С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 5 ное 2019, 15:00, 4163 прочитания

Най-големите търговци на дребно: Скок над върха от 10 млрд. лв.

Общият ръст на топ 100 компании в сектора е 9% за година. Веригите за бързооборотни стоки заемат 60% от пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Статията е част от специалното издание Регал 100, което подрежда най-големите компании в сектор "Търговия" с неговите основи подсектори и прави анализ на тяхното развитие. Вижте още »

10 млрд. лв. Това е психологическата граница, която най-големите сто търговеца на дребно са преминали за пръв път през 2018 г., като се вземат общите приходи от продажбите им. Ръстът на пазара пък е 9%, което е почти толкова, колкото беше и година по-рано. Като цяло 2018 г. продължава позитивния темп от предходните години на ръст на търговията на дребно и това е видно от резултатите на компаниите. От стоте най-големи вериги, намерили място в класацията, едва при една десета има спад на приходите в сравнение с година по-рано. При почти всички от тях той е в рамките на 1-3%. Изключение правят двете компании в сектора мода – Terranova и Forever 21, при които намалението на продажбите е съответно 10 и 23%.


От общия пазар на топ 100 на най-големите вериги за търговия на дребно 60% от продажбите са при компаниите за бързооборотни стоки. Съответно по 13 и 12% от продажбите се падат на веригите от сектор "За дома" (където влизат магазините за мебели, DIY и строителните хипермаркети), както и веригите за техника. Магазините за облекла и обувки държат 8% от пазара на най-големите сто търговеца, а козметиката – 3%. Има някои големи търговци, които влизат в ноп 100, но не попадат в нито един от петте основни сектора. В графата "други" са вериги за детски стоки, книжарници или оптики. Те генерират 4% от продажбите в топ 100. Разликата от миналата година е, че бързооборотните стоки отстъпват с 2% дял в полза на "За дома".

Победители и губещи

Ако се гледат приходите от продажбите, общо 20 компании имат над 20% ръст за 2018 г. спрямо предходната, а средното увеличение при тях е 34%. Най-голям е ръстът при веригата от сектор мода Orsay (98-ма позиция) – 74%, макар да тръгва от ниска база – 17.6 млн. лв. приход за 2018 г. при 10.1 млн. лв. за предходната. На второ място по ръст е търговецът на техника "Контракс" (35), който има увеличение на продажбите 70% и достига близо 62 млн. лв. продажби.



Други 29 компании имат увеличение на приходите от продажби между 10 и 20% и среден ръст 14%. Това е случаят при четири от веригите в топ 10.

При анализ на печалбата, картината изглежда малко по-различна. През 2018 г. се е увеличил броят на търговците, които са работили на загуба, и те са вече 11 компании. Година по-рано на загуба са били едва шест вериги. По-интересните случаи тук са на веригата за бързооборотни стоки Billa (4), която през 2018 г. има 2.45 млн. лв. загуба, докато година по-рано веригата все още беше на печалба от 4.2 млн. лв. Същата тенденция се наблюдава и при веригата за техника "Техномаркет" (9), която през 2018 г. има 3.3 млн. лв. загуба при близо 3 млн. лв. печалба година по-рано.

Веригата за мебели Jysk (41) също има малка загуба от 115 хил. при печалба 1.6 млн. лв. през 2017. Тази промяна е обяснима с факта, че компанията инвестира в изграждането на нов логистичен център близо до София и открива нови магазини.

Спадът в оборота при Terranova (78) се отразява и на финансовите резултати на веригата. Компанията има загуба 1.9 млн. лв. при малка печалба от 333 хил. лв. година по-рано.

С най-голяма печалба е номер едно в класацията – германската верига за бързооборотни стоки Kaufland – 70.8 млн. лв. Това обаче е спад със 7% спрямо година по-рано. Общо осем вериги имат печалба над 10 млн. лв., половината от които са в сектора на бързооборотните стоки.

Топ 10

В класацията на най-големите десет търговеца на дребно няма промяна в подредбата през 2018 г. спрямо година по-рано. Тук влизат представителите на два сектора – за продажбата на бързооборотни стоки (седем вериги) и на техника (три вериги). Техният общ оборот е малко над 6 млрд. лв., или 58% от продажбите на всички сто компании. Общият им ръст е 7% спрямо година по-рано, което е по-малко от средния за топ 100.

За разлика от миналата година през 2018 г. всички вериги от топ 10 имат увеличение на продажбите. Другата промяна е, че три от най-големите десет вериги имат загуба. През 2017 г. Само "Т-Маркет" беше на минус. Позитивното при тази верига е, че има увеличение на продажбите с 19% и намалява загубата си от 9.5 на 5.6 млн. лв.

Тези десет вериги имат почти 24 хил. души персонал, което обаче е спад с 2% спрямо 2017 г.

Прави впечатление, че за последните три години само една компания в топ 10 има постоянен и стабилен ръст на печалбата – българската верига за бързооборотни стоки "Фантастико". През 2016 г. обединението от фирми, които влизат в групата на "Фантастико", е имало 23.4 млн. лв. печалба, а през следващите две години съответно 24.4 и 26.2 млн. лв. При всички останали печалбата се движи неравномерно нагоре и надолу.

Другото, което прави впечатление, е, че Kaufland забавя темповете си на растеж, които се наблюдаваха през предходните периоди. Следваща тенденция е, че вече ясно се откроява отстоянието между Lidl (2) и някогашния лидер в класацията Metro Cash&Carry, който сега заема трета позиция в подредбата. Ако през миналата година двете вериги бяха с много малка разлика в продажбите, сега Lidl изпреварва конкурента си с 10 млн. лв. продажби. Обяснението е в новите обекти.

От 11 до 50

Първите 50 от най-големите сто търговски вериги имат общи продажби за 2018 г. в размер на 9.25 млрд. лв. Това означава, че втората половина в класацията генерира едва 1.3 млрд. лв. Ако се извадят топ 10 обаче, на веригите от 11-а до 50-а позиция се падат 3.2 млрд. лв. продажби, което е 30% от целия топ 100 пазар. Общото увеличение в тази група е 13%, което е по-голямо от ръста на веригите в топ 10.

В тази група вече има по-голямо разнообразие от гледна точка на секторни представители. Най-многобройни са веригите за бързооборотни стоки – 11, и от групата "За дома" – пак 11. Веригите за мода са 9, за техника и козметика – по 3, и има още 3 в графата "Други".

От бързооборотните вериги с най-голям оборот - 140 млн. лв., е ЦБА (13), а с най-малък – "Нюанс БГ" (49) с 40.6 млн. лв. "Нюанс БГ" е специализирана верига за безмитна търговия на летищата в Бургас и Варна. С най-голям ръст в тази група е русенската верига "Пацони" (45) с 44% по-високи продажби спрямо година по-рано. Компанията има оборот 47.6 млн. лв., но печалба едва 330 хил. лв.

Общият оборот на веригите за бързооборотни стоки в групата 11 - 50 е 839 млн. лв., което е с 12% ръст спрямо предходната година.

Другият широко представен сектор – "За дома", има общ оборот в тази група между 11-а и 50-а позиция 954 млн. лв. и това е с 14% повече от година по-рано. Веригата с най-голям оборот от продажби тук е Praktiker със 168 млн. лв. и ръст 18%. Най-малката е Jysk с 51.5 млн. лв. продажби, но ръст 44%.

Модата влиза в тази група, а и в цялата първа половина на класацията топ 100 с общ оборот 571.5 млн. лв. и ръст 19% спрямо година по-рано. Тук са компании като H&M, която има две поредни години приходи от продажби в рамките на близо 132 млн. лв., но пък ръст на печалбата 68% - до 3 млн. лв. Последна в тази група е веригата Reserved с 37.8 млн. лв. приходи от продажби и ръст 33%. Печалбата на компанията също расте – с 18%, и достига 1.5 млн. лв.

С изключение на две компании всички други от 11-а до 50-а позиция имат увеличение на пазара, което е средно 15%. По-малко от предходната година са продавали "Ейвън козметикс България" (43), представител на Avon, както и "Баумакс България" (25). И при двете компании спадът е 3%.

Само две дружества са работили на загуба през 2018 г. – това са Jysk и онлайн магазинът за дрехи втора употреба Remix. Причината при Remix е, че компанията претърпя инцидент, в който изгоря основният й логистичен център и това сериозно засегна бизнеса и резултатите й.

Втората половина

Веригите от втората половина на класацията топ 100 на най-големите търговци на дребно генерира общ оборот от продажби 1.3 млрд. лв. и има ръст 8% за 2018 г. спрямо 2017 г. Общо 8 компании в тази група имат спад на оборота за миналата година. Това са веригите за храни и напитки HIT (55), "Болеро" (59) в Бургас, "Водолей 13" (63) със своите супермаркети "Младост" в Несебър и Слънчев бряг, "Магазинъ 345" (70), както и веригата за плочки "Сико" (65) и трите модни компании MDL Shop (76), Terranova (78) и Forever 21 (23).

Общо шест компании са работили на загуба.

В тази втора половина на класацията секторът "За дома" е представен от 12 вериги, модата – с 13, бързооборотният сектор – с 14. Техниката и козметиката имат по три представителя. Веригите от типа "други" са 5.
Методология

Класацията "Регал 100" подрежда най-големите търговци на дребно в България, като включва дружествата от пет сектора плюс осем вериги, обединени в групата "Други". Петте сектора са "Бързооборотни стоки", "За дома" (включва търговците от типа "Направи си сам", магазините за мебели и обзавеждане и строителните хипермаркети), "Техника", "Мода" (състои се от търговците на облекла, обувки и спортни стоки) и "Козметика" (обединява дрогерийните вериги и аптеките, в които козметичните продукти са значителна част от асортимента). Данните в "Регал 100" са събрани от подадена от компаниите информация, от публични източници на информация, регулаторни органи, бази данни, информация от Търговския регистър.

Основният критерий при класирането на най-големите 100 компании са нетните им приходи от продажби за 2018 г. Представена е и информация за печалбата и броя на персонала през изминалата година. Някои от данните са от неодитираните отчети на дружествата заради по-късния законов срок за заверка. Затова е възможно да има разминаване с информацията от одитираните отчети.

Секторните класации са направени на базата на нетните приходи от продажби на дружествата. В класациите "За дома", "Мода" и "Козметика" големите търговски вериги за бързооборотни стоки (Metro, Billa, Kaufland, Jumbo) присъстват само с приходите, които са декларирали от продажбата на съответните стокови групи. Аналогично, в секторната класация "Техника" освен големите вериги телекомите също присъстват само с приходите, които са декларирали в съответните секторни групи.

Регал 100

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". В него сравняваме и анализираме бизнеса на най-големите търговци в основните подсектори. Ще откриете данни за:
➤ Приходи
➤ Печалба
➤ Персонал
➤ Изменение спрямо предходните 2 години

Вижте още или купете изданието

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини

Силна конкуренция в София, потенциал в Северна България, насищане в Южна и слаби приходи по морето, показва анализът на топ 30

12 ное 2019, 1695 прочитания

Билки и подправки Kotanyi Билки и подправки Kotanyi

Продуктите са познати и обичани в над 25 страни от Централна и Източна Европа, Русия, Китай, Америка

12 ное 2019, 1137 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Новости във веригите: Екоопаковки, каси на самообслужване, платформи за идеи, "виждащи" везни

Участници в конференцията на "Капитал" The Future of Retail разказват за иновациите в търговията на дребно

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10