Най-големите сто търговеца на дребно: Здрави и в пандемията

Лидерите в сектора отчитат почти 6% ръст на приходите през 2020 г. до 13.6 млрд. лв., половината от тях са генерирани от веригите за храни

Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Приходите на топ 100 компании в сектора растат с почти 6% през 2020 г. и достигат 13.6 млрд. лв.
  • Веригите за храни правят половината от продажбите на големите дружества и доминират топ 5 на класацията.
  • Продажбите на техника и стоки за дома растат, а облеклото и козметиката са слабо търсени в ковид годината.

Ръст наполовина. Това показва първият поглед върху класацията на най-големите 100 търговеца на дребно в страната - "Регал 100". В шоковата 2020 г. техните приходи са пораснали с малко под 6% до 13.6 млрд. лв. в сравнение с двуцифрения скок от близо 12% година по-рано. Въпреки това на фона на сътресенията заради глобалната пандемия от COVID-19 в други сектори на икономиката водещите ритейлъри стоят сравнително устойчиво и около две трети от тях са успели да продължат да растат въпреки препятствията на корона кризата.

Без дрехи и грим, но уютно нахранени

По-детайлното вглеждане в числата обаче показва разделителните линии. В основната си част групата на компаниите, които отчитат спад в продажбите си, е съставена от търговци на дрехи, където на пръсти се броят растящите през 2020 дружества. Силен е бил и корона ударът върху бизнеса на водещите вериги за играчки, където спадовете се измерват в двуцифрени стойности. В по-голямата си част са пострадали и търговците на строителни материали. А в козметиката покупките на гримове, парфюми и други разкрасителни продукти колабират.

На другия полюс са търговците на техника, които макар и също да бележат по-умерени темпове на растеж, записват силна година с 12% скок в оборотите на компаниите, които попадат в топ 100. С толкова растат и приходите в сектор "За дома", където освен строителните хипермаркети влизат още и магазините за мебели, както и веригите за DIY стоки - в последните две подкатегории годината е била доста по-успешна и това вдига общия резултат на представителите на сектора в топ 100.

При търговците на козметика (към тях са включени и веригите аптеки, които продават значителни обеми такива продукти) силни са били продажбите на дезинфекциращи и почистващи продукти.

Добра година записват и веригите за бързооборотни стоки, където макар и с по-умерени темпове приходите се увеличават. COVID-19 очевидно е запазил здрав бизнеса с храни и напитки. Всъщност от този сектор е и първенецът по растеж сред топ 100 за годината - дружеството "Кънвиниънс" зад онлайн супермаркета eBag (89), чийто оборот скача с внушителните 234% до над 24 млн. лв.

По-умереният растеж при бързооборотните стоки намира отражение и в тежестта на сектора в топ 100 на най-големите вериги за търговия на дребно. През 2020 г. броят на търговците на храни и напитки сред топ 100 остава 28, както и година по-рано, но делът им сред общите приходи в челната стотица се свива до 50% в сравнение с 52% през 2019 г. Веригите от сектор "За дома" вече отговарят за 14% от продажбите в топ 100, а търговците на техника и на козметика държат по малко под 13% от пазара. Магазините за облекла и обувки генерират 8% от приходите на най-големите сто ритейлъра. В топ 100 влизат и някои големи търговци, които не принадлежат към нито един от петте основни сектора - те са обединени в графата "други" и включват вериги за детски стоки, книжарници или оптики. Делът им в общите продажби в класацията през 2020 г. е малко под 2.5%.

Класацията

"Регал 100" е специален проект на "Капитал", който подрежда най-големите търговци на дребно в България и дава поглед върху развитието им през изминалата година. Освен основната класация на топ 100 в ритейл сектора, в следващите седмици на страниците на "Капитал" ще откриете и няколко секторни разреза - топ 30 търговци за храни и напитки, топ 20 търговци на битова техника, топ 10 на веригите аптеки и топ 10 на търговците на козметика, топ 40 търговци на стоки за дома и топ 50 търговци на облекло и обувки. За първи път тази година в проекта е включена и специална класация на най-големите изцяло онлайн търговци, регистрирани в България.

15% със загуби, но и половинмилиардни печалби

Погледът към данните за финансовите резултати пък показва друг интересен момент - една трета (34) от водещите 100 търговеца на дребно отчитат спад на приходите си през изминалата година, а 15 дружества са работили на загуба. За сравнение - в миналогодишната класация броят им беше 12.

Заради значителните инвестиции в разширяването на бизнеса си в тази категория все още е лидерът по растеж - eBag ("Кънвиниънс"), но все пак загубата намалява леко спрямо година по-рано. Все още на минус, макар и също стопяващ се, остава и онлайн търговецът на техника eMAG (15), чиито продажби иначе скачат със 74%.

В групата на силно растящите, но все още губещи ритейлъри е и веригата за мебели и стоки за дома Jysk (10), където съществен принос за скока в приходите със 145% има фактурирането на стоки за съседни пазари като Румъния и Гърция, които минават през българския логистичен център на компанията.

В номинално изражение пък най-голяма е загубата на "Билла България" (3) - 15.6 млн. лв., което всъщност е близо половината от общия минус от 34.4 млн. лв., записан от всички 15 компании, които са работили на загуба през 2020 г.

Иначе сумарната печалба на дружествата в топ 100 за изминалата година достига 467 млн. лв., като нараства със забележителните 37.5%. Първенци по показателя са двете вериги на германската Schwarz Gruppe - Kaufland (1) и Lidl (2), които имат съответно 85 и 66 млн. лв. печалба за 2020 г.

Средната рентабилност в челната стотица пък е 3.43% в сравнение с 2.77% в миналогодишната класация. Най-добре в това отношение се представя веригата оптики "Мега оптик" (91), която макар и да отчита 5% спад на оборота си през 2020 г., е успяла да постигне 23.4 стотинки печалба на всеки лев приходи през годината. Сред най-рентабилните е и веригата за играчки Jumbo (17), чийто бизнес също се е свил през годината - с почти 10% до 158.6 млн. лв., но рентабилността е 20.22%.

Топ 5

Освен с най-големи печалби "Кауфланд" (1) и "Лидл" (2) за поредна година са и лидерите в подреждането по приходи. И тази година челната петица е окупирана от представителите на сектора за продажба на бързооборотни стоки, като единствената промяна спрямо миналогодишната класация е това, че "Билла" (3) и "Метро кеш енд кери" (4) разменят позициите си отпреди година. Причината е по-осезаемото свиване в приходите на Metro - с малко над 10%, заради по-сериозния удар, който понесоха в пандемията основните клиенти на веригата - хотелите, ресторантите и офисите.

Сумарно компаниите в топ 5 отчитат приходи 4.65 млрд. лв. за 2020 г., или близо 39% от продажбите на всички 100 най-големи търговеца на дребно в страната. Оборотите им растат средно с 4.58%, или малко под средното за топ 100. За разлика от 2019 г. обаче, когато и петте вериги в челото имаха ръст на бизнеса, през 2020 г. освен "Метро" спад в приходите си за годината отчита и "Билла", която за трета поредна година е и единствената компания от топ 5 на загуба.

Петте най-големи вериги в страната имат общо над 20.7 хил. служители, като за последната година числеността на персонала им е нараснала с близо 2%.

Останалите в класацията

Във втората половина на челната десетка миксът е по-разнообразен: тук са водещият търговец на техника "Технополис" (6); двете най-големи вериги аптеки - "Марешки" (7) и "Софармаси" (8), която през миналата година купи и франчайз веригата SCS; "Максима България", която стои зад хранителната верига T-Market (9); както и търговецът на мебели и стоки за дома "Юск бул" (10). В тази втора петица всички вериги отчитат ръст на приходите, а само Jysk е с отрицателен финансов резултат. Сумарно за топ 10 средното увеличение на оборотите през 2020 г. е с 8.59% до 7.6 млрд. лв.

Малко повече от една четвърт от компаниите в топ 100 (27) прескачат прага от 100 млн. лв. приходи. Осем от тях търгуват с бързооборотни стоки, а други седем са представители на сектор "За дома". При половината от тази група на ритейл гигантите обаче оборотите са в диапазона 100 - 200 млн. лв. Всъщност голямата ножица в постъпленията, които отчитат най-едрите вериги за търговия на дребно и всички останали в топ 100, е едно от нещата, които правят впечатление в класацията - в горната половина на таблицата общият оборот е почти 12 млрд. лв., а компаниите от 11-а до 50-а позиция генерират едва 1.6 млрд. лв., което е по-малко от отчетените самостоятелно от лидера в подреждането "Кауфланд" 1.7 млрд. лв. Втората половина изостава и по отношение на растежа - през 2020 г. приходите на дружествата в тази група са се увеличили с едва 0.49%, докато в топ 50 оборотът нараства с 6.77%.

Границата за попадане в топ 100 в тазгодишното издание на класацията "Регал 100" намалява леко и е малко над 21 млн. лв. в сравнение с 24.3 млн. лв. през 2019 г.

Методология

Класацията "Регал 100" подрежда най-големите търговци на дребно в България, като включва дружествата от пет сектора плюс шест вериги, обединени в групата "Други". Петте сектора са "Бързооборотни стоки", "За дома" (включва търговците от типа "Направи си сам", магазините за мебели и обзавеждане и строителните хипермаркети), "Техника", "Мода" (състои се от търговците на облекла, обувки и спортни стоки) и "Козметика" (обединява дрогерийните вериги и аптеките, в които козметичните продукти са значителна част от асортимента). Данните в "Регал 100" са събрани от подадена от компаниите информация, от публични източници на информация, регулаторни органи, бази данни, информация от Търговския регистър.

Основният критерий при класирането на най-големите 100 компании са общите им приходи за 2020 г. Представена е и информация за печалбата и броя на персонала през изминалата година. Някои от данните са от неодитираните отчети на дружествата заради по-късния законов срок за заверка. Затова е възможно да има разминаване с информацията от одитираните отчети.

В отделните класации (за храни, дома, техника, мода и козметика) за първи път подреждането е не по общи приходи, а по оборот от търговия на дребно в сектора (колони "Продажби от "Търговия"), като включва ДДС и акциз. Допълнително са представени и данните от финансовите отчети на компаниите.

В тазгодишното издание на "Регал 100" за първи път е включена и класация на най-големите изцяло онлайн търговци, регистрирани в България. Те са подредени на база общите им приходи от финансовите отчети.

Още от Капитал