Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 19 дек 2019, 14:37, 4281 прочитания

Веригите за мода: Растежът се забавя

През 2018 г. приходите на 50-те най-големи компании за дрехи и обувки са нараснали със 7%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание Регал 100, което подрежда най-големите компании в сектор "Търговия" с неговите основи подсектори и прави анализ на тяхното развитие. Вижте още »

Пазарът на мода в България все още е далеч от своя връх, а страната редовно се нарежда на края на опашката сред другите държави в ЕС в статистиките за потребление на дрехи и обувки. По данни на НСИ средно годишно на едно лице през 2018 г. са се падали по 196 лв. за покупка на стоки от тази категория. За сравнение, паричният разход за алкохолни напитки и тютюневи изделия е бил 233 лв., а най-много пари са се харчили за храна - 1655 лв. Що се отнася до разходите за потребление на дрехи обувки на домакинствата в ЕС, средният жител на Люксембург може да отдели 17 пъти по-голям бюджет от българския, а румънският - два пъти повече.


Добрите новини са, че макар и слабо, покупките на дрехи и обувки в България растат всяка година и това може да се види и през приходите на 50-те най-големите търговеца в бранша. През 2018 г. те са реализирали общи продажби за малко над 1.1 млрд. лв., което е близо 7% ръст спрямо година по-рано. Ръстът обаче се забавя. През 2017 г. той е бил два пъти по голям - 15%.

Само за сравнение, най-големите 100 компании в за продажби на дребно са реализирали продажби за малко над 10 млрд. лв., или десет пъти повече от най-големите 50 вериги за облекла и обувки.

Тенденциите зад числата



В класацията на най-големите вериги за облекла, спортни стоки и обувки няма сериозни размествания. Съществена промяна обаче има в лидерската тройка. През 2018 г. най-много облекла отново са продавали българските дружества, които управляват магазините от веригите H&M и Zara, но на трета позиция след тях се нарежда "Декатлон България" (3), чиито приходи са нараснали с 16%. Трите компании на върха (виж повече за тях в карето) са реализирали 20% от приходите от продажби за целия топ 50, като само делът на "Ейч енд Ем Хеннес енд Мауриц" (1) (H&M) е 8.8%.

Подреждането показва няколко ясни тенденции за пазара. Първо, потребителите остават лоялни в предпочитанията си към конкретни търговски вериги и марки. Второ, влиянието на категорията на спортните облекла и обувки, както и на нишата на секънд хенд продукти нараства. Пет от десетте най-големи вериги оперират в тези сфери, а освен големия ръст на Decathlon значителен скок бележат и оборотите на "Спорт депо" (5) и "Ремиск глобъл" (6) (онлайн магазинът за дрехи втора употреба Remix. Трето, българският пазар показва добри възможности за навлизане и развитие на бюджетните и среден клас модни търговски вериги. Такива са Orsay и Reserved, зад които стоят българските дружества "Смарт ритейл" (22) и "Ел Пи Пи фешън България" (9). Те са сред компаниите, приключили годината с най-голям ръст на продажбите – съответно 74% и 33%.

Четвърто, макар труден, бизнесът с продажбите на дрехи и обувки става все по-печеливш. Само шест от най-големите компании в сектора са завършили годината със загуба, а 40 от фирмите в топ 50 отчитат ръст на финансовия резултат. Най-висока е била печалбата на "Зара България" (2) - 7.6 млн. лв., при 6 млн. лв. година по-рано, или ръст от 26%. С най-висока рентабилност (39%) са работили дружествата в групата на "Апарел" (47), която е вносител и притежава българските търговски обекти на марките Esprit и Marc O’Polo.

Нови звезди на подиума

Компанията в сектора за продажба на дрехи и обувки, която най-бързо расте през 2018 г., е "Смарт ритейл" (22) с ръст на приходите от 74% до 17.6 млн. лв. Тя е представител за България на създадената през 1975 г. германска модна марка Orsay, която днес има 720 магазина в 34 държави по света. Дружеството е еднолична собственост и се управлява от Арташес Ваагн Ваганян, а търговските обекти на бранда в страната са 9 – пет от тях в София, два във Варна и по един в Пловдив и Бургас. Растежът на бизнеса е резултат от политиката на експанзия на марката на местния пазар. Само за две години оборотът й е скочил седем пъти, а откриването на нови търговски магазини в страната продължава и през 2019 г. От 2017 г. насам "Смарт ритейл" оперира в сегмента на онлайн продажбите през собствен електронен магазин на марката Orsay. Компанията е била най-активна в наемането на хора. Заетите през 2018 г. са били 127 души при 56 в предходната година.

Втори в подреждането по скок на продажбите се нарежда онлайн магазинът за дрехи втора употреба Remix. Той стартира през 2012 г. като в основата на бизнес модела е електронната продажба на second hand маркови дрехи, обувки и аксесоари. През 2018 г. компанията "Ремикс глобъл" (5) е работила на 9 пазара в Европа – България, Румъния, Гърция, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Германия и Австрия. Приходите на компанията са прехвърлили 50 млн. лв. при 38 млн. лв. година по-рано (40% ръст), но дружеството продължава да работи с голяма загуба.

Сред марките, които са се радвали на по-голям търговски успех, са още Reserved ("Ел Пи Пи фешън България" (9)) и българският бранд за мъжки облекла Teodor на едноименната компания (29).

Брандът Reserved е част от портфолиото на полската компания за облекла LPP, която управлява бизнеса си в страната през дружеството "Ел Пи Пи фешън България". Под шапката на полската модна група са още марките Cropp, House, Mohito и Sinsay. Всички те са в сегмента fast fashion и предлагат облекла, съобразени с водещите модни тенденции, но на по-достъпни цени. Групата има магазини в 20 държави от три континента и е сравнително млада в индустрията. Основана е през 1995 г., а името й идва от първите букви във фамилиите на нейните създадели – Ежи Любианец, Марек Пехоцки и партньори.

Първият български магазин Reserved е отворен през 2008 г., като полската LPP вече е представена в страната с всичките си брандове. Ръстът на оборота на местния пазар през 2018 г. е 33%, а броят на търговските й обекти приближава 20. Най-големият от тях (с площ 2000 кв.м) беше открит през 2018 г. и се намира в Sofia Ring Mall. През 2019 г. магазин Reserved беше отворен и в Bulgaria
Mall.

Българската компания за производство и търговия с мъжки облекла "Теодор" (29) е приключила годината с приходи от 13.5 млн. лв., ръст от 32% и печалба от 888 хил. лв. Тя е регистрирана в Плевен и е собственост на Лъчезар и Теодор Михайлови. Марката има над 20-годишна история и 29 магазина в страната. Разрастването на мрежата й е свързано с политиката на компанията да улесни максимално своите клиенти, затова обектите й са позиционирани не само в моловете, но и на ключовите търговски улици в областните градове на страната. Продажби се извършват и през онлайн магазина й. Заетите във фирмата са 180 души.

Лидерите в спорта


И през 2018 г. спортните марки имат силно присъствие в класацията на най-големите търговци на облекла и обувки. Категорията се представя с четири дружества в челната десетка, като всички те са регистрирали ръст на оборота. Той е най-голям при веригата "Спорт депо" (5), която оперира с два бранда Sport Depot и специализирания в продажби на спортни обувки District. Компанията е основана в края на 90-те години, а ключов момент в развитието й е сключването на договор за франчайз с международната група Sport 2000, която е лидер в индустрията на спортните стоки с 3555 магазина в над 20 държави и продажби за 3.9 млрд. евро. В България "Спорт депо" има 31 собствени и три франчайз магазина (Банско, Боровец и Сливен). В тях освен облекла и обувки се предлага и екипировка и оборудване. Около 20% от продажбите идват от електронния й магазин, а в началото на септември компанията откри свой търговски обект в Солун, който е най-големият за спортни стоки в Северна Гърция. Инвестицията в обекта е 5 млн. лв. и в него ще се предлагат около 30 хил. артикула от 150 световни марки.

През 2018 г. фирмата е била концентрирана в изпълнението на своята политика за разрастване на местния пазар, става ясно от финансовия й отчет. Освен откриване на четири нови магазина тя е увеличила портфолиото си с нови марки и е станала ексклузивен представител за България на австрийската Fisher, американската Osprey и европейската номер едно в продажбите на туристически облекла – Berghaus.

Най-голям дял (44%) в общите продажби на "Спорт депо" имат обувките. Компанията е реализирала оборот от 26 млн. лв. в тази категория, която е отчела ръст от 24% на годишна база. Към повишаването на общия обем на продажбите на обувки отношение има и увеличението на броя магазини от бранда District. През 2018 г. търговските обекти са станали пет при два година по-рано.

Други две динамично развиващи се компании в категорията на спортните дрехи и обувки са "Еф Еф груп България" (8) и "Дженко България" (34). Първата е вносител и дистрибутор и оперира фирмените магазини на марките Nike, Converse, Calvin Klein, Juicy Couture и др. Нейни са и мултибранд магазините Collective и Kix. Ръстът на бизнеса й през 2018 г. е 5%, а основният дял на приходите е от продажба на спортни стоки, като продажбите на Nike и Converse (вкл. в аутлети) съставляват повече от 70% от оборота.

През 2018 г. гръцката
Folli Follie Group, чиято собственост е "Еф Eф груп България", е изпитала известни затруднения. В резултат на това цената на акциите й на атинската фондова борса се е понижила значително, а ключовите й брандове (вкл. Nike и Converse) са изразили намерение да прекратят договорите с групата. Това е засегнало и бизнеса на българското дружество. Във финансовия му отчет е отбелязано, че договорът за дистрибуцията на Nike изтича през 2020 г. и е почти сигурно, че няма да бъде продължен. Фирмата ще може да управлява шест от деветте фирмени магазина до август 2020 г., един до август 2021 г. и два до лятото на 2022 г. Споразумението за дистрибуция с Converse изтича през 2019 г. и към края на 2018 г. се е смятало, че то ще бъде подновено. За да се справи със загубите "Еф Еф груп България" е приела стратегия за разширение на сегашната дейност в модния сегмент чрез отварянето на два нови смесени магазина и онлайн магазин до края 2020 г., както и чрез разширяване на микса от брандове в портфолиото й.

"Дженко България" е дружеството, което управлява обектите от веригата Intersport в страната. Групата Intersport e лидер на световния пазар на спортни облекла и обувки с годишен оборот от 9.9 млрд. евро и 5500 магазина в 44 държави. В България брандът има 8 магазина – три в София, два в Бургас и по един в Пловдив, Стара Загора и Варна. Ръстът на бизнеса през 2018 г. е 21%. Делът на продажбите на спортни облекла и обувки в общите приходи от продажби на компанията е 84%. Останалият оборот идва от продажби на екипировка и оборудване за спорт. "Дженко България" не е успяла да излезе на печалба и през 2018 г.

Без изненади на пазара на обувки


Основните играчи на българския пазар на обувки запазват миналогодишните си позиции в класацията. Лидер при веригите за специализирани магазини за обувки и чанти продължава да бъде производителят на марките Paolo Bottichelli, Fair Lady, Guardi, Gpoint - хасковската компания "Джорданс" (25). Тя е собственост на Георги Христов Георгиев и има 25 фирмени магазини в големите градове на страната. Веригата Paolo Bottichelli е представена в седем мола в столицата, а продажбите на марките се извършва и онлайн. През 2018 г. приходите на компанията са нараснали с 8% до 17 млн. лв. Печалбата й е била 148 хил. лв.

Втората по големина специализирана верига за обувки е MatStar, управлявана през дружеството "Мат стар БГ" (26), еднолична собственост на Самир Мезиад. Тя има 27 магазина в страната, 6 от които са в София. "Мат стар БГ" се занимава с внос, дистрибуция и производство на обувки и чанти от 1971 г. и има действащи офиси в няколко съседни на България държави, Сирия и Китай. Търговската й марка е регистрирана в над 40 държави.

Два големи бранда в сектора на обувките са отчели свиване на приходите от продажби. Това са австрийският Humanic ("Хуманик") (40) и Pepina ("Пепина М") (48). През 2018 г. дружеството "Хуманик" е имало 4 магазина – два в София и по един във Варна и Бургас. То е приключило годината с оборот от 7.3 млн. лв., или около 400 хил. лв. по-малко спрямо 2017 г. Магазините предлагат водещи марки обувки, сред които Adidas, Nike, Tommy Hilfiger, Gamloong, SMH. През 2019 г. Humanic стъпи и на пазара в Пловдив. Новият магазин на компанията ще е 660 кв.м и е първият, който веригата отваря от 2012 г. насам.

Фирмата "Пепина М" е основана през 1991 г. и предлага селекция от близо 50 италиански марки обувки. Тя е приключила годината със свиване и на оборота (11%) и на печалбата (46%).
Пазарните лидери

H&M

Макар с лек спад на приходите, шведската модна верига H&M регистрира поредна успешна година на българския пазар и затвърждава позицията си на лидер в сектора на облеклата и обувките. Веригата оперира през местното дружество "Ейч енд ем Хеннес енд Мауриц" и има 21 магазина в София и други големи градове в страната. През 2018 г. е отворен един търговски обект. Годината е приключила със свиване на приходите от продажби от близо 4% до 98.7 млн. лв. при 102.7 млн. лв. година по-рано. "Това намаление се дължи главно на засилената конкуренция в бранша", посочват от ръководството на фирмата в отчета за дейността й. Въпреки това "Ейч енд ем Хеннес енд Мауриц" е с близо 30 млн. лв. преднина пред основния си конкурент на местния пазар – веригата Zara, но и е отчела по-висока печалба спрямо предходната година - 2 млн. лв., при 1.6 млн. през 2017 г. Брутният марж също нараства от 34% през 2017 г. до 50%. От отчета на компанията е видимо, че това се дължи на промяната на трансферните цени при покупка на материални запаси от свързани лица. През изминалата година компанията е увеличила персонала си с 27 души до 522 заети, което я прави вторият по големина работодател в сектора на търговията с облекла.

В портфолиото на групата H&M са още марките Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, &Other Stories, Arket и Afound. Тя присъства на пазарите в 71 държави по света с близо 5000 магазина, 4433 от които са с едноименния бранд H&M.


Zara

Zara е модна марка на испанската текстилна група Inditex, която е представена в класацията на 50-те най-големи вериги за облекла и обувки с още няколко бранда. Това са Massimo Dutti (23), Bershka (24), Pull end Bear (36), Stradivarius (38) и Oysho (43).

През 2018 г. българското дружество "Зара България" е отворило един нов магазин, с което търговските обекти на марката Zara в страната са станали 7. Компанията е отчела ръст на нетните приходи от продажби от 5.7%, приключвайки годината с оборот от 69 млн. лв. Печалбата й е била 7.6 млн. лв. и се е увеличила с 21% спрямо предходната година.

Историята на бранда Zara започва през 1975 г. в испанския град Ла Коруня, Галисия, а 30 години по-късно търговските й обекти вече са в 50 държави на три континента. През 2018 г. групата Inditex има 7490 магазина, 4926 от които в Европа. Приходите й са били 26 млрд. евро, а печалбата 3.4 млрд. евро.

Decathlon

Френската верига за спортни стоки Decathlon стъпи на българския пазар през 2013 г. и само за пет години се изкачи до номер 3 сред най-големите търговци на облекла и обувки в страната. С това тя постави своеобразен рекорд за бързина в спечелването на потребителското доверие. Изминалата 2018 г. е била поредна година за растеж на дружество "Декатлон България". През 2017 г. приходите от продажбите на веригата на местния пазар се повишиха с 26.5%, а година по-късно ръстът е 16%. Така "Декатлон България" е приключила годината с 68.3 млн. лв. продажби, печалба от 4.7 млн. лв. и увеличение на наетия персонал с 66 души.

Общо 75% (или 51 млн. лв.) от реализираните приходи от продажби на компанията идват от облекла и дрехи, а останалите 25% са от продажби на спортна екипировка и оборудване. Decathlon има богато портфолио от собствени марки, а асортиментът й включва над 45 хил. продукта за 75 вида спорт.

През 2018 г. веригата е оперирала през 5 търговски обекта в страната и онлайн магазин. През 2019 г. тя увеличи бизнеса си с нови три магазина във Велико Търново, Плевен и Бургас. Прогнозите на мениджмънта й са, че и тази календарна година ще завърши с ръст, близък до миналогодишния.

Decathlon се развива динамично и в глобален план. Приходите на групата през 2018 г. са били 11.3 млрд. евро (5% ръст), а печалбата й - 497 млн. евро. Тя е инвестирала 620 млн. евро в бизнеса си, в т.ч. за откриване на нови магазини. Географската й експанзия вече достигна до Канада, Чили, Конго, Кения, Шри Ланка, Южна Корея и др. С това общият брой на магазините й става 1511 в 5 държави по света.

В портфолиото на Decathlon има около 20 собствени марки, сред които Quechua, Btwin, Tribord, Kalenji, Domyos, Nabaiji, Aptonia и др.

Регал 100

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". В него сравняваме и анализираме бизнеса на най-големите търговци в основните подсектори. Ще откриете данни за:
➤ Приходи
➤ Печалба
➤ Персонал
➤ Изменение спрямо предходните 2 години

Вижте още или купете изданието

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара 1 Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара

Dawn Polymer е един от най-големите печеливши в света от повишеното търсене

29 мар 2020, 2285 прочитания

Бизнесът масово предпочита да пусне служителите си в неплатен отпуск 8 Бизнесът масово предпочита да пусне служителите си в неплатен отпуск

В този вариант за 30 работни дни не се дължат осигуровки, а на работещия не се прекъсват здравноосигурителните права

28 мар 2020, 13090 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Бунджиро Яо: Искаме да научим китайците да обичат българското кисело мляко

Мениджърът "Международно бизнес развитие" на компанията Meiji пред "Капитал"

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10