Е-търговията: по-глобална, по-зелена и по-мобилна

Онлайн продажбите по света растат бурно, а очакванията са към 2025 г. да са 25% от всички на дребно

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • До три години всяка четвърта покупка на дребно ще се случва в интернет.
  • Все повече хора купуват от търговци извън страната си, но обръщат и внимание на ефектите от това.
  • Развитието на технологиите движи продажбите през мобилни устройства и през социални мрежи.

Близо 20%. Толкова е достигнал делът на интернет продажбите по света през 2021 г. спрямо общите продажби на дребно. Данните са на изследователската компания eMarketer, а прогнозата е към 2025 г. този дял да достигне близо една четвърт от общите световни продажби на дребно.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • До три години всяка четвърта покупка на дребно ще се случва в интернет.
  • Все повече хора купуват от търговци извън страната си, но обръщат и внимание на ефектите от това.
  • Развитието на технологиите движи продажбите през мобилни устройства и през социални мрежи.

Близо 20%. Толкова е достигнал делът на интернет продажбите по света през 2021 г. спрямо общите продажби на дребно. Данните са на изследователската компания eMarketer, а прогнозата е към 2025 г. този дял да достигне близо една четвърт от общите световни продажби на дребно.

Още преди пандемията от COVID-19, която пренареди редица сектори в глобалната икономика, търговията и особено тази на дребно вече беше поела към пътя на радикалните промени. Само за пет години, в периода от 2015 до 2019 г., електронните технологии допринесоха за удвояването на онлайн продажбите от малко над 7% до почти 14%.

В номинално изражение ръстът беше още по-подчертан - по данни на Statista за същия период обемът на електронната търговия в световен мащаб е нараснал повече от двукратно - от 1.5 трлн. долара през 2015 г. до 3.4 трлн. долара през 2019 г.

Разпространението на коронавируса, което удари спирачките на активността в много други сфери на икономиката, на практика се оказа ракета носител за интернет търговията. Затворени по домовете си, хората започнаха да прекарват много повече време онлайн. И да правят много по-голяма част от покупките си дистанционно.

В резултат само през 2020 г. обемът на глобалната електронна търговия скочи с близо 27% до 4.2 трлн. долара. А прогнозите са към 2025 г. да достигне 7.4 трлн. долара, или 24.5% от всички продажби на дребно по света да се случват онлайн. Всичко това говори все по-недвусмислено за промяната на парадигмата в сектора - от това интернет присъствието да се приема за конкурентно предимство до схващането, че не съществуваш като търговец, ако не си и онлайн.

Тенденциите в онлайн търговията ще бъдат един от акцентите на конференцията Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 2 юни 2022 г. в Sofia Tech Park в хибриден формат, който позволява и присъствие на живо, и проследяване от дистанция. Билети и повече информация за събитието можете да видите на уебсайта му и във фейсбук.

Все по-наситен и по-глобален пазар

Засилването на конкуренцията в електронните продажби има и една съществена особеност - търговците днес във все по-голяма степен се съревновават не само с местни играчи в сектора си, а и с такива от цял свят. Стремежът към глобално (или поне регионално) присъствие намира аналог и в потребителското поведение - според проучване на стартъпа за електронна търговия Flow.io, цитирано от Forbes, през 2019 г. над три четвърти (76%) от онлайн потребителите са пазарували от сайт извън собствената им страна, докато година по-рано този дял е бил 69%.

Това обаче е свързано и с нови предизвикателства за компаниите. От една страна, липсата на достатъчно финансиране ще ограничава възможностите за растеж, посочват от Forbes. От друга - конкуренцията и привличането на служители на непознати пазари също ще бъдат проблем, на който мениджмънтът ще трябва да намери решение. И не на последно място - организирането на трансграничните вериги на доставки по принцип изисква внимателно планиране и управление, а турбуленциите от последните години правят задачата още по-сложна - отначало заради пандемичните затваряния, а в следващите месеци вероятно и заради войната на Русия в Украйна и поскъпналия транспорт.

Устойчивостта е все по-важна

Популярността на трансграничната търговия е свързана и с друга от все по-ясно очертаваща се тенденция в сектора - стремежа към устойчиво потребление. През последните години възможността за получаване на доставките в рамките на следващия или дори на същия ден е едно от нещата, които онлайн търговците използват, за да засилят конкурентните си позиции.

Темата за устойчивостта става все по-важна за потребителите по света, а оттам и за продавачите. В Европа например се наблюдава засилване на съображенията, свързани с екологичното въздействие на покупките от други страни, както и на тези, които засягат организирането на веригите на доставки по отношение на човешките права, условията на труд и осигуряването на суровини.

Според проучване на International Post Corporation, 85% от потребителите заявяват желание опаковките на продуктите, които купуват онлайн, да могат да се рециклират, а 82% са съгласни с твърдението, че биха искали опаковъчните материали да могат да се употребяват повторно. Нещо повече, близо три четвърти от потребителите (72%) казват, че са склонни да получат пратката си с няколко дни по-късно, ако това би допринесло за намаляването на въздействието върху околната среда.

Междувременно, водещи играчи в сектора, като например Amazon, вече експериментират с доставки с дронове. Чрез интеграция с Google Maps тези дронове биха могли да откриват най-краткия маршрут до желаната дестинация. С подобряването на технологиите този тренд ще се засили, а дроновете за доставки вероятно ще се превърнат в съществена част от бизнеса на онлайн търговците.

Мобилни и социални

Една от най-видимите тенденции в света на електронната търговия е безпрецедентната употреба на мобилни устройства. Данните на Statista показват, че към последното тримесечие на 2021 г. през смартфони са направени 72% от всички посещения на интернет страници на ритейлъри и 60% от онлайн покупките.

Ускореното разпространение на мобилни устройства, особено в региони без друга цифрова инфраструктура, предвещава и все по-значима роля на този канал за формирането на потребителското поведение при пазаруването и в бъдеще. Всъщност, т.нар. м-търговия вече е особено популярна в Азия, като в страни като Южна Корея до 65% от общия обем онлайн транзакции се случват през мобилен трафик. За пазари като САЩ тези числа все още са по-скромни, но очакванията са за бурен ръст - от eMarketer изчисляват, че към 2022 г. мобилната търговия носи 6.9% от всички електронни продажби в страната, но прогнозата е към 2025 г. този дял да достигне 10.4%.

Разработването на нови смартфон технологии, в т.ч. 5G, и все по-голямата степен на пристрастяване и зависимост на потребителите от дигитални услуги ускоряват прехода към мобилна търговия, изтъкват от компания за електронна търговия Shopify.

С нейното разрастване е свързан и разцветът на т.нар. социална търговия - става дума за пазаруване директно през различни социални мрежи и платформи, като за целта се изпозват инструменти като Paypal, Apple pay, Google wallet, Facebook payments, Twitter Buy и т.н. Според Statista през 2020 г. глобалните продажби през такива канали са били на обща стойност 560 млрд. долара, а прогнозите са към 2026 г. този обем да нарасне неколкократно - до 2.9 трлн. долара. Тенденцията набира скорост по целия свят, като най-осезаемо за момента е развитието й в Китай, където почти половината потребители (46%) пазаруват през социални медии. Следват САЩ (36%), Австралия (30%), Канада (26%) и Русия (26%). Очаквано този канал за пазаруване е най-атрактивен за по-младите потребители - на възраст между 18 и 34 години, които от първа ръка преживяват и движат и възхода на самите социални мрежи.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sasoss avatar :-|
    sasoss

    глобалната електронна търговия скочи с близо 27% до 4.2 млрд. долара."
    Не може да бъде!
    Очаквах повече като съдържание. Добавям и грешката в порядъка. И накрая чувството ми, че вече съм го чел това на английски, но с повече графики и информация, но не в Капитал.
    Капитал, сериозно?

    Нередност?
Нов коментар