Търговските вериги и началната им битка с пластмасата

Фокус дотук е намаляване на отпадъците, използване на рециклирани материали в опаковките и енергийна ефективност в обектите

Макар въпросът с рециклирането и екологосъобразността на опаковките да изглежда дребен, в действителност това оказва сериозен ефект върху намаляването на CO2 емисиите
Макар въпросът с рециклирането и екологосъобразността на опаковките да изглежда дребен, в действителност това оказва сериозен ефект върху намаляването на CO2 емисиите    ©  Надежда Чипева
Макар въпросът с рециклирането и екологосъобразността на опаковките да изглежда дребен, в действителност това оказва сериозен ефект върху намаляването на CO2 емисиите
Макар въпросът с рециклирането и екологосъобразността на опаковките да изглежда дребен, в действителност това оказва сериозен ефект върху намаляването на CO2 емисиите    ©  Надежда Чипева

Големите търговски вериги достигат до впечатляващо широк кръг потребители. На практика присъстват в живота на всеки. Затова дори и техните малки стъпки водят до големи ефекти - в случая при енергийната ефективност и опазването на природата.

Компаниите от ритейла са наясно с отговорностите си и отдавна работят в тези посоки. Новото, което в сектора наблюдават, е, че вече и обществото има очаквания към тях да го правят. Това стана ясно на дискусията за ESG (екологична и социална отговорност) стратегиите в ритейл сектора в рамките на конференцията Ecommerce and Retail Summit на "Икономедиа" през ноември. Модератор беше Доника Ризова, комуникационен директор на Асоциацията за модерна търговия.

За ползите от сгъваемите каси

Намаляването на пластмасата за еднократна употреба е ключова политика в стратегиите на почти всички търговски вериги.

Да вземем например рециклируемите касети за многократна употреба, които навлизат все по-широко при доставките на плодове и зеленчуци във веригите. "Касите не генерират отпадъци от дърво или хартия, може да се използват многократно и да бъдат рециклирани. А понеже се сгъват, заемат по-малко място в камионите и това води до по-малко обратни курсове и по-малко вредни емисии", обясни Гергана Димитрова, мениджър "Корпоративни комуникации" в "Кауфланд България".

По изчисления на Kaufland въвеждането на въпросните каси в практиката им е довело до 400 т по-малко вредни емисии през 2019 г. и 1135 т по-малко през 2020 г. В допълнение, тази година компанията е инвестирала и над 4.8 млн. лева в сгъваемите палети. Една от ползите им е, че чрез тях намалява наполовина употребата на пластмасово фолио, необходимо за укрепване на товара. В резултат годишно в осемте държави от групата на Kaufland се избягва употребата на 250 т пластмаса.

Друго подобрение е т.нар. син бон - касови бележки, които се доставят, опаковани в хартия, а не във фолио. "Това е сравнително малка стъпчица, но тъй като групата е голяма, мащабът и резултатите са големи", казва Гергана Димитрова.

"Билла България" работи със сгъваеми каси при плодовете и зеленчуците от над 10 години. Само за миналата година спестените емисии от това са над 2500 т. "Касите са част от политиката "избягвай" - една от трите основни политики на "Билла България" за намаляване на пластмасата", обясни Стоян Тачев, прокурист и координатор "Корпоративна отговорност" в компанията. По линия на втората политика - "намаляване", от началото на годината от "Билла" са успели да договорят с доставчиците си на опаковки в свежото месо да намалят теглото с 5%. Резултатът е 1.9 т по-малко пластмаса годишно само от няколко артикула. Третата политика се нарича "използване на алтернативни или рециклирани материали". От април торбите за пазаруване на "Билла" са от над 80% рециклиран материал. "От това вече са спестени 400 т въглеродни емисии и 400 кг фини прахови частици", каза Стоян Тачев.

Във "Фантастико" през миналата година са инвестирали 700 хил. лева в сглобяемите каси. Благодарение на тях отпада необходимостта от рециклиране на 3-4 хил. еднократни касетки дневно, каза Светослав Гаврилов, управляващ директор на веригата. Отделно в сгънато състояние касите заемат много по-малко място в транспортното средство и съответно разходът и вредните емисии от превозването им обратно пада три-четири пъти, казва той.

Рециклиране на пластмасата

В dm още от 2009 г. започват частично да влагат рециклиран материал при производството на пластмасовите опаковки за собствените си брандове и оттогава делът на подобни продукти се разраства, разказва Цонка Иванова-Терзиева, член на борда на директорите на "dm България".

Целта на компанията е до 2025 г. в минимум 90% от опаковките на собствените й нехранителни марки да има поне 30% рециклиран материал. А също и най-малко 90% от опаковките впоследствие да бъдат рециклирани. Тъй като с времето част от пластмасата става негодна за тази цел, dm развива проекти, за да осигури висококачествен материал за опаковките на собствените марки. В рамките на пилотния проект за България, който започна през септември, в дрогериите се събират празни пластмасови опаковки от козметика и битова химия. Така от компанията се опитват да повишат осведомеността и ангажираността на клиентите си да консумират отговорно и да рециклират отпадъците.

Цонка Иванова-Терзиева пояснява, че компанията работи в три основни посоки по отношение на пластмасата - рециклиране, избор на алтернативни продукти и ангажиране и промени в мисленето на потребителите.

Политика на "Кауфланд" е и разделното събиране и рециклиране на пластмасата. Така работят в посока затваряне на цикъла на живота й. Всичко това е под знака на темата "Природа" - едно от трите основни направления в стратегията за корпоративна социална отговорност на компанията.

Без пластмаса в асортимента

В последните години компаниите се стремят да разширяват и устойчивите продукти в асортимента си, за да дават избор на клиентите си. В dm например предлагат четки за зъби, за коса и грим с бамбукови вместо с пластмасови дръжки. На рафтовете им има конци за зъби от царевично нишесте, пасти за зъби в буркан или на таблетки, душ гелове и шампоани в твърдо състояние. Освен това от началото на 2020 г. във веригата спряха да предлагат пластмасовите торбички в магазините си и вече работят с хартиени.

В "Кауфланд България" извадиха от асортимента си приборите за еднократна употреба в началото на 2020 г. и ги замениха с устойчиви алтернативи. Предлагат две спортни линии, направени изцяло от рециклирана пластмаса, и други рециклирани продукти при стоките за бита.

От "Фантастико" казват, че преговарят с производителите за преминаване на по-екологични опаковки, при условие, разбира се, че това не е за сметка на съхранението на продуктите.

Възможностите на собствените марки

Веригите говорят за собствените си марки като за възможност да предлагат по-устойчиви алтернативи. При тях ритейлърите имат контрол върху всяка стъпка в процеса на производство и дистрибуция и могат да залагат на различни сертификати за устойчивост.

Например dm има над 30 собствени марки. Сред тях са сертифицираната натурална козметика Alverde, биосертифицирана марка храни "dm био". Дори по-масови марки като Balea са с по-изчистени съставки, обяснява Цонка Иванова-Терзиева. Още през 2014 г. компанията спира да използва микропластмасови частици. В продуктите й липсват силикони, парабени и всички нови рецептури са биоразградими. Nature сериите й при продуктите от собствените марки за домакинството Denkmit и Profissimo са по-изчистени, природосъобразни, щадят природата или са с висока степен на рециклат, казва Цонка Иванова-Терзиева.

През тази година dm въвежда и продуктите Pro Climate, създадени с помощта на Техническия университет в Берлин. При тях се взимат предвид пет различни аспекта на околната среда - освен емисиите на парникови газове също и процесите на замърсяване на водите, окисляване на почвата, летния смог и разрушаването на озоновия слой.

Солари, LED лампи, екохладилници и климатици

В плановете на "Фантастико" за 2022 г. е да изгради фотоволтаични системи на 20 от магазините си. Благодарение на това енергията, която ще се използва в тях, в голяма си част ще е зелена и собствено производство. От няколко години компанията обновява съществуващи магазини, като залага на по-икономичното LED осветление. "Само от това в един обект се пестят около 60 т вредни емисии на година", казва Гаврилов. Във "Фантастико" подменят и хладилното си оборудване с такова, което работи с въглероден двуокис. Така разходът на електроенергия намалява с 30% - това означава 270 т по-малко вредни емисии годишно на обект. Други 175 т годишно на обект се пестят от автоматичните климатични системи, които също намаляват разхода на електроенергия - с 20%.

В "Кауфланд" отдавна са взели курс към енергийна ефективност и електромобилност. През 2020 г. по информация на Гергана Димитрова са модернизирали над 10 свои обекта. Сменят осветлението в магазините си с LED, заменят хладилния агент. Развиват мрежа от електромобилни станции и вече имат 15 в страната.

Стоян Тачев обясни, че през 2020 г. "Билла България" е инвестирала в проекти, свързани с екология и енергийна ефективност, около 4 млн. лева. Това е довело до 15% намаление на емисиите в сравнение с 2019 г.

В презентацията си на конференцията от Lidl също говориха за стратегията си до 2030 г. да намалят вредните емисии в дейността си с 90% в сравнение с 2019 г.

Още от Капитал