Parkmart - нов опит за луксозна верига

Варненецът Добромир Андонов първо създава сезонните обекти Aldo, вече има 4 магазина от по-високия клас и се цели в още 3

Добромир Андонов, основател на веригата
Добромир Андонов, основател на веригата
Добромир Андонов, основател на веригата    ©  Parkmart
Добромир Андонов, основател на веригата    ©  Parkmart
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Варненецът Добромир Андонов първо създава сезонните обекти по морето Aldo, а новата ниша развива от четири години.
  • Дотук има 4 магазина Parkmart, планирани са поне три нови през 2022 - в София, Варна и Пловдив.
  • Оборотът на двете вериги е около 40 млн. лв., а планът е за растеж с 30% през тази година.

След "Елемаг" и "Пикадили" нишата на по-високия клас хранителни магазини остана празна. В нея от четири години навлиза варненецът Добромир Андонов с веригата си Parkmart. Тук повторяемостта е, че началото е поставено в морския град, откъдето бяха и основателите на "Пикадили", а фокусът са логично платежоспособният пазар на София и няколко по-големи града в страната.

С Parkmart Андонов развива втора линия в бизнеса си с продажби на храни, след като в началото на века започва със сезонни обекти супермаркети по морето с бранда Aldo. Разликата сега е, че в България вече има повече местни био- и фермерски продукти, а трендът за по-здравословна консумация и наличието на по-голяма маса платежоспособни потребители отваря пазарна опция. В добавка - вече има и възможност за електронни доставки до адрес.

Историята на Parkmart започва на 14 февруари 2018 г. на локация в "Приморски парк" във Варна, освободена от "Пикадили". Днес веригата има два обекта във Варна и един в Бургас, а от май 2021 - и в София, в сградата на ЦУМ. Планът е за поне нови три магазина Parkmart през тази година. И общ оборот 30% над постигнатите 40 млн. лв. за 2021 г.

Планът

За четири години - четири магазина Parkmart, за тази - поне три нови. Това накратко е оперативната ситуация във веригата. По данни на компанията за 2021 Parkmart заедно с обектите Aldo ще отчетат около 40 млн. лв. оборот, което е около 30% ръст спрямо предходната година.

"Пандемията ни се отрази положително. Много от потребителите, които са били клиенти на ресторантите, започнаха да се обръщат към по-премиум супермаркети като нашите. За 2022 планираме поне 30% ръст на продажбите", коментира за "Капитал" Добромир Андонов.

През 2022 Parkmart планира да открие още един обект във Варна (в зоната на пристанището), поне един в София (на "Симеоновско шосе") и един - в Пловдив. Магазинът в Пловдив ще е най-големият за веригата, разположен на над 3000 кв.м площ и ще бъде различен от сега съществуващите. Става въпрос не за стандартен супермаркет, а за нещо по-разчупено, между ресторант и супермаркет, уточняват от компанията. Плановете са веригата да влезе и в някои от новостроящите се сгради и в по-луксозни жилищни комплекси.

Дотук обектите са и в собствени, и в наети магазини. Централен склад няма най-малкото защото веригата има малко обекти. А зоните са в централни или престижни квартали, като не се изключва и присъствие в молове.

"Новите супермаркети, които проектираме, ще имат подобрен дизайн и ще бъдат изпълнени по най-новите директиви на Европейския съюз за енергоефективност - част от фасадите и покривите ще бъдат с фотоволтаични системи за производство на електрическа енергия. С тяхна помощ обектите ще станат енергийно независими и също така ще намалим въглеродния отпечатък. Ще оптимизираме дейността им, с което те ще станат по-рентабилни. Финансираме всички инвестиции със собствени средства и с кредити от Първа инвестиционна банка", обобщава Добромир Андонов.

Групата на Андонов работи през десетки различни дружества, като най-голям оборот и брой служители има в две от тях - "Паркмарт ритейл" и "Глобал ритейл холдинг". Към септември компанията има 160 служители.

"Клиентите използват все повече новите дигитални технологии както при поръчването, така и при плащането. Нарастват изискванията им към качеството на продуктите, към обслужването. Все повече хора разбират, че качеството на живот не е в това да се возиш в скъпа кола и да живееш в скъпа къща, а в това с какво се храниш. Много хора са с добри финансови възможности, но продължават да се хранят с не толкова добри продукти." Андонов свързва бъдещето на Parkmart с обекти в големите градове и с развитието на онлайн платформата за продажби.

Моделът: фермерско и онлайн

"В продължение на ритейл бизнеса ни с Aldo и затварянето на "Пикадили" се роди идеята да създадем нов бранд модерни градски премиум супермаркети", коментира за "Капитал" Добромир Андонов. Подборът на продуктите, тяхното качество и цени, както и дизайнът правят магазините Parkmart различни от традиционните квартални бакалии и големите хипермаркети от типа "дискаунтър", уточняват от компанията.

Новата верига залага на малки български производители на продукти - ферми, мандри, земеделски стопанства, които предлагат чиста и вкусна храна. "Ако един фермер произвежда 200 кисели млека от биволско мляко на седмица, няма как да предлага продукцията си в големите търговски вериги, но е подходящ за нас. Залагаме на бутикови производства, характерни за съответния регион, които работят по оригинални рецепти и влагат истински съставки. В София сме партньори с едни фермери, във Варна - с други. Подкрепяме ги, като менажираме целия процес - от създаването на бранд, през опаковка, етикет и съхранение до логистика на готовия продукт", обясни за "Капитал" Добромир Андонов.

В Parkmart се продават и вносни продукти - например от "Берьозка", биохрани, прясно изпечен хляб, телешко и говеждо месо (Dry Ager, Black Angus, Kobe), екзотични риби, алкохол, крафт бира, кафе и др. Продуктите са във високия ценови сегмент, веригата предлага и промоции, но не разчита на седмични брошури, за да ги рекламира.

В пандемията Parkmart отваря своя онлайн магазин. Началото е през юли 2020 г. със 7000 артикула, един хладилен бус и няколко служители във Варна. Днес онлайн магазинът на Parkmart изпълнява поръчки не само във Варна, но и в Бургас и София, като предлага всичките си стоки от физическите магазини.

"Засега онлайн продажбите държат около 10% дял от общите продажби, като целта е през 2022 г. да достигнат 20%. Разработваме нови платформи за сайта и мобилното ни приложение. Започнахме и работа за дигитализиране и на офлайн магазините - свързваме клиентите от физическите ни магазини с онлайн платформата ни. Ще предложим видеовръзка, така че клиентът да има възможност за комуникация с оператор на място и да може да си избере например от щандовете с риби и свежо месо, където портфолиото ни се променя всеки ден. Целта е чрез изкуствен интелект и автоматизиран маркетинг да имаме по-добра комуникация и обратна връзка с всички клиенти - и във физическите магазини, и онлайн. Развиваме програма за лоялни потребители, с която те ще могат да ползват отстъпки, а ние ще сме наясно с техните предпочитания", коментира Добромир Андонов.

Средният бон във физическите магазини надхвърля 30 лв., а при онлайн продажбите е над 100 лв., казва собственикът.

Дотук развитието е органично и с малки стъпки и без реклама. Тази година обаче, ако планът за почти удвояване на обектите бъде изпълнен, вероятно ще имаме нов местен играч, който поне в малка част конкурира големите германски дискаунтъри.

Сезонните магазини Aldo

Добромир Андонов е създател и собственик и на веригата магазини Aldo, които са сезонни и основно по морето. Първият обект под марката Aldo отваря през лятото на 2001 г. в курорта Златни пясъци. До 2017 г. сезонните обекти достигат 35 и веригата се превръща в един от най-големите търговци по Северното и Южното Черноморие. Следва откриване на магазини и в планинските курорти. Заради пандемията от коронавирус и срива в туризма днес Aldo разполага с 20 летни и 5 зимни обекта.

"През 2021 г. възстановихме нивата на оборотите в Aldo, като най-вероятно те ще достигнат 12 млн. лв. За 2022 г. нашите прогнози са за пълно възстановяване и дори надхвърляне на нивата от 2019 г. преди ковид пандемията. За сезонните обекти също планираме дигитализация и предлагане на онлайн поръчки и доставки за клиентите по курортите", коментира Андонов.