочитат да върнат максимално бързо стоковия си кредит въпреки по-високите вноски

Гергана Михайлова
3003 прочитания

Управляваната от Жозе Сайоло банкова институция в България предлага персонализирани оферти на потребителите

© Надежда Чипева


Потребителите в България се насочват към по-евтина, но функционална електроника, когато пазаруват уреди на изплащане и предпочитат да се освободят от задължението си в максимално кратък срок въпреки по-високите вноски. В магазините, където се предлага покупка на кредит, оборотите растат с до 50%, а прогнозите за месеците ноември и декември тази година са българинът да удвои активността си в пазаруването на техника и изделия за дома спрямо средномесечните нива. Това показва анализ за тенденциите на пазара на БНП Париба Лични финанси, която за поредна година изготвя "Топ 10 на стоките на изплащане". В класацията за 2019 г. лаптопите продължават да губят позиции и от третия най-купуван на кредит продукт преди три години вече са шести. Единствената категория, за която потребителите са склонни да плащат повече, е обзавеждането за дома, показват данните на институцията.

По-разумно с покупките на кредит

Половин година след изследването на потребителските нагласи, които показаха, че 60% от българите планират повече покупки през годината, с цел да повишат жизнения си стандарт, от БНП Париба Лични финанси отчитат реално изпълнение на заявените намерения и покачване на оборотите от търговията. Клиентите на банковата институция вече са 1.5 млн., а обектите, в които се предлагат стоковите й кредити, са повече от 2 хил. в цялата страна.

На база на активността на потребителите от БНП Париба Лични финанси констатират, че българите стават по-разумни в покупките си на изплащане. Те не посягат към най-новата и скъпа електроника, появила се на пазара, а се насочват към продукти със средни характеристики и функционалност. Така например през тази година средната стойност на купен на изплащане мобилен телефон е 370 лв., което е с 40% по-евтино от предходната година. При телевизорите се избират уреди с по-малък екран и на цена около 700 лв. при над хиляда лева миналата година. Общо 7 от 10-те наблюдавани стоки в класацията са с по-ниски цени, което се дължи и на наличието на алтернативи на пазара. Ръст на цените има при обзавеждането за дома и по-специално обзавеждането за спалня, която се обяснява с желанието на потребителите да придобият изделия от по-качествени материали, с по-дълъг живот на употреба. От новопостъпилите искания за кредит, 52% са за покупка на стоки от "Топ 10", посочват от БНП Париба Лични финанси.

Изплащането - по-бързо, на големи вноски

Анализът на специализираната в потребителско кредитиране институция показва още, че средният срок, за който клиентите в България предпочитат да издължат стоковия си кредит, е 12 месеца, докато в страните от Централна и Източна Европа срокът достига до 20 месеца. Средната сума на покупка на изплащане у нас е 420 евро при 533 евро за Централна Европа, а вноската, която потребителят е склонен да превежда по кредита си, се равнява на 12% от средната нетна заплата при около 6% в други европейски страни.

Сред новостите в стоковите кредити е възможността за персонализиране на офертите, което френската група предлага чрез инвестиции в технологии и системи за анализ на риска. Те позволяват още по-бързо разглеждане на заявките, като 95% от клиентите получават отговор до 3 минути, а с дигиталното подписване на договор процедурата отнема до 20 минути. Нововъведенията не увеличават дела на просрочените кредити, който е под 10%. Очакванията на експертите са през следващите два месеца да има удвояване на активността на потребителите в покупките на техника и домакински уреди и ръст на онлайн заявките за стоки на изплащане покрай вдигането на оборотите на електронната търговия. Към момента онлайн покупките на изплащане растат с 31%.

Топ 10 на изплащане
2018 г.Ценови диапазон (в лв.)2019 г. Ценови диапазон(в лв.)
Смартфони900 – 950Смартфони530 – 580
Телевизори1050 – 1100Телевизори720 – 770
Перални700 – 750Перални590 – 640
Дивани1070 – 1120Дивани1100 – 1150
Лаптопи600 – 650Климатици900 – 950
Климатици850 - 900Лаптопи450 – 500
Матраци200 – 250Обзавеждане за спалня900 – 950
Обзавеждане за спалня750 – 800Матраци170 – 220
Хладилници550 – 600Хладилници440 – 490
Готварски печки670 – 720Готварски печки690 – 740
* Източник: БНП Париба Лични финанси

Потребителите в България се насочват към по-евтина, но функционална електроника, когато пазаруват уреди на изплащане и предпочитат да се освободят от задължението си в максимално кратък срок въпреки по-високите вноски. В магазините, където се предлага покупка на кредит, оборотите растат с до 50%, а прогнозите за месеците ноември и декември тази година са българинът да удвои активността си в пазаруването на техника и изделия за дома спрямо средномесечните нива. Това показва анализ за тенденциите на пазара на БНП Париба Лични финанси, която за поредна година изготвя "Топ 10 на стоките на изплащане". В класацията за 2019 г. лаптопите продължават да губят позиции и от третия най-купуван на кредит продукт преди три години вече са шести. Единствената категория, за която потребителите са склонни да плащат повече, е обзавеждането за дома, показват данните на институцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK