Онлайн търговията – с добър имунитет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн търговията – с добър имунитет

Shutterstock

Онлайн търговията – с добър имунитет

Интернет бе сочен за бъдещето на ритейла и преди кризата. Сега значението му рязко се увеличи

Мария Иванова
5528 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Повече, по-често, по-мобилно. Олимпиада и европейско първенство по футбол тази година няма да има, но електронната търговия, която обикновено печели покрай големи спортни събития, е на добри позиции да не пострада сериозно от това.

Още преди пандемията да обхване света, секторът се радваше на растящ интерес. Карантината обаче му даде неочакван тласък и внезапно го превърна в основен канал, през който редица компании да запазят връзката с клиентите си. Големият въпрос е дали това пренастройване ще остане временно, докато трае извънредното положение, или промяната ще трансформира трайно ритейл пазара.

Конференция

Петото издание на организираната от "Капитал" конференция "Успешни стратегии за електронна търговия" ще се проведе на 10 юни в Sofia Event Center. Регионалният форум се фокусира върху най-важните тенденции и иновации в електронната търговия и дигиталното пазаруване, като обхваща скоростната промяна на начина, по който потребителите търсят и пазаруват стоки, и разкрива насоки за бъдещето на ритейла. Събитието среща представители на цялата екосистема - от търговци до маркетплейс платформи, фирми за хостинг услуги, куриери и доставчици, платформи за електронни разплащания и други бизнеси за онлайн решения. Ранната регистрация е отворена до 7 май, а повече информация можете да научите тук.

Плавно ускоряване

България има сравнително скромни позиции в онлайн търговията в сравнение със световните тенденции. По данни на НСИ през 2019 г. едва 11% от компаниите са осъществявали някакви продажби онлайн. Обобщаваната от Евростат информация пък сочи, че за последните 5 години (2015-2019 г.) електронната търговия допринася за едва 4-5% от оборотите на бизнеса при средно за ЕС 16-18% за периода.

Страната изостава и по отношение на свързаността на потребителите и склонността им да пазаруват онлайн. Според данните на Евростат България всъщност е на опашката в ЕС по достъп на домакинствата до интернет - 75% (при средно за ЕС 90%). На този фон не е изненадващо, че през изминалата 2019 г. едва една пета от българите (22%) са купували стоки и услуги по интернет на фона на близо две трети (63%) от европейците.

Статистиката обаче показва и положителната тенденция - за десет години делът на пазаруващите електронно българи е нараснал четирикратно. А наблюденията на пазара потвърждават това.

"От доста време електронната търговия в България не е някаква новост, а важен сектор на икономиката. Миналата година продължихме да наблюдаваме тенденция на растеж - според нашите изчисления интересът на клиентите към онлайн пазара тук се увеличи с 15%", посочват от платформата за онлайн пазаруване eMAG. Компанията е най-големият онлайн търговец в Централна и Източна Европа и поддържа най-големия онлайн магазин в България, като само за последния Черен петък през ноември 2019 г. отчете поръчки за 40.78 млн. лв. в страната.

А само от средата на март, когато разпространението на коронавируса по света навлезе в пандемичната си фаза, трафикът на платформата е скочил с 30% спрямо година по-рано, отчитат от eMAG. Извънредното положение, разбира се, намира отражение и върху потребителското търсене.

От мода, памперси и авточасти до храни и лаптопи

Облеклата традиционно са най-предпочитаните от българите, които пазаруват онлайн - по данни на НСИ дрехи и спортни стоки през 2019 г. са купували над 76% от потребителите, използвали интернет като канал. Далеч назад са следващите най-търсени категории - стоките за дома (35%) и туристическите услуги (21%).

Наблюденията на eMAG пък показват, че сред най-популярните артикули са още памперси и продукти за бебета, аксесоари за телефони, почистващи средства и препарати, играчки и домакински уреди.

А от платформата за електронни обяви OLX посочват като най-търсена сред потребителите им през миналата година категорията на авточастите, следвана от недвижимите имоти и по-конкретно апартаментите под наем, както и от мобилните телефони.

В настоящите условия обаче ситуацията се променя динамично. "Категориите с повишено търсене през последните дни в сравнение със същия период на миналата година са IT и фитнес продукти с повече от 150% увеличение на годишна база. Това се дължи главно на обстоятелството, че много хора се адаптират да работят от дома си в извънредното положение, но също така се опитват да поддържат обичайния и здравословен начин на живот", разказват от eMAG. Сходни са и мотивите за растящия интерес (+15%), който компанията отчита към продуктите, свързани с домашно забавление - телевизори, видеоконзоли, слушалки, таблети и електронни книги.

С оглед на завишеното внимание към хигиената и дезинфекцията като средства за предпазване от коронавируса логично скок е регистриран и в търсенето на средствата за почистване на дома. И при тях, и при хигиенните средства и консумативите и бързооборотните стоки търсенето нараства с около 30%, отчитат от eMAG.

Онлайн продажбите на храни всъщност е може би сегментът, получил най-силен тласък от извънредното положение. Само допреди дни огромната част от потребителите подчертано предпочиташе да се снабдява с такива продукти в традиционните магазини - проучване на "Нилсън България" към полугодието на 2019 г. например показа, че едва 2% от хората пазаруват бързооборотни стоки онлайн, а основната бариера е липсата на възможност да разгледат и избират физически продуктите. Това, разбира се, едва ли ще се промени изоснови и настоящият растящ интерес към купуването на храни и други стоки от първа необходимост по интернет е продиктуван именно от необичайната ситуация. Моментната картина обаче говори за възможностите на сектора да преосмисли присъствието си онлайн - според представено в края на март проучване на платформата Broshura.bg в условията на карантина 53% от анкетираните над 1300 души предпочитат дистанционните покупки, а 61% споделят, че в електронната им кошница най-често попадат хранителни стоки. За това говорят и данните от друго изследване от последните дни, проведено от маркетинговата агенция Pragmatica сред 400 градски жители, които ползват интернет - резултатите от него сочат, че 11% от потребителите са преориентирали пазаруването си от физически магазини към онлайн платформи.

Медалът обаче има и обратна страна. Докато търговците на бързооборотни стоки се радват на интерес, бизнесът на заведенията се свива дори и през единствения канал, с който разполагат в извънредната ситуация - 42% от анкетираните от Pragmatica посочват, че избягват поръчването на готова храна за вкъщи, което преди са правили редовно.

Стари и нови предизвикателства

Как да премине през кризата с възможно най-малко поражения несъмнено е въпрос номер едно не само пред онлайн търговците, а и пред всеки бизнес в настоящия период. И въпреки моментното значително пренастройване на потребителското поведение към електронните възможности за достъп до стоки и услуги в сектора също има опасения за ефектите, които ще им окаже заразата.

"В момента ситуацията е изключително динамична и всички компании анализират данните буквално ден за ден. Никой няма опит с криза от такъв мащаб и би било спекула, ако се коментират конкретни цифри. Едно е сигурно обаче - тази ситуация ще повлияе негативно на световната икономика и на всички нас в дългосрочен план - и потребители, и компании", коментира изпълнителният директор на OLX в България Камен Янкулов. Прогнозата му все пак е за по-бързо възстановяване на онлайн търговията заради предпоставките за ръст и растящото потребление, съществували пред сектора и преди кризата.

"Със сигурност през следващите 3-6 месеца ще усетим негативния ефект на тази пандемия дори при електронната търговия", посочват и от eMAG. От компанията очертават като моментни предизвикателства засилените мерки за безопасност, които интернет търговците трябва да предприемат, за да гарантират сигурността както на служителите, така и на клиентите си.

Извън моментните трудности пък браншът продължава да посочва като основно предизвикателство пред дейността си растящата регулаторна тежест, която по думите на Янкулов "цели да стовари цялата отговорност върху съдържанието и авторските права на платформите за обяви и онлайн магазини".

"Доверието е едно от основните предизвикателства, тъй като сме свидетели на истинска революция по отношение на това как търсим, избираме и купуваме стоки. Ето защо съдържанието на сайтовете се превръща в стратегически стълб за електронната търговия и защо репутацията и опитът на даден онлайн магазин са от толкова голямо значение", допълват от eMAG.

Сред задачите пред сектора е и това да съобрази дейността си с преориентирането на интернет потреблението към мобилни устройства.

"През последните три години светът премина през голяма трансформация от гледна точка на потребителите и начина, по който те консумират съдържание и съответно използват платформите. Към днешна дата почти целият трафик минава през мобилни устройства, вследствие на което компаниите вече изцяло работят на принципа mobile first при разработването на техните продукти", обобщава мениджърът на OLX Камен Янкулов. И пояснява, че състезанието между операционните системи и това между производителите на устройства прави особено сложна и динамична и работата на онлайн платформите, за да останат адекватни и в мобилна среда.

Повече, по-често, по-мобилно. Олимпиада и европейско първенство по футбол тази година няма да има, но електронната търговия, която обикновено печели покрай големи спортни събития, е на добри позиции да не пострада сериозно от това.

Още преди пандемията да обхване света, секторът се радваше на растящ интерес. Карантината обаче му даде неочакван тласък и внезапно го превърна в основен канал, през който редица компании да запазят връзката с клиентите си. Големият въпрос е дали това пренастройване ще остане временно, докато трае извънредното положение, или промяната ще трансформира трайно ритейл пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK