Верига без доставки

Световни брандове реорганизират производството на дрехи

Заради проблемите с веригите на доставки компаниите все по-често търсят начини да преместят фабриките си близо до потребителите

Едно от най-видимите за потребителите изражения на световната криза с доставките е при дрехите - в магазините на все повече модни брандове в САЩ, Европа и включително България има недостиг на определени размери и видове продукти. А прогнозите са, че този проблем ще се изостри в следващите месеци и особено по време на предколедното пазаруване. За липса на определeни стоки в края на годината вече предупредиха компании като Nike и H&M например.

В тази обстановка модни компании като цяло започват да променят глобалните си вериги на доставки и да се преместват от евтините производствени центрове в Азия.

Добре дошли в Средиземноморието

Италианската Benetton приближава производството до дома си, увеличавайки това в Сърбия, Хърватия, Турция, Тунис и Египет, с цел да намали наполовина шиенето в Азия от края на 2022 г. Изпълнителният директор Масимо Ренон обясни пред Reuters, че проблемите с веригите на доставка са увеличили разходите и времето за доставка, подкопавайки бизнес модела от последните 30 години.

"Стратегическо решение е да има по-голям контрол върху производствения процес, а също и върху транспортните разходи", каза той и добавя, че групата вече е изместила над 10% от продукцията от страни като Бангладеш, Виетнам, Китай и Индия тази година. Компанията прави по-голямата част от продажбите си в Европа, но е преместила производството заради по-ниски заплати.

Проблемите с транспорта се отразиха на няколко компании в сектора. Hugo Boss също се стреми да доближи производствените операции до своите пазари, докато Lululemon, Gap и Kohl ще разчитат на далеч по-скъпия въздушен транспорт, за да избегнат изчерпване на наличностите през ваканционния сезон.

Ренон обяснява, че дори производствените разходи да са с 20% по-ниски във Виетнам и Бангладеш спрямо средиземноморските страни, тази полза се компенсира от по-дългите срокове на доставките.

"От средно време за изпълнение от 4-5 месеца, днес можем да достигнем 7-8 месеца (от Азия) предвид липсата на кораби." За разлика от това, когато дрехите се произвеждат в Египет, доставката до складове и магазини в Европа може да бъде съкратена до 2 или 2.5 месеца. При дрехите от вълна, които компанията произвежда в Сърбия и Хърватия, това може да отнеме само 4-5 седмици. В тези две страни, както и в Тунис, Benetton планира да увеличи производството на собствените си обекти, докато в Египет и Турция работи с доставчици.

Различни стратегии

Пазарният лидер и пионер на бързата мода Inditex, собственик на Zara, базира 53% от производството си наблизо - на родния си пазар Испания, Португалия, Мароко и Турция, според годишния й доклад за 2020 г. За сравнение, основният му конкурент H&M разчита на Азия за около 70% от производството си, твърдят анализатори.

Дори производствените разходи да са с 20% по-ниски във Виетнам и Бангладеш спрямо средиземноморските страни, тази полза се компенсира от по-дългите срокове на доставките.

За онези компании, които решат да преместят производството по-близо до своите пазари, процесът е малко вероятно да е обратим в близко бъдеще.

Новият изпълнителен директор на Hugo Boss Даниел Гридър заяви, че очаква компанията да произвежда повече стоки по-близо до местата на продажба. Фирмата има своя производствена база в Турция, произвежда части от обувки в Италия и костюми по поръчка в централата си в Метцинген, Германия.

В някои страни като Виетнам затварянето на фабрики допълнително увеличи натиска. Nike, която произвежда около половината от спортните си обувки там, намали очакванията за продажби и предупреди за забавяния по време на празничния сезон за пазаруване.

"Продажбите през септември 2021 г. бяха малко по-високи в сравнение със същия месец на предходната година. Търсенето обаче не беше в състояние да бъде задоволено изцяло поради смущения и забавяне на доставките", казаха от H&M, цитирани от Ройтерс.

Съществуват и други фактори, които играят ролята на зараждащото се преместване от Азия. Дори преди ковид кризата нарастващите разходи за труд в региона намаляваха привлекателността за западните компании. Ръстът на реалните заплати в целия свят се е увеличил между 1.6% и 2.2% през четирите години преди пандемията, покачването в регионите на Азиатско-Тихоокеанския регион и Източна Европа изпревари този в останалата част на Европа и Северна Америка според данни на Международната организация по труда.

На 11 ноември (четвъртък) ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Сред темите на конференцията ще бъдат още бъдещето на шопинга, промените в поведението на потребителите, дигиталната трансформация и успешните маркетингови решения. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат. Повече за програмата може да видите тук, а билети за събитието да закупите от тук.

Още от Капитал