Ръстът на фармацевтичния и козметичния пазар продължава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ръстът на фармацевтичния и козметичния пазар продължава

Shutterstock

Ръстът на фармацевтичния и козметичния пазар продължава

COVID-19 кризата успя да доведе до свръхпотребление през март и след това до огромен спад в аптеките и дрогериите през април и май

Десислава Николова
2638 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Ако през миналата година ръстът на продажбите на лекарства и козметика в най-големите вериги аптеки, дрогерии и хипермаркети е около 10%, спокойствието и плавните ръстове бяха пометени от COVID кризата и вече почти никой не си спомня за случилото се през миналата година.

Пикове на свръхпотребление в магазините и аптеките през март поставиха под голям въпрос границите на логистиката и изпълнението на поръчки. Въпреки многото изпитания фармацевтичният пазар продължи да бележи ръст, макар и едноцифрен (виж интервюто с генералния мениджър на IQVIA за България на Лука Чичов). Но кризата удари непоправимо козметичния сектор, който едва сега започна да възстановява постепенно продажбите си след значими спадове от 40% през юни.

Със сигурност един от най-бързо развиващите се и растящи сегменти през тази година е този на онлайн продажбите, като те тръгват от много ниска база. По данни на IQVIA продажбите на онлайн аптеките са достигнали 2 млн. лв. месечно към полугодието. Най-голямата верига дрогерийни магазини, представена в България - dm, също реши да използва онлайн канала и започна доставки през foodpanda.

Успешната 2019 г.

Според класацията на "Регал", в която влизат най-големите 20 търговеца на козметика, на първо място по продажби продължават да бъдат аптечните вериги. В докладите за дейността им приходите от козметика не са разделени от тези на лекарства и хранителни добавки, затова на първо място по продажби излиза веригата аптеки "Марешки", която почти не продава козметика. Тя е най-голямата аптечна верига в България с над 300 обекта и е известна с дискаунтърската си политика за най-разпространяваните медикаменти, покрити от здравната каса. През миналата година веригата е отбелязала ръст в продажбите с 2.95%.

Автор: Капитал

На второ място по продажби е франчайз веригата SCS, в която участват 152 обекта в цяла България. Тя е с ръст в продажбите близо 13%.

"Нямаме промяна в продуктовия фокус в аптеките - продължаваме да разширяваме портфолиото и продажбите в областта на лекарства без рецепта, козметика и хранителни добавки и надграждаме над добрите пазарни позиции в продажбите на лекарства с рецепта", коментира Венцислав Маринов, изпълнителен директор на "SCS франчайз". Той допълва, че пандемията не се е отразила върху плановете за развитие и през тази година са били открити три нови обекта, а изцяло реновирани са други 10 аптеки.

Миналата година е изключително успешна и за лидера на пазара на дрогерийни стоки - dm. Веригата е открила седем нови магазина и в момента разполага с 86 обекта в България.

"Отличните ни резултати за 2019 г. показват, че българите свикнаха да пазаруват в магазините на dm и не могат без тях", коментира Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България" (виж интервюто).

Сред първите пет вериги от класацията най-висок ръст по приходи през миналата година имат аптеките SOpharmacy, които изместват от четвъртото място веригата за дрогерийни продукти Lilly.

Новите тенденции

Желанието за природосъобразен начин на живот, купуването на продукти с био- и натуралните съставки продължават да диктуват търсенето на козметичния пазар, като през миналата година трендът навлезе категорично и в най-масовата козметика.

"През миналата година разширихме и асортимента си от биохрани, основно от собствената ни марка dmBio, които са все по-търсени от хората. През 2019 г. отбелязахме ръст на оборота С над 80% в тази категория. Това доказва по безспорен начин, че хората са все по-информирани и са много по-взискателни към храната, която слагат на масата, и че все повече българи се стремят да се хранят здравословно с чисти продукти с доказан произход", коментира Андрей Петров от dm.

От аптеките коментират, че при тях категорично се търси дерокозметика и козметика с натурални съставки. Козметичната категория обаче преживя огромен спад по време на пандемията, защото не се явяваше стока от първа необходимост.

Коронавирусната криза

"След стресовото пазаруване и рекорден пик през март по време на извънредната ситуация в аптеките преживяхме спад на броя клиенти с над 30%, който продължи повече от два месеца. В момента постепенно се нормализират посещаемостта и пазаруването в обектите и вече приближаваме миналогодишните нива на клиентопоток. Ситуацията се отрази в по-голяма степен на определени локации като тези на търговски улици и в офис центрове. В офисите все още сме далеч от предкризисните нива, тъй като продължава практиката на работа от вкъщи", казва Валерия Видулова, изпълнителен директор "Търговия на дребно" в "Софарма трейдинг" (виж интервюто).

Венцислав Маринова допълва, че през март неяснотата и притесненията на хората доведоха до пик в търсенето на продукти за повишаване на имунитета, средства за лична защита и дезинфектанти, което се е отразило в цялостен ръст на продажбите значително над планирания за този месец.

"Всички въведени мерки за социално дистанциране през април и май повлияха на бизнеса ни негативно, като реализирахме спад на клиентите с 30%. Особено силно това бе усетено в аптеките в моловете и хипермаркетите. От юни се наблюдава връщане на броя на клиентите в обектите и навиците за пазаруване отпреди пандемията и вече възстановихме продажбите над нивата от миналата година. Остава високо търсенето в оформилата се нова категория продукти от средства за защита - маски, ръкавици, дезинфектанти", казва Маринов.

"След първоначалното търсене на всякакви лекарства и продукти през март имаше един странен ефект на COVID-19 - заболеваемостта от други заболявания спадна, спадна дори броят на инфарктите. Обяснявам си го с това, че хората не излизаха на студено, което провокира сърдечно-съдовите заболявания. През април и май имахме 60 - 70% спад на продуктите за респираторни заболявания, даже на сиропите за кашлица", казва Николай Костов, съсобственик на аптеки "Ремедиум".

dm отбелязва спад на продажбите, който варира на седмична база в диапазона от 15 до 35%.

"Освен това се промени предпочитанието на клиентите към търговските локации. До 13 март традиционно най-посещавани бяха магазините ни в моловете. След този период забелязахме, че все повече хора пазаруват в кварталните ни филиали и в ритейл парковете. С други думи - в обекти, които са извън големите търговски центрове, по-големите части от които така или иначе бяха затворени, и където има по-големи възможности за спазване на социална дистанция", казва Петров.

Пазаруването онлайн

Анализаторите отбелязват, че онлайн пазаруването от аптеките, а сега и от дрогериите, преживява истински бум по време на пандемията.

"По време на извънредното положение заявките в Sanita.bg се увеличиха в пъти и броят и профилът на клиентите се разшириха. Позитивното развитие за нас е, че успяхме да запазим голяма част от новопривлечните клиенти и удвоихме нивата на продажбите спрямо предходната година. От гледна точка на продаваните категории се фокусирахме върху категорията козметика и чрез онлайн аптеката успяхме да компенсираме спада на тази категория във физическите обекти", разказва Венцислав Маринов.

Валерия Видулова отбелязва, че за разлика от физическите аптеки поръчките в онлайн аптеката се увеличават над 2.5 пъти.

"В пиковете периоди около обявяването на извънредното положение поръчките надхвърлиха капацитета за обработването им и се наложи да удължим срока за изпълнение от 24 -48 часа до няколко дни. След успокояването на извънредната ситуация обаче и въпреки възстановяването на навиците за пазаруване във физическите обекти съществена част от клиентите продължиха да ползват предимствата на онлайн пазаруването и в момента поддържаме почти двоен обем поръчки в сравнение с преди кризата", казва тя.

Извънредното положение стимулира не само Sopharmacy да ускори обновяването на онлайн платформата си, но и dm да ускори проекта си, който дава възможност на клиентите да пазаруват онлайн, и за пръв път веригата е представена в този тип покупки чрез сайта на foodpanda.

Ако през миналата година ръстът на продажбите на лекарства и козметика в най-големите вериги аптеки, дрогерии и хипермаркети е около 10%, спокойствието и плавните ръстове бяха пометени от COVID кризата и вече почти никой не си спомня за случилото се през миналата година.

Пикове на свръхпотребление в магазините и аптеките през март поставиха под голям въпрос границите на логистиката и изпълнението на поръчки. Въпреки многото изпитания фармацевтичният пазар продължи да бележи ръст, макар и едноцифрен (виж интервюто с генералния мениджър на IQVIA за България на Лука Чичов). Но кризата удари непоправимо козметичния сектор, който едва сега започна да възстановява постепенно продажбите си след значими спадове от 40% през юни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Аптекарският картел няма да позволи пазара на лекарства в България да бъде либерализиран, така както е в държави като Холандия, САЩ или Великобритания например. И затова веригите дрогерии у нас са само магазини за козметика, въпреки че се наричат "дрогерии".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK