Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 апр 2020, 17:15, 3427 прочитания

Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни

Собственикът на веригата за детски играчки пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Мариан Колев е основател и мажоритарен собственик на веригата за продажба на играчки и детски стоки "Хиполенд". Работи в сегмента от края на 90
-те години, когато създава компанията "Феликс тойс". И до днес тя е най-големият дистрибутор на детски играчки на пазара в България.

Веригата "Хиполенд" е създадена през 2005 г. и има 30 магазина във всички по-големи градове на България и онлайн продажби. През 2018 г. приходите на "Хиполенд" АД са били 65 млн. лв., а печалбата 3.6 млн. лв.

Как се отрази ситуацията с избухването на коронавирус пандемията на бизнеса с играчки и в частност на веригата "Хиполенд"?

Хубавото е, че проблемът в Китай, където е фабриката за играчки на света, приключи и нашите партньори от там вече се обаждат не само за да кажат, че възстановят доставките, а да ни питат как сме и как могат да помогнат. Хората проявяват огромно съчувствие и са много адекватни в ситуацията.


Това, което идва като сигнали, е, че фабриките в Китай до седмици или месец имат възможност да заработят с пълен капацитет, както е било преди кризата.

Друг въпрос е, че потреблението в България вече ще е съвсем различно, но никой не може да предвиди какво. Само сме сигурни, че ще се свие на този етап.

Има някои продукти, които изобщо няма да бъдат купувани в следващата една-две години вероятно.



Забелязвате ли вече свиване в търсенето на играчки?

Тъй като кризата е сравнително отскоро (интервюто е от средата на март - бел. авт.), винаги първата реакция при някакъв подобен форсмажор е на страх, безпомощност, неориентираност и блокаж. Липсва всякаква предвидимост.

Всички смятаха, че в първите дни след наложеното извънредно положение в България онлайн магазините ще бъдат претрупани с поръчки, но това не се случи. Да, имаше някакъв ръст, но не беше това, което се очакваше. В тези дни ритейлът е по-скоро като нокаутиран боксьор, който не знае много добре какво се случва. Всичко се променя за часове, но не само за нас, а и за хората. Такива дни не са подходящи за решението за купуване на играчки.

А какво се случи, когато коронавирус кризата връхлетя Китай в началото на годината? Усети ли се на пазара спад на производството на играчки и забавяне на доставки?

Проблемът там съвпадна с идването на китайската Нова година, а около нея винаги има за две-три седмици свиване на производството. Сега официално беше удължена ваканцията и голяма част от хората не се върнаха на работа след нея. Да, имаше прецедент и препълнени контейнери със стока там, които нямаше как да бъдат освободени и да тръгнат насам, защото нямаше хора. Но китайците информираха всичките си клиенти в Европа и света, че забавят доставките и не знаят колко. Бързо се овладя това положение и бяха поставени и изпълнявани нови срокове, а също така беше предоставена възможност да се откажем, ако не ни трябва вече стоката, която сме поръчали.

Това забавяне отразили ли се на "Хиполенд" и имате ли липсващи артикули и готовност да работите така, както сте планирали кампаниите си, в т.ч. и тази за Деня на детето?

Много бих искал да празнуваме този празник и да имаме право да сядаме заедно на маса. Ние имаме готовност и тази готовност няма общо с вируса, а с поддържането на повече наличности и поддържането на връзка с повече европейски партньори. Макар че Китай е голямата фабрика на света, около 20% от играчките все още се правят в Европа. За голямо съжаление водещата държава тук е Италия, която също пострада сериозно в кризата.

Много от международните вериги обявиха, че имат прекъсване във веригата на доставките вследствие на кризата. Имате ли подобни наблюдения и какво показва вашият опит?

Това е валидно за всички сектори, тъй като дори там, където не е задължително спирането на процесите, всеки, който работи, е потенциален враг на битката с вируса и е сочен за печалбар. Искам да ви кажа, че в момента всеки работодател в търговията и услугите, който не си е разпуснал хората, се смята за гаден и алчен. Никой обаче не взима предвид, че половината хора нямат интернет или не могат да си поръчат онлайн.

Как се подготвяте за подобни кризи, които имат глобално и дългосрочно отражение? Какви конкретни мерки взимате сега?

Към момента при нас хората идват един ден на работа, а на следващия не. Гледаме наполовина да разделим дните между работа на място и от вкъщи. Магазините ни в моловете са затворени, но аз съм изключително изненадан, че хората пишат и показват готовност да са на работните си места и да подкрепят компанията. Хората са обединени, не са уплашени и са готови да поемат риска животът да не спира и икономиката да не блокира.

Може ли да се очаква, че веригите ще се преориентират към нови доставчици, продукти и прочие вследствие на прекъсванията във веригата на доставките?

Това не го мисля в този момент. Така или иначе още преди да се случи тази криза, ние сме се стремили да разширяваме географията на нашите доставчици. Нямам нищо против Китай. Бих казал, че тя в момента е номер едно и като цени, и като качество, но винаги е добре да имаш по-голям избор, така че ние отдавна вече сме потърсили и други възможности. Сигурен съм, че след няколко месеца не само ние, но целият свят ще мисли по-различно и ще действа по-внимателно, отколкото днес.

Как приключи за вас 2019 г.? Увеличи ли се делът на онлайн канала?

Делът на онлайн канала се увеличи и вече е над 10%. Продажбите през 2019 г. са същите като през 2018 г., като причините са добре известни. Първата е демографията в България, а втората е тази, която удря целия свят много сериозно. Децата спират все по-рано да играят с играчки заради навлизането на технологиите в живота им. Днес деца на 8 години наричат магазините за играчки бебешки. На най-големия панаир в началото на годината в Хонконг всички големи производители ни поздравяваха след въпроса как беше 2019 г. заради това, че сме успели да запазим нивото на продажбите си. В последните година фалираха много големи производители и големи търговци на играчки в Европа и по света, а миналата година фалира и най-голямата американска верига за играчки Toys R Us.

Каква е прогнозата ви за продажбите през 2020 г.?

За мен един спад от 20% е оптимистичният сценарий за всяка фирма, независимо от бранша й, когато той е различен от ритейла на храни и фармацията. Реалистичният ми сценарий е за 50% надолу в приходите ни.

Интервюто взе Силвия Радославова

Регал

Текстът е част от специалния доклад "Регал", който се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 3-9 април. Изданието е посветено на това как се справя ритейл секторът в условията на извънредното положение, породено от епидемията от коронавирус.

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Агрола Еконивест" инвестира 5.3 млн. лв. в нова фабрика за преработка на плодове "Агрола Еконивест" инвестира 5.3 млн. лв. в нова фабрика за преработка на плодове

Част от сумата е безвъзмездна по Програмата за развитие на селските райони

26 май 2020, 722 прочитания

Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес Временно прощаване със златната ера на алкохолния бизнес

Пандемията удари сектора, който ще трябва да търси нови начини да стигне до клиентите

26 май 2020, 1307 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Венсан Гайо, "Гайо шоколад": Доставките на суровини са забавени, надяваме се, че ще можем да продължим да се снабдяваме

Собственикът на занаятчийската работилница за шоколад с едноименната марка пред Капитал

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10