Кои български фирми вече произвеждат бургери без месо

...или кой превръща растенията в месо

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Търсенето на месо от растителни източници нараства с високи темпове.
  • Няколко български фирми пробват със собствено производство, обемите засега са малки, но клиентите се увеличават.
  • За много от производителите освен бизнес това е и кауза срещу климатичните промени и недостига на ресурси.

През 2009 г. Итън Браун създаде компанията Beyond Meat с непопулярната тогава идея да произвежда месо от растителни източници. С помощта на двама професори от Мичиганския университет, които са разработили свой растителен протеин, през 2012 г. Beyond Meat лансира първия си продукт в САЩ, борейки се за място на пазара. Десет години по-късно компанията е с приходи над 400 млн. долара и струва 4 млрд. долара.

Търсенето на храни без месо нараства с високи темпове по целия свят и това не е случайно. Изборът на растителни източници на протеини дава своя принос за разрешаването на четири ключови световни проблема: човешкото здраве, изменението на климата, ограниченията върху природните ресурси, хуманното отношение към животните.

За периода от октомври 2019 г. до септември 2020 г. продажбите на заместващи месото продукти във Великобритания са били за над 502 млн. евро, а тези в Германия - близо 357 млн. евро, но пък ръстът на германския пазар е по-бърз, показват данни на платформата Statista.

В България този пазар все още е млад и се развива плахо, но търсенето расте. Освен внос вече има предложения за растителни бургери, произведени в страната. Това, което обединява техните създатели, е, че те разчитат на търсене не само от вегетарианци и вегани, но и от хора, които искат да разнообразят менюто си. Целева група са и тези, които по различни причини (най-често здравни) се стремят да намалят консумацията на месо. Особено актуални са и флекситарианците (от flexible - гъвкав, и vegetarian - вегетарианец), които се хранят с плодове и зеленчуци, но не изключват изцяло месото от своето меню. За други просто е модерно. Ето някои предложения за бургери без месо, които са разработени и се произвеждат в България.

Soul meats

"Фрешнесс" развива марката Soul meats и предлага не само бургери, но и кайма, кюфтенца и наденички на растителна основа. "Безмесният бургер е разработван в продължение на шест години, а производството му започва в началото на 2021 г. в собствената база във Варна, като част от цялостната дейност на фирмата", каза за "Капитал" Йонко Дяков, главен технолог и създател на продуктите.

Дяков е готвач по професия и заедно с Михаил Николов от няколко години предлагат различни видове меса с марката 11 Meats, произведени по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид" - "под вакуум"). Когато се срещат като колеги в заведение в България, двамата вече имат зад гърба си десетина години работа в първокласни ресторанти в Барселона, Копенхаген, Лондон, Берлин, Париж. Началото на съвместния бизнес е през 2013-2104 г. с откриване на павилион за фрешове във Варна. Днес съдружниците развиват бизнес със су вид и вегетариански продукти, имат логистична фирма, два обекта за бързо хранене с бранда Meat Some в София и Варна. Съвместно с шеф Руслан Гърдев развиват верига от седем собствени магазина под марката "Братя готвачи" във Варна, Шумен, Виена, а от следващия месец - и в София. Продават и онлайн.

Екипът, зает с производството на веган храните, е от осем души. Инвестицията от близо половин милион лева само за част от машините гарантира 120 тона месечен капацитет за цялата гама от растителни предложения.

"В основата на бургера без месо са грахов протеин, гъби, които придават влакниста структура, подобна на месото, лук, кокосово масло, екстракт от сок от цвекло, подправки. Цената за килограм е между 44 и 60 лв., или средно около 4.50 на бройка от 113.5 грама", изчислява Йонко Дяков.

Soul meats се продават в ресторанти, заведения за бързо хранене, във веригата "Братя готвачи", онлайн. "Не се предлагат в големите търговски вериги, защото са с по-висока себестойност и качество. Някои производители ползват соя, за да намалят себестойността, а оттам и цената. В нашите продукти соята е под 1% и се влага единствено за да улесни спойката между съставките. На пазара се предлагат различни видове безмесни бургери тип зеленчуково кюфте - например бобено. Но те не са с текстурата на месото. По тази логика и картофеното кюфте може да бъде наречено бургер, но не е", коментира Йонко Дяков.

Според данните в Търговския регистър за 2020 г. "Фрешнесс" отчита 2.008 млн. лв. нетни приходи от продажби и 50 хил. лв. печалба. "На веган бургерите се дължат две десети от тези продажби", уточнява Дяков. Очакванията за 2021 са за 30% ръст на приходите от цялостната дейност на фирмата.

"Продажбите на Soul meats са нарастващи, но не очакваме силно присъствие в страната. Готвим се за експорт, вече продаваме в Румъния. Развиваме и тази част от бизнеса стъпка по стъпка, не на всяка цена, не бързаме да скачаме", обобщава Йонко Дяков. И съобщава, че следващите безмесни предложения ще бъдат късчета с вид, текстура и вкус на телешко и пилешко месо.

V-burger

През август 2020 г. в Симитли започна работа ново предприятие за веган продукти - "Вегамейз". Съдружници в компанията са Стоян Димитров Павлов и докторът по ветеринарна медицина Стоян Петров Мавродиев. Инвестицията в оборудване е около 200 хил. лева.

Компанията произвежда замразени веган бургери (burger patties) под името V-burger, предназначени за изпичане на грил-плоча или тиган без предварително размразяване. "Предприятието работи благодарение на личния труд на съдружниците. Произвеждаме шест различни групи веган продукти, като бургерите са с най-голям дял. Разработили сме 10 вида бургери, но произвеждаме четири, които се търсят на пазара. Имаме капацитет за производство на над 2000 бургера на ден и около 3000 веган наденици", коментира за "Капитал" Стоян Мавродиев.

V-бургерите съдържат соев или грахов концентрат, слънчогледово и кокосово масло, сок от червено цвекло, доматено пюре, смес от подправки и извлеци от подправки, както и извлек от естествен пушек.

И двата вида - на соева или на грахова основа, се предлагат в по две разновидности: "Класик" (с аромат на опушено телешко с пресен магданоз) и "Чили" (леко подлютени с аромат на телешко).

Продуктите се продават в търговски обекти, заведения за хранене, специализирани магазини. Компанията работи с дистрибутори, чрез които се опитва да влезе и в големите вериги. Засега безуспешно. Цената е между 6 и 8 лева за тарелка с два растителни бургера от по 115 грама в зависимост от търговеца.

"Достъпът до веригите е труден. Нашето предимство е, че сме малки и гъвкави, което ни позволява да реагираме бързо и да произвеждаме малки серии. Според маркетингово проучване потребителите на нашите продукти са млади, добре образовани хора, сред тях и чужденци, на възраст до около 45 години, които живеят или работят основно в София и в големите градове, а също и в Банско", уточни Стоян Мавродиев.

През 2020 г. компанията е работила само няколко месеца и отчита около 4 хил. лв. приходи от продажби. За 2021 г. очакванията са за около 25 хил. лв. приходи според Стоян Мавродиев. "Вегамейз" е разработила нова серия веган продукти - грил наденички, парти кюфтенца, панирани хапки, дърпано месо с вкус на телешко или пилешко, панирани шницели, чийзбургери. Те ще се предлагат на пазара под марката "Веган Гурме" (Vegan Gourmet).

РеБургер

РеБургер е разработка на екипа на софийската фирма "Смарт органик" - най-големият производител и дистрибутор на биохрани и напитки в България, известен с марките Roobar, Kookie Cat, Dragon Superfoods, "Био класа" и др. Веганският бургер е на пазара от август миналата година.

"Производството е в София, капацитетът е около 3000 броя на ден, заетите са четирима. Инвестицията само за машини е около 100 хил. лева, а цялата - около 200 хил. лева", коментира за "Капитал" Яни Драгов, основател и собственик на "Смарт органик".

В основата на РеБургер е граховият протеин. Всички оцветители и съставки са от натурален произход и включват червено цвекло, чия и чисто слънчогледово масло. РеБургер се продава във фирмените магазини "Зелен", както и онлайн в eBag. Цената на тарелка с два бургера по 100 грама е 8-9 лева. Отскоро растителните бургери се предлагат и в ресторантите Happy Bar&Grill.

"За периода септември - декември 2021 г. оборотът от РеБургер е около 18 хил. лева. Нашата цел е да подобрим и популяризираме продукта", обобщи Яни Драгов.

Освен растителни бургери "Смарт органик" произвежда и вегански кюфтета.

g burger

Производител на растителния g burger е варненската "Вежен 2010". Тя е еднолична собственост на Петко Любомиров Иванов и повече от 10 години произвежда и доставя месни продукти за ресторанти, кетъринг, магазини.

Идеята за g burger идва след анализ на тенденциите на световния пазар. Екипът от опитни технолози оценява нишата като перспективна и решава да опита с производство на безмесни бургери в България, като ги предлага на клиенти, които вече познават други продукти от фирменото портфолио, обясниха за "Капитал" от компанията.

Името на продукта предизвиква много интерпретации и е замислено именно по този начин, за да провокира купувачите. Хората го свързват с green, veggie, Game-changer Burger, Grass burger, Good burger, Garden burger, Grande и т.н., уточняват от дружеството.

Основата на g burger е грахов протеин, без соя, глутен, ГМО, трансмазнини. Предлагат се два вида - един вегански и един с пармезан. Продуктите се продават в "Кауфланд", в някои магазини "Билла", онлайн в eBag, в заведения. Цената зависи от мястото на продажба. В ebag например два веган g бургера от по 115 грама се предлагат за 10.99 лв.

Според наблюденията на производителя продуктите се търсят от всички, "които ги е грижа за здравето им, за качеството и вкуса на живота и за отпечатъка, който оставят върху планетата". От компанията преценяват, че основните проблеми пред продажбите са свързани с това, че голяма част от търговците все още подхождат с неувереност и предубеденост към този вид продукти, но с времето нагласите се променят. Според данните в Търговския регистър за 2020 "Вежен 2010" отчита 9.485 млн. лв. общи приходи и 328 хил. лв. печалба. От дружеството не уточняват каква част от продажбите се дължат на g burger.

Kaya Foods

Създател на веган храните Kaya Foods е шеф Димо Тенев, чиято голяма страст по думите му са японската кухня и здравословното хранене. Той е изучавал повече от седем години японската кухня от японски учител в Лондон, след което създава свой японски ресторант "Сазае" във Варна. "През 2013 г. затворих ресторанта, защото приех идеята "Веган". През май 2017 г. създадох vegan bistro Kaya Foods в Лондон. Година и половина престой в Лондон ми даде възможност да изпробвам и усъвършенствам рецептите си във веган столицата на Европа", обяснява Димо Тенев. Концепцията и философията на Kaya Vegan Foods се зараждат след почти 18 месеца проби в кухнята.

Производствената база на веган бургерите е в Раднево. Фирмата "Кая Вег Криейшънс" ООД предлага три вида Miracle Burger, както и два вида кестенов йогурт. В основата на растителните бургери са червена леща, органичен лимец, спанак, гъби, лук, карфиол. В един от видовете има манатарки и пушено тофу, в друг - водорасли. "Бургерите са изцяло от зеленчуци. Всички съставки, които използваме, са дар от природата. Влагаме ги така, както ги е дала природата, запазвайки тяхната уникалност. Не използваме грахов и соев протеин", уточни за "Капитал" Димо Тенев.

Kaya Foods бургерите се продават в големи търговски вериги, биомагазини, ресторанти, в Kaya Kitchen в София. На сайта на дружеството цената на Miracle Burger е 8.40 или 9.90 лв. (в зависимост от вида) за опаковка с четири зеленчукови кюфтета всяко по 110 грама.

Според информация в Търговския регистър за 2020 г. "Кая Вег Криейшънс" отчита 37 хил. приходи и 10 хил. лева печалба.

"За нас това е кауза, а не бизнес. България е най-подходящото място в света да бъдеш вегетарианец. Тук се намират най-вкусните зеленчуци, най-силните билки и най-добрите пробиотици. Ако постоянно ядеш месо, ставаш причина за огромно страдание и смърт на животните. Затова предлагаме полезна, питателна и вкусна растителна храна, за да може човек лесно да ограничи месото", обобщава Димо Тенев.

Безмесен от чужбина

На пазара има и вносни предложения. От края на 2019 г. софийската фирма "Рокет фуд" (Rocket Food) внася растителните Space бургери.

Те съдържат грахов протеин, лук, ряпа, картофи, подправки. Продават се във "Фантастико", "Метро", "Кауфланд", "Балев био", "Зелен", онлайн. Цената е 11-12 лв. за опаковка от два бургера по 100 г. Бургерите се предлагат и в столичния "Скапто" бар. "Компанията е инвестирала 100 хил. лв. в производството на вегански продукти, сред които супи, салати, хумус, майонеза, а сега прави тестове за собствено производство на веган бургери", съобщи за "Капитал" Георги Ролев, съдружник в "Рокет фуд". За 2020 г. компанията отчита 112 хил. лв. нетни приходи от продажби.

През лятото на миналата година "Смарт органик" стана официален дистрибутор на световния лидер в производството на растително "месо" Beyond Meat за България и за Северна Македония. Българската компания предлага кайма, бургери и наденички. Beyond бургерите и наденичките са в комплект по две, а каймата е в разфасовки от 300 грама. Цените на дребно са между 13 и 15 лв. за опаковка.

Продукти на Beyond Meat се продават също в "Метро кеш енд кери" (след като германският концерн сключи директен договор с американската компания), както и в други вериги, а също и онлайн, в заведението за гурме бургери Boom burgers, в биомагазини.

На пазара се предлагат също вносни растителни бургери на Nestle и други компании, а в "Лидл" веган бургерите са под собствената марка на веригата Next level meat.