Ритейл по време на пандемия: Всички онлайн и повече разходи за дигитална реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ритейл по време на пандемия: Всички онлайн и повече разходи за дигитална реклама

Ритейл по време на пандемия: Всички онлайн и повече разходи за дигитална реклама

Прогнозите на "Хиполенд", Sport Depot и "dm България" от събитието E-Commerce and Retail Summit, организирано от "Капитал"

3618 прочитания

© Pexels


Повече поръчки онлайн, повече разходи за дигитална реклама и планове за затваряне на нерентабилните физически магазини. Така накратко изглежда картината в ритейл сектора според представители на три от големите вериги в България: Мариан Колев, изпълнителен директор и основател на магазините за играчки "Хиполенд", Красимир Цонов, основател и изпълнителен директор на спортната верига Sport Depot, и Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България". Тримата участваха в общ панел на събитието E-Commerce and Retail Summit, организирано от "Капитал".

Какво промени коронавирусът

"За нас няма промяна в плановете, защото ние поръчваме всичко с година напред. Продължаваме да строим голям магазин на "Цариградско шосе". В Гърция е по-сложно, защото отложихме отварянето на два магазина заради коронавируса. Промени от глобално естество няма", каза Цонов в началото на разговора. Според него най-голямата промяна е, че хората са се насочили към домашен спорт и съответно се е повишил броят на поръчки за домашни уреди.

Според Андрей Петров "dm България" е отчела спад в оборотите по време на локдауна през пролетта, включително и заради затварянето на търговските центрове. "Някои хора мислят, че сме били големите печеливши от кризата, защото не бяхме затворени, но не е така - дори и с отстъпки от наемите, пак имаше голям спад в продажбите и ръст на разходите. За щастие запазихме всичките си служители", каза той.

Мариан Колев от "Хиполенд" коментира, че се наблюдава цялостен спад в потреблението, което няма да се върне лесно на предишните си нива дори след като коронавируса отмине. "Трябва да приемем обстановката такава, каквато е. Още преди COVID беше ясно, че тенденцията е към преход онлайн. Има хора, които пазаруват само онлайн, което променя пазарната обстановка. Трябват сериозни инвестиции към тези канали", каза още Колев.

И тримата представители на бранша се съгласиха, че моловете вече не са толкова на мода, но е възможно и заради коронавируса "да се върнем с десет години назад, когато се появяваха молове навсякъде". И трите вериги продължават да планират разширение, включително и отварянето на нови обекти, но и затварянето на нерентабилни такива.

"Ще затворим магазините си там, където не сме на печалба и не е изгодно. Ще затворим магазини и във Варна, и в София", каза Цонов относно плановете на Sport Depot. Той добави, че има и значителна промяна в каналите за доставка заради коронавируса. "В момента сме изправени пред ситуация, в която поръчваме части за велосипеди за 2022 г., а не 2021 г. Вече е нормално доставките от Китай да идват след 6-8 месеца. Това се отразява на оборота повече, отколкото самият коронавирус."

"Забавихме разширението си, но не сме се отказали от нито един обект - по-скоро вече на база опита преосмисляме експанзията си, защото моловете губят пазар например. Развиват се и нови категории като ритейл парковете. Трябва да подхождаме много критично към всяко следващо разширение", добави Петров по отношение на "dm България".

Парите за реклама - всичко онлайн

Друга промяна, която отчетоха представителите и на трите компании, е, че са пренасочили по-голяма част от бюджета си за маркетинг в посока онлайн канали - основно Facebook и Google.

"В момента кампаниите ни са насочени към цифровите канали. Те ни носят пари. Всичко друго - телевизия, билбордове и т.н., това са неща, които ползваш за престиж. За съжаление Facebook и Google вдигнаха два-три пъти цената на рекламите, което ни се отразява осезаемо финансово", коментира Цонов.

Мариан Колев отбеляза, че ефектът от телевизионните реклами е започнал да спада още през миналата година, включително и "заради високата цена на това удоволствие". "Бюджетът ни за телевизионна реклама е с над 50% надолу, защото останалата част отива за онлайн реклама. Кампаниите онлайн също станаха много по-скъпи, но дават резултат", добави той.

Според Колев в цялата търговска индустрия има очакване през следващите дни да се затегнат допълнително силно мерките срещу коронавиурса "за няколко седмици, може би месец или два", но планът на "Хиполенд" остава задържане на екипа. "Вече сме решили, че ще запазим всичките си служители, без да намаляваме заплатите им. Не знам какъв е правилният подход за овладяване на ситуацията, но за нас екипът е най-важното", каза още той.

Какви иновации в ритейла роди пандемията

В друг интересен панел от дигиталния форум главният търговски директор в TBI Армен Матевосян, дигиталният директор в платформата за онлайн магазини CloudCart Евгени Йорданов и основателката на стартъпа Impakt ID Ева Вучева обсъдиха какви са иновациите, които излизат от пандемията. Модератор на разговора беше Ваня Манова, управител на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово. И тримата се съгласиха, че технологията не означава задължително нещо "сложно и научно", а е по-добре тя да бъде лесна за ползване от всички.

Според Вучева, чийто стартъп се занимава с отчитането на отпечатъка върху околната среда от модни продукти, вече все повече брандове и техни клиенти се интересуват от екологичната страна на бизнеса. Impakt ID "показва каква е тежестта за околната среда на даден моден продукт - колко въглероден диоксид спестява, колко вода, доколко е част от кръговата икономика", каза тя. От своя страна Йорданов посочи, че и търговците, и потребителите търсят по-пълно дигитално изживяване и повече неща на едно място - продукти за потребителите и инструменти за търговците.

Армен Метавосян от TBI коментира, че в тази ситуация хората не очакват от банките само да имат по-добри дигитални продукти - каквито действително се развиват заради пандемията - но и да се държат етично. "Много хора загубиха работата си или са в неплатен отпуск. Банките днес не се държат както през 90-те години или дори началото на хилядолетието, когато си дърпаха чадъра в момента, в който започне да вали", каза той.

Повече поръчки онлайн, повече разходи за дигитална реклама и планове за затваряне на нерентабилните физически магазини. Така накратко изглежда картината в ритейл сектора според представители на три от големите вериги в България: Мариан Колев, изпълнителен директор и основател на магазините за играчки "Хиполенд", Красимир Цонов, основател и изпълнителен директор на спортната верига Sport Depot, и Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България". Тримата участваха в общ панел на събитието E-Commerce and Retail Summit, организирано от "Капитал".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK