Унищожава ли Amazon повече работни места, отколкото създава?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Унищожава ли Amazon повече работни места, отколкото създава?

Reuters

Унищожава ли Amazon повече работни места, отколкото създава?

Проучване разкрива отрицателното въздействие на електронната търговия върху заетостта във Франция

3164 прочитания

Reuters

© Reuters


Гигантът в онлайн търговията Amazon е критикуван заради влошаване на работните условия, агресивната данъчна оптимизация и екологичните разходи на веригата му на доставки. В лицето на всички тези критики компанията редовно подчертава способността си да разкрива работни места. Но възможен ли е баланс между новите позиции в складовете на американската компания и затварянето на малки бизнеси заради развитието на онлайн търговията?

Двама икономисти от консултанската компания Kavala Capital изследват случая в няколко европейски страни, включително и Франция. Изследването не се фокусира само върху Amazon, но и върху онлайн търговията на нехранителни стоки - сектор, в който американската платформа е водещият играч до момента, следвана, в зависимост от предлаганите стоки, от други търговци като Cdiscount, Fnac и дори националната държавна железопътна компания SNCF.

Трудно е да се оцени пазарният дял на Amazon във Франция, но е сигурно, че е доминантен. Френската федерация за онлайн търговия Fevad твърди, че компанията обхваща 53% от пазара (без да се вземат предвид пазарът на квартири и резервациите за пътуване). Специалистът по пазарни проучвания Kantar изчислява, че делът на Amazon е 22% или почти три пъти повече от този на главния му конкурент Cdiscount.

80 хил. работни места по-малко

Флорънс Мурадиан и Ано Куханатан изследват еволюцията на загуба на работни места при продажбата на нехранителни стоки на дребно и създаването на работни места в търговията на едро. Те изчисляват, че развитието на електронното пазаруване във Франция е довело до загубата на 114 хил. работни места в ритейл сектора за периода 2009 - 2018 г. и до създаването на 33 хил. позиции в търговията на едро - т.е. отрицателен баланс от повече от 88 хил. работни места. Това се равнява на загуба на около 10 хил. работни места годишно.

Що се отнася до логистиката, авторите казват, че "направените изчисления в това изследване не могат да потвърдят, че онлайн пазаруването има значителен ефект върху транспорта на стоки, по-конкретно върху автомобилния товарен транспорт". Това вероятно може да се обясни с липсата на данни, защото статистиката не обхваща командировани работници и самонаети лица.

След оценка на данните от 2010 г. нататък авторите удължават прогнозата за следващото десетилетие и очакват тя да достигне загуба на 46 хил. работни места във Франция до 2028 г. според средната прогноза за развитие на онлайн търговията. Това число може да достигне 87 хил., ако онлайн поръчките се увеличат.

Последиците по отношение на заетостта варират в страните, но са негативни в Германия (ще бъдат загубени повече от 80 хил. работни места) и Испания (30 хил.). От една страна, в Италия ще има нарастване на работните места в рамките на изследвания обхват, което може да се обясни с по-слабото развитие на електронната търговия в сравнение със съседите й. Само 38% от италианците са направили поне една онлайн поръчка през 2019 г. в сравнение със 70% от французите и 79% от германците.

Текстилната индустрия е най-засегната

Въпреки това повечето загуби на работни места са концентрирани в няколко специфични сектора. Магазините за дрехи и обувки във Франция са платили най-голяма цена със загубени 64 571 служители през последното десетилетие. Често даваният пример с книжарниците е по-малко релевантен заради по-малкия брой работници - 2876 загубени работни места през изследвания период.

Едно от най-интересните заключения на това изследване е, че не всички търговци са засегнати еднакво. Колкото по-малък е бизнесът, толкова по-уязвим е той. Фирмите с повече от 250 служители дори са имали цялостен положителен ефект върху заетостта в продължение на времето със създадени около 16 хил. работни места за разлика от 121 хил. загубени работни позиции при търговци с по-малко от 20 служители.

"С други думиq работно място, добавено или създадено в търговията на дребно с нехранителни стоки и в голяма компания чрез онлайн търговия, е унищожило около шест работни места в по-малки фирми", обобщават двамата икономисти.

Унищожаването на работни места остава умерено - 114 хил. работни места във Франция представляват извадка от само 0.2% от ритейл търговците. Но тази тенденция се отразява на много от градските центрове в страната и продължава да фаворизира големите компании.

Статията е публикувана в рамките на проекта EDJNET, в който "Капитал" е партньор.

Гигантът в онлайн търговията Amazon е критикуван заради влошаване на работните условия, агресивната данъчна оптимизация и екологичните разходи на веригата му на доставки. В лицето на всички тези критики компанията редовно подчертава способността си да разкрива работни места. Но възможен ли е баланс между новите позиции в складовете на американската компания и затварянето на малки бизнеси заради развитието на онлайн търговията?

Двама икономисти от консултанската компания Kavala Capital изследват случая в няколко европейски страни, включително и Франция. Изследването не се фокусира само върху Amazon, но и върху онлайн търговията на нехранителни стоки - сектор, в който американската платформа е водещият играч до момента, следвана, в зависимост от предлаганите стоки, от други търговци като Cdiscount, Fnac и дори националната държавна железопътна компания SNCF.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.