Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи

Shutterstock

Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи

Търговията на дребно може да печели изключително много от социалните мрежи, където се намират огромна част от настоящите и бъдещите ѝ клиенти

4903 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


За автора

Стелла Цокева ([email protected]) е Digital Marketing Strategist в агенция What If, където отговаря за създаването и изпълнението на цялостни дигитални стратегии за много от топ ритейл брандовете на българския пазар

Социалните мрежи от дълго време са ключов канал за комуникация с потребителите. Сега, когато хората не могат да са офлайн социално активни, те отделят още повече време в мрежите за общуване.

Търговията на дребно може да печели изключително много от социалните мрежи, където се намират огромна част от настоящите и бъдещите ѝ клиенти. Потребителите разчитат на социалните мрежи за много повече от общуване с приятели и семейство. Там комуникират с много бизнеси - например за да споделят положителен опит или пък да изпратят запитване или оплакване. Чрез социалните мрежи търговците могат да насочват трафик към различни секции във своя уебсайт - продукти, блог или онлайн магазин.

Повечето потребители посещават социалните мрежи по няколко пъти на ден, а проучванията показват, че над 50% от хората, които се ангажират с дадени брандове онлайн, са много по-лоялни към техните продукти. Затова и социалните мрежи са много ефективен начин да участваме в ежедневието на потребителите, независимо дали комуникираме промоция, нов продукт, социална инициатива или друго.

Хубавото на социалните мрежи е, че можете да общувате с вашите потребители почти във всяка точка от потребителската пътека. Но именно тук се крие и предизвикателството как да извлечете максимумът от комуникацията и кампаниите. Затова ви даваме 7 съвета, чрез които да създадете вашата работеща комуникация.

1. Присъствайте в повече от един канал

Ако вашият продукт го позволява, не се ограничавайте само с един канал или онлайн платформа. Както знаем, най-използваната социална мрежа онлайн е Facebook с около 3.5 милиона потребители в България, а Instagram вече използват около 1.2 милиона потребители у нас и тенденцията е за увеличаване. Също така в Instagram има доста по-малко брандове и съответно по-малко реклами. Ако пък искате да работите и за employer branding (изграждане на положителен имидж като работодател), LinkedIn ще ви бъде от огромна полза.

Разбира се, присъствието в различни социални мрежи трябва да бъде подкрепено от отделна стратегия за всяка от тях. Например Instagram е много работещ за определени сектори като козметика, мода, голяма част от хранителните стоки.

След това планирайте каква комуникация ще имате във всеки канал. Имайте предвид, че е голяма грешка да използвате едно и също съдържание в различните социални мрежи. Потребителите търсят различно преживяване и вашата комуникация трябва да отговаря на това очакване. Ако във Facebook можете да си позволите по-силно брандирани и рекламни визии, в Instagram заложете на красиви снимки и по-малко реклама. В LinkedIn пък можете да си позволите комуникация и новини, свързани със самата компания.

2. Подкрепяйте съществуващите маркетингови кампании

Може да ви се струва очевидно, но все пак държим да го споменем. Комуникацията в социалните мрежи трябва да бъде естествено продължение на маркетинг стратегията ви. Всички активности в офлайн и онлайн каналите (не само социалните мрежи) трябва да бъдат интегрирани, за да ви носят по-високи резултати. Целите, които ще гоните в социалните мрежи, трябва да са подкрепящи целите на годишната ви маркетинг стратегия.

Така че, ако тази година ще се фокусирате върху стартирането на нов продукт - планирайте комуникацията в социалните мрежи около него. Ако имате промоции или актуални оферти - не очаквайте, че потребителите ви ще научат за тях от само себе си.

Имайте предвид и че все повече потребители търсят в социалните мрежи информация за брандовете, от които се интересуват. Например ако чуят нещо ново за компанията или за ваш продукт по телевизията, те ще искат да разберат повече. Предполагаемо много от тях ще отидат на сайта ви, но голяма част ще проверят и профилите ви в социалните мрежи.

3. Създавайте връзка с вашите потребители

Разбира се, социалните мрежи не трябва да се превръщат в канал за реклама на продукти и промоции. Въпреки че клиентите са повече от щастливи да научават за промоции на любимите си продукти, в дългосрочен план трябва да мислите за това как да продавате не само продукта си, но и бранда. Това означава да изградите идентичността на вашата марка и да я свържете с потребителите.

Социалните мрежи са чудесен канал и за събиране на обратна връзка. Това може да се случва както чрез задаване на директни въпроси, така и чрез по-задълбочен анализ на реакцията на потребителите към конкретни продукти и послания. Отзивите, събрани от клиентите, могат не само да информират за съдържанието и продуктовите ви стратегии, но и да послужат за почивка от чисто промоционалното или продуктово съдържание.

4. Отделяйте време за обслужване на клиентите

Знаете ли, че основната причина потребителите да общуват с ритейл бизнеса онлайн е, когато имат проблем или въпрос? Ефективното управление на социалните мрежи означава да слушате и да реагирате на въпросите на клиентите с голямо внимание. Това означава както да персонализирате отговорите си, така и да отговаряте своевременно, тъй като повечето хора очакват отговор в рамките на един час.

Но обслужването на клиенти в социалните мрежи не е само адресиране на въпроси и оплаквания. Грижата за клиентите също означава да им предоставите възможност да изразят положителните си преживявания. Използвайте тези моменти и ги оставете да служат като социално доказателство за вашата марка.

5. Таргетирайте с ремаркетинг досегашните си потребители

Няма как да говорим за социални мрежи, без да споменем и рекламирането в тях. Без подкрепянето на комуникацията ви с рекламен бюджет тя няма да достигне до почти никого и ресурсите, които сте вложили в създаването й, ще са напразни. Една от хубавите страни на рекламните платформи на социалните мрежи е, че дават много детайлни възможности за таргетиране на аудиторията. Така всяка реклама може да бъде персонализирана, така че да говори на определен сегмент от вашите потребители.

А още по-интересно става, когато започнете да търсите не само потребители по демографски принципи и интереси. Можете да ремаркетирате посетители на сайта ви или потребители, които са се ангажирали с ваше предишно съдържание в социалните мрежи. Можете да таргетирате стари клиенти по списък с имейли, за да ги реактивирате. Такива реклами служат като рентабилен начин за повторно представяне на марката ви на клиентите и се отличават с високата си възвръщаемост на инвестициите.

6. Увеличавайте стойността на клиента във времето

Основната цел на социалните медии при ритейл е да обгрижва клиентите и да ги насърчава да останат дългосрочни потребители. С други думи, не се фокусирайте единствено върху придобиването им, а действайте така, че социалното ви присъствие да води до дългосрочна ангажираност и покупки.

Ако някой е готов да следва и да се ангажира с вашия бранд, той вече е сигнализирал за интереса си към продуктите ви. Това подчертава необходимостта от разнообразяване на промоционалното съдържание с такова, което да изгражда и задържа бранда ви в съзнанието на потребителите. В зависимост от имиджа на бранда създавайте за аудиторията емоционални, образователни, вдъхновяващи или пък дори забавни моменти.

7. Залагайте на обмислен и качествен криейтив

Проучванията показват, че 65% от рекламните послания на брандовете въобще не се забелязват, а 26% се поглеждат за по-малко от секунда. Ако вече имате правилната стратегия за социални мрежи, план за интересно и разнообразно съдържание и заделен рекламен бюджет, е много важно всички тези усилия да не отидат напразно. Ролята на добрия криейтив е именно да привлече и задържи вниманието на потребителите.

За да стоите сериозно на пазара и да позиционирате продуктите си като най-добрия избор за потребителя, визуалната ви комуникация трябва да бъде на същото високо ниво. Винаги бъдете консистентни с имиджа и тона на бранда и използвайте професионални дизайн услуги.

И още нещо - колкото повече инвестирате в създаване на собствено съдържание, толкова по-добре. Заложете на собствени фотосесии на продуктите, снимайте видеа, пишете статии. Гледайте на това като на дългосрочна инвестиция, която ще направи комуникацията ви уникална и отличителна от конкуренцията.

От намирането на нови клиенти до увеличаване на стойността на съществуващите, бизнес възможностите за ритейл брандовете в социалните мрежи са безкрайни. Възползвайте се от тях обмислено и последователно, за да извлечете максимални ползи.

За автора

Стелла Цокева ([email protected]) е Digital Marketing Strategist в агенция What If, където отговаря за създаването и изпълнението на цялостни дигитални стратегии за много от топ ритейл брандовете на българския пазар

Социалните мрежи от дълго време са ключов канал за комуникация с потребителите. Сега, когато хората не могат да са офлайн социално активни, те отделят още повече време в мрежите за общуване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK