Кои са най-санкционираните нелоялни търговски практики

Кои са най-санкционираните нелоялни търговски практики

"Активни потребители" анализира влезли в сила актове на Комисията за защита на потребителите

Мара Георгиева
3504 прочитания

© Юлия Лазарова


Мобилен оператор спира достъпа до услуга по действащ договор, по който потребителят няма никакви задължения, за да го принуди да заплати спорно задължение по друг договор.

При покупка на роботизирана прахосмукачка липсва информация, че не е подходяща за черни настилки, които смущават сензорите. Информацията е достъпна само в инструкция за употреба и става ясна едва след закупуване на уреда. Конвенционални продукти са предлагани като органични, без да отговарят на изискванията за "био". Подвеждаща информация в рекламна брошура за цена на продукт, който на касата се продава по-скъпо. Информация на сайт за онлайн поръчки, според която клиентът има право да върне стоката в 10-дневен срок, а според закона срокът е 14 дни.

Това са примери за нелоялни търговски практики, взети от 167-те влезли в сила акта на Комисията за защита на потребителите през 2018, 2019 и 2020 г. Най-голям е делът на нелоялните практики в три икономически сектора: "услуги, свързани с почивка" (44.91%), "потребителски стоки" (34.73%), телекомуникационни услуги (13.17%). Това показва проучване на неправителствената организация "Активни потребители", което анализира информацията, публикувана в регистъра за нелоялните търговски практики на Комисията за защита на потребителите за последните три години.

Анализът откроява два вида нелоялни търговски практики - заблуждаващи и агресивни. Най-честите нарушения при заблуждаващите практики са свързани с невярна информация за стоките и услугите, премълчаване или прикриване на важна за потребителите информация, липса на добросъвестност и професионална компетентност. При агресивните практики чрез принуда се налагат прекомерни и извън договорите пречки пред потребителите, отчитат от "Активни потребители".

Най-често срещаните заблуждаващи практики:

  • предоставяне на невярна и подвеждаща информация, описана върху етикетите на съответен продукт;
  • непредставяне своевременно/премълчаване на съществена информация, което може да направи неизползваем даден продукт;
  • заявяване на хранителна или здравна претенция за продукт, без да има основание за това;
  • рекламиране на продукти на промоционална цена, а на каса по различни причини цената е по-висока;
  • твърдение, че предложението е част от маркетингова кампания на световна марка;
  • по неясен и двусмислен начин се предлага информация за допълнителна услуга, поради което последиците за потребителя са неблагоприятни - дължи разноски;
  • предлага се първоначален безплатен абонамент за нова услуга, но е спестена информацията, че за всеки следващ ваучер се заплаща определена такса;
  • предлага се продукт, като се премълчава информация дали той е съвместим с ползваната услуга/продукт;
  • невярна и подвеждаща информация за категорията на мястото за настаняване - твърди се по-висока категория от действителната;
  • прикрива се съществена информация за начина на формиране на цената на хранителната порция;
  • невярна, следователно подвеждаща информация за категорията на заведението за хранене.

Най-често срещаните агресивни търговски практики:

  • чрез принуда се отнема свободата на избор на потребителя, като се изисква от него да закупи цял комплект от артикули/услуги, които в действителност могат да се закупуват поотделно;
  • създават се всякакви пречки, напр. спиране достъпа до някоя от услугите, по която потребителят е изряден платец, за да се принуди той да заплати спорно задължение по друг договор, сключен със същия оператор;
  • отказва се приемане на писмени волеизявления от потребителя, като му се създават прекомерни пречки:
  • изисква се волеизявление само лично от титуляра по съответен договор с оператор (не се допуска представителство);
  • ако волеизявлението е в свободен текст - изисква се специална форма - типова бланка;
  • включване в пакета от услуги на непоискана услуга, за която няма изрично съгласие за получаване, но се иска незабавно или разсрочено плащане за нея;
  • възползване от нестабилното емоционално състояние на потребителя, напр. смърт на съпруг, като му се внушава сключване на нов "изгоден" договор за телекомуникационна услуга на името на починалия съпруг.

Бавно и не особено ефективно

Административните и съдебни процедури са бавни и не особено ефективни - една установена по законовия ред нелоялна търговска практика реално се обявява и санкционира след дълъг период от 2-3 години, което в значителна степен обезсмисля нейната актуалност и публично оповестяване, посочват от "Активни потребители".

Значителна част от прилаганите нелоялни търговски практики са сходни. В редица случаи извършените нарушения са с икономически интерес, който многократно надвишава размера на наложената санкция (от 1000/2000 лв. до 30000/50000 лв.), показва анализът. Санкцията следва "да е съразмерна на икономическия интерес или икономическата изгода на търговеца от извършеното нарушение и да се калкулира като процент от годишния оборот. Това би бил справедливият подход и спрямо големия, и спрямо малкия търговец", обобщават от "Активни потребители".

Мобилен оператор спира достъпа до услуга по действащ договор, по който потребителят няма никакви задължения, за да го принуди да заплати спорно задължение по друг договор.

При покупка на роботизирана прахосмукачка липсва информация, че не е подходяща за черни настилки, които смущават сензорите. Информацията е достъпна само в инструкция за употреба и става ясна едва след закупуване на уреда. Конвенционални продукти са предлагани като органични, без да отговарят на изискванията за "био". Подвеждаща информация в рекламна брошура за цена на продукт, който на касата се продава по-скъпо. Информация на сайт за онлайн поръчки, според която клиентът има право да върне стоката в 10-дневен срок, а според закона срокът е 14 дни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал