Иво Димитров: Пазарът на кафе е 420 млн. лв. Очакваме да порасне с 6% тази година

Директорът "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола ХБК България", пред "Капитал"

Расте потреблението на кафе в капсули и на зърна, казва Иво Димитров от "Кока-Кола ХБК България"
Расте потреблението на кафе в капсули и на зърна, казва Иво Димитров от "Кока-Кола ХБК България"
Расте потреблението на кафе в капсули и на зърна, казва Иво Димитров от "Кока-Кола ХБК България"
Расте потреблението на кафе в капсули и на зърна, казва Иво Димитров от "Кока-Кола ХБК България"
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Иво Димитров е директор "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола ХБК България" от октомври 2021 г. Той стартира кариерата си в компанията през 2005 г. като търговски представител. През изминалите седемнадесет години Димитров преминава през различни позиции в областта на продажбите, маркетинга и работа с вериги - ръководи категорията Monster Energy в България, под негово ръководство за период от 3 години отдел "Национални ключови клиенти" отбелязва ръст на приходите над 50%.

"Кока-Кола ХБК" стана дистрибутор на Costa Coffee в страната през 2020 г.

Как се отрази пандемията на пазара на кафе в България? Какъв е трендът в последните две години? На колко се оценява пазарът за 2021 г. в обем и в стойност?

- В България на година се консумират приблизително 2 милиарда чаши кафе, което е средно по едно кафе на ден от хората в зряла възраст. Като стойност по наши изчисления на база данни от Nielsen пазарът е около 420 млн. лева. По време на пандемията хората продължиха да консумират кафе, като частично се пренасочиха от консумацията в заведения към потребление у дома. Засили се значително и пазаруването през онлайн търговци, което даде възможност клиентите да експериментират с разнообразни марки кафета. Наблюдаваме и значителна тенденция на премиумизация, като клиентите все по-често са склонни да заплатят повече за кафе с по-високо качество. В световен мащаб сортът "Арабика" представлява над 70% от общата консумация на кафе и в България все повече хора се насочват именно към вкуса и богатството на аромати, които предлага този сорт кафе.

Как се развиват продажбите през първите четири месеца на тази година?

- Costa Coffee продължава да набира скорост и все повече консуматори припознават марката като "моето кафе". От края на миналата година обогатихме 24/7 портфолиото от напитки на "Кока-Кола ХБК България" с още един бранд - Caffe Vergnano, придобивайки 30% дял в собствеността. Марката е основана преди 140 години в Северна Италия и е популярна като най-старата пекарна на полуострова. И до днес тя се управлява от семейство Верняно - вече четвърто поколение.

Какво е съотношението между отделните сегменти на пазара на кафе? Кои сегменти отбелязват най-голям ръст, при кои се отчита спад през 2021 г.?

- Най-големите сегменти са мляното и инстантното кафе, които съставляват приблизително половината от пазара, но те са и тези, които бележат спад в търсенето. Фокусът върху по-високото качество на кафе води до ръст в консумацията на кафето на зърна, а допълнително удобство и разнообразие на вкусове предлагат капсулите. Тези два сегмента бележат двуцифрени ръстове през последните две години и определено се очертават като двигател на категорията.

Кое кафе е по-предпочитано - на зърна или мляно, какво е съотношението между тях?

- По традиция мляното кафе е с 5 пъти по-голямо търсене от кафето на зърна, но кафето на зърна придобива все по-широка популярност в последните години. Тази динамика е движена до голяма степен от търсенето на по-висококачествено кафе, както и от преживяването сам да си смелиш кафето вкъщи и да усетиш автентичния аромат и максимално съхранените вкусови качества на кафе "Арабика".

Каква част от продажбите минаваха през опаковки за дома и каква през хорека канала през пандемичната 2021? Има ли промяна през първите четири месеца на 2022?

- По време на пандемията консумацията в заведенията спадна значително заради всички противоепидемични мерки. Така от 42% принос в продажбите през тези две години хорека каналът представляваше около една трета от пазара. В същото време домашната консумация се покачи с едноцифрен ръст, но не затвори разликата напълно. През първите месеци на 2022 наблюдаваме значително възстановяване на консумацията в заведенията, но все още не е на нивата от преди пандемията и тенденцията има поле за развитие.

Каква е средногодишната консумация на кафе на глава от населението, променя ли се трендът, къде се намира България по този показател в сравнение с други държави?

- В България средно консумацията е 2.8 килограма на човек на година. Как стоим ние в сравнение с други държави - Холандия например води с над 8 килограма, скандинавските държави я следват с консумация от 6.5 до близо 8 килограма, в Западна Европа е около 5 килограма, а САЩ са с 3.5 килограма на годишна база. Тук е важно да отбележим, че културата на консумация, начинът на живот и природните дадености в различните страни оказват значение.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове