След въвеждането на сертификатите: Първи нервен ден при търговците

Затворени магазини и спад на оборотите отчита бизнесът

   ©  Георги Кожухаров
   ©  Георги Кожухаров

Първият ден, в който задействаха мерките за влизане в закрити обекти със сертификат, мина хаотично. Много неваксинирани служители и доставчици блокираха работата на редица обекти. "Капитал" събра първите впечатления на двама мениджъри на вериги магазини.

Иван Колев - изпълнителен директор на "Колев и Колев":

Клиентите се изпариха, оборотите са 20% от продажбите в предишния ден

В първия ден от прилагането на изискването за зелен сертификат отворихме пет от общо 10 наши фирмени магазина в молове. Причината е, че част от нашите служители не са ваксинирани. Ако не се ваксинират, ще трябва да ходят на работа след направени тестове, които не са безплатни, или поне засега нямаме достъп до безплатни. Работодателите не са склонни да плащат за тестове на своите служители - това би означавало да прибавим към заплатата им още една трета и ще бъде дискриминационно спрямо ваксинираните.

Търговските центрове са дали указания на охраната да проверява за зелени сертификати, като някои от самите служители в моловете също не са ваксинирани и са на работа след направени тестове. Вероятно в бъдеще цената на тези тестове ще я платим ние - наемателите в моловете, чрез промени в наемните договори.

През този първи ден притокът от клиенти секна чувствително, оборотите са 20% от продажбите през предния ден. Професията на продавач в мол става все по-непривлекателна заради несигурността, продължителното работно време, дори и в почивните дни. Това е стар проблем с дългосрочни последствия.

Ще имаме проблеми и с куриерите за доставка на пратки, които са предназначени за изпълнение на онлайн поръчки, ако не са ваксинирани.
Владислав Танчев - управител на LC Waikiki за България, Гърция, Македония:

Всичките ни служители са ваксинирани, рано е да знаем ще има ли клиенти

Нямаме проблем с ваксинацията на нашите служители - всички наши магазини в молове отвориха. Но имахме проблем с липсата на клиенти - оборотите са много зле, чувствително надолу в сравнение с предишни дни. Като цяло системата отчита хаос, всеки търси бързо решение на проблемите, в рамките на часове буквално. Срещаме сериозен проблем с намирането на служители, това е стар проблем. Тепърва предстои да видим каква ще е реакцията на клиенти и бизнес.

Още от Капитал