Най-големите вериги: Ремонти, спорт и храна в пандемията

Първите две вериги в класацията постигат добри нива на рентабилност - Kaufland - 4.88, Lidl - 4.85. И двете компании принадлежат на немската Schwartz Group, а общият им дял от приходите в топ 30 е 32.9%

Най-големите вериги: Ремонти, спорт и храна в пандемията

Приходите на 30-те най-едри търговеца на дребно нарастват с помощта и на електронната търговия

Боряна Генчева
3978 прочитания

Първите две вериги в класацията постигат добри нива на рентабилност - Kaufland - 4.88, Lidl - 4.85. И двете компании принадлежат на немската Schwartz Group, а общият им дял от приходите в топ 30 е 32.9%

© Надежда Чипева


Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Приходите на 30-те най-големи търговеца на дребно нарастват с помощта и на е-търговията.
  • Ръстовете са най-силни при дискаунтърите, техниката също е имала силна година, при мебели и дрехи има спадове при повечето дружества.
  • При веригите за храни T-Market и Lidl вдигат най-силно приходи.

В годината на пандемията - на локдауните, ограниченията и зелените коридори, приходите на 30-те най-големи търговеца на дребно в България нарастват с 8.2% до 9.4 млрд. лева в сравнение с предишната година според данни за компаниите в топ 30. Ако се изключат продажби на една от веригите за други държави, които само са осчетоводени тук, общият оборот излиза по-малък - около 9.18 млрд. лева, а средният ръст - малко над 6%. В безметежната 2019 г. увеличението в приходите на най-големите ритейлъри беше 10%, което означава, че те като цяло са овладели COVID ситуацията благодарение и на онлайн продажбите и бизнесът им е без драматични поражения от нея.

Година на стоките за дома и спорта

Пандемията промени потребителските приоритети и класацията топ 30 за 2020 г. ясно показва как. Годината е била най-успешна за търговците от сектора "Направи си сам", чиито приходи се увеличават с почти 11%, следвани от веригите спортни стоки с ръст 7.53%. Затворени в домовете си, хората се замислиха за ремонти и подобрения и се подготвиха при първа възможност да са физически активни. Номинално при търговците на мебели също се наблюдава ръст, и то двуцифрен, но при приходите им само от българския пазар има около 2% спад.

Презапасяването покрай локдауните и готвенето вкъщи помогнаха за ръста от 6.7% в приходите на веригите супермаркети. При специализираните магазини, които предполагат отделно посещение само заради определена група продукти, обаче има спад. При дрогериите той е под 1%, а при магазините за цигари, алкохол и захарни изделия - малко над 1%. Във времето на дистанционна работа и обучение приходите на веригите за техника нарастват с 4.9%, на тези за дрехи - само с 2.95%, и то най-вече заради дебют на дискаунт верига.

Успехи за дискаунтъри в експанзия

В пандемията финансовото състояние на мнозина се влоши. В същото време затварянето на заведенията, отпадането на забавленията и пътуванията оставиха хората с по-голям разполагаем бюджет. Но неясните перспективи пред икономиката и личните доходи направиха потребителите по-пестеливи. В някои категории - например мебели и дрехи, има ръст само на отделни вериги - най-вече от ниския ценови сегмент и в експанзия.

С най-висок ръст на приходите (196%) в класацията за 2020 г. е Pepco - полска дискаунт верига за дрехи, ориентирана към майки с деца, която ударно откриваше магазини из цялата страна. Следва Jysk - датска компания за мебели на достъпни цени - с ръст 145.5%. По данни на "Юск Бул" за България ръстът е по-малък (21.7%). Най-вероятно по-високите числа идват от новия логистичен център на веригата в София, който дистрибутира мебели и за съседните страни. На трето място по ръст - със 74%, е лидерът в електронната търговия eMag.bg. Компанията разширява фокуса си и освен техника вече предлага стоки за дома, градината, обзавеждане и дрехи, като е marketplace на други търговци и производители. Лидерът при Do-It-Yourself (DIY) търговците - българската верига Praktiker, завършва годината с ръст 18.3%. При супермаркетите двуцифрени ръстове постигат дискаунт ориентираният търговец "Максима България" с веригата T-Market (22%) и "Лидл България" (16.45%).

Отлив при флагманите

Годината носи спад на приходите за някои емблематични международни марки. Намаляват продажбите при иконите на масовата мода - H&M (-21%) и LC Wаikiki (-15.4%), макар че и двете вериги имат развити онлайн магазини. Причините за спадовете вероятно са съвкупни: голяма част от обектите им са в молове, а те бяха затворени, при стоенето вкъщи интересът към дрехи намаля, а и те са позиционирани в средния ценови сегмент.

IKEA - символът на начина на живот на средната класа, завършва годината с 11% спад.

В условията на намалена мобилност страдат и продажбите на Lagardere (спад с 10.3%), чиято мрежа "удобни магазини" Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria и др. е по локации с интензивен трафик - молове, летища, метростанции. Дори изчезването на конкурента Lafka не е помогнало.

Най-рентабилните компании

Jumbo си остава най-рентабилният ритейлър в България и през 2020 г., като успява да задържи маржа си на 20%. За сравнение - средната рентабилност за топ 30 е 3.52.

Печеливши на общия фон са също "направи си сам" търговецът Praktiker (9.23) и веригата за електроника Technopolis (7.73). Двете компании имат общ собственик - "Видеолукс холдинг", притежание на Божидар Колев и Тодор Белчев. Сумарните приходи на двете вериги за миналата година (851.3 млн. лева) са над 9% от общите в класацията и биха се подредили на трето място в класацията, ако работеха през едно дружество. И двете компании създават ритейл паркове около физическите си магазини и имат развити е-продажби.

Добри нива на рентабилност постигат и първите две компании в класацията - Kaufland (4.88) и Lidl (4.85). И двата търговеца на бързооборотни стоки са собственост на германската Schwartz Group. Сумарните им приходи от 3.095 млрд. лева за миналата година са 1/3 от общите за топ 30.

Осем от веригите в класацията са на загуба.

Веригите за бързооборотни стоки

Близо две трети (67.33%) от общите приходи в топ 30 се дължат на 12-те вериги за бързооборотни стоки, най-вече на храни. С най-голям дял (62.6%) са осемте класическите вериги хипер- и супермаркети, пет от които оглавяват класацията. Общите им продажби за 2020 г. нарастват с 6.7% до 5.89 млрд. лева.

Kaufland (1) е лидер в българската търговия на дребно за 11-а поредна година. Компанията запазва темпа си на растеж от последните две години и завършва 2020 г. с приходи 1.74 млрд. лева, което е с 5.5% повече спрямо 2019 г. През миналата година ритейлърът откри 60-и хипермаркет в страната и обнови 12 от вече съществуващите си обекти. За тази е планирано да бъдат инвестирани още над 120 млн. лв. в нови обекти и в модернизиране на съществуващи. Пазарният лидер започна и онлайн продажби с партньори в четири града. Печалбата на "Кауфланд България енд ко" нараства с 11% до 85 млн. лева при ръст 6.6% предишната година.

През 2020 г. приходите на Lidl (2) се увеличават с 16.5%. Въпреки това компанията не успява да надмине пазарния лидер, каквато цел си беше поставила до 2020 г. Оборотът й, който през 2019 г. прескочи границата от 1 млрд. лева, вече достига 1.36 млрд. лева и е само с една пета под този на Kaufland. Ръстът е по-слаб в сравнение с 2019 г., когато беше 23%, но над предходните две години, когато гравитираше около 12%. Постигнат е в година с 15% спад на клиентите заради антиковид мерките. През 2020 г. Lidl откри шест нови магазина и в края й работи със 105 обекта в 48 града. През 2021 г. е планирано да бъдат отворени още пет - в София, в големите градове и в Троян. В плановете за модернизиране влизат двуцифрен брой магазини.

Печалбата на "Лидл България енд ко" нараства с 59% до 65.7 млн. лева при ръст 40.5% предходната година. Увеличен е и персоналът.

При BILLA (3) през 2020 г. има спад по всички показатели. Приходите на търговеца намаляват с малко - до 811 млн. лева. Преди три години веригата излезе на загуба и сега тя нараства с почти два процента до 15.6 млн. лева. Персоналът е намален с 261 служители и е 4546 души. Международната верига с най-голям брой магазини в България отвори четири нови обекта през миналата година и обнови десет. За тази са планирани десет нови откривания в големи градове и нови реновации. От "Билла България" съобщиха, че ще търсят възможност за придобиване на други обекти. При онлайн продажбите засега BILLA търси партньор, като планира до три години да развие свой собствен модел за електронна търговия.

През 2020 г. приходите на Metro (4) намаляват с около 2% до 765.2 млн. лева. С толкова се свива и печалбата - до 17.9 млн. лева. За сравнение - предишните две години приходите нарастваха с 1-3%, най-вече заради развитието на асортимент и услуги за хорека сектора. Точно хотелите и ресторантите обаче бяха най-ударени от антиковид мерките на правителството през миналата година. От компанията коментират, че въпреки това са успели да балансират разходите си, да запазват служителите си и да поддържат стабилни приходите. Онлайн продажбите на компанията леко нарастват, но все още са с малък дял от общия й бизнес.

"Годината на дискаунърите" не е от обичайно силните за верига супермаркети "Фантастико" (5), която е позиционирана в по-високия ценови сегмент. Приходите са 627.7 млн. лева, което е ръст около 5% при почти 9-12% последните две години. Печалбата на компанията е 21.7 млн. лева - с 23% по-малко в сравнение с 2019 г. Обяснението най-вече е в това, че "Фантастико" е в експанзия и финансира разрастването си със собствени средства. През 2019 г. в търговската мрежа са инвестирани 35 млн. лева, а през 2020 г. - нови около 34 млн. лв. В края й магазините са 44. Години наред "Фантастико" се развиваше основно в София и поддържаше един магазин в Кюстендил. След това отвори обект в Елин Пелин. През миналата година стъпи на пазара в Банкя. За тази е планиран търговско-развлекателен комплекс върху почти 11 дка в Перник. Очаква се да започне изграждането на магазин в Ботевград. Паралелно върви реновиране на супермаркети.

Онлайн продажбите все още са с малък дял от оборота на веригата. За тях тя си партнира с foodpanda, DelivMe, а в бъдеще не изключва да създаде и собствена платформа за онлайн пазаруване.

"Т-маркет" (7) увеличава приходите си през 2020 г. с 22% до 357.4 млн. лева. Това е най-големият ръст не само сред компаниите за бързооборотни стоки в България, но и сред всички дружества на Maxima Grupe, която работи също в Литва, Латвия, Естония и Полша. Принос за ръста в България имат шестте нови магазина, открити през 2020 г., а продажбите на останалите се увеличават с 5.6% по данни от компанията. През април тази година веригата вече има 89 обекта в 44 града. Друга предпоставка за крайния резултат е, че още през април миналата година "Т-маркет" започна онлайн продажби - първо в София и околностите, а по-късно през годината и в Пловдив. През 2020 г. "Максима България" най-после излиза на печалба - 2.72 млн. лева. От веригата го обясняват с по-големите икономии от мащаб и с ефективния контрол на разходите.

Леко увеличение има и в приходите на двете регионални вериги в класацията: ЦБА - с център във Варна, база във Велико Търново и обекти в София, и "Коме", чиито магазини освен в София са в Дупница, Перник, Ихтиман, Костинброд, Сливница.

През 2020 г. оборотът на ЦБА (16) нараства с 5% до 149 млн. лева, като, за сравнение, предходната година ръстът беше едва 1.24%. Печалбата се увеличава с 60%, а 9.5% от служителите (96 души) са съкратени.

"Коме" (25) реализира приходи 87.7 млн. лева през годината, което е ръст с 9% - по-висок от средния за ритейлърите в категорията и над 5-те процента от 2019 г., в която той беше най-слаб за последните три години. Веригата е на печалба 200 хил. лева.

Дрогерии и магазини за алкохол и цигари

Веригите специализирани магазини за бързооборотни стоки, особено тези, които кризата завари без развити онлайн продажби, са преминали по-трудно през предизвикателствата на 2020 г., съдейки по данните на топ 30.

Приходите на лидера при дрогериите - dm (14), стагнират на около 154.9 млн. лева, след като предишната година ръстът им се забави от 18.7% на 14%. При вторите - Lilly Drogerie (22), се наблюдава спад с 1.7% до 101.9 млн. лева. Възможно обяснение е намалелият интерес към декоративната козметика в годината на локдауните. През миналата година dm започна продажби в партньорство с foodpanda в 15 български града на близо 3000 продукта от асортимента си. Освен това веригата за "малко лукс във всекидневието" обяви политика на трайно изгодни цени. Lilly Drogerie също продава онлайн. Двете дрогерийни вериги развиват мрежите си от физически магазини, част от които и в молове. След печеливша година през 2020 г. те завършват на загуба - 1.9 млн. лева за dm и 38 хил. лева за Lilly Drogerie. Със сумарни приходи 257 млн. лева дрогериите, представени от двете компании, генерират 2.73% от общите продажби в топ 30.

С ръст 11% търговците на акцизни стоки бяха един от най-успешните сегменти в класацията през 2019 г. В началото на 2020 г. затвори Lafka - най-големият играч в категорията и осми по оборот сред големите ритейлъри. Общите приходи на другите две големи специализирани вериги в сегмента за годината обаче намаляват - с 1.22% до почти 193 млн. лева. Това предполага, че пазарният дял на Lafka е бил усвоен не толкова от тях, колкото от широк кръг търговци на дребно - супер-, хипермаркети, независими будки и сергии, локални вериги специализирани магазини и пр.

По-добре се представя "Аванти 777" (20), чиито приходи (103.5 млн. лева) нарастват с 8.24% и прескачат условната граница от 100 млн. лева. Специализираната верига за алкохол на достъпни цени, която предлага също захарни изделия, кафе и др., по време на локдауните включи в портфолиото си и хранителни стоки от първа необходимост, което й позволи магазините й да останат отворени. Развива и онлайн продажби. По данни на мениджмънта от октомври веригата "Аванти" включва 47 собствени магазина и 21 на франчайз. През годината са откривани нови магазини и освен в София, Варна и Бургас вече има и "Аванти" във Велико Търново. Служителите са с 10% повече. Печалбата намалява с 16% до 2.9 млн. лева.

Магазините на "Лагардер" (24) - Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria и др., които са фокусирани в пътнически зони и разчитат на импулсни покупки, обаче видимо са пострадали в ситуацията на хоум офис, ограничени пътувания и затворени молове. Компанията завършва годината със спад 10.3% до 89.5 млн. лева. Предишните две години тя бележеше ръстове от 19.5% и 15%. "Лагардер травъл ритейл" ("Ел Ес травъл ритейл") излиза на малка загуба - 176 хил. лева.

Търговци на стоки за дома

Големият печеливш на 2020 г. са веригите от типа направи си сам Do-It-Yourself (DIY) със среден ръст на приходите 11% до 448.6 млн. лева (8% дял от общите) и близо до миналогодишния - 13.5%. Резултатите и на трите компании от сектора, представени в класацията, са по-добри от предишната година.

Секторният лидер е Praktiker (11) с ръст на приходите 18.3% до 238 млн. лева, което е близо до нарастването с 19.8% от 2019 г. През годината веригата откри два нови магазина - в Пазарджик и в Добрич, и вече работи с 14 обекта в 13 града. Освен това обнови магазина си в Плевен. Инвестира и в търговски паркове - нови и около съществуващите й магазини. Онлайн продажбите на веригата се удвояват през 2020 г. и заемат все по-голям дял от оборота. Печалбата почти се удвоява - от 12 млн. лева на 22 млн. лева. Персоналът също нараства с 10%.

В Praktiker се повишава търсенето на продукти от почти всички категории, свързани с обновяването и декорацията на дома, както и на инструменти, които спомагат и улесняват тези дейности. Вследствие на корона кризата се развиват и изцяло нови категории като дезинфектанти, предпазни маски и шлемове, обясниха от мениджмънта.

При веригата Home Max (18) ръстът на приходите е 6.8% до 107.7 млн. лева при непроменен брой обекти - осем магазина в седем български града. Печалбата се увеличава трикратно до 1.3 млн. лева. От 2014 г. някогашното австрийско дружество "Баумакс България" е собственост на българското "Родна земя холдинг" (свързано с групата "Химимпорт"), което в края на 2019 г. е собственик и на двата софийски магазина "Хит хипермаркет".

Две поредни години ръстът на продажбите на магазините Mr. Bricolage (21) се забавяше - от 9% на 3%, а през 2020 г. стагнира на 102.95 млн. лева. Печалбата на "Доверие - Брико" също леко намалява. Дружеството управлява веригата на основа на споразумение с Mr. Bricolage SA - Франция. Компанията има 9 магазина в 7 български града, което е с два магазина и един град по-малко от предходната година. Развива и онлайн продажби от юли 2019 г. Освен това извършва търговия на едро към Brico Macedonia, след като през май 2017 г. продаде на тази компания франчайз правата си за Македония. От февруари 2019 в дружеството има нов миноритарен собственик, след като основният акционер - "Доверие капитал", продаде 28% на "Креста консултинг".

Мебелни вериги

Номинално търговците на мебели са с най-висок ръст за годината - 49%, но той е продиктуван от един играч - Jysk (8), чиито приходи нарастват със 145.5% до 313 млн. лева. При това "Юск Бул" успява да намали загубата си и да увеличи персонала си с почти 18%. Високият оборот вероятно се дължи на продажби от дистрибуционния център на компанията в България, който беше открит през септември 2019 г. Оттам се доставят стоки за над 230 магазина освен в България също и в Гърция, Сърбия, Босна и Херцеговина, Румъния.

По информация от компанията за 2020 г. продажбите специално за България са 71.8 млн. лева (около 23% от общите) и нарастват с 21.7% от миналогодишните 58.9 млн. лева. А печалбата преди облагане с данъци се повишава със 105.7% до 8.2 млн. лева, при 3.9 млн. лева през 2019 г. Това са най-добрите финансови резултати за магазини Jysk ("Юск"), откакто стъпват на пазара в България през 2005 г.

Ако се вземат данните на "Юск Бул" за България за 2020 г. обаче, излиза, че добрите резултати на Jysk не успяват да компенсират спада при останалите мебелни търговци в класацията и приходите в сегмента са със спад около 2% спрямо 2019 г.

През 2020 г. веригата отвори шест нови магазина в страната - в Кюстендил, Казанлък, София, Благоевград, Хасково и Дупница, с което броят на филиалите й достигна 36. Онлайн продажбите нарастват и са 6-8% от оборота в различните месеци. Най-продаваните категории са вътрешно обзавеждане, градинско обзавеждане и матраци. В плановете на веригата е да отваря по пет-шест магазина годишно в страната и през следващите три-четири години броят им да достигне 50.

Ръстът от 21.7% при веригата за мебели Jysk не успяват да компенсира спада в продажбите на IKEA и Aiko.

Продажбите на другите две компании от сектора намаляват. Предишните две години IKEA (19) забързваше ръста на приходите си - от 3% на 5.8%. През 2020 г. обаче е регистриран спад с 11% до 106.3 млн. лева, който от "Хаус маркет България" отдават на пандемията.

Печалбата за втора поредна година намалява, но IKEA разширява мрежата си. Веригата дълги години беше с един магазин в София, а през септември 2020 г. откри и втори - в Delta Planet Mall във Варна, където до преди това имаше само център за поръчки. За центъра в Plovdiv Plaza Mall се планира разширение. Има и център за поръчки в Бургас. През втората половина на тази годината се очаква втора IKEA в София - в Mall Of Sofia. Новооткритите магазини са по-малки от класическия формат и на по-вътрешноградски локации. В края на 2020 г. онлайн поръчките на компанията, които стартират през април 2015 г., вече имат 18% дял от продажбите й.

При Aiko (23) спадът в приходите е 4.7% до 90.75 млн. лева и е съпътстван с известно намаление на броя на служителите. Предходната година веригата е имала ръст със 7%. Печалбата на "Аико мулти консепт" обаче нараства с 24% до 9.7 млн. лева и рентабилността на компанията (10.7) е една от високите в топ 30. От 2015 г. Aiko е притежание на втората по големина в света мебелна група - австрийската XXXLutz, която купи и веригата Mobbo (сега Mömax), а основателят на двете марки - Мариан Душков, остана като съдружник. В България Aiko има пет филиала - два в София и по един във Варна, Бургас и Стара Загора.

Ръстът на приходите на веригата за детски играчки и стоки за дома Jumbo (13) три поредни години се забавяше - от 22% на 11% и после на 7.7%. През пандемичната 2020 г. вече се наблюдава спад от 9.9% до 160 млн. лева. Хората планират разходите си, мислят за ремонти, смяна на обзавеждането или смяна на жилището с по-голямо. Декорацията за дома и импулсните покупки, към каквито предразполага асортиментът на Jumbo, остават на по-заден план. Печалбата на "Джамбо ЕС.Б" също намалява - с 12% до 32 млн. лева, но компанията си остава номер едно по рентабилност сред ритейлърите. Гръцката група има девет магазина Jumbo в страната - четири в София и по един в Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Заетите са 877 души, с 20 повече от предишната година. Спадът в приходите на българското дружество е по-малък от този на гръцката група като цяло, който е над 18%.

Веригите за техника

Четирите вериги за черна и бяла техника имат дял 13.8% в общите продажби в топ 30 с почти 1.3 млрд. лева. В годината на дистанционното обучение и дистанционната работа продажбите на четирите вериги от сектора, представени в класацията, нарастват общо едва с 4.9%, което е с поне три пункта по-слабо, отколкото предишната година.

Лидерът "Технополис" (6) е единствената голяма верига, която не е от бързооборотния сектор сред първите седем в класацията топ 30. През годината приходите на "Технополис България" се увеличават с 5.7% до 613 млн. лева, което е подобрение спрямо предходната година, в която ръстът беше 2.7%.

От компанията обясняват, че чувствително се е повишило търсенето в категориите, свързани с работата от вкъщи и с онлайн обучението - лаптопи, компютри, монитори, периферия, копиращи и принтиращи устройства, рутери и др. Наблюдаваме ръст в търсенето на уреди за кухнята и за почистване, на фитнес уреди, конзоли, игри, гейминг аксесоари. Веригата продава и през Technopolis.bg, който Българската е-комерс асоциация (БЕА) поставя на второ място в топ 10 на онлайн магазините по дял от общите е-продажби.

След като през 2019 г. "Технополис България" успя да овладее спада във финансовия си резултат, през 2020 г. печалбата нараства със 133% до 47 млн. лева, вероятно и заради развитието на ритейл паркове около обектите й.

"Техномаркет" (9) отбелязва най-голям ръст в групата (7.5%) до приходи 290 млн. лева през 2020 г., но това е по-скоро възстановяване след силното потъване през последните години. Печалбата на дружеството се увеличава почти трикратно до 4.97 млн. лева. Персоналът е намалял с над 80 души до 502-ма.

Стагнация има единствено при магазини "Зора" (10) и тя идва след три поредни години на ръстове по около 20%. Причините, изглежда, са анализирани и през август "Зора-М.М.С." смени изцяло дизайна на уебсайта, увеличи персонала, ангажиран с обслужването на онлайн поръчки, и добави нови начини на доставка и плащане. Zora.bg е на шеста позиция в топ 10 на БЕА. Веригата има 36 физически магазина в 24 града - с един по-малко от предходната година. През тази започва да изгражда собствен логистичен център в Божурище, в който ще бъдат инвестирани 30 млн. лева.

И трите водещи вериги в сегмента леко намаляват персонала си.

Темпът на растеж на Techmart (15) вече трета поредна година се забавя - от 20% през 2018 г., през 8.8% през 2019 г. до 5.5% през 2020 г. Печалбата на "Магнум - Д" (дружеството зад Techmart) обаче нараства и персоналът е леко увеличен. "Магнум - Д" тръгва като представител на редица марки бяла и черна техника, но преди осем години започва да продава и на дребно и създава Techmart. Това е и най-младата верига в групата.

еMag.bg (12) тръгна като търговец на техника, но после портфолиото се разшири и сега онлайн магазинът е и маркетплейс за търговци и производители на дрехи, продукти за дома и градината, за здраве и красота. "Емаг интернешънъл" е и най-големият онлайн търговец в България. През пандемичната година приходите му нарастват със 74% до 184 млн. лева. Делът му от общите продажби в топ 30 е почти 2%. еMag все още работи на загуба, но тя е стопена до 1.37 млн. лева при 8.4 млн. лева предходната година.

Продажбите на дрехи

В пандемията - оставайки вкъщи и при затворени молове, търговията с дрехи се движи разнопосочно - например ударени са продажбите на марки като H&M и LC Waikiki, но не и дрехи втора употреба, купувани онлайн, като при Remix. Нови облекла са пазарувани предимно от евтината веригата за жени с деца - Pepco, която навлиза освен в молове и в ритейл паркове, става ясно от данните от топ 30.

Четирите компании от модния сектор, представени в класацията, са с общи приходи за 2020 г. 311 млн. лева (3.3% дял от топ 30). Като цяло сегментът е с ръст, макар и едва 2.95%.

Продажбите на H&M и LC Waikiki намаляват през 2020 г. Във възход са е-търговецът на дрехи втора употреба Remix и веригата с евтини дрехи за жени с деца - Pepco, която е нова за българския пазар.

H&M (17) запазва лидерската си позиция с оборот над 100 млн. лева (108.8 млн. лева). Групата обединява и марките COS, Arket, Weekday, & Other stories и др. Местната компания "Ейч енд Ем Хеннес енд Мауриц" работи на българския пазар от 2012 г., развива мрежа от магазини преди всичко в големите градове, а от 2015 г. продава и онлайн. Повечето й магазини обаче са в търговски центрове и въпреки онлайн търговията пандемията си казва думата. През първите три месеца групата реализира спад с 47% в левове на годишна база. През първото полугодие сривът е компенсиран до 22%, а общият за годината е близо 21%. Персоналът също е редуциран с 49 души, или 9.5%. Печалбата обаче се увеличава с 23% - от 1.87 млн. лева на 2.3 млн. лева.

Със сходен общ оборот - 98.99 млн. лева за 2020 г., са и марките на испанската Inditex в България. Те остават извън класацията, тъй като всяка от тях е отделно дружество, а оборотът на най-голямата - Zara, за 2020 г. е 55.34 млн. лева (под чертата от топ 30). Останалите приходи идват от Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home.

Сходна - на спад, е тенденцията и при LC Waikiki (29). Две поредни години приходите на "Ел Си Уайкики ритейл Би Джи" се увеличаваха с по 24%, но през 2020 г. те намаляват с 15.4% до 70 млн. лева, като все пак са над нивото от 2018 г. Печалбата на компанията се беше увеличила от 1.7 млн. лева на 3 млн. лева година по-рано, но през 2020 г. дружеството е на загуба 1.4 млн. лева, като броят на служителите леко се увеличава. LC Waikiki, брандът, който започва във Франция и продължава като турски, работи с мрежа от 24 магазина в молове, търговски центрове и ритейл паркове в 14 български града и има онлайн магазин. През 2021 г. влиза с обекти в ритейл паркове - в Казанлък и Ямбол.

Ако категорията изобщо е с ръст, това е благодарение най-вече на Pepco и Remix.

Полската Pepco (28) e безспорен хит в класацията. На втората година от влизането си на българския пазар "Пепко България" утрои продажбите си от 24.1 млн. лева на 71.47 млн. лева, което е ръст със 196%. Компанията вече е на печалба 4.7 млн. лева и персоналът й се увеличава от 178 на 438 души - със 146%. За 500 дни от идването й в България - до август миналата година, бяха открити 50 магазина от по 500 - 650 кв.м, а до момента те са 81. От пролетта на 2020 г. Pepco има директен конкурент - германската верига KiK, която вече оперира със седем магазина в страната. За 2020 г. с няколко обекта обаче оборотът й е само 3.24 млн. лева.

Веригата за дрехи втора употреба и аутлет Remix (30) влиза в класацията на последна позиция след ръст 5.25% в приходите до 61 млн. лева през 2020 г. Онлайн магазинът RemixShop.com е трети в топ 10 на БЕА. "Ремикс Глобъл" генерира печалба около 1 млн. лева през 2019 г., но през 2020 г. е на загуба 1.75 млн. лева. Служителите са намалени с 91 до 470.

Спортни стоки

И двете вериги за спортни стоки в класацията са имали добра 2020 г., което води до силен годишен ръст на приходите в сегмента - 7.53% до 165.5 млн. лева.

При Decathlon (26) продажбите нарастват с 8.2% до 84 млн. лева. Печалбата на "Декатлон България" се увеличава леко, като броят на служителите е почти без промяна. Веригата, която е в България от 2013 г., отвори първо в София, където вече има два магазина, а след това в Пловдив, Варна, Стара Загора, Велико Търново и Бургас. В началото на 2021 г. откри и малкоформатен магазин в центъра на София - до пл. "Славейков". Развива и онлайн търговия, като Decathlon.bg e поставен на десета позиция от БЕА.

Sport Depot (27) бележи ръст с 6.86% до 82 млн. лева. Печалбата нараства с почти 72% до 3.5 млн. лева, а персоналът е увеличен с 40 души (9%) до 490. От компанията обясняват силните си резултати с добрата връзка между магазини и интернет търговия.

Онлайн магазинът на SportDepot.bg е пети в класацията на БЕА. Стремежът на компанията е оборотът й от е-продажби да достигне 25% от общия, като плановете са за онлайн продажби и в Западна Европа.

Политиката на "Спорт депо" е на затваряне на нерентабилни физически магазини. През 2020 г. откриват един обект във "Виа парк Пловдив", но затварят два магазина в Бургас и един във Велико Търново. За тази година е планирано закриване на още поне три, сред които този в "Парк център София". В същото време инвестира в магазини с голям формат - Mega Store на бул. "Цариградско шосе" (3000 кв.м), и започва да строи втори подобен в София - на бул. "Царица Йоана" в "Люлин".

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Приходите на 30-те най-големи търговеца на дребно нарастват с помощта и на е-търговията.
  • Ръстовете са най-силни при дискаунтърите, техниката също е имала силна година, при мебели и дрехи има спадове при повечето дружества.
  • При веригите за храни T-Market и Lidl вдигат най-силно приходи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход