Е-търговията се свива от пиковите нива при затварянията заради пандемията

Е-търговията се свива от пиковите нива при затварянията заради пандемията

Опит с онлайн пазаруване имат 98% от хората в България, 40% го практикуват веднъж месечно, сочи проучване на Nielsen Admosphere

Боряна Генчева
2755 прочитания

© ShutterStock


Една трета от хората са започнали да пазаруват повече онлайн през пандемичната година, но по-малко от половината са продължили в същия ритъм и след локдауните. Това сочат данни от онлайн проучване на "Nielsen Admosphere България" по въпроси на "Капитал", проведено между 23 юни и 2 юли тази година, при извадка от 518 респонденти от Български национален панел и представително за населението (15+ години), което е онлайн.

Ковид ефекти

Сред онези 15%, които при локдауните са започнали да пазаруват по-често онлайн и после са продължили да го правят, преобладават жени, хора на възраст над 35 години (най-вече между 45 и 54), с висше образование, от София и големите градове (тук и по-нататък не е задължително посочените характеристики да са валидни едновременно - б.а.).

За други 12.5% по-активното онлайн пазаруване е било временно явление и след локдауните са се върнали към обичайната си практика. Такива са предимно мъже, на възраст до 44 години, с висше образование, основно от големите градове (с над 95 000 население), а също и от София, но в по-малка степен.

За 5% пазаруването по интернет е било свързано с негативни преживявания. Това е затвърдило предпочитанията им в обичайната обстановка да пазаруват във физически магазини. Такъв отговор са дали предимно необразовани хора, жители от селата, като по-голяма тежест се наблюдава при жени до 44 години. Заедно с тях делът на трите групи потребителите, които са купували повече онлайн по време на пандемията, достига 33%.

Над половината от анкетираните (56% от всички) са отговорили, че пандемията не е повлияла на практиките им да пазаруват онлайн. Те са разпределени равномерно в различните възрастови групи, степени на образование и типове населени места.

Има и 11%, които в годината на пандемията са ограничили онлайн покупките си. Сред тях преобладават хора до 44 години, такива с основно и средно образование, от селата и малките градовете (с население до 95 000 души). Възможно е това поведение да е част от свиване на потребителските им разходи въобще. Или пък в някакъв сегмент - ако са пазарували онлайн по-специални стоки и услуги, по-скъпи или липсващи във физическите магазини в съответния район.

40% купуват онлайн поне веднъж месечно

От хората в България с достъп до интернет 92% имат опит с онлайн пазаруване, показват данните. Сред тях най-голямата група в национален мащаб (40%) са тези, които купуват в интернет поне веднъж месечно. Половината от тях го правят дори по-често - по два-три пъти всеки месец.

Веднъж месечно са казали, че пазаруват най-вече хора между 45 и 54 години, с висше образование, от големите градове и София. А два-три пъти месечно - предимно жени, най-вече между 35 и 44 години, но и в групата 45 - 54 години, със средно и висше образование. Малко повече от средното са отговорилите от Северозападен и Югоизточен район. Вероятно това са жители на райони с по-слабо развитие на т.нар. модерна търговия - магазини на търговски вериги, молове, търговски центрове.

Най-активно пазаруващите онлайн - поне веднъж всяка седмица, са 16.3%. Пристрастените (8.4%) го правят по два-три пъти седмично. Може да се предположи, че сред тях има доста ученици, тъй като така са отговорили хора между 15 и 34 години, с основно или по-ниско образование, главно от София. Няма данни в каква степен те пазаруват за себе си и в каква от името на друг или за целите на семейството.

Със сходен дял (15%) е и полюсът на непазаруващите онлайн. Подобен опит нямат 7.8% от всички, а по-рядко от веднъж годишно го правят други 7.4%. Напълно чужди на онлайн пазаруването са предимно хора на възраст между 35 и 44 години, с основно или по-ниско образование и от селата. А сред най-рядко пазаруващите се откроява профилът на хора над 55 години, предимно в селата.

Около една четвърт от населението пазарува по-рядко от веднъж месечно - веднъж на три месеца (16.6%), два пъти годишно (6.6%) или веднъж годишно (3.2%)

Готова храна, хранителни добавки и спортни стоки

Най-купувана категория онлайн са дрехите и обувки и в нея покупките в пандемията най-вече се увеличават. Голям отскок има при готовата храна, хранителните добавки и медикаменти и стоките за спорт и свободно време. От категориите с нарастващ темп на онлайн пазаруването са също пакетираните храни, стоките за строителството и образователните курсове.

Запазва се интересът към покупки на черна и бяла техника, книги и медии, детски играчки и продукти и стоки за градината.

Най-чувствителен е отливът при онлайн покупките на пътувания и почивки, самолетни билети и билети за събития, както и при автоконсумативите. Има отлив и при е-търговията с парфюмерия и козметика, които иначе са третата най-купувана категория онлайн, на стоките и текстила за дома и на мебелите и декорацията.

Какво поръчах, какво дойде

Като най-често срещан проблем при онлайн пазаруването се очертава разминаването на получената стока с виртуалната представата за нея. Този отговор са дали около 38% от анкетираните.

Проблем номер две са забавените доставки. С него са се сблъскали 26%.

По-рядко (по около 17%) онлайн пазаруващите имали проблеми от типа на опашки пред офиса на куриерската фирма, затруднения при връщане на стоки или технически грешки. Неудобства при плащане са срещнали едва 9%, на фона на масовата практика на наложен платеж и все още слабото развитие на дигиталните плащания.

На повече от половината от пазаруващите онлайн - 56%, не се е налагало да връщат закупени стоки, основно защото са били доволни от поръчките си (59%). Немалка част (31%) обаче са имали повод да го направят, но не им се е занимавало.

Сред е-купувачите, които са връщали стоки (44%), най-честата причина е било разминаване с очакванията (64%), следвано от неточен размер (45%) и неизправност на продукта - 33%. Около 12% от потребителите казват, че имат навика да купуват една и съща стока в различни размери, за да са сигурни, че ще улучат този, който им е по мярка, и да връщат останалото. В 17% от случаите на върната стока причината е била техническа грешка от страна на онлайн магазина.

Щом е препоръчано

При избора на е-магазин хората се ръководят преди всичко от потребителските отзиви. За 41% е важно магазинът да има висока онлайн оценка, а за 39% - да им е препоръчан от човек. Известният бранд също е фактор - за 36%. Едва 11% се спират на онлайн магазина, който им излиза на по-предни позиции в търсачките.

Изглежда, потребителите преобладаващо разглеждат интернет търговията като различен и самостоятелен свят, а не като придатък на физическата търговия. Едва 29% са казали, че фактор за избора им на е-магазин е да са пазарували в магазин на същия търговец (под същия бранд) и на живо.

Една трета от хората са започнали да пазаруват повече онлайн през пандемичната година, но по-малко от половината са продължили в същия ритъм и след локдауните. Това сочат данни от онлайн проучване на "Nielsen Admosphere България" по въпроси на "Капитал", проведено между 23 юни и 2 юли тази година, при извадка от 518 респонденти от Български национален панел и представително за населението (15+ години), което е онлайн.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал