Осем от 10 българи пазаруват храни от супермаркета, трима от пазарите

"Кауфланд" е най-разпознаваемата верига, а "Лидл" и "Билла" рекламират най-много, показва проучване на Nielsen Admosphere

Осем от 10 българи пазаруват хранителни продукти от супермаркета, 60% купуват всеки ден, 2/3 търсят намаления, "Кауфланд" е най-разпознаваемата верига, а "Лидл" и "Билла" рекламират най-много.

Това отчита национално представително онлайн изследване на Nielsen Admosphere в периода 27.09 - 08.10.2021 г. с 517 участници, които ползват интернет, на възраст 15 плюс години.

Къде и колко често

Три четвърти от българите спонтанно се сещат за Kaufland, когато става въпрос за супермаркети, 67% от анкетираните се сещат за Lidl и 59% - за Billa. Общата спонтанна познатост за тези три супермаркета е много сходна при двата пола, както и при всички възрастови групи.

Когато анкетираните са избират от списък със супермаркети тези, които познават, 91% избират Kaufland. Вторият най-познат супермаркет е Lidl (90%), а третият - Billa (85%). Следват Metro (64%), T-Market (59%), CBA (51%) и "Фантастико" (46%).

Осем от 10 българи пазаруват хранителни продукти от супермаркета, като мъжете пазаруват там малко по-често, отколкото жените. Супермаркетът е особено предпочитан и от хората над 54-годишна възраст. Второто най-често място за пазаруване на хранителни продукти е малкият магазин за хранителни стоки. А 30% от анкетираните (предимно по-възрастни) се снабдяват с хранителни продукти от пазара. Като цяло специализирани магазини, пазари или фермерски пазари са предпочитани от минимален брой хора, показват данните на Nielsen Admosphere.

Повечето българи (60%) пазаруват хранителни стоки всеки ден или няколко пъти седмично. Една четвърт пазаруват веднъж в седмицата, а 8% - само няколко пъти месечно. Малка е разликата в честотата на пазаруване между мъжете и жените, като жените пазаруват дневно малко повече.

Избор и похарчени суми

Цените, разпродажбите и отстъпките са основният решаващ фактор за 66% от българите. Възможността за голям избор от стоки е важен за 60% от анкетираните, за 54% основен фактор е близостта на търговския обект - предимно за мъжете, хората от големите градове и София, по-възрастните. Качеството и свежестта на хранителните стоки също са важни за 54% от участниците в проучването, а за 42% решаващият фактор е дали познават добре магазина.

Българите обикновено харчат между 21 и 50 лв. средно, когато купуват хранителни стоки. Малко над една четвърт харчат от 51 до 100 лв. и 11% - само до 20 лв. Три четвърти от хората на възраст над 54 години не отделят повече от 50 лв., а над половината от най-младите (15-34 г.) харчат повече от 51 лв. при покупка на хранителни стоки.

Произход на стоките, рекламни бюджети

Осем от 10 българи се интересуват от страната на произход на хранителните продукти, но само 28% се интересуват от нея за всички продукти, 30% от анкетираните казват, че се интересуват от страната на произход за повечето продукти, а една четвърт - само за някои. Останалите 17% изобщо не се интересуват от страната на произход - и това са предимно най-младите, показва изследването.

Осемдесет и девет процента от тези, които се интересуват от страната на произход на хранителните продукти, предпочитат продуктите да са български. Второто най-предпочитано място на произход са страните членки на Европейския съюз, а 15% от анкетираните предпочитат продукти от Гърция.

Данните от рекламния мониторинг Ad Intel на Nielsen Admosphere Bulgaria сочат, че "Лидл България" е водещ рекламодател в категорията "Верига магазини за хранителни стоки" в периода януари - октомври 2021 г. с рекламни за над 62 млн. лв. (бруто). На второ място е "Билла България" (почти 62 млн. лв.), а след това - "Кауфланд България" (с 50 млн. лв.).