Универсалните магазини имат бъдеще

Изпълнителният директор на Central Group Тос Чиратифат смята, че от възстановяването на туризма зависи и бизнесът на тайландската търговска група

Освен магазини в Италия, Нидерландия, Франция, Германия и Швейцария групата вече е навлязла и в хотелиерския бизнес, търговските центрове и супермаркетите
Освен магазини в Италия, Нидерландия, Франция, Германия и Швейцария групата вече е навлязла и в хотелиерския бизнес, търговските центрове и супермаркетите    ©  Reuters
Освен магазини в Италия, Нидерландия, Франция, Германия и Швейцария групата вече е навлязла и в хотелиерския бизнес, търговските центрове и супермаркетите
Освен магазини в Италия, Нидерландия, Франция, Германия и Швейцария групата вече е навлязла и в хотелиерския бизнес, търговските центрове и супермаркетите    ©  Reuters

Най-големият тайландски търговец на дребно - Central Group, е близо до приключването на покупката на британската верига универсални магазини Selfridges в сделка за 4 млрд. паунда. Това ще е седмата европейска държава, в която Central Group ще навлезе, но планове за още като че ли за момента няма. Бизнесът с хотели, молове и недвижими имоти, който компанията има в Тайланд, се развива добре, но засега не афишира намерения за придобивания на нови вериги магазини.

Central Group е основана през 1950 г. от Тианг Чиратифат, който открива един магазин в Банкок. Компанията става международна шест години по-късно, когато синът на Тианг - Самрит, открива първия универсален магазин. Днес групата има над 3700 локации по света, като освен магазини в Италия, Нидерландия, Франция, Германия и Швейцария вече е навлязла и в хотелиерския бизнес, търговските центрове и супермаркетите

Сегашният изпълнителен директор, който е и внук на основателя - Тос Чиратифат, вярва, че пред компанията му се задават нови добри дни. Говорейки пред списанието Monocle, той разкрива какви са бъдещите планове, като според него един от най-важните въпроси ще бъде до каква степен ще се възстанови туризмът през следващата година.

Различният подход

През тази година се навършват десет години, откакто Central Group купи първия си универсален магазин в Европа - италианския La Rinascente. Според Чиратифат подходът на неговата компания я прави привлекателен купувач за подобни вериги магазини. "Повечето хора в бизнеса искат просто да купят и след това да продадат. Нашият подход е различен. Ние купуваме един магазин и го правим уникален за града, в който се намира", казва той. "Проектът по изграждане на един магазин обикновено ни отнема години, а в случая на Рим ни отне почти десет години, за да стигнем завършения продукт."

Според наследника на Тианг Чиратифат бизнесът им в останалите европейски страни също се развива добре, като остава известно време до завършването на новата визия на магазина KeDeWe в Берлин. Фокусът върху Стария континент идва, защото "малко са компаниите, които са готови да вложат толкова в дадена локация. Ние знаем, че всеки магазин трябва да е различен, което прави навлизането ни в Япония или САЩ невъзможно", заяви Чиратифат. Според него присъствието в Тайланд, Виетнам и Европа е достатъчно.

Той признава, че при стъпването си в Европа луксозните брандове са искали да знаят какви са възможностите на компанията и "ние доказахме, че знаем как да правим това". Тианг Чиратифат смята, че няма много хора, които могат да правят това, и не са много тези, на които брандовете вярват.

Един от вълнуващите моменти около отварянето на магазините, независимо дали нови или не, е голямата инвестиция, която е била направена в тях по време на пандемията. Чиратифат споделя, че средства не е инвестирала само Central Group, а и от някои от брандовете, които ще се продават в магазините. "Нашите партньори, нашите марки също участваха в създаването на новите магазини. Те са с изцяло променена концепция, нови са и всички марки ще са там", разказва той пред списанието.

Компанията приключва придобиването на британската верига универсални магазини Selfridges.

Лидерът на компанията смята, че луксозните марки ще продължат да имат място в търговските центрове заради човешката природа - хората обичат да имат красиви продукти. В същото време луксозните брандове вършат отлична работа, като правят продуктите си по-достъпни за клиентите.

Тос Чиратифат разкрива, че компанията вече развива електронна платформа за търговия, която дава добри резултатите в Тайланд. Заедно с огромната база от клиенти във физическите магазини това е добра перспектива за развитие. Той обръща внимание, че членовете на програмата за лоялност са 21 млн., а клиентите обичат да получават лично отношение от персонала на магазините.

Несигурността около възстановяването на туризма създава неясноти около бизнеса на Central Group. Чиратифат не очаква компанията му да достигне нивата от преди пандемията през 2022 г., но тръгването в тази посока е изключително важно за него. Търсенето в Тайланд е на 80% в сравнение с това преди пандемията. "Десет процента от нашите приходи идват от туристи, а други 10% от хора, които изкарват парите си от туризъм." В Европа търсенето вече почти се е възстановило. Той се надява в следващите две-три години да бъдат достигнати нивата от преди пандемията.

Още от Капитал