Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 яну 2020, 14:21, 5817 прочитания

Николай Костов: Все още само 1% от аптечните продажби в България стават онлайн

Съсобственикът на аптеки "Ремедиум" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На фона на 3750 физически аптеки броят на регистрираните за продажби в интернет обекти, които са 69, изглежда пренебрежимо малък. Забележително е, че половината от тях са се появили през последните две години и половина и това следва търсенето на клиентите, които започват да пазаруват все повече онлайн. В момента законодателството не позволява на аптеките да продават лекарства с рецепта онлайн, те имат право да доставят само медикаменти без рецепта, козметика, медицински изделия, диетични и детски храни и консумативи. Асоциацията на собствениците на аптеки от години настоява онлайн аптеките да имат право да доставят и продукти по лекарско предписание, както е в голяма част от западноевропейските страни. Николай Костов е собственик на аптеките "Ремедиум" и председател на Асоциацията на собствениците на аптеки.

Увеличи ли се интересът на клиентите към покупките от онлайн аптеки през последните години?

Интересът към онлайн аптеките се увеличи драстично и съответно броят на онлайн магазините нарасна стремглаво. Вече почти всички големи и средно големи вериги имат онлайн услуги. Реално действащите силни аптеки са 30 на брой. Все още делът им от целия фармацевтичен пазар е много малък – през тях минават 1% от продажбите на лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика, защото все още не могат да се продават лекарства с рецепта. Ако се погледне през призмата на големия фармацевтичен пазар, продажбите онлайн са все още незначителни, но пък в някои категории – на определени хранителни добавки и в дермокозметиката, вече има цели брандове, при които 20% от продажбите минават онлайн. Попадайки онлайн, пациентите имат огромен избор, който не биха имали във всяка аптека. При нас например достъпните онлайн продукти вече са над 33 хиляди на брой.


Какъв е профилът на онлайн купувача?

Това са основно млади хора от големите и по-малките населени места, които купуват продукти с по-висока цена и ниска пенетрация на пазара. Търсят се продукти, които не могат да бъдат намерени навсякъде. Освен това за продуктите от високия ценови клас се получава интересният феномен на много голямата разлика в цените онлайн и във физическата аптека – онлайн цената може да бъде драстично по-ниска, отколкото офлайн. По този начин софийският пазар става национален. Софийският пазар много се различава от този в останалите градове - тук модерните аптеки са най-много и водят до силна и професионална конкуренция. Тъй като София е най-големият пазар, и цените тук са най-ниски на фона на цялата страна, особено на лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика. В онлайн аптеките тези цени и възможностите за промоции, подаръци, допълнителни услуги за клиентите стават видими и достъпни в цялата страна. Освен това има много брандове, които се дистрибутират регионално в столицата и нямат медицински или търговски представители в малките населени места. Изведнъж до останалата част от страната стават достъпни стотици продукти, които не са се продавали там, и това също предизвиква интерес.

Каква част от клиентите ви са от провинцията?



Около половината ни клиенти в онлайн аптеката живеят извън столицата и са от всякакви населени места, включително малки села, чиито имена чуваме за пръв път. Те купуват всичко – лекарства, скъпи хранителни добавки, козметика. Същите тези хора в малките населени места биха могли да си купуват през този канал и лекарства по лекарско предписание, така както тази възможност имат гражданите на множество държави в ЕС, САЩ и Канада. Отдавна във Великобритания, Германия и Холандия може да се пазарува така и това не създава никакви проблеми, напротив, създава предимства за потребителите, защото имат достъп през онлайн досието и рецептите си до лекарствата, които е предписал лекарят им. От Асоциацията на собствениците на аптеки, която обединява веригите аптеки в България, настояваме за електронно здравеопазване и за възможност от всяка точка на България, включително и в големите градове, където хората нямат физическа възможност да излязат от офиса или са болни и не напускат дома си, да може да се пазарува онлайн. Това би било неоценима услуга. В САЩ например аптеките предлагат такава услуга – доставка до дома до два часа след изписването на рецептата. Въвеждането на електронната рецепта в България много ще улесни този процес, не че е невъзможно да се случи и когато тя липсва. Всеки гражданин е търсил за близък или за себе си лекарство в чужбина с рецепта, написана на латински. В много държави се използват не само електронни, но и сканирани и хартиени рецепти, целта е да се улеснят пациентите. Като цяло в повечето европейски държави изписването и получаването на лекарства вече е дигитален процес. Сега виждаме, че делът на всички категории расте бързо – за здравословен начин на живот се купуват много добавки, за проблемна кожа – специфична дермокозметика. Виждаме, че за голяма част от лекарствата без рецепта има искане за спешни доставки – когато пациентът има болки, настинка, грип. Все още имаме проблем с тези доставки в по-малките населени места – дори и да сме готови за час, куриерските фирми имат графици и маршрути и посещават малки градове и села в определени дни от седмицата. Обикновено в София доставката става за един ден.

Дали доставката ще бъде безплатна зависи от самата поръчка. При нас например над 40 лева и до 1 килограм тегло доставката е безплатна. Лекарствата по принцип са леки, а средната стойност на поръчката при нас е над 60 лв., така че над 80% от доставките са безплатни за клиентите ни.

Кога пазаруват вашите клиенти – първо виждат продукта във физическата аптека и после го купуват за втори път онлайн или обратното?

Съществуват и двата варианта на пазаруване. Има клиенти, които се запознават с продукта във физическата аптека, купували са го и са го използвали и след това го купуват дигитално. Има клиенти, които са видели продукта онлайн и идват специално да го изпробват физически. Това е един допълнителен канал за връзка с клиентите, допълнителна удобна възможност за пациентите да имат достъп до различни продукти. Затова този процес се развива съвсем естествено.

Все още той е в съвсем начално състояние. В нашата аптека 25 служители се занимават само с онлайн аптеката, но има сайтове, в които за този начин на обслужване на клиентите отговарят много повече служители, например framar. Всяка онлайн аптека има своите особености. Тъй като онлайн търговията в ЕС се развива изключително бързо, и там наблюдаваме специализация на онлайн аптеките – има специалисти, които продават основно лекарства без рецепта и козметика, аптеки, които продават основно медикаменти по лекарско предписание, има и смесени аптеки. Това ще се случи по-нататък и в България, ако бъде разрешена продажбата на лекарства с рецепта.

Онлайн търговията е изключително важна за потребителите, защото по този начин получават в офиса и у дома продукти, до които трудно биха имали достъп. Много се надявам българското законодателство да бъде променено и да даде възможност на Изпълнителната агенция по лекарствата да лицензира онлайн аптеки и за търговия с лекарства по лекарско предписание.

Интервюто взе Десислава Николова

Регал 100

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". В него сравняваме и анализираме бизнеса на най-големите търговци в основните подсектори. Ще откриете данни за:
➤ Приходи
➤ Печалба
➤ Персонал
➤ Изменение спрямо предходните 2 години

Вижте още или купете изданието

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Веригите предлагат да оформят фермерски пазари на паркингите на магазините 2 Веригите предлагат да оформят фермерски пазари на паркингите на магазините

Офертата идва след обсъждания със земеделския министър и е по-пазарен модел за подкрепа на местното производство

8 апр 2020, 1072 прочитания

Пазарът на техника: Застой за неопределено време Пазарът на техника: Застой за неопределено време

Секторът страда от забавени доставки и намалено потребление заради карантината

8 апр 2020, 1337 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Най-динамичните компании за храни и напитки: Продуктовото разнообразие на растежа

Най-растящите дружества в сектора в "Гепард" произвеждат храни от почти цялата гама на трапезата

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10