🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Връщането към директната търговия

След индустриалната революция пазаруването не е изпитвало такъв шок

В началото на блокирането Nike постигна цел, която първоначално беше определена за 2023 г., да продава 30% от стоките си онлайн
В началото на блокирането Nike постигна цел, която първоначално беше определена за 2023 г., да продава 30% от стоките си онлайн
В началото на блокирането Nike постигна цел, която първоначално беше определена за 2023 г., да продава 30% от стоките си онлайн    ©  Shtterstock
В началото на блокирането Nike постигна цел, която първоначално беше определена за 2023 г., да продава 30% от стоките си онлайн    ©  Shtterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През 1966 г. Джеф Джонсън, първият служител на Nike на пълен работен ден, създава първия магазин на компанията в Санта Моника, Калифорния. Както Фил Найт, съосновател на Nike, разказва в мемоарите си Shoe Dog, той се превръща в "светиня на светините" за бегачите. Джонсън обичаше книгите, така че в магазина имаше рафтове с книги, които смяташе, че бегачите трябва да прочетат. По стените имаше снимки на бегачи и маратонки на Nike, наричани тогава тигри. Джонсън съхранява картотеки на всеки клиент, включително размерите на обувките им. Изпраща им коледни картички и поздравителни съобщения, ако спечелят голямо състезание. Мнозина пишат обратно, търсейки подкрепата и съветите на Джонсън, които той дава, особено що се отнася до контузиите. Когато нашият кореспондент разказа тази история на Хайди О'Нийл, сега ръководител на поделението за потребителите и пазарите на Nike, тя "настръхна". Тя си спомня времето, когато Фил Найт и колегите му, когато се стараеха да вдигнат бизнеса, лично слагат обувки на краката на бегачи.

Десетилетия след това, казва тя, Nike не е в състояние да възпроизведе интимността на тази индивидуална връзка с клиентите, тъй като разчита на бързо разширяване на бизнеса си на едро. И все пак от 2017 г. компанията прекъсна връзката с много от своите търговци на едро, включително Amazon, най-големият онлайн търговец на дребно в света, за да се съсредоточи върху това да се превърне във фирма, достигаща "директно до потребителя" (DTC). DTC сега осигуряват 40% от приходите на Nike. Използването на цифровите технологии от купувачите на марката позволи на Nike да пресъздаде този свещен "свят на директна връзка", казва О'Нийл.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.