Стефан Ташев: Средната такса на eBay е 12% от стойността на продажбата

Управителят на търговеца "Тарос трейд" и посланик в България на eBay пред "Капитал" за стъпките и тънкостите на продажбите в платформата

От началото на тази година до момента 20-те най-успешни български продавачи в eBay са регистрирали оборот близо 7.6 млн. долара, казва Ташев
От началото на тази година до момента 20-те най-успешни български продавачи в eBay са регистрирали оборот близо 7.6 млн. долара, казва Ташев
От началото на тази година до момента 20-те най-успешни български продавачи в eBay са регистрирали оборот близо 7.6 млн. долара, казва Ташев
От началото на тази година до момента 20-те най-успешни български продавачи в eBay са регистрирали оборот близо 7.6 млн. долара, казва Ташев

Визитка

Стефан Ташев е съуправител на компанията за едрогабаритни авточасти "Тарос трейд БГ". Прекъсва следването си в Пловдивския университет, за да замине за САЩ. През 2007 се връща в България и поставя основите на семейния бизнес заедно с брат си - Ташо Ташев. За 2020 г. компанията има оборот 20 млн. лв. Основаната през 2007 г. "Тарос трейд БГ" е една от първите с онлайн продажби на авточасти в България. Освен на собствения си сайт през годините компанията предлага своите продукти и на няколко международни платформи. От 2014 Стефан Ташев продава автомобилни части чрез eBay. Заради опита и развитието му eBay го направи свой посланик в България.

За eBay

eBay Inc. е глобален лидер в онлайн търговията, включващ платформите Marketplace, StubHub и Classifieds. Платформата свързва милиони купувачи и продавачи по целия свят. Основана е през 1995 г. в Сан Хосе, Калифорния. През 2019 г. през eBay са изтъргувани стоки за 90 млрд. долара.

Колко са българските компании, които търгуват през eBay?

- В момента има около 12 000 активни български предприемачи в eBay. От началото на пандемията все повече нови продавачи се присъединиха към eBay и започнаха да изнасят своите продукти чрез платформата. Например през 2020 г. имаше ръст с 43% в броя на новите български малки и средни предприятия, които направиха първата си продажба чрез платформата.

От кои сектори са българските компании, търгуващи през eBay? Какви годишни обороти правят, от кои пазари са най-често купувачите?

- Местните продавачи са особено силни в износа на предмети, които са свързани с модата, автомобилни части и аксесоари, артикули за дома и градината, колекционерски предмети, електроника. eBay им предлага достъп чрез платформата до над 154 милиона купувачи по целия свят, където ежедневно се извършват над 250 милиона търсения на продукти. През 2020 г. български търговци правят средно по една продажба в eBay на всеки 11 секунди. Докато купувачите са разположени по целия свят, повечето от продажбите са за страните с висока покупателна способност: САЩ (40% от всички продажби), Обединеното кралство, Германия, Италия и Франция.

От началото на тази година до момента 20-те най-успешни български продавачи в eBay са регистрирали оборот от близо 7.6 млн. долара. Средната стойност на поръчките е доста различна, като те варират от 19 долара до 1272 долара.

На какви критерии трябва да отговарят компаниите, които искат да търгуват чрез eBay? Какви са спецификите за информация за продукта, снимки, платежни системи и т.н.?

- За да продавате успешно и глобално в eBay, първо трябва да се регистрирате на платформата. Преди се изискваше акаунт в PayPal, сега eBay управлява плащанията за всички български продавачи, така че това, което е необходимо, е просто да свържете банковата си сметка с платформата.

Друг важен момент, на който малките и средните предприятия трябва да обърнат внимание в началото, е извършването на задълбочен анализ на конкурентите. За тази цел eBay им предоставя Terapeak Product Research - ексклузивен инструмент за анализ на търговска информация.

На трето място, трябва да се направи подходящо и подробно описание на продукта, като се подчертават конкурентните му предимства. Важно е да се предоставят висококачествени снимки на артикулите, където продуктите са ясно отличими, за предпочитане от различни ъгли.

Също така ключова характеристика на успешния продавач е отличното обслужване на клиентите. Важно е да наблюдавате рейтинга си на продавач.

Друг съвет е да анализирате наличните опции за доставка и да предложите на клиентите си най-удобните варианти.

Какви са задължителните стъпки, за да се търгува в eBay?

- Всичко започва с процеса на регистрация: първо ще трябва да създадете акаунт в eBay, като изберете подходящ тип акаунт - "индивидуален" (за продажба на eBay като частно лице) или "бизнес" (за продажба на eBay като юридическо лице, което е фирма или едноличен търговец). Ако сте бизнес продавач, eBay ще изисква някои подробности за вашата фирма като име, тип и адрес, както и действителни собственици. Индивидуалните акаунти могат да бъдат създадени чрез попълване на регистрационния формуляр или като използвате вашия акаунт във Facebook или Google, както и вашия Apple ID.

След като eBay потвърди вашата информация, ще получите имейл, който ви уведомява, че сте готови, което означава, че дава старт на вашето приключение в eBay. И вече е време да създадете първата си обява!

Какви са най-честите грешки, които допускат предприемачите, търгуващи през eBay?

- Една от най-честите грешки, които новодошлите на платформата правят, е предоставянето на неясни снимки на продуктите, както и неточни или недостатъчно подробни описания на продуктите. Тези недостатъци могат значително да намалят интереса на купувачите и да повлияят на търсенето на продукта.

Втората често срещана грешка е недостатъчен анализ на нишата на вашия продукт на пазара, преди да го предложите в eBay. Изключително важно е да анализирате ситуацията на пазара преди началото на продажбите, за да разберете кои цени са оптимални и каква е основната конкурентна разлика на вашия продукт от вече представените в платформата подобни или същите продукти. В противен случай рискувате да се сблъскате с малко търсене поради неадекватна цена. За да разберете на кои пазари вашият продукт има най-висок потенциал за продажби, eBay предлага аналитични инструменти - например Terapeak.

И накрая, неорганизираните отношения с клиентите са друг основен недостатък. Ако често закъснявате с отговорите и/или доставката, не предлагате поддръжка на клиенти, предоставяте неточна информация относно артикула или нарушавате политиката за рекламация, това не може да няма отрицателни последици за вашия бизнес на платформата.

Какви такси и комисиони се дължат за работа с eBay, може ли пример?

- Повечето от таксите в eBay се начисляват само за извършени продажби - те се наричат такса върху крайна стойност. Платформата начислява тази такса, когато артикулът се продаде, и продавачите не трябва да се притесняват за такси за обработка на плащания от трети страни. Тази такса се изчислява като процент от общата сума на продажбата плюс 0.30 долара на поръчка. Точният процент зависи от категорията, но средно е приблизително 12%.

Други видове такси са по избор и се прилагат за допълнителните услуги като популяризирани обяви, когато искате да дадете по-голяма експозиция на артикулите, които продавате.

Колко струва популяризирането на продукт?

- Инструментът за промоция на eBay - Promoted listings, е проектиран по такъв начин, че самите продавачи да избират рекламна ставка между 1% и цялата стойност от продажната цена на артикула. Обикновено продавачите избират стойност под 10% от цената на продукта. Естествено, колкото по-висок е процентът, толкова по-голяма е възможността за рекламно позициониране, което води до повишена видимост. Предложените рекламни цени се изчисляват въз основа на различни фактори като атрибути на артикула, сезонност, минали резултати и текуща конкуренция за всяка от вашите обяви. Подобно на таксите за крайна стойност, таксите за "Популяризирани обяви" следват същата логика: продавачите се таксуват само когато купувачът кликне върху една от техните реклами и след това купи този артикул в рамките на 30 дни.

Как се изпращат поръчаните продукти, колко струва, как се оформят данъчно?

- Продавачите сами решават какви опции за доставка да предложат на купувачите. Моята препоръка би била да проверите кои куриерски компании предлагат международни доставки от вашия град и при какви условия. След това изчислете колко ще струва доставката на вашите артикули в зависимост от теглото им и предвидения регион или държава на местоназначение. И накрая, пресметнете времето за доставка, предлагано от международните куриери.

Разбира се, в интерес на продавачите е да предложат на купувачите най-рентабилните опции. По-голямата част от купувачите предпочитат артикули с безплатна доставка, така че може да предпочетете да включите цената за доставка в цената на артикула. Може да намерите още съвети как да настроите опциите си за доставка на export.ebay.com, eBay център за продавачи, с много полезна информация, съвети и новини.

Може ли да дадете конкретни примери за български фирми, търгуващи през платформата?

- Такъв пример е Crafts and Roses, семейна компания на Лилия и Александър Колеви, които изнасят за останалия свят уникални български продукти на базата на роза дамасцена. Историята на семейния онлайн бизнес на семейство Колеви започва през 2000 г., когато Александър започва да продава колекционерски предмети в eBay, за да печели допълнителен доход към заплатата на треньор по шах. Лилия го подкрепя през вечерни часове, прекарани в интернет кафето, докато изпраща на клиентите имейл отговори, подготвени предварително и качени на дискети. След раждането на първото им дете Лилия поема инициативата да съчетае страстта си към световноизвестната българска роза дамасцена с ноу-хау от съпруга си в онлайн продажбите и маркетинга и създава eBay магазин, който започва да предлага българско розово масло и козметични продукти на местни и международни клиенти. След което тя повече не се връща към работата си в офиса. Онлайн магазинът дава възможност на семейството не само да управлява работното си време в съответствие с желанията и нуждите на децата си, но и да създава много дълготрайни приятелства с хора по света. Канадци, руснаци, японци и дори клиенти от Хонконг идват да посетят България и да се запознаят лично със семейството.

Друг пример сред успешните български експортноориентирани бизнеси на eBay е BMA Impex - компания за продажба на медицинско оборудване. Това е бизнес на Мете Айдън, който посещава България за първи път през 2007 г. като турист, влюбва се в страната и среща любовта на живота си - съпругата си Албена, която в момента също активно участва в бизнеса. Имат десетки служители в Турция и България, притежават два склада за инвентар и техническа поддръжка в България и САЩ и изнасят в над 20 страни по света, включително САЩ. В момента 95% от неговите трансгранични продажби на дребно се извършват през eBay.

Програмата eBay Growth

eBay предлага на българските компании да се включат в постоянно отворената програма eBay Growth, която е безплатна за участниците. Представителите на фирмите могат да получат персонален личен мениджър по растеж от eBay, както и 5-степенна програма за обучение (от създаването на профил, през обявяването на продуктите до комуникация с клиентите) плюс безплатен абонамент за eBay магазин за първите 3 месеца от дейността.