Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 апр 2020, 16:00, 5293 прочитания

Търговските вериги – отвъд заразата

Ритейлът ще работи по нови правила: на доставки, маркетинг, регулации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В началото на годината Китай беше блокиран. Затвориха фабриките, улиците опустяха, хората си останаха по домовете, колите спряха да се движат, корабите с контейнери пуснаха дълбоки котви, самолетите спряха да летят. Ефектът върху останалия свят, в това число и Европа, беше неминуем. Китай, който е основният снабдител с всякакви суровини и стоки, блокира веригата на доставките още в самото й начало. После заразата, която порасна до размерите на пандемия, замрази живота малко или много във всички други държави и континенти.

Ефектите са многостранни и широкоспектърни, като един от тях изцяло засегна търговията на дребно. Първо, много от търговците започнаха да изпитват затруднения заради липсата на доставки и това се случи най-вече при дълготрайните стоки - мода, техника, мебели, материали. После дойде и карантината, която накара магазините да опустеят в рамките на часове.


И все пак пандемията се отрази с различна сила в отделните сектори и в някои, например при храните или лекарствата, които се превърнаха в масово търсена стока, ефектът засега е по-скоро положителен. Други пък са ръба на фалита и след кризата може въобще да не отворят. По-интересното е какво ще се случи, след като пандемията отмине и светът, макар и бавно, започне да се връща към нормалния си ритъм на въртене. Макар да е трудно сега да се правят каквито и да било прогнози, едно е сигурно - след кризата ритейлът ще работи по нови правила.

Кои засега са печеливши, и кои - губещи

Ако погледнем какво се случи в България вследствие на коронавируса, много бързо ще видим кои търговци се нареждат в групата на печелившите и кои - при губещите. Страхът, че карантината ще заключи всички по домовете им, предизвика опашки в магазините за бързооборотни стоки и аптеките. Всички започнаха да се запасяват и да опразват рафтовете на магазините. Веригите, макар да изпитаха временен дискомфорт от бързото разграбване на стока и невъзможността веднага да попълнят дупката, сякаш успяха да влязат в новия режим на работа.



Същата беше ситуацията в другите европейски държави, където и до днес липсват някои по-масови марки тоалетна хартия или брашно, но като цяло потребителите не изпитват недостиг на храна.

В същото време затвориха всички магазини за стоки, които не са от първа необходимост. Потребителите вече нямат достъп до моловете, нямат и нужда да си купуват нови дрехи.

Международните ритейлъри вече докладват новите си прогнози за спад в оборотите за първото и второто тримесечие, който при някои търговци може да достигне и до 90%. "За шепа търговци на дребно коронавирусът е бил благодат за продажбите - Costco, Walmart, Target и Amazon - всички те бяха залети от клиенти и реализираха огромни продажби във физическите или дигиталните си магазини. Всички те се възползваха от паническото купуване и зареждане. Други обаче се борят с липсата на продажби, защото не предлагат стоки от първа необходимост. Тези ритейлъри може въобще да не отворят след кризата просто защото не генерират кеша, необходим за покриване на разходите им", коментира в блога си Даниел Клайн, който е автор и редактор, работил за Boston Globe и ръководил бизнес отдела на Boston.com.

Неслучайно много от ритейърите вече търсят подкрепа от държавата и се възползват от програмите за бизнес подпомагане, които бяха лансирани през изминалите седмици в различните страни. Дори и най-големите търговци в Германия и Австрия например изпратиха служителите си в режим на кратка заетост или намалиха работното си време. От САЩ пък дойде новина, че много търговци ще искат от наемодателите си да направят отсрочка на наемите или да им опростят няколко месеца, докато кризата отмине. Към такава стъпка ще прибягнат вериги, като Subway и Mattress Firm например. Simon Property Group, най-големият собственик и оператор на молове в САЩ, обяви, че затваря всичките си търговски центрове - общо над 200. Същото направиха и компании като Macy's, J.C. Penney, Nordstrom, Gap, Victoria's Secret, Sephora. Експерти изразяват съмнение, че някои от тях въобще ще отворят след кризата.
FMCG бизнесът за вируса: Рано е за прогнози, следим ситуацията всекидневно

"Нестле България":
Компанията ни следва стратегията на Световната здравна организация за ограничаване на разпространението на вируса. Към настоящия момент нямаме информация СЗО да е наложила ограничения върху движението на стоки в международен план. Затова и движението на стоки от и до фабриките и клиентите ни продължава своя естествен ритъм.

Твърде рано е да оценяваме финансовия ефект от разпространението на коронавируса. Опазването на здравето на нашите служители и техните семейства, както и това на консуматорите ни остава приоритет за нас. В глобален мащаб имаме разработен наръчник за прилагане на мерки за превантивна защита и активиране на план за реакция в случай на идентифициране на коронавирус в локациите на "Нестле".

Лилия Борисова, търговски директор на "Монделийз България":
Работим за осигуряване на непрекъсната доставка на суровини за нашите производства, за да гарантираме, че разполагаме с достатъчно наличности на ключови съставки и материали. Нашите екипи по организиране на доставките заедно с тези от научноизследователската и развойна дейност също бяха активирани за бързото идентифициране и осигуряване на резервни доставчици, ако е необходимо.

Важно е, че органи като СЗО и Европейската агенция по безопасност на храните не отчитат риск за предаване на вируса чрез хранителни продукти. Всички фабрики на "Монделийз интернешънъл" работят и няма ограничения за свободното движение на стоки.

Продължаваме да следим ситуацията ежедневно.

Деляна Пешева, мениджър администрация и финанси в "Олива":
Бизнесът със зърнени и маслодайни култури и техните производни е повлиян от коронавируса по няколко направления. Ограниченията в транспорта и логистиката водят до забавени и затруднени продажби. Борсите за търгуваните стоки и продукция отбелязаха сериозен спад, който повлиява значително бизнеса и бизнес активността. Суровините за основния бизнес - зърна и маслодайни култури, са предимно от вътрешно производство, така че не очакваме сериозно ограничение в резултат на коронавируса. По-съществени са нарушенията на транспорта, които пряко повлияват износа. Продуктите на "Олива" се изнасят за цял свят, включително и Италия, но бизнесът не е зависим от конкретна страна, а от глобалното търсене на слънчогледово олио.

Кой си е написал домашното

На фона на цялостната криза се видя също така кой си е написал домашното и може да се бори и в извънредни ситуации, които бързо се променят. Става въпрос за онези търговци, които през последните години инвестираха време и средства в развитието на онлайн търговията и внедряването на технологии. Сега те са тези, които много по-лесно ще се справят с трудната ситуация и ще излязат от нея по-силни от конкурентите си.

Преди дни от Nike Inc. заявиха, че бизнесът се е възстановил в Китай след избухването на коронавируса и гигантът за спортно облекло е успял да компенсира голяма част от загубените си продажби на дребно с онлайн поръчки.

След като новият коронавирус ограничи китайските купувачи и ги затвори по домовете им, Nike бързо се насочи към това да се свърже с тях дигитално, а не само да им предлага да си купуват разни продукти, обясни изпълнителният директор на компанията John Donahoe. Nike продължи да изпраща съобщения към клиентите си и да ги ангажира с приложения като Nike Training Club, който предлага на членовете тренировки у дома. Donahoe заяви, че Nike е забелязал скок в регистрациите и ангажираността на потребителите, която се е увеличавала с до 80% на седмица. Donahoe заяви, че компанията е наблюдавала подобни процеси не само в Китай, но и в Япония и Корея. Според него Nike ще премине през четири фази, докато преодолее кризата: задържане, когато магазините са затворени и електронната търговия е основен приоритет; възстановяване, когато магазините започват да се отварят отново; нормализация, при която се увеличава движението на потребителите; връщане към растеж, когато бизнесът ще се върне към нивата отпреди коронавируса.

От компанията казват, че на китайския пазар вече са във втората фаза, тъй като 80% от магазините вече са отворили. Също така съобщават, че онлайн продажбите продължават да ескалират.

Подобно на Nike, много други компании предложиха допълнителна услуга само и само да запазят контакта с клиента и да го накарат да продължи да пазарува. Много модни марки обявиха сериозен дискаунт на цялата си стока, а други търговци въведоха безплатни доставки по домовете.

В същото време компании, които досега не са развили онлайн бизнеса си, изпитват драстичен спад в оборотите си. Такъв е примерът с веригата за бърза мода Primark, която досега не е залагала на онлайн търговията и в момента бизнесът й страда много повече от този на конкурентите й H&M или Zara.

След кризата

Вече се заформят някои първи тенденции за това как ще изглежда ритейл пазарът след кризата. От няколко години се налага тенденцията физическите магазини да страдат за сметка на онлайн и сега този процес ще стане още по-интензивен. Причината е, че потребителите за тези няколко месеца в криза и карантина развиват много повече навиците си за дигитално пазаруване. Освен това хората рязко променят начина си на живот и общуване и използват много повече технологии и онлайн инструменти отпреди. Това ще се отрази и на пазаруването им. На следващо място експерти предвиждат, че т.нар. хоум офис ще стане ежедневие за много компании дори и да няма криза. Моделът вече ще е изпробван и показал, че работи, а това ще спести и много разходи на компаниите, които ще трябва да се възстановяват от коронавируса. А който работи от вкъщи, няма да пазарува толкова много нови дрехи. От това ще пострадат най-вече луксозните марки, анализира ситуацията австралийският специализиран сайт InsideRetail.

Интересно е какво ще се случва с веригите за храна, които като че ли са най-малко повлияни от спад на оборотите. Въпреки това те ще трябва да преосмислят целия си бизнес модел и най-вече веригата на доставките. В бранша вече се заговаря за промени в тази посока, при които стоката не се кара от другия края на света, а се разчита много повече на локални производители.

"В някои политически кръгове всъщност има хора, които преди сериозно обсъждаха намаляване на значението на селското стопанство в Европа като доставчик на храна за населението. Сега се оказа, че един от първите ефекти на коронавируса беше прекъсване на световните вериги за доставки и търговия, или ако не беше мрежата от фермери в ЕС, около 500 милиона души трябваше да се притесняват за храната си", коментира в интервю за lkonline президентът на австрийската земеделска камара Йозеф Моосбругер.

Въпреки страховете и прогнозите за фалити в краткосрочен план тази криза ще генерира процеси, които ще доведат до тотална промяна на пазара и до смяна на правилата на играта. А кризата няма да е вечна и някои търговци вече гледат към времето след нея.
Петте R на McKinsey

От днешната перспектива никой не знае как да се подготви за времето, когато светът ще се върне към нормалност, защото никой не знае какво ще е нормално тогава. Въпреки това консултантската компания McKinsey се опитва да набележи план, който да изведе бизнесите отвъд кризата. "Отговорът ни е призив за действие на пет етапа, които започват от днешната криза до времето, когато пак всичко ще е нормално: решителност (Resolve), еластичност (Resilience), завръщане (Return), преосмисляне (Reimagination), реформа (Reform)." Ето и най-важното от този план.

Resolve
В токсичната комбинация от бездействие и парализа трябва да бъдат направени важни избори - блокиране или не, частична изолация или пълна карантина, да спрем фабриката сега или да изчакаме помощ отгоре. Всеки бизнес трябва да вземе решение с каква скорост и в какъв размах да действа.

Resilience
Краткосрочно бизнесите трябва да се справят с проблема с ликвидността и кеш мениджмънта. Но след това компаниите ще се сблъскат с по-дългосрочни промени и ще трябва да преодолеят посткризисния шок, когато установените структури и процеси ще се срутят и нови правила ще действат. Много от потребителите ще изпитват финансови проблеми. Еластичност и устойчивост е ключовият инструмент за тази фаза.

Return
Завръщането ще е по-бавно, отколкото си мислим. Повечето бизнеси ще трябва да реактивизират веригата на доставките си в момент, в който другите държави все още ще са в криза. Това ще изисква преструктуриране на процесите и системите. Не бива да се забравя, че следващата зима може да повтори заразата, което отново ще доведе до блокиране. Компаниите трябва да се подготвят и за една такава възможност, а не само да мислят как да се върнат на пълен капацитет.

Reimagination
Криза от подобен мащаб ще промени начина, по който живеем, работим, използваме технологиите. Това ще доведе и до промяна в търсенето и нагласите на потребителите. За някои компании това ще е пагубно, за други обаче носи нови възможности. Бизнесите ще трябва да преосмислят кои разходи са наложителни и в кои проекти трябва да бъдат насочени нови усилия.

Reform
Кризата най-вероятно ще предизвика желанието за реформа и ограничаването на факторите, които доведоха до това заразата да стане глобален, а не локален проблем. Сега правителствата ще искат по-активно да се намесят в регулирането и преформатирането на бизнесите. Обществата ще се опитат да не допуснат отново подобна криза. Някои от социалните експерименти сега ще покажат дали в бъдеще ще станат масово въведени - работа от вкъщи или тотално наблюдение чрез технологиите.

Регал

Текстът е част от специалния доклад "Регал", който се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 3-9 април. Изданието е посветено на това как се справя ритейл секторът в условията на извънредното положение, породено от епидемията от коронавирус.

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 605 прочитания

Бодлива ситуация при розовото масло Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

29 май 2020, 644 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Онлайн търговията – с добър имунитет

Интернет бе сочен за бъдещето на ритейла и преди кризата. Сега значението му рязко се увеличи

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10