CVC купува чаения бизнес на Unilever за 4.5 млрд. евро

Advent и Carlyle също са имали интерес към подразделението Ekaterra

Ekaterra, която е собственик на марките Lipton и PG Tips, е най-големият производител на чай в света
Ekaterra, която е собственик на марките Lipton и PG Tips, е най-големият производител на чай в света    ©  Reuters
Ekaterra, която е собственик на марките Lipton и PG Tips, е най-големият производител на чай в света
Ekaterra, която е собственик на марките Lipton и PG Tips, е най-големият производител на чай в света    ©  Reuters

Инвестиционната компания CVC Capital постигна споразумение с Unilever за придобиването на компанията Ekaterra, която управлява чаения бизнес на Unilever. Цената на сделката е 4.5 млрд. евро, а очакванията са да бъде приключена до средата на следващата година. Според един от директорите на CVC новопридобитата компания е "добре позиционирана да бъде лидер в устойчивото развитие на бранша". Според източници на Financial Times, ръководителите на компанията вярват, че поделението може да работи отново на печалба след разрешаване на проблемите пред него.

Ekaterra, която е собственик на марките Lipton и PG Tips, е най-големият производител на чай в света. Unilever искаше да продаде компанията от две години заради по-лошите финансови резултати, които пречеха на цялата група. "Еволюцията на нашето портфолио в сектори с по-висок ръст е важна част от нашата стратегия за растеж на Unilever. Решението ни да продадем Еkaterra демонстрира по-нататъшен напредък в изпълнението на нашите планове", каза главният изпълнителен директор на Unilever Алън Джоуп пред Reuters.

Все пак малка част от чаения бизнес ще остане в ръцете на базираната в Лондон компания за потребителски стоки. Unilever запазва правото на продажба в Индия и Индонезия, където се очакват продажби за 1 млрд. долара годишно. Компанията също така продължава и партньорството си с Pepsi, което е базирано на съвместното произвеждане на студен чай.

Ekaterra обаче получава луксозните марки Puka, T2 и Tazo. Освен това сменилата собствеността си компания взема и три плантации в Източна Африка. Чаените плантации по традиция са неприятен обществен проблем, защото са свързани с ниски заплащания и нарушения на човешки права.

Според Unilever има няколко различни начина за решаване на "социалните проблеми", които има при плантациите, но предстои да се разбере дали CVC ще успее да ги намери. Компанията няма опит в чаената сфера, нито пък в тази с плантациите, което я поставя в малко по-трудно положение.

Новината доведе до понижаване на стойността на акциите на Unilever с 0.8%. Ценните книжа на компанията са се обезценили с 13% от началото на годината, а ръстът на приходите е бавен в последните години. Според анализатори компанията има голям шанс да раздели бизнеса си на две части, като това би оставило хранителните стоки отделно от козметиката например.