Най-големите производители на храни: Добра година преди трудности
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите производители на храни: Добра година преди трудности

Shutterstock

Най-големите производители на храни: Добра година преди трудности

Компаниите за хляб и мляко отбелязват стабилен ръст, при месото е имало сериозни предизвикателства

Деница Ватева
2518 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Големите производители в основните категории храни - мляко и млечни продукти, хлебни и тестени изделия и месо и месни продукти, изпращат една успешна 2019 г. със сравнително добри продажби и без сериозни промени в класацията на най-големите компании. Средният ръст за лидерите в отделните категории е между 8 и 11%. Спад е отчетен единствено при месото заради развихрилата се криза с африканска чума по прасетата и сравнително ниските цени в птицевъдството, което даде отражение и върху преработвателния сектор. През 2020 г. обаче пазарът обещава да е по-труден - от една страна, заради последствията от чумата, която достигна дори Германия, а от друга, очаквано заради корона кризата, която създаде сериозни трудности в хранителния сектор, най-вече покрай нефункциониращия с месеци туристически бранш.

Повече за успешните стратегии, тенденциите, промените и адаптацията на ритейл сектора към новото "нормално" можете да научите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center.

За пръв път събитието ще бъде проведено в дигитална среда. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на конференцията и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Мляко и млечни продукти:

Стабилен ръст на продажбите при големите

Автор: Капитал

Изминалата 2019 г. е била успешна за големите производители на мляко и млечни продукти, се вижда от данните на топ 25 компании в сектора. Общият оборот за годината на лидерите е над 627 млн. лв., което е ръст с близо 9% на годишна база и е увеличение за трета поредна година. Всъщност категорията на млечните продукти е втората най-голямата в хранителната индустрия, предхождана единствено от тази на хлебните и тестените изделия. А топ 25 на компаниите в нея държат средно 3/4 от средногодишните приходи. Данните на земеделското министерство показват, че годишно над 90% от преработваното мляко в България е краве. Традиционните продукти за сектора са прясно и кисело мляко, както и бяло саламурено сирене.

На корпоративно ниво през годината няма съществени промени: преобладаващата част от дружествата в сектора са с български капитали, но сред лидерите в топ 10 присъстват и големи чуждестранни инвеститори. Почти всички в категорията имат диференцирано производство - както на кисело мляко, така и на други млечни продукти като сирене, кашкавал и други. Повечето от компаниите имат добре познати марки продукти на пазара, а някои произвеждат и продукция под търговските марки на различни вериги магазини.

Голямата тройка

Без резки скокове през 2019 г. прагът за влизане в топ 5 на най-големите производители на мляко и млечни продукти е над 50 млн. лв. Три от петте най-големи в сектора отчитат ръст на приходите на годишна база. Но всъщност секторът се доминира от две компании, чийто оборот надхвърля 80 млн. лв.

Най-голямото дружество в сектора отново е "Обединена млечна компания", която е собственост на гръцкия хранителен холдинг Vivartia чрез дъщерното дружество Delta Foods, специализирано в сектора на млякото. През 2019 г. българският клон на компанията е с нетни приходи от продажби 88.6 млн. лв. и стабилен ръст над 5 на сто на годишна база. "Обединена млечна компания" е собственик на продукти с марките "Верея", "Фибела" и други и според изследване на Nielsen за 2019 г. е лидер на пазара на прясно мляко със солиден дял от над 42% в стойност. Компанията е сред най-големите компании и на кисело мляко с близо 13% дял от пазара в стойност. Възможно е в следващите месеци обаче да има промяна в собствеността. През октомври тази година стана ясно, че люксембургският фонд за дялови инвестиции CVC Capital Partners е изпратил обвързваща оферта за покупката на Vivartia, като ексклузивният срок за договаряне на сделката е 6 ноември.

Другата компания, която през 2019 г. е преминала над прага от 80 млн. лв. оборот, е дружеството "Тирбул", собственост на гръцката група Tyras. Компанията, известна с марката си Olympus, отчита ръст на годишна база с над 9% на оборота. Преди четири години дружеството, което е собственик на предприятие в Сливен, завърши инвестиция от 18 млн. евро за разширение и оборудване на фабриката си. Освен производство на млечни продукти започна и такова на кисело мляко. Компанията навлезе и в нишата на биопроизводството и в производството на растителни продукти за вегетарианци и вегани.

Тройката при лидерите в млекопреработвателния сектор се затваря от българската "Димитър Маджаров-2", чиито производствени мощности са в региона на Пловдив. Компанията е създадена още през 1991 г. През последните години дружеството, което е активно и в месопреработката, направи инвестиции в млечното направление, включително в производство на кисело мляко. През 2018 и 2019 г. компанията даде заявка за разработване на повече нишови продукти, включително в биосегмента и производство на млечни продукти с пробиотици. Дружеството изпълнява и европроект за преработка по Програмата за развитие на селските райони. През 2019 г. обаче "Димитър Маджаров-2" има спад от 3.5%.

Другите в топ 10

При останалите млекопреработвателни дружества от топ 10 няма особени размествания в позициите в сравнение с година по-рано. Повишеният оборот на повечето дружества води и до праг от 25 млн. лв. за влизане в челната десетка при малко над 22 млн. лв. година по-рано. Данните показват, че седем от 10-те най-големи дружества са завършили годината с увеличение на оборота, като то е най-голямо при компанията "Маклер-комерс" от Разград, която произвежда продукти с марките "Родопско чудо" и "Маклер". Дружеството е собственост на Иван Йорданов.

Веднага след челната тройка сред най-големите компании в сектора попадат "Шрайбер фуудс България" и "Би Си Си Хендел". Първото дружество е базирано в София и произвежда продукти на Danone, а другото работи на пазара с марката млечни продукти "Елена" и е в района на Велико Търново. Именно "Би Си Си Хендел" е другото дружество, което постига най-висок ръст през годината - приходите на фирмата, съсобственост на Пламен Стайнов и Емилия Славова, наближават 34 млн. лв., което е увеличение с близо 30 на сто на годишна база.

В топ 10 влизат още няколко фирми с български капитали, сред които са дружествата "Бор Чвор", производител на продукти с едноименната марка, както и габровското дружество "Елви", известно с търговската марка "Боженци".

Хляб и тестени изделия:

Година на увеличение

Автор: Капитал

Общо 746 млн. лв. Това е пазарът на най-големите производители на хлебни и тестени изделия през миналата година, който отбелязва и най-големите ръстове в лидерските категории в хранителната индустрия - над 8%. И макар че продажбите на вътрешния пазар преобладават, това е и секторът, който е с най-голям дял на износа - през 2019 г. той е бил близо 334 млн. лв. Износът има по-голям ръст в сравнение на продажбите на вътрешния пазар - над 11 на сто.

Категорията на хлебните и тестени изделия е сред най-разнообразните като продукция и големина на фирмите - в нея оборотите се движат между 6.8 млн. лв. за най-малките в лидерските 25 до над 150 млн. лв. при най-големия. Общата тенденция за сектора през миналата година е за увеличение - 21 от 25 фирми са постигнали ръст на оборота.

Между 50 и 150 млн. лв. за топ 5

През 2019 г. няма сериозни размествания при най-големите компании в сектора на хляба и тестените изделия, като в групата на най-големите пет влизат компании с обороти между 50 и 150 млн. лв. Лидер в категорията е гръцката "Чипита България" с приходи 150.7 млн. лв., около две трети от които идват от износ. Дружеството е постигнало увеличение с над 5 на сто на годишна база, а при експорта то е 9.6%. "Чипита България" произвежда основно кроасани и снаксове и е позната на пазара с търговската си марка 7Days. В отчета на компанията за миналата година е посочено, че се очаква спад през 2020 г. заради пренасочване на част от чуждестранните клиенти на дружеството към друг клон на групата - този в Словакия.

Единственото друго дружество, което реализира приходи над 100 млн. лв., е "Нестле България" с постъпления 109.4 млн. лв. и лек спад - 1.2%, за годината. Подобно на "Чипита България" групата също реализира основно износ - продажбите на местния пазар са едва около 8 млн. лв. Именно при експорта е отчетен ръст за годината - 1.25%, се вижда от данните. Почетното трето място в класацията през тази година запазва и великотърновският производител "Престиж-96" с приходи 67.7 млн. лв. и 7% ръст за годината. Това е и единствената компания в топ 3, при която делът на местния пазар преобладава пред износа - в България продажбите на компанията са за 54.5 млн. лв.

Другите големи на рафта

С продажби за над 56.5 млн. лв. четвърта през тази година в класацията е компанията "Фикосота фуудс", в която е фокусиран хранителният бизнес и производството на брускети и други тестени изделия на българската група "Фикосота". Групата има широко портфолио, което включва санитарни материали, почистващи и перилни препарати и битови електроуреди.

"Фикосота фуудс" е увеличила продажбите си с над 22%, което е един от най-големите ръстове в категорията, като видимо увеличава и износа си - там ръстът е близо 23 на сто. Челната петица се допълва с лидера в производството на хляб в България - "Симид София", свързана с Митко Караджов, която реализира приходи 53.7 млн. лв. за миналата година и увеличение с над 22%. В класацията с 25-те най-големи дружества има още две фирми от същата група: "Симид агро", която завършва годината с приходи над 20.8 млн. лв. и увеличение с близо 15%, и пловдивската "Хебър" с приходи над 12 млн. лв. и ръст над 9 на сто.

Сред лидерите в класацията през тази година с леки размествания на позициите присъстват и някои от големите производители на хляб в отделни региони, бисквити, макаронени изделия и други. Трите български дружества ЗИВ, "Ден и нощ" и "Победа" реализират приходи между 22 и 47 млн. лв. в категорията за миналата година, като първите две дружества завършват с намаление на оборота съответно със 7.5 и 4.18%. Свързаният със Сава Чоролеев захарен завод "Победа" в Бургас е реализирал продажби за 22.5 млн. лв. през миналата година, което е увеличение с повече от 6.4%. Традиционно голяма част от тях са реализирани на българския пазар.

Сред най-големите 10 компании в сектора е и добричкото дружество "Савимекс" на Ивелин Савов, което се занимава с производство на хляб, както и на други тестени изделия като макарони и спагети. Компанията е производител и на солети с марката "Златна Добруджа", както и на крекери, соленки и други. Произвежда продукция и от собствените марки на търговски вериги. Топ 10 се затваря от дружеството "Ну хелт", което е специализирано в производството на чипсове, бисквити и други изделия на основата на ориз и е известно с търговската марка Rice Up.

Месо и месни изделия:

Турбулентна година

Автор: Капитал

Категорията на месото и месните изделия е най-динамичната през миналата година. Заболяването, известно като африканска чума по свинете, нахлу в България и успя за една година да пробие в индустриалните свинекомплекси. В същото време кризата се разпространи в Азия и доведе до трайни промени на международните пазари, които също дадоха отражение на местния преработвателен сектор, който в най-голяма степен работи със свинското месо като суровина. Традиционно другото най-често консумирано месо в България - пилешкото, пък беше в хватката на по-ниските цени поне според данните от официалната статистика.

През данните за лидерите в сектора се вижда, че 2019 г. е завършила със спад. Най-големите 25 компании са постигнали оборот 961 млн. лв., което е с над 7.2% по-малко от предходната година. Особено засегнат е износът, при който намалението е с цели 25%.

Традиционните лидери

През 2019 г. няма промяна сред дружествата, които заемат лидерската тройка при месото и месните продукти. Те са и единствените, които реализират оборот над 100 млн. лв. Лидер при месните продукти е дружеството "Месокомбинат Ловеч" с приходи 167.2 млн. лв., което е ръст с 8.5% спрямо предходната година. Дружеството е част от групата "Бони холдинг", която обединява ферми за отглеждане на свине и мощности за преработка и производство на колбаси в Северна България. То е основано от Борислав Николов в началото на 90-те години, като днес се управлява от неговите наследници. 2020 г. обаче се очертава да бъде тежка за компанията, след като в началото на годината в две от фермите й - в селата Никола Козлево и Брестак, беше установена африканска чума, което наложи унищожаването на близо 70 хил. животни.

В топ 3 през 2019 г. попада и разградското дружество "Пилко", което се занимава с производство и преработка на птиче месо и е част от "Амета холдинг", собственост на германската PHW. Дружеството, най-известно с търговската си марка "Лудогорско пиле", отчита приходи над 109.6 млн. лв. за миналата година, което е спад с 35% на годишна база. Лидерската тройка се допълва от пловдивския холдинг "Белла България", който е сред големите производители на колбаси в страната и с приходи над 104 млн. лв., и намаление с над 14% на годишна база. Компанията, известна с търговските си марки при колбасите като "Леки", "Сачи", "Народен" и други, през последните години прави различни инвестиции в чужбина. Така например през 2019 г. холдингът купи унгарския производител на замразени храни Marathon Foods, а през тази есен и гръцкия производител на месни продукти Creta Farms, което бе обявено като "най-голямата инвестиция в хранителния бранш на българска фирма извън България".

Другите в топ 25

През годината почти няма промени надолу в класацията на 25-те най-големи, чийто праг за попадане в нея е за 13.8 млн. лв. при над 15 млн. лв. за предходната година. На четвърта позиция през миналата година е дружеството "Месокомбинат - Русе" с приходи 67.9 млн. лв. и увеличение близо 16 на сто. Компанията също е част от групата на "Бони холдинг", чието друго дружество "Месокомбинат Ловеч" е лидер в класацията. Топ 5 на лидерите се допълва от създадения през 1996 г. старозагорски производител на колбаси "Кен", известен най-вече с едноименната си марка, който отчита приходи за 2019 г. над 59.2 млн. лв. и ръст повече от 12%.

С приходи между 28 и 48.9 млн. лв. в челната десетка влизат и още няколко български производителя на колбаси. Това са дружеството "Деликатес 2", познато с марката "Деликатес Житница", което е основано от Величко Яков и Иван Антонов, страгозагорската група за пилешко месо "Градус 1" на Иван и Лука Ангелови, както и "Еко мес" на Росен Радованов и благоевградското предприятие "Карол фернандес мийт".

Големите производители в основните категории храни - мляко и млечни продукти, хлебни и тестени изделия и месо и месни продукти, изпращат една успешна 2019 г. със сравнително добри продажби и без сериозни промени в класацията на най-големите компании. Средният ръст за лидерите в отделните категории е между 8 и 11%. Спад е отчетен единствено при месото заради развихрилата се криза с африканска чума по прасетата и сравнително ниските цени в птицевъдството, което даде отражение и върху преработвателния сектор. През 2020 г. обаче пазарът обещава да е по-труден - от една страна, заради последствията от чумата, която достигна дори Германия, а от друга, очаквано заради корона кризата, която създаде сериозни трудности в хранителния сектор, най-вече покрай нефункциониращия с месеци туристически бранш.

Повече за успешните стратегии, тенденциите, промените и адаптацията на ритейл сектора към новото "нормално" можете да научите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center.

За пръв път събитието ще бъде проведено в дигитална среда. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на конференцията и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK