Търговците настояват големите нехранителни магазини и моловете да бъдат отворени от 12 април

Търговците настояват големите нехранителни магазини и моловете да бъдат отворени от 12 април

Удължаването на забраната за работа ще доведе до верижно влошаване на финансовото състояние на много компании

Мара Георгиева
5842 прочитания

© Надежда Чипева


Три сдружения, обединяващи най-големите търговски вериги и търговски центрове в страната, настояват големите нехранителни магазини и моловете да бъдат отворени от 12 април. Както е известно, заради пандемията нехранителните магазини с площ над 300 квадратни метра и търговските центрове бяха затворени от 22 март. В началото забраната беше до края месеца, а впоследствие бе удължена до 11 април включително. Търговците се опасяват от нова отсрочка и излагат аргументи в подкрепа на искането си да започнат работа от 12 април.

Седемнадесет големи вериги: Липсва равнопоставеност между компаниите

В отворено писмо до управляващите 17 вериги за нехранителни стоки ("Техномаркет", "Технополис", "Зора", Praktis, Mr. Bricolage, Aiko, Carpet Max, Praktiker, HomeMax, TechMart, Domko, Decathlon, Jysk, SportDepot, Matstar, Mania, "Хиполенд"), посочват, че заповедта за затварянето на обекти с площ над 300 квадратни метра води до неравнопоставеност на търговците в страната. Според тях мерките са дискриминационни и нарушават грубо правилата на конкуренция.

"В условията на развиваща се пандемия всички бизнеси би следвало да бъдат равнопоставени, а в настоящата ситуация някои са облагодетелствани за сметка на други на принципа на своята търговска площ", се казва в писмото. Търговците питат как е изчислено, че магазин с площ 300 кв. м може да работи и е безопасен, а магазин с площ 301 кв. м трябва да бъде затворен и е опасен за разпространението на вируса. Те смятат също, че противоепидемичните препоръки и мерки "са в пъти по-ефективни и адекватно приложими при по-голяма площ на магазините". Убедени са, че "затварянето води до пренасочването на целия клиентски поток от стотици хиляди хора към по-малки обекти, където при по-малка площ нерядко се струпват хора" и невинаги "се наблюдава спазване на дистанция и контрол върху броя на допусканите клиенти".

"Предлаганите от нас продукти: материали и инструменти за спешни и неотложни ремонти; ВиК части; електрически части; уреди за отопление; мебели; потребителска едра и дребна техника и електроника; комуникационни устройства също биха могли да се отнесат наред с хранителните към стоките от първа или съществена необходимост, до които към момента клиентите имат съвсем ограничен достъп", се подчертава в писмото.

Големите търговци на нехранителни стоки подчертават, че плащат данъците си в България, работят изцяло "на светло" и осигуряват служителите си върху пълните им възнаграждения. "Ние осигуряваме хиляди работни места и имаме немалък принос за запазване на икономическата стабилност в страната, поради което считаме, че наложената забрана следва да бъде незабавно преустановена или най-малко съобразена с търсената равнопоставеност на всички сектори."

В писмото се настоява да бъдат отворени всички търговски обекти за нехранителни стоки, "без между тях да се прави изкуствено разграничение между тях според нетната им търговска площ, или ако епидемиологичната обстановка налага това, да бъдат затворени всички". Големите търговци на нехранителни стоки искат още "магазините, които продават приоритетно хранителни стоки, да бъдат задължени да спрат от продажба всички нехранителни стоки, които не са от първа необходимост до момента на отваряне на другите търговски обекти, каквато е практиката в много страни от ЕС".

Българска асоциация на ритейл центровете: Над 150 000 души и техните семейства са заложници на забраната

Българската асоциация на ритейл центровете също отправи искане до управляващите нехранителните магазини да бъдат отворени от 12 април. От организацията подчертават, че в началото на месеца за пореден път браншът е бил поставен "в пълна неяснота по отношение на това кога и как ще може да възобнови дейността си - без конкретни аргументи защо се прави това и без никаква информация докога финансовата тежест от предприетите мерки ще пада само върху отделни сектори".

"Нямаме никаква яснота докога заетите в бранша над 150 000 души и техните семейства ще бъдат заложници на така създалата се ситуация и дискриминационни спрямо сектора решения. Всичките ни опити да сътрудничим на институциите и заедно да намерим изход от кризата до момента остават без резултат, а действията ни - незабелязани", се твърди в писмото на Българската асоциация на ритейл центровете.

Търговците подчертават още, че за последната една година "няма доказана връзка между дейността на магазините и нарастването на броя на заразените в страната" и че в обектите им "строго се спазват всички установени международни стандарти за безопасност и се прилагат редица мерки за сигурност".

Сдружението за модерна търговия: Компаниите от затворените обекти са поставени в шокова ситуация

Сдружението за модерна търговия също настоява мерките за ограничаване на дейността на големите нехранителни магазини да не бъдат удължавани след 11 април, а големите търговски центрове, тип "мол" и "ритейл парк", да бъдат отворени от 12 април, а не от 1 май.

Според организацията, която обединява 12 от най-големите търговци на дребно ("Билла България", "Ван холдинг" ("Фантастико"), "Дайхман търговия с обувки", "дм България", "Доверие - Брико" ("Мосю Бриколаж"), "Кауфланд България", "Лидл България", "Максима България" ("Т Маркет"), "Пепко България", "Промаркет", "Хаус маркет България" (ИКЕА), "Хиполенд"), така ще бъде избегнато усложняване на финансовата ситуация за някои компании и ще бъде ограничена задълбочаващата се криза в нехранителния ритейл сектор, предизвикана от затварянето на обектите с площ над 300 кв. м и на търговските центрове.

От сдружението изчисляват, че най-пострадали от затварянето са тези търговци, които имат магазини единствено в големите моловете и ритейл парковете, тъй като през последната година те са били затворени за приблизително 100 дни, включително и във времето, когато се реализират най-големи обороти за Коледа. От организацията напомнят, че компаниите от затворените обекти са "поставени в шокова ситуация", тъй като разходите им остават в почти пълния си размер, а в същото време приходите им са редуцирани почти до нула. "Нещо повече - заради пандемията се наложиха и допълнителни разноски за дезинфекция и осигуряване на всички предпазни мерки" и "това значително финансово перо е изцяло за сметка на работодателите и по никакъв начин не се компенсира от държавата", подчертават търговците.

В същото време забраната води до изключително тежки икономически последствия не само за търговците, но и за всички компании, свързани с бранша - доставчици на стоки, логистични, охранителни и фасилити мениджмънт фирми и т.н., припомнят от сдружението. И прогнозират, че ново удължаване на забраната за работа неминуемо ще доведе до верижно влошаване на финансовото състояние на много компании в сектора, до ръст на междуфирмената задлъжнялост и на безработицата, както и до негативни ефекти за държавния бюджет.

За каква подкрепа настояват търговците

  • Обхватът на мярка "Подкрепа за средни предприятия по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" също да бъде разширен към големи предприятия.
  • Да се разшири обхватът на програма "Запази ме" и в нея да могат да бъдат включени и служители на затворени обекти, които към момента нямат право на компенсации по мярката - юристи, финансисти, служители за дистанционно обслужване на клиенти, охрана, поддръжка и др.
  • Освобождаване или редуциране на данък сгради и такса смет за периода на затваряне на обектите;
  • Замразяване на данъчните плащания за периода на затваряне на обектите.
  • Освобождаване на засегнатите компании от данък печалба за 2021 година.
  • Обхватът на мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП" през НАП, която предвижда подкрепа за затворени малки и средни предприятия в размер на 10% от оборота без ДДС, да бъде разширен и към големите компании.


Андрей Евтимов - изпълнителен директор на "Доверие Брико", което управлява веригата магазини Mr. Bricolage: Нашите магазини не са източник на зарази

Решението за затварянето на нехранителни магазини с площ над 300 квадратни метра за нас е неадекватно, при условие че ние спазваме стриктно всички противоепидемични мерки. Нашите магазини не са източник на зарази и ние доказахме това категорично по време на предишни затваряния. При последния локдаун в края на ноември ние работехме и по същото време беше отчетен 10 пъти спад на заразените в сравнение с началото на епидемията.

Най-притеснително и възмутително е, че клиентите се насочиха към малки магазини, където не спазват мерките за отстояние, дезинфекция и т.н. За нас е налице неравнопоставеност, която в същото време не води до решаване на проблемите. Напротив - смятаме, че рискът от зараза се увеличава заради пренасочване на клиенти към магазини с по-малка площ.

Сега успяваме да продаваме онлайн, освен това сме създали организация, която позволява на клиентите да си закупят нещо спешно и неотложно от магазините, но това пък е свързано със стрес, липса на комфорт и риск за нашите служители.

Изчислихме, че, ако локдаунът за нехранителните магазини с над 300 квадратни метра площ бъде удължен още веднъж, това ще донесе до много сериозни сътресения за нашия бизнес - не само от гледна точка на загуби, но и от гледна точка на платежоспособност. Ситуацията е супер неприятна. При нас работят 650 човека на трудов договор, изцяло на светло. Съществува голям риск тези хора да загубят работата си, ако продължаваме да не работим.

Три сдружения, обединяващи най-големите търговски вериги и търговски центрове в страната, настояват големите нехранителни магазини и моловете да бъдат отворени от 12 април. Както е известно, заради пандемията нехранителните магазини с площ над 300 квадратни метра и търговските центрове бяха затворени от 22 март. В началото забраната беше до края месеца, а впоследствие бе удължена до 11 април включително. Търговците се опасяват от нова отсрочка и излагат аргументи в подкрепа на искането си да започнат работа от 12 април.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал