Китай бойкотира западни компании заради позицията им за лагерите в Синдзян

Nike, Adidas и H&M бяха атакувани в социалните мрежи

Nike и Adidas са последно атакуваните западни компании в китайските социални медии заради коментари, които са направили в миналото за условията на труд в автономния регион Синдзян. Това е поредната фаза от дипломатическия спор между Китай и Запада заради отношението на Пекин към уйгурите в този регион.

Китайските държавни медии нарочиха H&M по-рано през седмицата заради изявление от миналата година, в което шведската модна верига твърди, че е дълбоко загрижена от обвиненията за принудителен труд в Синдзян и няма да купува памук от региона. Както Nike, така и Adidas, които бързо се разрастват в Китай, вече са отричали да доставят продукти или други суровини от Синдзян.

Пекин отново отрече твърденията за нарушаване на правата на човека в западния регион, след като Европейският съюз, САЩ, Великобритания и Канада наложиха санкции на официални служители. Пекин отвърна с реципрочни мерки.

Някои интернет потребители в страната заявиха, че ще спрат да купуват Nike и ще подкрепят местни марки като Li Ning и Anta, докато други поискаха Adidas да напусне Китай.

Спорът създава дилема за западните компании, които трябва да балансират желанието за разширяване на бизнеса си в Китай с позицията на потребителите на родните им пазари.

"Брандовете не трябва да се отказват от отговорностите си в областта на правата на човека", твърди пред Reuters Клои Кранстън от Anti-Slavery International, член на коалицията за прекратяване на принудителния труд в уйгурския регион.

Признаци на бойкот

Китайският държавен таблоид Global Times заяви, че испанският лидер в модната индустрия Inditex, собственик на Zara, "тихо е премахнал" изявление за Синдзян от своите уебсайтове на английски и испански език. Уеб страница на Inditex, в която се твърди, че компанията е силно обезпокоена от докладите, твърдящи социални и трудови злоупотреби в различни вериги за доставки сред етнически уйгури в Синдзян, е била активна на 24 март според кеша на Google. Сега обаче страница, изглежда, не е налична. От Inditex вече са отричали да имат търговски отношения в региона.

Китайските интернет потребители също се насочиха към Better Cotton Initiative (BCI) - група, която популяризира устойчивото производство на памук и която заяви през октомври, че спира одобрението си на памук, произведен от Синдзян, позовавайки се на опасения за правата на човека. Сред членовете на BCI са Nike, Adidas, H&M и японската компания Fast Retailing. В четвъртък уебсайтът на Better Cotton Initiative също спря да работи. Организацията не отговори на искане за коментар на агенцията.

"Ако бойкотирате памука в Синдзян, ние ще бойкотираме вас. Или Adidas напуска BCI, или напуска Китай", пише интернет потребител.

От H&M заявиха в сряда, че уважават китайските си потребители и че са поели ангажимент за дългосрочни инвестиции и развитие в Китай. Но до четвъртък сутринта H&M не съществуваше на някои китайски приложения за на магазини. Търсенията за магазини H&M в приложението Baidu Maps не дадоха резултат. Официалният магазин на шведския търговец в платформата за електронна търговия Tmall на Alibaba беше недостъпен.

На брифинг в китайското външно министерство говорителката Хуа Чунинг, попитана относно H&M, показа снимка на чернокожи американци, които берат памук. "Това беше в САЩ, когато чернокожите роби бяха принудени да берат памук в полетата", заяви тя. След това вдигна втора снимка на полета с памук в Синдзян. "Повече от 40% от памука в Синдзян се добива от машини, така че предполагаемият принудителен труд не съществува."