Могат ли англосаксонските инвеститори активисти да върнат Danone във форма

Danone пострада по-силно от коронавируса, отколкото конкурентите заради големия си бизнес с бутилирана вода.

Могат ли англосаксонските инвеститори активисти да върнат Danone във форма

Изглежда, че те имат подкрепата на френския патриарх на производителя на йогурт

The Economist
3316 прочитания

Danone пострада по-силно от коронавируса, отколкото конкурентите заради големия си бизнес с бутилирана вода.

© Reuters


На Емануел Фабер се гледаше като на духовния син на Франк Рибуд, почетен председател и бивш шеф на Danone, чийто баща Антоан е съосновател на френския производител на йогурт. Рибуд избра Фабер за свой наследник и лоялно подкрепи преобразуването на Danone в първата entreprise à mission на Франция - корпоративна форма с определена социална цел.

През последните месеци връзката между двамата се влоши. Според френската преса Рибуд смята, че Фабер е по-заинтересован да спаси планетата, отколкото да спаси фирмата. Цената на акциите на Danone падна с 27% през 2020 г., докато тези на конкуренти като Nestlé и Unilever се покачиха по време на пандемичното презапасяване. Годишните резултати на компанията, които бяха обявени на 19 февруари - 6.6% спад на приходите и скромните 1.1% ръст на печалбата, едва ли ще вдъхнат доверие на инвеститорите.

Щетите

Danone пострада по-силно от коронавируса, отколкото конкурентите заради големия си бизнес с бутилирана вода. Марките Evian, Badoit и Volvic, собственост на Danone, печелят главно от продажби в ресторанти, барове и летища. Но това не е единственият проблем.

През 2017 г. Danone плати твърде много за WhiteWave, американския производител на здравословни храни. Цената от 12.5 млрд. долара натежа на баланса на компанията, но сделката не доведе до очакваните печалби и е основната причина за настоящото неразположение на Danone, смята Алън Ерскин от швейцарската банка Credit Suisse.

Бруно Монтейн от брокерската компания Bernstein посочва като причина години на недостатъчни инвестиции в марки на компанията, които сега са изправени пред засилена конкуренция от страна на собствените търговски марки на супермаркетите. Това се случва в момент, когато покупките на млечните и детските храни на Danone се забавят, тъй като раждаемостта спада и хората пият по-малко мляко.

Изправен пред тези предизвикателства, през октомври Фабер обяви основно преструктуриране на бизнеса. Може би 2 хил. работни места ще бъдат съкратени. Това е петата реорганизация по време на седемгодишното му управление.

Инвеститорите активисти в действие

Artisan Partners, американски хедж фонд, който твърди, че е третият по големина акционер в Danone с дял от 3%, поиска на среща с членовете на управителния съвет на 16 февруари, напускането на Фабер, спиране на обявеното от него последно преструктуриране и продажбата на затруднени марки като Mizone, китайска витаминна напитка, и гамата растителни храни Vega.

Artisan е най-новият англосаксонски инвеститори, който оказва допълнителен натиск върху Danone. През ноември Bluebell Capital Partners, базираният в Лондон хедж фонд, който притежава дял в Danone, поиска фирмата да изгони Фабер и да раздели ролята на председател и главен изпълнителен директор. Американският фонд Causeway Capital Management повтори призива на Bluebell.

Обкръжението на Фабер нарича исканията, които изглежда имат благословията на 65-годишния Рибуд, "революция на дядовците с оръжия". Активистите все още може и да успеят, и то не само защото всъщност не са толкова сбръчкани. В тяхна помощ е това, че френската държава стои далеч от битката; говорителят на правителството заяви, че няма коментар. Държавата няма акции в Danone, но през 2005 г. обяви компанията за "индустриално бижу", което трябва да бъде защитено от чуждестранни купувачи. Може би не, когато имат съюзник отвътре.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

На Емануел Фабер се гледаше като на духовния син на Франк Рибуд, почетен председател и бивш шеф на Danone, чийто баща Антоан е съосновател на френския производител на йогурт. Рибуд избра Фабер за свой наследник и лоялно подкрепи преобразуването на Danone в първата entreprise à mission на Франция - корпоративна форма с определена социална цел.

През последните месеци връзката между двамата се влоши. Според френската преса Рибуд смята, че Фабер е по-заинтересован да спаси планетата, отколкото да спаси фирмата. Цената на акциите на Danone падна с 27% през 2020 г., докато тези на конкуренти като Nestlé и Unilever се покачиха по време на пандемичното презапасяване. Годишните резултати на компанията, които бяха обявени на 19 февруари - 6.6% спад на приходите и скромните 1.1% ръст на печалбата, едва ли ще вдъхнат доверие на инвеститорите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


2 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    По този повод мисля довечера да хапна малко йогурт, на който по нашенско му викаме просто кисело мляко, но определено няма да е на "Данон". От статията не става ясно как "духовният син" ще спасява планетата.

  • 2
    patchwork avatar :-|
    patchwork

    Правилно е да се изпише Рибу, а не Рибуд. Малко френски никога не е излишен иначе изглеждате като един премиер...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал