Китай бойкотира западни компании заради позицията им за лагерите в Синдзян
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китай бойкотира западни компании заради позицията им за лагерите в Синдзян

Reuters

Китай бойкотира западни компании заради позицията им за лагерите в Синдзян

Nike, Adidas и H&M бяха атакувани в социалните мрежи

4065 прочитания

Reuters

© Reuters


Nike и Adidas са последно атакуваните западни компании в китайските социални медии заради коментари, които са направили в миналото за условията на труд в автономния регион Синдзян. Това е поредната фаза от дипломатическия спор между Китай и Запада заради отношението на Пекин към уйгурите в този регион.

Китайските държавни медии нарочиха H&M по-рано през седмицата заради изявление от миналата година, в което шведската модна верига твърди, че е дълбоко загрижена от обвиненията за принудителен труд в Синдзян и няма да купува памук от региона. Както Nike, така и Adidas, които бързо се разрастват в Китай, вече са отричали да доставят продукти или други суровини от Синдзян.

Пекин отново отрече твърденията за нарушаване на правата на човека в западния регион, след като Европейският съюз, САЩ, Великобритания и Канада наложиха санкции на официални служители. Пекин отвърна с реципрочни мерки.

Някои интернет потребители в страната заявиха, че ще спрат да купуват Nike и ще подкрепят местни марки като Li Ning и Anta, докато други поискаха Adidas да напусне Китай.

Спорът създава дилема за западните компании, които трябва да балансират желанието за разширяване на бизнеса си в Китай с позицията на потребителите на родните им пазари.

"Брандовете не трябва да се отказват от отговорностите си в областта на правата на човека", твърди пред Reuters Клои Кранстън от Anti-Slavery International, член на коалицията за прекратяване на принудителния труд в уйгурския регион.

Признаци на бойкот

Китайският държавен таблоид Global Times заяви, че испанският лидер в модната индустрия Inditex, собственик на Zara, "тихо е премахнал" изявление за Синдзян от своите уебсайтове на английски и испански език. Уеб страница на Inditex, в която се твърди, че компанията е силно обезпокоена от докладите, твърдящи социални и трудови злоупотреби в различни вериги за доставки сред етнически уйгури в Синдзян, е била активна на 24 март според кеша на Google. Сега обаче страница, изглежда, не е налична. От Inditex вече са отричали да имат търговски отношения в региона.

Китайските интернет потребители също се насочиха към Better Cotton Initiative (BCI) - група, която популяризира устойчивото производство на памук и която заяви през октомври, че спира одобрението си на памук, произведен от Синдзян, позовавайки се на опасения за правата на човека. Сред членовете на BCI са Nike, Adidas, H&M и японската компания Fast Retailing. В четвъртък уебсайтът на Better Cotton Initiative също спря да работи. Организацията не отговори на искане за коментар на агенцията.

"Ако бойкотирате памука в Синдзян, ние ще бойкотираме вас. Или Adidas напуска BCI, или напуска Китай", пише интернет потребител.

От H&M заявиха в сряда, че уважават китайските си потребители и че са поели ангажимент за дългосрочни инвестиции и развитие в Китай. Но до четвъртък сутринта H&M не съществуваше на някои китайски приложения за на магазини. Търсенията за магазини H&M в приложението Baidu Maps не дадоха резултат. Официалният магазин на шведския търговец в платформата за електронна търговия Tmall на Alibaba беше недостъпен.

На брифинг в китайското външно министерство говорителката Хуа Чунинг, попитана относно H&M, показа снимка на чернокожи американци, които берат памук. "Това беше в САЩ, когато чернокожите роби бяха принудени да берат памук в полетата", заяви тя. След това вдигна втора снимка на полета с памук в Синдзян. "Повече от 40% от памука в Синдзян се добива от машини, така че предполагаемият принудителен труд не съществува."

Nike и Adidas са последно атакуваните западни компании в китайските социални медии заради коментари, които са направили в миналото за условията на труд в автономния регион Синдзян. Това е поредната фаза от дипломатическия спор между Китай и Запада заради отношението на Пекин към уйгурите в този регион.

Китайските държавни медии нарочиха H&M по-рано през седмицата заради изявление от миналата година, в което шведската модна верига твърди, че е дълбоко загрижена от обвиненията за принудителен труд в Синдзян и няма да купува памук от региона. Както Nike, така и Adidas, които бързо се разрастват в Китай, вече са отричали да доставят продукти или други суровини от Синдзян.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Пука им ! Що държави се молят да си изместят производстото от Китай ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.