Пивоварните очакват силно лято

Мениджърите на трите най-големи производителя в страната - "Карлсберг", "Загорка", "Каменица", пред "Капитал"

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Корона пандемията вгорчи последните години на пивоварите. Пазарът на бира, който се оценява на около 600 млн. лв., през миналата година отчете минимално свиване. С идването на пролетта и отпадането на ковид мерките биреният пазар се оживи, отчита Съюзът на пивоварите в България. По данни на организацията в пиковия сезон - от април до септември - средно на всеки час се произвеждат 65 хиляди литра бира, всяка минута се бутилират средно 1100 литра и се продават 60% от количествата бира за годината.

От години пазарът тук се доминира от три производителя гиганти, все чуждестранни. Последните налични финансови данни са от 2020 г. и показват общи приходи на "Карлсберг", "Загорка" и "Каменица" 420 млн. лв., но в тях има и износ, и други напитки. През 2020 г. "Карлсберг България" запази лидерската си позиция в сектора със 199 млн. лв. приходи и за разлика от другите две мултинационални компании в бранша не отчете свиване. Другите две отчетоха двуцифрен спад на продажбите - "Загорка" с 19% до 118 млн. лв., а "Каменица" с 22% до 100 млн. лева.

Какво предпочита българинът

"Всеки трети българин е убеден, че пивото е подходящо за него питие, а при активните консуматори това мнение споделят 55% от анкетираните", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите, която цитира маркетингови проучвания на "Ипсос" - България.

В страната работят 39 малки, големи, средни и микропивоварни, които годишно произвеждат общо около 180 различни марки и видове бира. Основната консумация е на светло пиво - с 93-95% пазарен дял.

За поредна година продажбите на бира в пластмасови опаковки спадат - през миналата година пуснатите на пазара PET бирени бутилки са с 1206 тона по-малко в сравнение с количествата през 2020 г., но делът им е все още най-голям - 52%. Продажбите в кенове са 23% от общите продажби, в стъклени бутилки - 21%, а в кегове - 4%, отчита Съюзът на пивоварите.

"Общият размер на направените инвестиции в ДМА през 2021 г. е 40 млн. лева и това не се е променило през последните три години", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова.

Какъв сезон очакват и в какво ще инвестират? На тези въпроси отговарят мениджърите на трите най-големи пивоварни в страната - "Карлсберг България", "Загорка" и "Каменица".

Войчех Жабински, изпълнителен директор на "Карлсберг България":

Изграждаме нова CAN линия в пивоварната в Благоевград



Как се отразяват войната, инфлацията, отворените заведения и студената пролет на продажбите на бира? Бихте ли сравнили продадените количества за първите четири месеца на годината с тези преди година и числата преди пандемията?

- Негативните последици от войната в Украйна отекват във всички сектори на икономиката, тъй като носят със себе си чувство за несигурност, нарастваща инфлация и увеличаващи се цени на стоките и горивата. Неизбежно това се отразява и върху бирения бранш. Потребителите ограничават част от потреблението си и търсят изгодни ценови предложения.

Очакваме през летния сезон потреблението да се нормализира и да достигне до своите нормални и дори по-високи нива. Засега наблюдаваме лек спад на общия пазар на бира в България, но очакваме той да се стабилизира през годината.

Какви са финансовите резултати (приходи и печалби) на компанията за 2021 г.?

- През 2021 г. "Карлсберг България" отново затвърди лидерската си позиция на пазара, като постигна много добри резултати по отношение на обема. Също така успяхме да засилим присъствието и търговското си покритие във всички региони на страната.

Увеличихте ли цените тази година, с колко процента? Планирате ли още увеличение тази година и с колко? Заради кои фактори?

- Да, цените на бирата са зависими от икономическите фактори и вече виждаме увеличение, което ще продължи през годината, но този процес ще е плавен за потребителите и ще се определя от цялостното влияние на средата. През 2022 г. очакваме ръст на инфлацията, както и скок в цените на суровините, природния газ, електроенергията и стоките от първа необходимост, което неминуемо ще се отрази негативно върху бизнеса и икономиката в региона.

Какви продажби планирате за цялата 2022? Какъв туристически сезон очаквате?

- Въпреки предизвикателните първи 3 месеца на годината, когато пазарът на бира спадна, очакваме нормално лято и консумация през годината на същите нива като през 2021 г.

Какви инвестиции планирате тази година?

- Планираме и регионални инвестиции в двете ни пивоварни в Шумен и Благоевград. В Благоевград изграждаме нова CAN линия, която ще бъде пусната в експлоатация през тази година. Това е мащабна инвестиция, която ще ни позволи да разширим продуктовото си портфолио. От няколко години пивоварната в Благоевград работи с технология за пречистване на отпадни води, като в момента се изгражда пречиствателна станция в пивоварната в Шумен с очакван старт през 2022 г. Компанията е монтирала и 640 слънчеви панела с мощност 250 kWp в Благоевград, които снабдяват производствената база със зелена енергия. Предстои пускане в експлоатация на още 320 панела с инсталирана мощност 125 kWp. Произведената от соларния парк електроенергия се използва изцяло за нуждите на пивоварната, а очакваното годишно производство е 450 MWh. В резултат намаляването на въглеродния отпечатък по цялата верига на стойността за периода 2015 - 2019 г. постигнахме 14% намаление на относителните въглеродни емисии на ниво компания благодарение на програми за енергийна ефективност в пивоварните, оптимизиране на дистрибуцията и доставка на продукти и суровини, отговорно използване на ресурсите, както и обновяване на нашия автопарк с хибридни автомобили.
Владан Матич, изпълнителен директор на "Каменица":

През 2021 г. постигнахме 8.3% ръст на приходите



Как се отразяват войната, инфлацията, отворените заведения и студената пролет на продажбите на бира? Бихте ли сравнили продадените количества за първите четири месеца на годината с тези преди година и числата преди пандемията?

- За първите три месеца на годината наблюдаваме стабилно представяне на пазара с 0.8% ръст на нетните приходи от продажби спрямо същия период на миналата година. За първите четири месеца от годината продажбите ни в обем са на същото ниво като тези през 2021 г. Отворените заведения определено помагат на нашия бизнес, тъй като значителна част от пазара в България е съставен от хорека канала. Конфликтът в Украйна се отразява и на нас, и на потребителското търсене. Във връзка с повишаването на цените и макроикономическата несигурност очакваме допълнителни инфлационни рискове, които ще окажат натиск върху бизнеса. Тези фактори влияят на нашите производствени разходи и тези за суровини и материали. По-хладното време също се отразява върху потребителското търсене и ние виждаме това. Същевременно можем да кажем, че имахме страхотен зимен сезон и добрите резултати, равняващи се на тези преди пандемията от ковид-19, са свързани именно с посещенията на туристи в зимните курорти.

Какви са финансовите резултати (приходи и печалби) на компанията за 2021 г.?

- През 2021 г. постигнахме увеличение с 8.3% на нетните приходи от продажби спрямо 2020 г. Отдаваме това на по-добрия летен туристически сезон, когато нямаше ограничителни мерки и заведенията работеха изцяло. Освен това принос има и по-добрият микс, който имаме, и тенденциите за консумация на по-премиални марки.

Увеличихте ли цените тази година, с колко процента? Планирате ли още тази година и с колко? Заради кои фактори?

- Във връзка с нарастващите разходи за производство, суровини и материали беше необходимо да предприемем действия, които включват и ценови увеличения, по-ниски от инфлацията.

Какви продажби планирате за цялата 2022? Какъв туристически сезон очаквате?

- За тази година планираме по-високи ръстове на приходите от продажби спрямо 2021 г. Имаме напълно функциониращ канал "Заведения" без ограничения. Очакванията са ни за добър туристически сезон на цялото Черноморие, особено на юг.

Какви инвестиции планирате тази година?

- Приоритетните области са инвестициите в околна среда, на пазара и инвестиция в хората ни. От 1 януари 2022 г. закупуваме само зелена енергия. Имаме планове да инвестираме в соларни панели и зелена енергия.
Олга Лавренова, изпълнителен директор на "Загорка":

Премиум сегментът на бира не спира да расте



Как се отразяват войната, инфлацията, отворените заведения и студената пролет на продажбите на бира? Бихте ли сравнили продадените количества за първите четири месеца на годината с тези преди година и числата преди пандемията?

- Heineken отчете силни резултати в една предизвикателна и бързо променяща се година, каквато беше 2021. Гледайки напред, наблюдаваме макроикономическа несигурност, но в "Загорка" очакваме добър сезон. Това, което наблюдаваме, е, че въпреки инфлацията премиум сегментът на бира не спира да расте и през тази година. Фокусираме се и върху безалкохолната категория.

Какви са финансовите резултати (приходи и печалби) на компанията за миналата година?

- 2021 г. беше силна година за нас, ако трябва да направим сравнение с периода преди пандемията от коронавирус. С поетапното разпускане на мерките хорека секторът отново се съживява и това влияе положително на всички индустрии и сектори.

Увеличихте ли цените тази година, с колко процента? Планирате ли още увеличение тази година и с колко? Заради кои фактори?

- Очакванията, които имаме занапред, са, че инфлацията допълнително ще наложи натиск върху ценообразуването на продуктите. Оптимизираме всички наши процеси, управлявайки ценовото увеличение.

Какви продажби планирате за цялата 2022? Какъв туристически сезон очаквате?

- Икономиката ще бъде възпрепятствана от инфлацията, но пък с основните двигатели - съживяването на хорека, както и новите ни продукти, очакваме да растем. Не сме зависими толкова от туристите, които ще дойдат от чужбина, но въпреки това се надяваме на хубаво лято и повишено търсене на нашите свежи продукти.

Какви инвестиции планирате тази година?

- През 2021 г. инвестирахме в оптимизацията на пластмаса - преминахме от пакетиране във фолио към картон на част от нашите бири и сайдер. В допълнение - оптимизирахме количеството пластмаса, което използваме за PET опаковки и капачки, до 8%. Рециклираме 100% отпадъците вследствие на производство, така че да не стигат до сметища.

"Загорка" е и първият пивовар в България, който инсталира фотоволтаичен парк в пивоварната си с 2028 фотоволтаични панела, 730 кВт инсталирана мощност и 840 мВтч/година производителност. Само за няколко месеца от функционирането на соларния парк компанията ни вече е спестила над 17 тона въглероден диоксид, което е еквивалент на 25 дървета и 14 тона въглища. Нашите усилия ще продължат и през 2022 г. - да използваме все повече рециклирани материали и да оползотворяваме опаковките си.

Инвестирахме в допълнителни "зелени" хладилни витрини на пазара, които пестят до 30% енергия. И от тази година етикетите на нашите бутилки с бира и горен етикет на РЕТ опаковките ще са изцяло от рециклирана хартия.

Интервютата взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал