Близо 40 български фирми продават стоки за 30 млн. лв. в магазини на "Лидл" зад граница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Близо 40 български фирми продават стоки за 30 млн. лв. в магазини на "Лидл" зад граница

Милена Драгийска отчете приноса на "Лидл България" за продажбите на български стоки зад граница

Близо 40 български фирми продават стоки за 30 млн. лв. в магазини на "Лидл" зад граница

В топ 5 на пазарите през тази година са Румъния, Германия, Гърция, Сърбия и Полша

Мара Георгиева
5706 прочитания

Милена Драгийска отчете приноса на "Лидл България" за продажбите на български стоки зад граница

© Лидл България


През 2012 г. осем български производители с 12 артикула правят първите си задгранични продажби чрез "Лидл България" в магазините на веригата в съседна Румъния. През 2018 г. фирмите са 36, а "Lidl държавите", в които се продават 109 български артикула, са 20.

За седем месеца през 2019 г. (от март, когато е началото на финансовата година за групата Lidl - до септември) 112 артикула на 36 български фирми се продават в 22 държави. Това съобщи Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", по време на специална пресконференция.

Стойността на изнесените стоки също расте – от 11 млн. лв. през 2016 на 24 млн. лв. за седем месеца през тази година. Очакванията са за цялата 2019 г. износът да надхвърли 30 млн. лв.

Топ пазари и продукти

През 2018 г. Румъния е най-големият пазар за български продукти в задгранични магазини на Lidl (39% дял от износа в обем). Следват Германия (19%), Гърция (18%), Полша (10%), Хърватия (3.5%). През тази година в топ 5 на пазарите вместо Хърватия влиза Сърбия (7%), където преди по-малко от година бяха открити магазини от веригата, включително и с помощта на "Лидл България", обяви Милена Драгийска.

В топ 4 на продуктите от български производители, които се продават в магазини на Lidl в чужбина, през 2018 г. влизат хляб (21% дял в обем), олио (15%), оризови продукти (9%), замразени храни – особено банички с различни пълнежи (9%). През тази година олиото е изместено от захарни изделия, а хлябът, оризовите продукти и замразените храни увеличават дела си в обем.

Оценки на партньори

"Работим с Lidl от 2010 г., когато започнахме с 14 артикула, а днес вече сме с 40. За шест години износът ни чрез "Лидл" нарасна с 13% в стойност, а за първото шестмесечие на тази година – 23% от оборота ни е през износа за магазини на групата Lidl", съобщи Поли Димова, директор "Продажби" на групата "Симид".

Компанията продава зад граница опакован хляб и пресни хлебни изделия, включително и зеленчуков хляб, който стана "Продукт на годината" за 2018. "Всички хлебни изделия в магазините на веригата са без хидрогенирани мазнини", уточни Милена Драгийска.

Производителят на сурови плодови биобарчета "Смарт органик" също е партньор на "Лидл България". Съвместната дейност с търговската верига започва през 2015 г. с четири продукта и оборот от около 40 хил. лв. През 2018 г. е направен първият фирмен износ чрез "Лидл" на един продукт за една държава. През тази година обаче три артикула, произведени от "Смарт органик", се продават в 12 държави в 5443 магазина на веригата, а очакваните прогнозни резултати са за 50% ръст на износа в обем.

Продажбите на биобарчета са под собствената марка на веригата Alesto, разработена съвместно между експерти на "Лидл България" и "Смарт органик". Нещо повече – българският продукт Alesto е позициониран на касите на магазините на Lidl в Германия - място, към което се стремят много доставчици, посочи Драгийска.

"Партньорите ни от "Лидл" имат мисия да насърчават износа на български продукти. Всичко това те правят с идеята двете страни – производител и търговец – да имат взаимен интерес, защото това е условие за дългосрочно партньорство", коментира Яни Драгов, изпълнителен директор на "Смарт органик".

През 2012 г. осем български производители с 12 артикула правят първите си задгранични продажби чрез "Лидл България" в магазините на веригата в съседна Румъния. През 2018 г. фирмите са 36, а "Lidl държавите", в които се продават 109 български артикула, са 20.

За седем месеца през 2019 г. (от март, когато е началото на финансовата година за групата Lidl - до септември) 112 артикула на 36 български фирми се продават в 22 държави. Това съобщи Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", по време на специална пресконференция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Оборотът им тук е над 800 млн. лв., така че този износ е само капка в морето. Сигурно над 60% от този оборот са вносни стоки. Дано се увеличи по-сериозно износа от България. Не знам по какви неведоми пътища българската лютеница не е световноизвестен продукт.

  • 2
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Много добра новина. Синергията между двата бизнеса е гаранция за устойчивото нарастване на бизнеса на нашите производители. Работата с такива клиенти като Лидл дисцплинира и дава безценно ноу-хау за нашите бизнесмени.
    Колкото до лютеницата - за съжаление македонско/сръбският айвар и маледжано, са много по-отдавна и много по-добре познати на западните пазари. За небалканският клиент е много трудно да направи разлика, доколкото тя изобщо е съществена между лютеница и айвар.
    Дългогодишната липса на производствени капацитети в нашите "големи играчи" в тази сфера ни остави извън полезрението на международните вериги, които са отворени към продажбите на подобен вид консервирани храни. Това място е отдавна заето от много добрите продукти на съседите ни - които далеч не са с ниски цени, бих подчертал. Не знам точно как, т.е знам, защо нашите дълго време залагаха единствено на възможно най-евтините предложения към крайните клиенти. Защо не инвестираха в търговските си марки - 20 години не са малко време.
    Така че, сега ни остава да се борим за ценово чувствителният пазар на стерилизирани корнишони, пипер и тук - там сладка и конфитюри, като често сме производители на "частни марки" - произвеждаш добър продукт но с чужда, напр на Лидл, а не твоя марка...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK