Даниел Вайнс: Автономната верига за доставки вече е тук

Вицепрезидентът "Вътрешни продажби и товари" на FedEx Express Europe пред "Капитал"

С кариера, стартираща в отдела за обслужване на клиенти на TNT през далечната 1998 г., Даниел бързо се издига по професионалната стълба и преминава в сферата на продажбите. След много успешни години в TNT той се присъединява към FedEx Express през 2017 г. като управляващ директор в отдел "Продажби", а сегашната си позиция поема през юли 2018 г. Вайнс има богат опит в лидерството и управлението на търговски, оперативни и маркетингови екипи в цяла Европа. Днес той ръководи динамичния отдел за вътрешни европейски продажби, отговорен за бизнес резултатите, свързани с дигиталните, малките и средните клиенти на компанията, както и ръководи европейските търговски екипи, насочени към превоза на товари и развитието на тези услуги в портфолиото на FedEx. Даниел Вайнс ще бъде сред лекторите на годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, организирана от "Капитал".

Кои са трите най-значими промени, които настъпиха в сектора на логистиката след ковид пандемията?

Пандемията засегна значително световната икономика и продължава да оказва натиск за промяна във всички индустрии, включително за транспортни и логистични компании като нашата. Ако трябва да назовем трите най-значими промени в логистичния сектор, бих казал:

Алтернативни видове транспорт - въздушен товарен капацитет. Поради пандемията повечето от пътническите авиокомпании по същество изпълняваха между 10% и 15% от нормалната си полетна дейност на годишна база. Капацитетът на багажното помещение при търговските пътнически авиокомпании очевидно е силно ограничен. През всяка стандартна година почти 70% от търговския товар, който се движи между САЩ и Европа, се движи в багажника на пътническите авиокомпании.

Бърза промяна в потребителското поведение. Втората съществена промяна е, че тя постави в още по-рязък фокус огромната промяна в поведението на потребителите към онлайн B2C електронна търговия. Тъй като хората прекарват повече време у дома, обемът на електронната търговия нарасна. Дори преди пандемията очаквахме 90% от бъдещия растеж на колетни пратки в ЕС да идва от електронната търговия. Сега виждаме, че глобалните продажби нарастват от 3.5 трилиона долара преди пандемията до 6.54 трилиона долара след пандемията. Вътрешният пазар на САЩ достигна 100 милиона пакета на ден до календарната 2022 г., четири години по-рано от предвиденото, а електронната търговия допринася за 88% от общия растеж на пазара в САЩ.

Дигитална трансформация. Пандемията наистина ускори много вече съществуващи тенденции и веригата за доставки не е изключение. Започва надпреварата за дигитално активиране и автоматизация. Автономната верига за доставки (например роботи в складове и магазини, мотокари и камиони без шофьор, дронове за доставка и напълно автоматизирано планиране) е тук или ще бъде най-късно до 2025 г.

Как FedEx реагира на предизвикателствата и доведоха ли те до ускорение във внедряването на иновации в компанията? Промениха ли се и някои ваши бизнес процеси?

Нашата мрежа ни предлага гъвкавостта, от която се нуждаем в тези динамични времена, за да поддържаме пазарите и икономиките, и ние правим корекции според нуждите, за да се съобразим с обемите и работните условия. Увеличихме честотата и капацитета си както по трансатлантическите, така и по транстихоокеанските маршрути, добавихме полети, за да отговорим на търсенето и ускорихме нашите планове за електронна търговия и иновации, адаптирайки паралелно нашите операции, за да гарантираме, че предоставяме възможно най-безопасните условия, като същевременно продължаваме да отговаряме на изискванията на клиентите. FedEx е известна със своята експертиза и способност да управлява и приспособява мрежата си с несравнима гъвкавост.

Съвсем наскоро добавихме още повече стойност към нашата европейска мрежа с нов полет от нашия хъб в Париж - "Шарл дьо Гол" до Япония, четвъртия по големина пазар за електронна търговия в света. Представихме и нов полет, свързващ Европа с Катовице и Варшава, подобрявайки още повече услугите ни до Полша с по-добри срокове за транзит, а също и нов полет до Киев, помагайки на клиентите да разширят бизнеса си в Украйна. И това са само част от примерите за това как развиваме нашата мрежа, за да отговорим на нуждите на пазара.

Кои са последните глобални тенденции в Last Mile логистиката и какво е новото за FedEx Express в тази посока?

2020 година накара целия свят да спре, а бизнесът да започне да мисли по различен начин за логистичния сектор. Поглеждайки към близкото бъдеще, очакваме следните тенденции да играят основна роля за подобряване на последната миля в логистиката (Last Mile логистиката):

Доставката чрез дронове и роботи звучи като футуристична опция за доставка, но може да не е толкова далеч във времето като масова опция. Рано или късно ще пристигнат! Във FedEx нашите RoxoTM, FedEx SameDay Bot® в момента се използват в САЩ за доставки в същия ден, в който си поръчал. Както сме свикнали да казваме, бъдещето "чука на вратата"!

По-бързото изпълнение е в резултат на увеличеното търсене на доставки в същия ден. Доставки, за които обикновено сте имали един час подготовка, сега трябва да са готови за минути.

Видимостта и комуникациите са абсолютно ключови. Проследяемостта и други данни за следене са много важни при последната миля на доставките.

Интелигентни технологии, сензори и анализи - индустрията все по-ясно осъзнава важността от инвестиции в правилните технологии за намаляване на разходите, като същевременно подобрява изживяването за клиентите.

Устойчивостта сега е по-важна от всякога. Във FedEx наш основен ангажимент е да поддържаме търговския поток, като с гордост мога да заявя, че сме отдадени да го правим по устойчив начин. Ние си поставихме за цел да направим операциите ни въглеродно неутрални до 2040 г. - преди Зелената сделка в Париж и ЕС, като въведохме и инициативи за пълна електрификация на нашия глобална флотилия за доставки, подобряване на нашите съоръжения, модернизация на самолетната ни флотилия, използване на опаковки за многократна употреба и много други. Във FedEx ние непрекъснато се развиваме в тези посоки, като се насочваме към иновации, които ще подобрят видимостта, комуникацията и по-бързото изпълнение към крайния потребител по устойчив начин.

Смятате ли, че ролята на доставката е ключов елемент на преживяването за потребителя, който пазарува онлайн, и склонни ли сте да мислите заедно за това с партньорите от електронната търговия?

Бих казал абсолютно ключово! Последната миля в доставките оставя трайно впечатление, последно впечатление, което може да "направи или разруши" клиентското преживяване. Това, което знаем всъщност е, че 38% от клиентите казват, че биха спрели да купуват от определен търговец поради отрицателен опит с доставката. Това е голям процент, за да не се вземе под внимание.

Точно това е причината, поради която бизнесите трябва да избират разумно своя логистичен партньор, който задължително трябва да подпомага техния растеж, да предоставя различни опции на ключови места, да има глобален обхват и опит с митниците. FedEx е една от малкото компании в света, която разполага с мрежата и възможностите, за да поддържа ефективно движението на търговията във времена като сегашните. И разбира се, диалогът тук е ключове -всичко това ние обсъждаме с нашите клиенти, изграждаме заедно план и се договаряме за услугите и подкрепата, които са им необходими за последната миля в доставките.

На 11 ноември (четвъртък) ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Сред темите на конференцията ще бъдат още бъдещето на шопинга, промените в поведението на потребителите, дигиталната трансформация и успешните маркетингови решения. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат. Повече за програмата може да видите тук, а билети за събитието да закупите от тук.