Бау, какъв ръст
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бау, какъв ръст

Shutterstock

Бау, какъв ръст

Глобалният пазар на продукти за домашни любимци показва постоянен ръст в последното десетилетие

4619 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Темата накратко
  • Глобалният пазар на продукти за домашни любимци показва постоянен ръст в последното десетилетие.
  • Годишните продажби на храни в Европа достигат 21 млрд. евро, а на аксесоари и услуги - 19.7 млрд. евро.
  • COVID-19 ускори и преди това растящите онлайн покупки.

Вирус обърна с краката нагоре цели индустрии, но тази за грижите за домашни любимци, изглежда, стои добре на лапите си.

Магазините за домашни любимци в повечето държави останаха отворени дори по време на най-тежките рестрикции, продукти се намират и в почти всички търговски обекти за хранителни стоки, а онлайн платформите са по-натоварени от всякога. Все още има предизвикателства пред индустрията, тъй като управлението на доставките е затруднено в глобален мащаб, но като цяло бизнесът е в разцвет.

Изминалото десетилетие остави тази индустрия в сравнително добро положение, за да издържи на шока от пандемията, в сравнение с други сектори, като например услугите, забавленията и туризма. COVID-19 бързо ускори и преди това растящите онлайн продажби на пазара на храни за домашни любимци.

А котките и кучетата сигурно са по-щастливи, тъй като собствениците им са у дома и имат повече време за лакомства, игри и разходки.

Според много анализатори осиновяванията на домашни любимци са се увеличили в началото на пандемията. Ръстът на продажбите на храни за животни също е скочил тогава, тъй като собствениците са се погрижили както за собствените си нужди, така и за тези на домашните си любимци.

На четири лапи по света

Преди пандемията от COVID-19 глобалният пазар на грижите за домашни любимци показва постоянен ръст. Всяка година от 2013 до 2018 продажбите се увеличават, като достигат до 123 млрд. долара в последната година, като 72% от тях са за храна. Това сочи анализ на Euromonitor International, който оперира с демографски и социално-икономически данни в повече от 210 държави. За периода 2013 - 2018 г. има 31% ръст общо на пазара за грижа за домашни любимци: 23% на пакетирана храна, 16% на прясна храна, 24% на напитки, 23% продукти за домашна грижа и 28% при продукти за хигиена.

Абсолютен лидер по продажби на кучешка храна през 2018 г. е Северна Америка, но прогнозата за най-бързо развиващия се пазар е Азия.

Котешката храна е по-диверсифициран продукт в световен мащаб. През 2018 г. в Северна Америка и Европа продажбите са почти по равно - толкова, колкото са и общо в останалия свят.

Според Euromonitor приходите от кучешки лакомства в света са нараснали с 38% през последните пет години, докато от котешките са се увеличили с внушителните 69%. Анализът на Euromonitor International показва, че утвърдените пазари като Северна Америка и Европа са по-инертни в последните години, а развиващите се показват по-бързи темпове на растеж. Прогнозата за популация на домашни любимци до 2023 г. е за най-бързи темпове в Индия - 10%, Китай - 8%, Чили - 6%, следват ги Мароко, Мексико, Хонконг, Виетнам, Южна Корея с по 4%.

Основният канал за дистрибуция на продукти е интернет с около 30% от общите продажби, докато на специализираните магазини е под 10%.

Разнообразие на рафта

Още преди пандемията въвеждането на пазара на нови продукти леко спада - 632 през 2017 г., 618 през 2018 г. и едва 510 през 2019 г., сочи глобалната база данни на Mintel. Този спад отразява изобилието, което се е натрупало на рафтовете на магазините, реални или дигитални, заради движещите този пазар тенденции - хуманизация и премиумизация. Според анализа на Mintel новият продуктов бум е допълнително заглушен от ограниченията, породени от COVID-19, оставяйки пазара с потенциален недостиг на иновативните продукти, които да стимулират интереса на собствениците на домашни любимци.

Животински страсти на континента

85 милиона! Толкова домакинства в Европа имат поне един домашен любимец. А това означава, че 38% от всички домакинства отглеждат някакво животно. Това сочат данните на FEDIAF (The European Pet Food Industry) за 2019 г. В ЕС домакинствата с котки са 24%, а с кучета - 25%. Когато обаче се прибавят и другите европейски страни, нечленуващите в ЕС, Русия и Турция, процентите си разменят местата. Но хората не отглеждат само кучета и котки - в Европа има и над 51 млн. птици, гледани в домашни условия, 25 млн. малки бозайници, 15 млн. аквариуми с рибки и... дори 9 млн. влечуги. И всички те имат нужда от храна и лакомства. А това има и своята стойност, а тя по последни данни се равнява на 21 млрд. евро. На толкова възлизат годишните продажби за 2019 г. на хранителни продукти по данни на FEDIAF. А ако към тях се добавят и данните за разходите, които собствениците правят за аксесоари (8.7 млрд. евро) и услуги (11 млрд. евро) за любимците, си числото нараства до над 40 млрд. евро. От FEDIAF изчисляват, че годишният ръст на индустрията е 2.6%.

Топ 5 на страните в ЕС, износители на храна за домашни любимци, са Германия, Франция, Холандия, Полша, Унгария, сочат данните на Европейската комисия, публикувани от NationMaster. Наблюдателите открояват факта, че от 2014 г. износът на Полша на готови храни за домашни любимци нараства с 24.1% на година и е на стойност над 742 млн. евро.

А топ 5 на страните в ЕС, вносители на храна за домашни любимци, включва Германия, Великобритания, Франция, Италия, Холандия.

Следвай клиента

Проучване на Euromonitor сочи, че за близо 50% от купувачите най-важното е съотношението цена - качество. 40% акцентират на добавки и здравословни ползи, докато по равно - по около 20%, са тези, които разчитат на наложени марки и на 100% органична храна. За периода 2013 - 2018 г. е отчетен 8.2% ръст на органичните пакетирани храни.

Големите компании все повече залагат на корпоративната социална отговорност. Лидерът на пазара Mars инвестира 1 млрд. долара в план за устойчив растеж, който цели още през тази година производството да бъде напълно зелено и намалението на вредните емисии от производството да се ускори и да достигнат нула до 2040 г.

Nestle, вторият по продажби в световен мащаб, има план за действие в Тайланд за отговорно добиване на морска храна, като амбицията на компанията е до 2030 г. да сведе до нула въздействието върху околната среда при техните операции.

Според проучване на Premium Pet Packaging все повече водещи производители изпълняват екологични изисквания, за да отговорят на повишените изисквания на потребителите - 56.8% от тях в глобален мащаб казват, че предпочитат рециклиращи се опаковки.

Променя се и рекламният пазар в сектора, като все повече марки се ориентират към direct-to-consumer advertising, без да преминават през традиционната търговия.

Потребителите имат думата

Новите собственици, урбанизацията, електронната търговия, новите бизнес модели, социалните мрежи, стремежът към устойчивост и фокус върху качеството са факторите, които диктуват тенденциите на пазара за грижа за домашните любимци. Това посочва анализаторът Деви Уорнър от Euromonitor International.

Все по-налагащият се термин премиумизация в икономиката с пълна сила важи и за този сектор - не е важна само цената на продукта. Потребителите изискват по-високо качество, уникалност, ценност, иновативност.

Така прогнозите са, че именно хуманизацията и премиумизацията ще продължат да задвижват глобалния пазар на грижите за домашни любимци. Това ускорява ръста на продажбите на по-качествена, естествена храна. Потребителите имат повече сила от всякога, когато става въпрос за решения за покупка. Въоръжени с интернет търсачки, те лесно проучват какво е подходящо за техните любимци и изискват от марките да ги информират ясно за качеството и устойчивостта на съставките.

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Темата накратко
  • Глобалният пазар на продукти за домашни любимци показва постоянен ръст в последното десетилетие.
  • Годишните продажби на храни в Европа достигат 21 млрд. евро, а на аксесоари и услуги - 19.7 млрд. евро.
  • COVID-19 ускори и преди това растящите онлайн покупки.

Вирус обърна с краката нагоре цели индустрии, но тази за грижите за домашни любимци, изглежда, стои добре на лапите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK