"Кауфланд" е готов почти да не променя Халите

''Кауфланд България''

"Кауфланд" е готов почти да не променя Халите

Чака се одобрение от институции и после превръщането в магазин на веригата ще отнеме половин година и 50 млн. лв. като цена за сградата и ремонта

Мара Георгиева
3718 прочитания

''Кауфланд България''

© ''Кауфланд България''


Веригата "Кауфланд България", която през юли обяви плана си да открие свой магазин след реконструкция в софийските Централни хали, е внесла промени в проекта си за преустройството. От компанията обявиха, че в него са отчетени всички забележки и препоръки на Националния институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата, тъй като сградата е паметник.

От началото на века емблематичната сграда в центъра на София е собственост на израелската "Ащром". През годините бяха пробвани различни концепции, но никоя от тях не направи мястото много привлекателно за клиенти и търговци и тя не е ремонтирана отдавна. Сега явно израелският собственик е решил да продаде имота, а германската верига има договор да го купи, когато преустройството бъде одобрено от институциите. Цената не се съобщава, но заедно с ремонта обявената публично сума е 50 млн. лв.

Какво се променя и какво не

Проектът предвижда запазване на околното пространство, което ще бъде само облагородено и освежено. Съществуващата растителност също ще бъде съхранена. Няма да се правят никакви промени по фасадата, всички елементи по нея ще претърпят само и единствено реставрация, почистване, консервация. Няма да има брандиране или реклама по фасадата на сградата, обяви Тодор Левенов, ръководител направление "Нови проекти и модернизации" в "Кауфланд България".

Предвижда се да бъдат обособени две основни пешеходни оси, а в центъра на залата да бъде възстановен фонтанът по оригиналния проект на създателя на сградата - арх. Наум Торбов. На главната търговска част ще бъдат разположени щандове за търговия, за да се създаде усещане за покрит градски пазар. На второто ниво се предвижда обособена зона за отдих с кътове за храна и напитки, отделена от стените на сградата чрез стъклен под, обясни Асен Костадинов, проектов ръководител "Строителство".

Предлага се в сутерена да бъде оформена интерактивна зона за археология и история. Предвиждат се също интерактивна зона за деца, книжарница, място за събития и експозиции.

Проектът се съобразява с изказаните опасения за разкриване на археологически останки в подземния участък на товарната рампа. Затова инвеститорът се отказва от всякакви изкопни работи и от първоначалното си проектно решение за понижаване нивото на подземната товарна зона. Вместо това са предложени алтернативни варианти за транспортния достъп и зареждането на търговския обект.

Какво следва

Проектът за преустройство и реставрация на вътрешното пространство на Халите очаква одобрение от Специализирания експертен съвет за опазване на културни ценности към Министерството на културата.

"Кауфланд" не е собственик на сградата, а е в договорни отношения със собственика. При одобрение на проекта ще пристъпим към неговата реализация", уточниха от компанията за "Капитал". Ако бъде одобрен, ще бъдат нужни около 6-7 месеца, за да бъде изпълнен, посочиха от веригата. Инвестицията е за около 50 млн. лв.

Предистория

Сградата на Централните хали в София е създадена по проект на известния архитект Наум Торбов като тържище за продажба на пресни храни и през годините запазва търговската си функция. Открита е през 1911 г. като първия съвременен покрит пазар за месни и млечни продукти, риба и зеленчуци и в продължение на около 30 години функционира в този си вид.

През 50-те години на миналия век е извършена реконструкция на сградата и в продължение на няколко десетилетия тя функционира като супермаркет. Следва дълъг период, в който сградата е затворена, до 2000 г., когато израелската компания "Ащром" направи смесено дружество със Столичната община и инвестира в запазването на сградата. По-късно общината продаде своя дял и днес регистрираната вече в Кипър компания "Ащром" е едноличен собственик на капитала. Преди пандемията собственикът беше обявил план да открие там фермерски пазар с щандове на производители и възможност да се хапне на място, но явно е променил плановете си.

Обществените реакции за инвестиционното намерение на "Кауфланд" да преустрои Халите - паметник на културата, във фирмен магазин не се еднозначни. Има даже организирана подписка против инвестицията. От компанията твърдят, че държат всичко да бъде прозрачно и обществено достъпно. За целта веригата е създала информационна интернет страница, на която могат да бъдат разгледани архитектурните планове, детайли и визуализации на проекта.

Веригата "Кауфланд България", която през юли обяви плана си да открие свой магазин след реконструкция в софийските Централни хали, е внесла промени в проекта си за преустройството. От компанията обявиха, че в него са отчетени всички забележки и препоръки на Националния институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата, тъй като сградата е паметник.

От началото на века емблематичната сграда в центъра на София е собственост на израелската "Ащром". През годините бяха пробвани различни концепции, но никоя от тях не направи мястото много привлекателно за клиенти и търговци и тя не е ремонтирана отдавна. Сега явно израелският собственик е решил да продаде имота, а германската верига има договор да го купи, когато преустройството бъде одобрено от институциите. Цената не се съобщава, но заедно с ремонта обявената публично сума е 50 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал