Лука Чичов: Фармацевтичният пазар расте по време на COVID кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лука Чичов: Фармацевтичният пазар расте по време на COVID кризата

Лука Чичов

Лука Чичов: Фармацевтичният пазар расте по време на COVID кризата

Генералният мениджър на IQVIA за България пред "Капитал"

Десислава Николова
3408 прочитания

Лука Чичов

© Надежда Чипева


Как се отрази COVID кризата на продажбите на лекарства и козметика?

По данни на IQVIA за продажби от дистрибутори към аптеки за първото полугодие на тази година, ритейл пазарът на дребно в България расте с 6.5% в стойност спрямо същия период на миналата година. Общият оборот за периода възлиза на 1.4 млрд. лв. по брутни цени, преди рабати и отстъпки. Наблюдава се ефект на свръхпотребление на определени групи продукти по време на извънредното положение, предизивикано от пандемията, по-специално в периода март-април, последвано от период на спад в продажбите през май и юни.

Прескрипторните лекарства формират основните продажби на ритейл пазара, достигайки стойност от 1.1 млрд. лв., което представлява ръст от 7.5% в сравнение с миналата година. При лекарствата без рецепта ръстът е 2.4%, достигайки стойност от 256 млн. лв за първото полугодие.

Как се развива аптечният пазар през последната година?

Част от аптеките пострадаха изключително много от кризата, по-специално тези в моловете, които останаха затворени за по-дълъг период. Същото важи и за част от аптеките, намиращи се на територия на супермаркети, които в началото на кризата имаха по-малко посетители.

В сравнение с други пазари в държавите от Централна и Източна Европа, през 2019 България се намира в средата на класацията с приблизително една аптека на 2 300 човека. В голяма част от страните от региона нивата са по-скоро от население 3000 души на аптека, достигащи от 4 000 до 6 000 души на аптека в страни като Унгария, Чехия и Словения

Ако следим европейските тенденции, в бъдеще може да се очаква допълнителна консолидация и намаляване броя на аптеките в България. През юни 2020 г. повече от 100 аптеки в страната не са оперирали в сравнение с първото полугодие на 2019 г. Последните данни на IQVIA България за работещите аптеки на българския пазар сочат, че има малко над 3000 активни аптеки в страната. Процесът е изключително динамичен - постоянно се отварят и затварят обекти, като тенденцията е по-скоро за намаляването им.

Групирали сме аптеките по брой и стойност на продажбите. Като брой към края на юни най-много са единичните аптеки (около 45% от всички регистрирани), следвани от вериги с над 50 обекта (близо 20% от всички аптеки на пазара), и веригите с от две до четири аптеки ( приблизително 17% от всички аптеки в страната). Най- значително нарастване на броя се наблюдава при независимите аптеки и веригите с над 50 обекта, сравнено с миналата година.

В същото време по продажбите в стойност на веригите с над 50 обекта заемат над 43% от пазара, въпреки големия обем обекти единичните аптеките имат по-малък оборот.

Каква е COVID динамиката при козметиката?

Козметиката е секторът, понесъл сериозен удар от COVID-пандемията. В сегмента има до голяма степен спонтанни продажби, при които клиентите отиват в аптеката за друго, но си купуват и скъп крем допълнително. Ограниченият човекопоток през аптеките по време на извънредното положение удари най-силно продажбите на продукти, които са от високите ценови категории и не се разглеждат като есенциални козметични продукти. Като цяло се регистрира спад за полугодието от 15% или 14 млн. лв.. (10% през март, 40% през май и 33% през юни.)

През юли и август козметичният сектор отново отбеляза ръст.

Тази тенденция се отразява върху самите аптеки, тъй като маржът за козметичните продукти е по-голям, сравнен с този при лекарствата.

В тази категория има ръст от над 1 200% при дезинфектантите за ръце, чиито продажби достигат 2.8 млн. лв за първото полугодие.

Как се отрази пандемията върху продажбите на хранителни добавки?

Продажбите на хранително добавки регистрират ръст от 15%, сравнено с предишната година, достигайки 250 млн. лв.

През февруари имаше забележим ръст в продажбите около грипната епидемия, последвана от коронавирусната пандемия - през февруари над 30%, през март - над 67%, с всички пациенти запасяващи се с витамини, цинк, магнезий и други добавки. В резултат на това се получи презапасяване и много продукти останаха неизползвани, което доведе и до спада през Април и Май с приблизително между 5% и 7% .

Най-висок ръст се регистрира в продажбите на витамини А и Д - 190%, на витамин С - 100%, на имуностимулантите, мултивитамините и на противовирусните продукти.

Как се развиват онлайн аптеките по време на пандемията?

IQVIA активно следи електронните продажби на аптеките.

Необходимо е да отбележим една законова особеност при онлайн аптеките, а именно че там са забранени продажбите на лекарства по лекарско предписание. Те могат да се осъществяват само във физическите обекти. С други думи онлайн се продават само лекрсатва без рецепта, хранителни добавки, козметика и др. Някои Европейски държави разрешават и продажбата на лекарства с рецепта, но това е тясно свързано с развитието на електронното здравеопазване и електронната рецепта.

Онлайн аптеките преживяха сериозен пик на продажбите при определени продукти. За разлика от физическите аптеки като обеми сегментът нарасна с двуцифрени темпове, макар и от по-ниска база.

Сериозен скок в продажбите се регистрира през февруари и март, с пикове при лекарствата без рецепта през март.

В този канал козметиката отбелязва ръст през първата половина на годината, което съвпада с трендовете в останалите европейски страни, в които продажбите на козметика нарастват стабилно в онлайн аптеките. Това е логично развитие, защото много хора познават марките, купуват ги редовно и възможността да си ги поръчат онлайн е основен улесняващ фактор. Допълнително - това не са наложителни, спешни покупки и клиентите могат да изчакат закъснение от 3-5 дни. Още повече онлайн каналите често предлагат намаления на клиентите, което ги прави по-атрактивни.

Основните компании в този сегмент са L'oreal, Pierre Fabre и Beiersdorf, които отбелязват сериозен ръст в онлайн продажбите от януари до юни, донякъде компенсирайки спада, който се наблюдава за същите категории във физическите обекти.

Стойността на сегмента е все още ниска, но разкрива сериозен потенциал за ръст, означавайки, че се очаква все повече играчи да развиват и да се фокусират върху собствените си онлайн аптеки.

Има два основни модела на развитие на електронната търговия в сектора. Единият е класическата доставка по домовете, която позволява на клиента да влезе в онлайн сайта на аптеката, да избере продуктите си, да ги поръча, плати и получи у дома. Това е класическият начин на доставка, по който работят повечето аптеки в България, като недостатъкът му е, че клиентът трябва да плати допълнително за доставка, ако не покрие обема от закупени стоки за безплатна такава и че трябва да си бъде у дома, за да получи поръчката си.

Обикновено, а и особено по време на криза, този начин на доставка е свързан с по-трудна логистика и закъснения, защото всички вериги, които го предлагат, трябва да имат налична логистична инфраструктура за доставка по домовете. По време на кризисната ситуация търсенето се оказа по-голямо, отколкото онлайн аптеките можеха да посрещнат и се стигна до големи закъснения. Ако каналът продължи да се развива стратегически, аптеките трябва да инвестират повече, за да го превърнат в реалност.

Популярен модел в други страни в Европа, който е все още недоразвит в България, е тъй нареченият модел click and collect. Той позволява на клиентите да посетят уебсайта на аптеката, да изберат продукта, който искат и също така да изберат аптеката, от която да го вземат в удобно време. Този модел е ценово атрактивен, няма разходи за доставка, и обикновено е придружен и с допълнителни покупки, направени от клиента, когато отиде да вземе поръчаното.

Една от големите вериги аптеки в България внедри наскоро click and collect модела в своята онлайн аптека.

Услугата оперира с особен успех (гледайки броя на посещенията на клиенти през месеца) в страни като Полша. Страната е разработила здравни портали с цялостна информация за продуктите, атрактивни цени, допълнителна информация за различни заболявания и разнообразие от здравни съвети. Това, което е важно да се отбележи, че средният оборот в една физическа аптека е по-малък, отколкото онлайн , защото клиентите рядко пазаруват онлайн само един продукт и средният оборот обикновено е четири пъти по-голям от този в стандартната аптека. Предизвикателство за аптеките в случая е, че се изисква да се поддържа много по-голямо портфолио от предложения от различни продукти онлайн, а също така и необходимата логистична инфраструктура, за да се осигури навременна доставка.

Интервюто взе Десислава Николова

Как се отрази COVID кризата на продажбите на лекарства и козметика?

По данни на IQVIA за продажби от дистрибутори към аптеки за първото полугодие на тази година, ритейл пазарът на дребно в България расте с 6.5% в стойност спрямо същия период на миналата година. Общият оборот за периода възлиза на 1.4 млрд. лв. по брутни цени, преди рабати и отстъпки. Наблюдава се ефект на свръхпотребление на определени групи продукти по време на извънредното положение, предизивикано от пандемията, по-специално в периода март-април, последвано от период на спад в продажбите през май и юни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK