Социалната търговия и гласовите команди са ключови за бъдещето на онлайн сектора

Технологиите водят до нови иновативни методи за достигане до крайния клиент, стана ясно на конференцията Ecommerce and Retail Summit

Онлайн търговията се превръща във все по-голяма част от живота на хората. Социалните медии ще изиграят ключова роля за определянето на бъдещето й
Онлайн търговията се превръща във все по-голяма част от живота на хората. Социалните медии ще изиграят ключова роля за определянето на бъдещето й
Онлайн търговията се превръща във все по-голяма част от живота на хората. Социалните медии ще изиграят ключова роля за определянето на бъдещето й    ©  Reuters
Онлайн търговията се превръща във все по-голяма част от живота на хората. Социалните медии ще изиграят ключова роля за определянето на бъдещето й    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Продажбите чрез излъчване на живо бележат ръст в общия пазарен дял.
  • Гласовите команди стават все по-важна част от индустрията.

Пандемията промени живота на хората из целия свят. Една от сферите, в която най-силно се усети промяна, беше търговията, като нейният онлайн сегмент нарасна значително. Това даде възможност на компаниите в сектора да компенсират поне една част от пропуснатите заради пандемията печалби, като за целта използваха най-различни нови методи и технологии за достигане до клиентите. Сред тях са гласово търсене, продажби чрез излъчване на живо и др. Новите технологии в търговията бяха сред основните акценти на конференцията Ecommerce and Retail Summit, която се проведе на 2 юни 2022 г. в Sofia Tech Park в хибриден формат.

Най-успешни за момента продължават да са традиционните канали за връзка - чрез интернет търсене и отдадени сайтове, рекламен таргетинг и социалните мрежи. Забелязва се обаче и нова тенденция - фрагментиране на потребителското изживяване. Все повече методи за достигане на клиентите стават достъпни, а освен това се разнообразява и начинът, по който те реално купуват. Джеймс Хендерсън, Enterprise Architect Commerce в Accenture, представи проучване на технологичната компания, което показва, че 64% от анкетираните потребители на социални медии са заявили, че са купували през мрежите през последната година. По сметки на компанията това се равнява на около 2 млрд. купувачи, идващи от социалните мрежи.

Социалната търговия е бъдещето

Социалната търговия е покупката и продажбата на стоки или услуги директно в платформата на социалните медии. Този модел премества социалните медии отвъд традиционната им роля в процеса на откриване, като насърчава потребителите да завършат целия процес на покупка, без да напускат предпочитаните от тях приложения.

В момента този пазар се оценява на 89.4 млрд. долара, като според VTEX - компания, която предоставя платформи за е-търговия, той ще надмине 600 млрд. долара в следващите седем години.

Този тип търговия има няколко предимства пред традиционната електронна такава. На първо място тя е много по-лична и интерактивна, което има положителен ефект върху цялостното потребителско преживяване. Освен това тя дава възможност и за прецизно сегментиране на трафика от потребители, което от своя страна е чудесна предпоставка за изграждането на търсения потребителски профил.

Социалната търговия също така е чудесна възможност за малките търговци да натрупат лоялна клиентска база. Повече от половината от анкетираните социални купувачи в проучването на Accenture заявят, че е по-вероятно да подкрепят малкия и средния бизнес чрез социална търговия, отколкото когато пазаруват чрез уебсайтове за електронна търговия. Освен това 63% казват, че е по-вероятно да купуват отново от същия продавач, което показва ползите от социалната търговия за изграждане на лоялност и стимулиране на повторни покупки, коментира Хендерсън .

Една от най-проспериращите подразделения на социалната търговия е пазаруването на живо, което се осъществява чрез предавания, които се излъчват в интернет в реално време. Макар и концепцията да не е нова и фактически да е модерният прочит на телепазарите, тя е изключително ефективна. Първата компания, която успя да се възползва напълно от концепцията, бе китайският гигант AliBaba, но подходът е вече заимстван от почти всеки играч в бранша.

Данни на VTEX показват, че този тип търговски подход изгражда силна връзка с потребителите. Честотата на добавяне на продукти във виртуалната количка скача с 16% при използването на този тип продажби, а освен това и процентът на ангажираност на потребителите се увеличава с 28%.

Освен изграждането на по-стойностни връзки с потребителите, този подход дава и възможността да се помогне на клиентите при евентуални техни затруднения. Според Кирил Динов, който е мениджър продажби и бизнес развитие за Централна и Източна Европа във VTEX, едно от най-големите предимства на продаването на живо е, че то дава възможност за промотиране на точните продукти в точното време. Възможността за обясняване на предимствата на даден продукт също са ключови за този тип търговия.

Гласово пазаруване

Една от последните тенденции в сферата на онлайн търговията са гласовите команди. Този подход е изключително удобен за потребителя, защото няма нужда от губене на време в търсене на правилния продукт, ами е нужно само подаването на гласова команда към някои от смарт асистентите като Amazon Echo.

Използването на гласови команди за пазаруване е изключително лесно. Потребителят иска от системата да поръча артикул и тя го информира за името на марката и цената на артикула. Ако потребителят е поръчвал конкретна стока по-рано, системата ще попита дали потребителят иска да поръча отново същия продукт. Клиентът или ще потвърди поръчката, или ще я промени, като и двата сценария не изискват нищо от дадения потребител.

Лесното използване на технологията е и една от главните причини за растежа на сегмента в последните години, заяви Динов. През 2018 г. Voicebot Research установи, че 20.5 млн. възрастни в САЩ са използвали гласа си, за да пазаруват за продукт поне веднъж. През 2021 г. броят им е 45.2 млн. или ръст от 120%, като очакванията са този дял тепърва да расте.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал