Nike, роботи и "дишащи обувки" – бъдещето на маратонките

Над 1 млрд. чифта спортни обувки са продадени през 2020 г.

Водещата новина на New York Post през февруари 2005 г. беше за вълнения около пускането в продажба на определен модел кецове на Nike. Почитателите на уникални модели обувки, онази част от обществото, за която лимитираните серии маратонки се очакват с повече нетърпение, отколкото Коледа, знаеха точно кой модел е предизвикал струпванията пред магазин за улична мода в източната част на Ню Йорк. Но за обикновените нюйоркчани идеята хората да се редят на опашка с дни, за да получат един от 150 чифта обувки на Nike с мъничко гълъбче, бродирано на петата, беше абсурдна.

Днес обувката, предизвикала вълненията от 2005 г., е достигнала цена от близо 25 хил. паунда в сайтовете за препродажба. Тя, заедно с други култови дизайни на кецове, се появи в очарователна нова изложба в лондонския Музей на дизайна. Изложбата, озаглавена "Кецове без кутия: От студиото към улицата", проследява трансформацията на функционалната спортна обувка в културен феномен. Повече от 1 млрд. чифта маратонки бяха продадени през 2020 г. и пазарът на редки кецове се разраства: през април чифт обувки на Nike, носени от Кание Уест, се продадоха за 1.8 млн. долара на търг, утроявайки предишния рекорд за цена на маратонки.

Но какво ще се промени за инвестиционните маратонки в бъдеще? "Интересното е, че кецовете не са се променили особено много", казва Лигая Салазар, куратор на изложбата. Тя твърди, че от създаването си спортните обувки не са променили особено външния си вид. Периодът оттогава досега обаче е богат на запомнящи се скокове в иновациите, като въвеждането на водоустойчивата тъкан Gore-Tex през 1979 г., технологията на Reebok, позволяваща създаване на персонализиран калъп по крака на ползвателя, както и ергономичните подметки Nike Shox.

А днес, ако страдате от потящи се крака, можете да се насладите на "дишащата обувка", разработена от Puma и изследователската лаборатория на MIT, която позволява на въздуха в обувката ви да циркулира. Ако пък искате да обувате и събувате маратонките си, без помощта на ръцете си, Nike има решение за вас - първата обувка за свободни ръце Go FlyEase. През 2019 г. Puma представи прототип на маратонка с по-добро сцепление във влажни условия, благодарение на технологията Hydro-Grip в подметката.

Възходът на женските маратонки

Възходът на женските маратонки - толкова дълго пренебрегвани от индустрия, която до голяма степен се е придържала към стратегията "свий ги и ги оцвети в розово" - също е ловко признат в изложбата. Но Салазар признава, че се е затруднила с откриването на женски дизайни: "наблюдава се малко повече женско творческо влияние [проникващо в индустрията], но все още то предимно липсва."

Въпреки това нещата се променят. StockX, базиран в Мичиган уебсайт за препродажба на маратонки, който е подкрепил изложбата, прогнозира, че женската им потребителска база, която се е увеличила с над 100% през 2020 г., ще продължи да се разширява; сега сайтът продава повече дамски маратонки на всеки четири часа, отколкото през цялата 2016 г.

Търсенето на устойчивост също ще играе важна роля в индустрията в бъдеще. Adidas обещават в края на 2021 г. да разполагат с роботизираната технология Futurecraft Strung, с която да правят ултра леки обувки по точната спецификация на спортистите, като същевременно намалят отпадъците. Германската компания сега предлага обувки от Mylo - алтернатива на животинската кожа, изработена от мицел.

Някъде в Пъдси, Великобритания, Кейлан Когут, харизматичен млад фен на Leeds United, управлява от дома си Adikoggz - услуга за възстановяване и персонализиране на маратонки. Той започва бизнеса, когато забеляза, че баща му купува нови обувки, които да носи на футболни мачове, където ги съсипва и в последствие изхвърля. "Ако мога да възстановя девет чифта обувки само в къщата си, това са девет чифта по-малко, които отиват на сметището", казва той.

Още от Капитал