Топ 20 на онлайн търговците за 2020 г.

Пандемията изстреля електронните продажби и най-големите компании отбелязват грандиозен скок на приходите с 50%

По данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА) през 2020 г. пазарът на електронна търговия най-вероятно докосва 1 млрд. евро
По данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА) през 2020 г. пазарът на електронна търговия най-вероятно докосва 1 млрд. евро    ©  Надежда Чипева
По данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА) през 2020 г. пазарът на електронна търговия най-вероятно докосва 1 млрд. евро
По данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА) през 2020 г. пазарът на електронна търговия най-вероятно докосва 1 млрд. евро    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Пандемията изстреля електронните продажби и най-големите търговци на пазара отбелязват грандиозен скок на приходите с над 50%.
  • Абсолютният рекордьор по скок за 2020 г. е интернет магазинът за хранителни продукти eBag, като расте с 234%.
  • Картината при търговците е пъстра - от платформи за продажба на машини, през канцеларски материали, дрехи, техника, книги и храни.

Няма нищо по-хубаво от лошото време и пандемията. Поне за електронната търговия и онлайн магазините. През последните години те се развиваха убедително и без вируси, привличайки все повече и повече клиенти, които предпочитат спокойствието и бързината на пазаруването през електронните устройства вместо визитациите в магазин във физическия свят. Максимата, че не съществуваш като търговец, ако не си и в интернет, отдавна е отживелица и вече е достатъчно да си само онлайн, за да се конкурираш с големите конвенционални играчи.

COVID-19 и затварянето на хората по къщите ускори значително процеса. Разшири мрежата от клиенти, както и сегментите в електронната търговия, и създаде навици сред потребителите, които ще останат за дълго.

Пандемията, а оттам затворените заведения и хора по домовете буквално изстреляха бизнеса с доставките. Общите приходи на 20-те най-големи компании са се увеличили от 366 млн. лв. през 2019 г. на 548 млн. лв. Търговците в класацията отбелязват грандиозен скок на приходите си - 50%. Пет компании растат с над 100%. А картината на търговците е пъстра - от платформи за продажба на машини, през канцеларски материали, дрехи, техника, книги и храни. Това показва първата в историята класация на онлайн ритейл търговците на "Регал". В нея не влизат някои големи онлайн търговци, които нямат български дружества, и по тази причина няма данни за оборотите им (като obuvki.bg, fashiondays, aboutyou и т.н.).

Сегментът с най-много потенциал за бъдещи скокове безспорно е е-търговията на храни, като в групата на петте най-растящи има две от тази категория. Рекордният скок е на онлайн магазина за хранителни продукти eBag, който е увеличил приходите си с 234%. Компанията е и първият е-търговец, който влиза в топ 30 на компаниите за продажби на дребно на храни и напитки.

На фона на всеобщото вцепеняване от пандемията изминалата година се оказа успешна за нови проекти от страна на електронните търговци. Секторът беше и много активен по отношение на сделките. Българският търговец на дрехи втора употреба Remix наскоро беше купен от американски играч, а на пазара на доставки на храни вече е и испанската Glovo, която купи Foodpanda.

Очакванията за настоящата и следващата година са растежът да продължи. Това, което може да помрачи възхода на електронната търговия, са глобалните проблеми по веригите на доставки, забавянето в производството на определени изделия и наличностите и набавянето на стока за продажби.

Класацията

"Регал 100" е специален проект на "Капитал", който подрежда най-големите търговци на дребно в България и дава поглед върху развитието им през изминалата година. Освен основната класация на топ 100 в ритейл сектора, в следващите седмици на страниците на "Капитал" ще откриете и няколко секторни разреза - топ 30 търговци за храни и напитки, топ 20 търговци на битова техника, топ 10 на веригите аптеки и топ 10 на търговците на козметика, топ 40 търговци на стоки за дома и топ 50 търговци на облекло и обувки. За първи път тази година в проекта е включена и специална класация на най-големите изцяло онлайн търговци, регистрирани в България.

Стабилните основи на пандемията

Данните за 2020 г. на Българската е-комерс асоциация (БЕА), които бяха публикувани в началото на тази година, показаха, че пазарът на електронна търговия най-вероятно докосва 1 млрд. евро, като бизнесът се е удвоил спрямо 2016 г.

През последните 5 години годишният ръст на пазаруването онлайн в страната се движи между 21% и 35%. През 2020 г. 11% от търговците продават онлайн, а над 1.6 млн. български потребители са пазарували през мрежата. Очакванията сред представители на пазара са навиците от пандемията да останат за дълго, а пазарът да продължи да расте.

"Много от промените, причинени от пандемията, се превръщат в дългосрочни тенденции - например работа от дома. Времето, прекарано вкъщи, все още е голяма част от нашия начин на живот, с всичките потребителски нужди от комфорт, ефективност и желание да оптимизираме работната си среда", коментират от "Емаг интернашънъл" пред "Капитал". Компанията е абсолютен лидер в класацията за 2020 г. с приходи 183 млн. лв., което е в пъти над дружеството на втора позиция. От тях 47.6 млн. лв. са реализирани по време на Черния петък, което е със 17% над резултатите за 2019 г., а като цяло за годината ръстът на приходите на дружеството е 74%.

"Успяхме да осигурим веригата на доставки и да предложим голямо разнообразие от продукти на склад, като същевременно отговорихме на очакванията на нашите клиенти - за бърза доставка, възможности за плащане, иновации", обясняват от компанията ръста си. "Също така с нашия дигитален асистент им предложихме доверен партньор, свобода и удобство да купуват не само електро- и IT продукти, но и базови хранителни продукти за домакинството. Нашата визия е да бъдем "едно гише" и се надяваме в бъдеще да предлагаме и хранителни продукти", продължават оттам.

Стоенето вкъщи е подействало на редица сегменти, като електрониката например, като от eMAG заявиха пред "Капитал", че най-сериозен растеж са имали пречиствателите за въздух, гейминг аксесоарите и компютрите. "Една от разликите в сравнение с 2020 г. е още по-големият ръст в категориите "Мода", "Дом и деко", "Консумативи" и "Деца и играчки", казват от компанията.

еMAG навлезе на българския пазар през 2012 г., малко след като в основаната в Букурещ компания навлезе южноафриканският онлайн гигант Naspers с дял 70%. В продължение на години дейността тук преминаваше през румънското дружество Dante International. По-късно беше създадено и българското "Емаг интернешънъл".

През миналата година eMAG отвори и първия си физически обект в София в "Сердика център", като компанията вече има такива в Румъния и Унгария. През 2021 г. Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Райфайзенбанк отпуснаха заем 73.4 млн. евро на групата за нов логистичен център в Румъния.

Домашни вълнения

Търсенето на забавление в домашни условия явно е било движеща сила и за още няколко компании в класацията като store.bg (66% ръст), ozone.bg (52%) и laptop.bg (49.5%).

Пред "Капитал" Емил Вагенщайн, който ръководи маркетинга на ozone.bg, заяви, че през миналата година особено силно са започнали да се продават пъзелите и настолните игри заради търсенето на забавления в дома, като фокус е имало и върху видеоигрите и книгите.

Само за онлайн търговията от ozone.bg отчитат ръст 70%. Ръстът 52% на групата е основно заради по-слабото представяне на Pulsar Games (физическата верига на търговеца). През 2019 г. Ozone.bg купи най-голямата физическа верига магазини за видеоигри в страната, като магазините се намират в търговските центрове и през 2020 г. този бизнес се оказа в голяма степен блокиран.

В последните няколко години компанията активно разширява дейността си. След покупката на Pulsar пое и бизнеса на PCStore.bg, а от 2020 г. стана и собственик на сайта за бебешки стоки Baby.bg. От миналата година компанията оперира и от новопостроения си склад в Елин Пелин, в който инвестира 4 млн. евро.

"Новите сегменти винаги са на дневен ред", казва Емил Вагенщайн, като се обмислят още 2-3 ключови нови категории през 2022 г.

За 2021 г. "Озон ентъртейнмънт" очаква 65% ръст за групата и 68% увеличение при приходите от онлайн продажби. Компанията расте постоянно, като Вагенщайн коментира, че не вижда причини за забавяне. Не се вижда и сериозен отлив от офлайн магазините, така че онлайн търговията по-скоро създава нов пазар благодарение на удобството и услугата, отколкото да взима дял от традиционните продажби.

На гребена на храните

Най-големият подем обаче се случва при търговията с хранителни продукти. Абсолютният лидер по ръст в класацията на най-големите онлайн търговци е дружеството "Кънвиниънс", което стои зад онлайн супермаркета eBag. Той отбелязват ръст на приходите с 234% и приходи 24.3 млн. лв.

еBag започна, като си партнираше с веригата "Фантастико", но от 2018 г. се отдели и работи самостоятелно. Отвори собствена логистична база, която беше разширена впоследствие, като непрекъснато увеличава и портфолиото си от продукти, като се е фокусирала върху среден и висок клас и географското си покритие на пазара. Компанията стартира в София, като добави Перник и Пловдив.

Основателят Иван Александров е мажоритарен собственик. Миноритарни дялове имат и фондовете Eleven, HR Capital, MFG Invest, както и партньорът му Ивайло Караманолев. През юни 2020 г. и чешкият онлайн магазин Rohlik инвестира първо 500 хил. евро, а през март тази година и още толкова. С това делът му в eBag достигна 7.63%. Акциите на чешкия партньор са и с право на евентуално последващо придобиване на компанията.

През 2020 г. компанията влезе в топ 30 на големите търговци на храни и напитки, като за първи път в нея има дружество, ориентирано само към електронните продажби. При тях компанията все още държи 70% от пазара. Пред "Капитал" Иван Александров заяви, че първоначалните очаквания за 2020 г. са били приходите да достигнат 16 - 20 млн. лв., като през 2019 г. те са били 7.3 млн. лв. След първия локдаун обаче става ясно, че ръстът на бизнеса ще е по-голям.

За настоящата също очакванията са за ръст, макар и не толкова голям, като приходите ще са над 40 млн. лв., а по думите на Александров електронната търговия на хранителни стоки тепърва има да расте още много повече, като COVID-19 е бил само началото.

За ски сезона компанията иска да предложи услугата си и в Банско, а за лятото на 2022 г. е и проектът за включване и на черноморския пазар към мрежата.

Доставчикът на храна Foodpanda и дружеството "Деливъри хироу България" също е с ръст над 100%, а именно 127%. Растежът се дължи както на повечето поръчки на храна заради пандемията, така и на доставки на хранителни и други стоки чрез партньорствата с вериги като "Фантастико", "Кауфланд", dm и др. През 2021 г. бизнесът на Foodpanda в България и Румъния беше купен от испанската Glovo. А огромната загуба на "Деливъри хироу България" от над 12 млн. лв. се покрива с инжекция в капитала над 41 млн. лв. от новия испански собственик през този септември.

С доста по-скромен ръст - 25%, и 20-а позиция е нидерландската Takeaway, която навлезе преди три години чрез придобиването на BGМenu.

Излизане по време на пик

Компанията на втора позиция след eMAG пък развива дейност в полето на дрехите втора употреба - платформата Remix. Дружеството "Ремикс глобъл" е с приходи 58 млн. лв. и по-умерен ръст на фона на останалите - 9.6%. Компанията отчита и загуба за 2020 г. - 1.7 млн. лв.

Съществени промени обаче се случиха за българското дружество през тази година, като през лятото стана ясно, че калифорнийският търговец на дрехи втора употреба thredUP ще придобие българската компания. Сделката оценява българското дружество на 28.5 млн. долара.

Американската компания е сочена за лидер зад океана. Тази пролет thredUP се листва и на борсата, като при първоначалното публично предлагане през март компанията събира 168 млн. долара и постигна оценка около 1.3 млрд. долара. Сделката дава възможност на американския купувач да ускори плановете си за растеж в Европа, където пазарът втора ръка се оценява на 21 млрд. долара през 2020 г. и се очаква да нарасне до 39 млрд. долара до 2025 г.

Българската компания беше създадена през 2012 г., като бързо разшири дейността си и в момента работи на 9 европейски пазара в Източна Европа и Балканите, като има и голям склад до София по пътя след "Врана". След сделката българският бранд ще бъде запазен, а бизнесът ще се разширява към Италия и Франция и нов дистрибуционен център в Полша.

Суперръстове и телемаркетинг

С ръст 193% е търговецът на дрехи VMzona.com, като компанията "ВМ Зона" е собственост на Параскева Тодорова.

Стоенето вкъщи е дало тласък и на търговията с мебели, като mebeli.bg и дружеството "Мебели24" растат със 111%, като 9.6 млн. лв. приходи нареждат дружеството на 15-та позиция. То е регистрирано в средата на 2017 г. и е собственост на регистрираното в Литва Furniture1. Компанията започва като start-up през 2008 г. През 2010 - 2012 г. Открива първия си шоурум във Вилнюс. Следващите години следва експанзия в балтийските държави и после и Централна и Източна Европа.

В групата на големите ръстове е и "ГЛ груп 2015", която стои зад PowerLocus.com. Международната марка PowerLocus е фокусирана върху разработването и производството на потребителска електроника, основно слушалки за различни устройства.

Малко са компаниите в класацията, които имат спад на приходите. Единствената такава със спад 8% е "Студио Модерна - България", която се намира под номер 3 и стои зад брандовете Top Shop, Dormeo. Компанията за директен маркетинг от Словения започва през 1992 г. с един бранд - "Космодиск", за болки в гърба. Сега е представена в 21 държави, като продуктите й са насочени към различните сфери на домашния живот - готвене, почистване, тренировка, красота, и др.

Близо до нивата си от 2019 г. е и "Ронос", предлагаща офис консумативи и канцеларски материали през платформите Office Market и Big Market, като това е обяснимо предвид изпразването на офисите през 2020 г.

Вирусът на 2021

Настоящата 2021 г. обаче донесе и някои нови предизвикателства като глобалните проблеми по веригата на доставки.

"Търговският отдел се занимава с това да намира стока. Прогнозите им се изпълняват 30 - 40%. Няма достатъчно стока", казва Емил Вагенщайн от ozone.bg.

Вагенщайн дава пример с техен бранд пъзели, като вторият тираж е трябвало да дойде в средата на август от Германия. Забавянето е около три месеца, като проблем се е оказала хартия надолу по веригата на производство, като някои производители излизат с прогнози, че нормализиране на ситуацията ще има през 2023 г.

Малко по-сигурни са нещата при доставките на храни, като "веригата на доставки на хранителни стоки е доста добре развита", казва Иван Александров. По-рисков момент е недостигът на чипове, като компанията работи със собствен транспорт.

На 11 ноември (четвъртък) ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Сред темите на конференцията ще бъдат още бъдещето на пазаруването, промените в поведението на потребителите, дигиталната трансформация и успешните маркетингови решения. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат. Повече за програмата може да видите тук, а билети за събитието да закупите от тук.

Още от Капитал