"Маркет линкс": Купувачите загърбват безалкохолните напитки и козметиката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Маркет линкс": Купувачите загърбват безалкохолните напитки и козметиката

Shutterstock

"Маркет линкс": Купувачите загърбват безалкохолните напитки и козметиката

Кризата оказва най-слабо отражение върху разходите за интернет и телекомуникации, за лекарства и за стрийминг услуги, отчита проучването

Мара Георгиева
10630 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Потребителят ще стане по-рационален и силно ценово чувствителен. За мнозина промоцията ще остане основен стимул за импулсивното пазаруване. Купувачите ще избират по-дълго и вероятно между повече предложения в търсене на добрата сделка. Моделът на големите вериги вероятно ще продължи да доминира, движен от промоции и доброто съотношение цена - качество на собствените марки, въпреки прогнозите за завръщане към локалните доставчици и продукти. Това са част от изводите на специално проучване на "Маркет линкс" и "Интерпартнерс" за тенденциите в потребителското поведение в условия на COVID-19. Изследването е направено сред 997 лица над 18 години в периода 27 - 30 март по метода на телефонна и онлайн анкета.

Страховете се засилват

След динамична 2019 и потребителски оптимизъм в коледния период и през януари 2020 г. социолозите отчитат очакван срив през март. Общата несигурност и последствията от предприеманите мерки в резултат на пандемията от коронавирус засилват страховете на потребителите, отчитат от "Маркет линкс". На фона на официалните данни за увеличаващи се заявления за помощи в бюрата по труда 86% от анкетираните смятат, че навлизаме в тежка финансово-икономическа криза, 56% се страхуват за работните си места, а 47% очакват реално намаление на възнагражденията им.

Свиване на разходи

Близо 60% процента от запитаните споделят нагласата си да спестяват от разходи, а други 20% се колебаят. Изследването е направено в периода преди кризата да се е развила напълно, затова колебаещите се дали ще свиват разходи са относително много, уточняват от "Маркет линкс". Други 20% от анкетираните все още не се поддават на негативната тенденция, показва проучването.

Най-купувани при бързооборотните стоки остават храните, почистващите и перилните препарати, както и пакетираните храни и десерти. Купувачите са най-склонни да спестяват от покупката на безалкохолни напитки и козметични продукти. А 65% от запитаните заявяват, че ще спестяват от годишната си почивка и от пътувания в страната и чужбина.

През 2018 г. разходите на домакинствата за свободно време, култура и образование са се увеличили с 18% в сравнение с 2017. Сега тенденцията се обръща и очакванията са за много сериозен спад в разходите за културни събития. Най-малко заради липсата им, зрителите възнамеряват да спестяват най-осезаемо от посещения на театри, кина, концерти, музеи и изложби, но също и от покупката на книги и спортни стоки. Кризата оказва най-слабо отражение върху абонаментите за стрийминг услуги, отчита "Маркет линкс".

От посещения на заведения възнамеряват да спестяват една четвърт от участниците в проучването. Други 14% планират да се въздържат от козметични процедури, а 11% - от ремонт и поддръжка на автомобила. Разходите си за дрехи, обувки и аксесоари ще ограничат 41% от анкетираните, а покупката на гориво за автомобил - 20%.

Най-малко възможно е лишаването от разходи за телекомуникации и интернет, а също и за медикаменти и здравни услуги (прегледи, изследвания и др.), показва проучването.

Отлагане на покупки

Нараства броят на потребителите, които са възнамерявали да направят определени покупки, но сега планират да ги отложат. Освен отлив от купуване на електроуреди и техника отчетливо е свиването на пазара на недвижими имоти. Финансовият сектор (и по-специално потребителското кредитиране) също отбелязва спад.

Потребителите се стремят към по-добър избор, при който ще купят повече при същите или при по-малко разходи. Ориентирани са повече към цените и промоциите, отколкото към качеството. Когато преценят дадена покупка като рискова, са склонни да инвестират повече усилия в проучване.

Източник: ''Маркет линкс''
Източник: ''Маркет линкс''

Потребителят ще стане по-рационален и силно ценово чувствителен. За мнозина промоцията ще остане основен стимул за импулсивното пазаруване. Купувачите ще избират по-дълго и вероятно между повече предложения в търсене на добрата сделка. Моделът на големите вериги вероятно ще продължи да доминира, движен от промоции и доброто съотношение цена - качество на собствените марки, въпреки прогнозите за завръщане към локалните доставчици и продукти. Това са част от изводите на специално проучване на "Маркет линкс" и "Интерпартнерс" за тенденциите в потребителското поведение в условия на COVID-19. Изследването е направено сред 997 лица над 18 години в периода 27 - 30 март по метода на телефонна и онлайн анкета.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Към момента за мен лично промоциите са второстепенна причина при избор на магазин от веригите. На първо място излезе възможността за пазаруване онлайн. От днес вече мога да купувам определени стоки от Фантастико през фуудпанда. Ако вкарат и промоциите и свежи плодове, то не виждам шанс за другите вериги от които пазарувам. Липсата на онлайн продажби е обидно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK