Пазар за над 150 милиона лева

Продажбите на храни за домашни любимци са с двуцифрен ръст през последните години

Вносно, сухо, повече за котки, от зоомагазини и все по-луксозно. Това е описанието на пазара на "храни за домашни любимци" в страната. А общата добра новина за компаниите в сектора е, че той расте двуцифрено през последните години. И е устойчив на кризи - дори в рецесия няма как да се спре изхранването на домашното куче или котка. А в България потенциалът за производителите и търговците е голям, ако се гледа потреблението в Западна Европа.

Нагоре, нагоре

Данни на Nielsen за юни 2019 - май 2020 г. показват, че продажбите на храни за домашни любимци в България са приблизително 145 млн. лв. Закупените количества са близо 35 хил. тона, съобщи за "Капитал" Биляна Скаро, бранд мениджър "Грижа за домашни любимци и храни" в Mars за България, Сърбия, Северна Македония, Албания, Косово и Черна гора. Собственост на компанията в категорията храни и здраве за кучета, котки, коне, риби и птици (Mars Petcare) са близо 50 бранда, сред които Pedigree, Whiskas, Royal Canin, Iams, Cesar, Nutro, Sheba, Dreamies, Crave, Perfect Fit, Eukanuba, както и болницата Banfield Pet Hospital.

Ивелина Василева, мениджър "Бизнес развитие" за "Нестле Пурина" в България, уточнява, че в наличните пазарни данни не присъстват онлайн продажбите, както и дискаунтъри, и тези липси прибавят вероятно още 10% към размера на пазара в стойност. Компанията предлага продуктите си в категорията "храни за домашни любимци" под марките: Felix, Gourmet, Friskies, Purina One, Purina Pro Pla.

"Трудно можем да извадим конкретна статистика, но пазарът се изчислява на не по-малко от 150 млн. лв. и бележи двуцифрен ръст през последните 10 години общо както като тонаж, така и като абсолютна стойност", допълва Никола Нинов, управляващ съдружник в Petmall.bg. А Ивелина Василева уточнява, че през последните 8 години средният годишен ръст надхвърля 15% в стойност.

За кучета и котки

Увеличаващите се продажби се свързват с растящата нагласа на собствениците да купуват индустриална храна за домашните си любимци. Производителите са готови с множество предложения за храни, предназначени за кучета и за котки. Освен по този белег експертите сегментират категорията на "суха" и "мокра" храна, като "мократа" се предлага в единични порции и в опаковки за няколко хранения. Отделен сегмент са лакомствата и специалните продукти.

В България пазарът на котешка храна е малко по-голям от този на кучешка (съотношението е 53:47 в стойност), отбелязва Биляна Скаро от Mars. Тя цитира данни, според които сред предложенията за кучета най-голям е делът на сухата храна, която генерира 63% от всички продажби на дребно. Мократа храна в опаковки за няколко хранения (консерви) държи 20% дял в стойност, докато лакомствата и продуктите за специална грижа, както и мократа храна в единични порции (паучове, малки консерви) генерират съответно 9% и 8%.

При котките най-голям дял отново държи сухата храна - 44% от продажбите на дребно в този сегмент. "Тук мократа храна в единични опаковки е със силни позиции и формира 40% от продажбите на дребно, като 14% от продажбите идват от мокра храна в опаковки за няколко хранения и 2% - от лакомства и продукти за специална грижа", посочва Биляна Скаро.

Тя твърди, че сегментът на мократа храна в опаковки с единични порции увеличава дела си и обяснява този факт с предимствата на продуктите - много вкусни, здравословни и удобни за употреба, всяка опаковка съдържа една порция, така че няма нужда останалата храна да се съхранява в хладилника, а след това да се притопля.

Отделен сегмент са лакомствата и продуктите за специална грижа - бисквитки, пръчици за дъвчене, хапки (bite size), за орална хигиена и др. Те все още са с малък дял в продажбите на дребно, но и тук трендът е положителен. "За стопаните е изключително важно да изградят връзка със своите любимци и именно лакомствата имат ключова роля за това. Чрез тях те могат да изразят любовта си към животните си, да ги наградят за добро поведение, а освен това помагат и при процеса на обучение", обобщава Биляна Скаро.

Динамика и при цените

Собствениците на домашни любимци могат да избират храни във всички ценови сегменти: нисък (икономичен), среден, суперпремиум. "От гледна точка на цените над 55% от общия пазар е зает от средния и високия клас", казва Ивелина Василева от "Нестле Пурина". Тя коментира, че динамичното развитие на категорията води до ръстове на ниския клас храна, който се възприема като "входна точка" в индустриалното хранене. От друга страна обаче, средният и високият клас също бележат скок заради повишаващата се грижа за здравето на домашните любимци.

Ивелина Василева цитира данни, според които в хранителните магазини суперпремиум сегментът е все още малък като размер, но расте с над 40% в стойност през последната година. Следващ по ръст е средният ценови клас. В канал "Зоомагазини" традиционно делът на сухата храна за куче и котка се развива по-бързо и бележи над 15% скок.

"Видимо средната цена на килограм и бройка храна за домашни любимци се увеличава. Това е резултат на премиумизацията на пазара и навлизането на качествени продукти и марки", обобщава Василева.

В супермаркети и зоомагазини

Храните за домашни любимци се продават основно в супермаркети и специализирани търговски обекти. Почти половината от продажбите на дребно се извършват в зоомагазините. "Този канал расте по-бързо, отколкото цялата категория с ръст от 12.4% в стойност. На второ място са супермаркетите (32% от общите продажби на дребно). Офертите и промоциите там са добри и каналът расте с 8.2%. Продажбите в минимаркетите са 17% от общите за категорията и растат с 10.8%. Малките магазини с площ под 40 кв.м обаче не са определящи най-вероятно заради по-малкото предлагане", коментира Биляна Скаро.

Според Никола Нинов от Petmall.bg бъдещето на сектора е в зоомагазините, където работят специално подготвени хора. "Високият клас храни набавя абсолютно всичко необходимо в балансирани хранителни стойности и това прави излишно и дори е много непрепоръчително храненето с човешка храна (в нея има много подправки и др., които са вредни за любимците)", коментира той.

Лидери

Пазарът на храни за домашни любимци в България е силно конкурентен. Потребителите имат достъп до голямо разнообразие от марки и могат да избират продукти, които отговарят на нуждите на техните домашни любимци и се вписват в бюджета.

Делът на вносните продукти е висок - над 70%, а местните производители работят основно в ниския ценови сегмент. "Собствените марки на веригите представляват около 20% от общия пазар в този канал и растат значително всяка година, но все пак спрямо други държави в Централна и Западна Европа това е относително нисък дял", коментира Ивелина Василева от "Нестле Пурина". Тя отбелязва, че всяка година на пазара навлизат нови играчи, особено в зоомагазините. А купувачите стават все по-ангажирани и взискателни, което стимулира производителите да предлагат все повече рецепти, вкусове и текстури. "Пазарът за домашни любимци се движи до голяма степен от иновациите", убедена е тя.

Ивелина Василева цитира данни, според които Purina е пазарен лидер при продажбите в хранителните магазини. При мократа храна под формата на паучове Purina е лидер на национално ниво. В суперпремиум сегмента на сухите храни (в зоомагазините) все още най-големият играч е Royal Canine.

"Pedigree заема водеща позиция в сегмента за мокра храна в опаковки с единични порции с пазарен дял 47.4% в стойност и в сегмента за лакомства и продукти за специална грижа с пазарен дял 38%. Whiskas пък заема втора позиция в един от най-бързо развиващите се сегменти - мокра храна за котки в опаковки с единични порции - с пазарен дял от 17.6% в стойност", отбелязва Биляна Скаро.

Коронавирусът, продажбите и бъдещето

"Паническо пазаруване" в края на март по време на извънредното положение, включително и на храни за домашни любимци, е последвано от спад на продажбите, но не след дълго те се стабилизират, отчитат производители.

"Очакванията ни до края на годината са пазарът за домашни любимци да продължи да расте с над 10% въпреки ефектите от рецесията, която вече факт. Продуктите за домашни любимци, както и останалите хранителни продукти, са до голяма степен резистентни към кризата", обобщава Ивелина Василева.

Оптимистична е и Биляна Скаро: "Очакваме тенденцията на растеж да продължи със същото развитие до края на годината."

Мениджърите чертаят светло бъдеще за пазара и в средносрочен план. "С развитието на културата на хранене на стопаните прогрес бележи и храненето на домашните любимци. В момента между 20 и 30% от общия брой любимци в страната се хранят със специализирана храна. За сравнение - в Италия, Германия, Франция този процент е над 90. Това означава, че възможностите за развитие на пазара в страната са големи", коментира Никола Нинов от Petmall.bg.

Биляна Скаро от Mars също очаква пазарът да продължи да расте и през следващите години. "Има огромен потенциал в увеличаване нивото на калорийната конверсия - това е процентът от калорийните нужди на всички котки и кучета, които се доставят от фабрично произведена храна. Предлагането и разпространението на фабрично произведените продукти се увеличава. Расте и броят на хората с навици да купуват регулярно храна за домашните си любимци", аргументира се тя.

"В средносрочен план пазарът на храни за домашни любимци ще продължи да е двигател на ръста на бързооборотните стоки като цяло. Това е обусловено както от повишаване на дела на любимците, които се хранят с индустриална храна, така и от усилията на производителите да отговорят на нарастващите нужди на купувачите с все по-висококачествени продукти", прогнозира Ивелина Василева от "Нестле Пурина".

Тенденциите: По-малки любимци с по-дълъг живот

Експертите отчитат, че една от най-значимите тенденции в последните години, която неминуемо влияе върху продажбите на храни, е т.нар. хуманизация на домашните любимци. Биляна Скаро от Mars коментира, че "ролята на котките и кучетата е еволюирала и те вече се приемат като членове на семейството. Стопаните търсят за своите любимци същото качество на храната и услугите, каквото биха избрали и за себе си. Това води до възход на премиум предложенията, както и до ръст при здравословните храни и продуктите, насочени към разрешаването на конкретни проблеми".

Друга тенденция, която наблюдават производителите, е "променящата се популация на домашни любимци в глобален мащаб. "Те стават по-малки. Наблюдава се спад при броя на големите кучета и съответно при консумацията на повече калории. В същото време малките кучета и котки се увеличават и вследствие на това има необходимост от храни с по-малко калории", отбелязва Биляна Скаро. Тя посочва още един факт, който променя пазара - "домашните любимци вече живеят по-дълго". При котките средната продължителност на живота се е увеличила с 10% през последните 10 години, а при кучетата - с 5%. Това е резултат от наличието на храни, насочени към разрешаването на специфични здравословни проблеми, както и от подобрените ветеринарни грижи.

Още от Капитал