Пазар за над 150 милиона лева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазар за над 150 милиона лева

Shutterstock

Пазар за над 150 милиона лева

Продажбите на храни за домашни любимци са с двуцифрен ръст през последните години

Мара Георгиева
6281 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Вносно, сухо, повече за котки, от зоомагазини и все по-луксозно. Това е описанието на пазара на "храни за домашни любимци" в страната. А общата добра новина за компаниите в сектора е, че той расте двуцифрено през последните години. И е устойчив на кризи - дори в рецесия няма как да се спре изхранването на домашното куче или котка. А в България потенциалът за производителите и търговците е голям, ако се гледа потреблението в Западна Европа.

Нагоре, нагоре

Данни на Nielsen за юни 2019 - май 2020 г. показват, че продажбите на храни за домашни любимци в България са приблизително 145 млн. лв. Закупените количества са близо 35 хил. тона, съобщи за "Капитал" Биляна Скаро, бранд мениджър "Грижа за домашни любимци и храни" в Mars за България, Сърбия, Северна Македония, Албания, Косово и Черна гора. Собственост на компанията в категорията храни и здраве за кучета, котки, коне, риби и птици (Mars Petcare) са близо 50 бранда, сред които Pedigree, Whiskas, Royal Canin, Iams, Cesar, Nutro, Sheba, Dreamies, Crave, Perfect Fit, Eukanuba, както и болницата Banfield Pet Hospital.

Ивелина Василева, мениджър "Бизнес развитие" за "Нестле Пурина" в България, уточнява, че в наличните пазарни данни не присъстват онлайн продажбите, както и дискаунтъри, и тези липси прибавят вероятно още 10% към размера на пазара в стойност. Компанията предлага продуктите си в категорията "храни за домашни любимци" под марките: Felix, Gourmet, Friskies, Purina One, Purina Pro Pla.

"Трудно можем да извадим конкретна статистика, но пазарът се изчислява на не по-малко от 150 млн. лв. и бележи двуцифрен ръст през последните 10 години общо както като тонаж, така и като абсолютна стойност", допълва Никола Нинов, управляващ съдружник в Petmall.bg. А Ивелина Василева уточнява, че през последните 8 години средният годишен ръст надхвърля 15% в стойност.

За кучета и котки

Увеличаващите се продажби се свързват с растящата нагласа на собствениците да купуват индустриална храна за домашните си любимци. Производителите са готови с множество предложения за храни, предназначени за кучета и за котки. Освен по този белег експертите сегментират категорията на "суха" и "мокра" храна, като "мократа" се предлага в единични порции и в опаковки за няколко хранения. Отделен сегмент са лакомствата и специалните продукти.

В България пазарът на котешка храна е малко по-голям от този на кучешка (съотношението е 53:47 в стойност), отбелязва Биляна Скаро от Mars. Тя цитира данни, според които сред предложенията за кучета най-голям е делът на сухата храна, която генерира 63% от всички продажби на дребно. Мократа храна в опаковки за няколко хранения (консерви) държи 20% дял в стойност, докато лакомствата и продуктите за специална грижа, както и мократа храна в единични порции (паучове, малки консерви) генерират съответно 9% и 8%.

При котките най-голям дял отново държи сухата храна - 44% от продажбите на дребно в този сегмент. "Тук мократа храна в единични опаковки е със силни позиции и формира 40% от продажбите на дребно, като 14% от продажбите идват от мокра храна в опаковки за няколко хранения и 2% - от лакомства и продукти за специална грижа", посочва Биляна Скаро.

Тя твърди, че сегментът на мократа храна в опаковки с единични порции увеличава дела си и обяснява този факт с предимствата на продуктите - много вкусни, здравословни и удобни за употреба, всяка опаковка съдържа една порция, така че няма нужда останалата храна да се съхранява в хладилника, а след това да се притопля.

Отделен сегмент са лакомствата и продуктите за специална грижа - бисквитки, пръчици за дъвчене, хапки (bite size), за орална хигиена и др. Те все още са с малък дял в продажбите на дребно, но и тук трендът е положителен. "За стопаните е изключително важно да изградят връзка със своите любимци и именно лакомствата имат ключова роля за това. Чрез тях те могат да изразят любовта си към животните си, да ги наградят за добро поведение, а освен това помагат и при процеса на обучение", обобщава Биляна Скаро.

Динамика и при цените

Собствениците на домашни любимци могат да избират храни във всички ценови сегменти: нисък (икономичен), среден, суперпремиум. "От гледна точка на цените над 55% от общия пазар е зает от средния и високия клас", казва Ивелина Василева от "Нестле Пурина". Тя коментира, че динамичното развитие на категорията води до ръстове на ниския клас храна, който се възприема като "входна точка" в индустриалното хранене. От друга страна обаче, средният и високият клас също бележат скок заради повишаващата се грижа за здравето на домашните любимци.

Ивелина Василева цитира данни, според които в хранителните магазини суперпремиум сегментът е все още малък като размер, но расте с над 40% в стойност през последната година. Следващ по ръст е средният ценови клас. В канал "Зоомагазини" традиционно делът на сухата храна за куче и котка се развива по-бързо и бележи над 15% скок.

"Видимо средната цена на килограм и бройка храна за домашни любимци се увеличава. Това е резултат на премиумизацията на пазара и навлизането на качествени продукти и марки", обобщава Василева.

В супермаркети и зоомагазини

Храните за домашни любимци се продават основно в супермаркети и специализирани търговски обекти. Почти половината от продажбите на дребно се извършват в зоомагазините. "Този канал расте по-бързо, отколкото цялата категория с ръст от 12.4% в стойност. На второ място са супермаркетите (32% от общите продажби на дребно). Офертите и промоциите там са добри и каналът расте с 8.2%. Продажбите в минимаркетите са 17% от общите за категорията и растат с 10.8%. Малките магазини с площ под 40 кв.м обаче не са определящи най-вероятно заради по-малкото предлагане", коментира Биляна Скаро.

Според Никола Нинов от Petmall.bg бъдещето на сектора е в зоомагазините, където работят специално подготвени хора. "Високият клас храни набавя абсолютно всичко необходимо в балансирани хранителни стойности и това прави излишно и дори е много непрепоръчително храненето с човешка храна (в нея има много подправки и др., които са вредни за любимците)", коментира той.

Лидери

Пазарът на храни за домашни любимци в България е силно конкурентен. Потребителите имат достъп до голямо разнообразие от марки и могат да избират продукти, които отговарят на нуждите на техните домашни любимци и се вписват в бюджета.

Делът на вносните продукти е висок - над 70%, а местните производители работят основно в ниския ценови сегмент. "Собствените марки на веригите представляват около 20% от общия пазар в този канал и растат значително всяка година, но все пак спрямо други държави в Централна и Западна Европа това е относително нисък дял", коментира Ивелина Василева от "Нестле Пурина". Тя отбелязва, че всяка година на пазара навлизат нови играчи, особено в зоомагазините. А купувачите стават все по-ангажирани и взискателни, което стимулира производителите да предлагат все повече рецепти, вкусове и текстури. "Пазарът за домашни любимци се движи до голяма степен от иновациите", убедена е тя.

Ивелина Василева цитира данни, според които Purina е пазарен лидер при продажбите в хранителните магазини. При мократа храна под формата на паучове Purina е лидер на национално ниво. В суперпремиум сегмента на сухите храни (в зоомагазините) все още най-големият играч е Royal Canine.

"Pedigree заема водеща позиция в сегмента за мокра храна в опаковки с единични порции с пазарен дял 47.4% в стойност и в сегмента за лакомства и продукти за специална грижа с пазарен дял 38%. Whiskas пък заема втора позиция в един от най-бързо развиващите се сегменти - мокра храна за котки в опаковки с единични порции - с пазарен дял от 17.6% в стойност", отбелязва Биляна Скаро.

Коронавирусът, продажбите и бъдещето

"Паническо пазаруване" в края на март по време на извънредното положение, включително и на храни за домашни любимци, е последвано от спад на продажбите, но не след дълго те се стабилизират, отчитат производители.

"Очакванията ни до края на годината са пазарът за домашни любимци да продължи да расте с над 10% въпреки ефектите от рецесията, която вече факт. Продуктите за домашни любимци, както и останалите хранителни продукти, са до голяма степен резистентни към кризата", обобщава Ивелина Василева.

Оптимистична е и Биляна Скаро: "Очакваме тенденцията на растеж да продължи със същото развитие до края на годината."

Мениджърите чертаят светло бъдеще за пазара и в средносрочен план. "С развитието на културата на хранене на стопаните прогрес бележи и храненето на домашните любимци. В момента между 20 и 30% от общия брой любимци в страната се хранят със специализирана храна. За сравнение - в Италия, Германия, Франция този процент е над 90. Това означава, че възможностите за развитие на пазара в страната са големи", коментира Никола Нинов от Petmall.bg.

Биляна Скаро от Mars също очаква пазарът да продължи да расте и през следващите години. "Има огромен потенциал в увеличаване нивото на калорийната конверсия - това е процентът от калорийните нужди на всички котки и кучета, които се доставят от фабрично произведена храна. Предлагането и разпространението на фабрично произведените продукти се увеличава. Расте и броят на хората с навици да купуват регулярно храна за домашните си любимци", аргументира се тя.

"В средносрочен план пазарът на храни за домашни любимци ще продължи да е двигател на ръста на бързооборотните стоки като цяло. Това е обусловено както от повишаване на дела на любимците, които се хранят с индустриална храна, така и от усилията на производителите да отговорят на нарастващите нужди на купувачите с все по-висококачествени продукти", прогнозира Ивелина Василева от "Нестле Пурина".

Тенденциите: По-малки любимци с по-дълъг живот

Експертите отчитат, че една от най-значимите тенденции в последните години, която неминуемо влияе върху продажбите на храни, е т.нар. хуманизация на домашните любимци. Биляна Скаро от Mars коментира, че "ролята на котките и кучетата е еволюирала и те вече се приемат като членове на семейството. Стопаните търсят за своите любимци същото качество на храната и услугите, каквото биха избрали и за себе си. Това води до възход на премиум предложенията, както и до ръст при здравословните храни и продуктите, насочени към разрешаването на конкретни проблеми".

Друга тенденция, която наблюдават производителите, е "променящата се популация на домашни любимци в глобален мащаб. "Те стават по-малки. Наблюдава се спад при броя на големите кучета и съответно при консумацията на повече калории. В същото време малките кучета и котки се увеличават и вследствие на това има необходимост от храни с по-малко калории", отбелязва Биляна Скаро. Тя посочва още един факт, който променя пазара - "домашните любимци вече живеят по-дълго". При котките средната продължителност на живота се е увеличила с 10% през последните 10 години, а при кучетата - с 5%. Това е резултат от наличието на храни, насочени към разрешаването на специфични здравословни проблеми, както и от подобрените ветеринарни грижи.

Вносно, сухо, повече за котки, от зоомагазини и все по-луксозно. Това е описанието на пазара на "храни за домашни любимци" в страната. А общата добра новина за компаниите в сектора е, че той расте двуцифрено през последните години. И е устойчив на кризи - дори в рецесия няма как да се спре изхранването на домашното куче или котка. А в България потенциалът за производителите и търговците е голям, ако се гледа потреблението в Западна Европа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK