Най-бързорастящите компании в търговията: Нашествието на онлайн бизнеса

Пандемията засегна силно сектора на търговията, но доведе и до пренареждането му

Ако има сектор на икономиката, за който корона пандемията е едновременно и тежък удар, и шанс, това със сигурност е търговията. Серията от локдауни доведе до драматичен спад в цели сегменти, но даде възможност на други, включително и новосъздадени, да постигнат добри резултати. Ситуацията е особено видима при малкия и средния бизнес, където през 2020 г. цели сегменти от търговията "изчезнаха" от списъка с най-динамични дружества, а други заеха тяхното място. Ако може да се характеризира най-общо, кризисната 2020 г. доведе до нашествие на онлайн търговци за сметка на традиционните магазини по молове и търговски улици, а добре представящите се в предходни години търговци на облекла, обувки, бижутерия и други бяха заменени от "бързооборотни" стоки, предимно в хранителния сектор. На фона на дистанционното обучение и работа логично в групата на динамичните силно присъствие отбелязват и дружествата, търгуващи с компютърна техника. А през тази година за първи път търговците на едро и дистрибуторите участват откъслечно в класацията.

Година като никоя друга

Търговският сектор имаше доста странна 2020 г., като логично резултатите му се движеха изцяло в траекторията на здравните мерки покрай корона пандемията. Всяко тяхно затягане водеше до огромни загуби за цели сегменти от търговията, а при отпускането им фирмите успяваха да понаваксват. Здравната ситуация обаче даде шанс на други сегменти да излязат напред и това най-лесно се забелязва именно при малките и средните търговци.

Погледнато спрямо годините назад, 2020 г. рязко пренареди групата на динамичните малки и средни компании. Периодичните отваряния и затваряния на търговски центрове и магазини с по-голяма площ през миналата година "извадиха" от класацията всички дружества, които имат такива обекти и които в предходни години присъстваха силно в класацията. Същевременно обаче годината е и първата, в която има истинско нашествие на "дистанционни търговци" - в топ 20 на най-динамичните дружества има пет, изцяло специализирани в търговията от разстояние, а в топ 40 - още толкова. Част от останалите търговци, постигнали добри резултати, също имат дистанционен бизнес, а при някои вероятно е и преобладаващ. Друга тенденция е, че пандемията е успяла да превърне онлайн търговци от микро- в малки предприятия, съпоставимо с данните им за последните години.

Сред лидерите при най-динамичните дружества отсъства традиционно силно представеният сегмент на търговците на облекла, обувки, бижутерия и стоките, свързани с красота, като няколкото изключения са в онлайн сегмента. През 2020 г. минимално е и присъствието на фирми от сектора с детските облекла и стоки, който традиционно също е силно представен в сектора. За сметка на това обаче рязко променените потребителски навици засилиха присъствието на фирми от два други сектора: продажбите на компютри и периферия и различни стоки за дома. Пренасочването на интересите се вижда и по силното участие в тазгодишната класация на малки и средни търговци на храни и стоки от първа необходимост. А за разлика от последните три години, когато търговците на едро доминираха, през 2020 г. в топ 50 на най-динамичните фирми повече от 35 са търговци на дребно.

Кои са лидерите

През 2020 г. лидерската десетка при най-динамичните компании отбелязва стабилен ръст: приходите на дружествата се покачват между 190 и над 400%, 9 от 10 компании излизат и на печалба, а всички без изключение запазват или увеличават наетите служители и работници, като в някои случаи ръстът е двоен и дори троен. В групата на динамичните 10 седем са търговци на дребно от различни сектори.

Лидерското трио през 2020 г. включва дружествата "Шпинер България", "Кейсием" и "БГ лайн 2014", като в класацията те нямат конкуренти по предмет на дейност.

Най-динамичната компания за миналата година е германско-турската "Шпинер България", която се занимава с производство и търговия на машини с цифрово програмно управление. Дружеството е в България от 2018 г., като партньори в него са германската Spinner Werkzeugmaschinenfabrik и турската Avci CNC Makine Pazarlama. През 2019 г. компанията обяви проект за производствена база, в която ще се сглобяват машини, в района на Куклен, като инвестицията е 10 млн. лв. А финансовите резултати на дружеството показват ръст на приходите над 400% за година, като през 2020 г. те достигат близо 39.8 млн. лв., като основна част от тях идват от продажбата на стоки, което означава търговия. Компанията е успяла да стопи загубата от предходната година и през 2020 г. вече регистрира 657 хил. лв. печалба.

В топ 3 влиза още и "Кейсием" с впечатляващия ръст на приходите над 357% до над 24.8 млн. лв. Годишната печалба е 4.84 млн. лв. при малко над 1 млн. лв. за предходната година. Дружеството е пример за индустриите, на които пандемията даде тласък - то е тясно специализирано в ИТ решенията за образованието. Компанията търгува с образователен софтуер и специализирани хардуерни продукти като таблети, интерактивни дисплеи и др. Дружеството е сред партньорите, които изпълняват "ковид проекта" на образователното министерство за равен достъп до училищно образование в условията на кризи. Става въпрос за проект за осигуряване на таблети и електронни устройства на учители и ученици, както и обучението им за учене в онлайн среда. По данни в системата ИСУН "Кейсием" има договорени 4.35 млн. лв. по проекта, който все още е в процес на изпълнение. Компанията беше в "Гепард" и предходната година.

Лидерската група се допълва и от търговец от хранителния сектор. Става въпрос за дружеството "Бг лайн 2014", което от средата на 90-те години търгува със захарни изделия, а впоследствие започва и производство. Дружеството, познато най-вече с марката "Хели", има приходи 10.7 млн. лв. за предходната година и печалба 1.8 млн. лв. Собственик на "Бг лайн 2014" е Александър Стойков според данните в Търговския регистър.

Останалите в топ 10

Десетте най-динамични компании за 2020 г. за първи път включват няколко дружества, които са "дистанционни" търговци. Най-добро представяне в тази група има компанията "Арайз ко", съдружници в която са Марта Кукуларова, Сияна Хусар и Андрю Хусар според данните в Търговския регистър. Дружеството е онлайн търговец на облекла със собствената си марка Marcella и за миналата година има приходи над 7 млн. лв., което е годишен ръст повече от 240%. Дружеството, което работи основно за САЩ и западните пазари, регистрира и печалба 460 хил. лв. С впечатляващ ръст на приходите - над 230%, за миналата година е и онлайн търговецът в сектора на здравословните и диетични продукти "Атоп", който е повече познат с търговската си марка WowTea. За миналата година компанията има приходи над 10.8 млн. лв. и над 1.2 млн. лв. печалба. При нея се забелязва и почти удвояване на персонала - за година той е увеличен от 10 на 19 души. "Атоп" е собственост на Емил Цветанов и Николай Славов, сочат данните в Търговския регистър.

Групата на онлайн лидерите се допълва и от дружеството "ВМ зона", собственост на Параскева Иванова, което стои зад онлайн магазина VM Zona. То оперира в търговията с облекла, козметика, стоки за дома и други. Компанията увеличава приходите си с над 190% за предходната година до 7.5 млн. лв. и печалба 185 хил. лв.

В компанията на онлайн лидерите попада и друго познато дружество от електронната търговия - "Кънвиниънс", което е собственик на интернет магазина за доставка на хранителни продукти Ebag, който освен в София оперира още в Пловдив, Перник и др. За миналата година фирмата има приходи 24.48 млн. лв., което е впечатляващ ръст от над 220%. Тя е и търговецът, който е най-големият работодател сред динамичните компании. През 2020 г. компанията разполага с 246 служители, което е солиден ръст спрямо предходната година. Тогава те са били 101 души. През 2020 г. с инвестиция 500 хил. евро в Еbag влезе и чешкият онлайн супермаркет Rohlik за дял под 5% и клауза за потенциално изкупуване в бъдеще.

2020 г. е първата, в която сред малките и средните динамични компании попада дружество за дистрибуция на печатни издания и канцеларски материали. Става въпрос за компанията "Преса 2012" на Стратия Колев, която излиза на шесто място с приходи 12.8 млн. лв. и увеличение над 235%.

Още от Капитал