Потребителите купуват по-малко и пазаруват предимно на промоция

Това са част от последиците от инфлацията и войната в Украйна, разисквани по време на конференцията Ecommerce and Retail Summit

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Растяща инфлация води до промяна в потребителското търсене. Повишена ценова чувствителност, повече покупки в ниския ценови сегмент, целенасочено търсене на стоки на промоция. Засилена поляризация между потребителите в зависимост от доходите, размера на домакинството, поколенческите различия. Това са част от последиците от глобалната инфлация и войната в Украйна, разисквани по време на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която се проведе на 2 юни в Sofia Tech Park.

Увеличението на цените е масово

През последните три месеца увеличението на цените е масово. Това отчита представително проучване на агенция Pragmatica за промените в потребителското поведение. Изследвани са 18 продуктови категории, сред които храни, дрехи, обувки, козметика, почистващи препарати.

Над 95% от анкетираните отчитат увеличение на цените на всичките 18 категории. Осемдесет и пет процента определят увеличението като "голямо" (най-високият показател в скалата), а 83% от тях се чувстват "изключително силно засегнати" от този ръст, коментира Диньо Маджаров, партньор и управляващ директор на Pragmatica. Сред причините за скока анкетираните сочат промяната в цените на ел. енергията и войната в Украйна, но 66% твърдят, че той е "изцяло резултат изцяло от спекула на търговците", а 33% го обясняват с ковид пандемията.

Независимо от причините първият резултат от ръста на цените е спиране или намаляване на потреблението на определени продукти - проучването на Pragmatica отчита между 10 и 25% спад на консумацията на определени продуктови категории. Второто следствие е, че 85% от участниците в изследването през последните три месеца по-често или изцяло осъзнато и целенасочено пазаруват само продукти на промоция.

Търговците също са под натиск

Разходите за енергия, транспорт и труд растат и това е в сила за всички бизнеси. В резултат расте и натискът от страна на доставчиците към търговците за увеличение на цени. "Този процес все още се регулира с нормални стандартни отношения между търговци и доставчици, затова запазването на възможността за свободно договаряне между тях ще играе все по-голяма роля за по-плавен ценови шок", обобщи Николай Вълканов - изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, което обединява 13 от най-големите търговски вериги в страната.

Войната в Украйна носи проблеми и за търговците, свързани с продоволствената сигурност и нарастващите преки разходи. Това ги принуждава да оптимизират вътрешните си бизнес процеси, да преформатират промоционални кампании, да търсят начини за по-голяма поносимост на цените - например намаляване на грамажа на някои опаковки, коментира Николай Вълканов.

Сред предизвикателствата е и растящият политически натиск върху търговците - процес, който се наблюдава в цяла Европа: лов на спекуланти, контрол на цени, таван на надценките, държавни интервенции, данъчни промени, ограничения на търговията вътре в евросъюза, подчерта Вълканов. "Резултатът от това е създаването на дефицити. Подобни залитания имаше и в България, но не толкова силно изразени", обобщи изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия. Той посочи още едно изпитание за търговците - "хибридните атаки" - и даде примери с изкуствено предизвиканите вълнения около бензина и олиото, довели до истерии сред потребителите и презапасяване.

Очаквания и прогнози

"Ефектът от инфлацията е смекчен през този сезон заради липса на сметки за отопление. Дългата лятна ваканция предстои, лятото облекчава икономическата ситуация. Циклично и сезонно живеем в по-добрата част на годината", подчерта Георги Ангелов, старши икономист в институт "Отворено общество" - София. Той очаква инфлацията да се усилва до лятото, а след това пикът да започне да спада. "Голямото намаление ще е през втората половина на следващата година, когато ще има рязко спадане и дори възможност за дефлация. Процесът няма да свърши бързо, ще има забавяне на темповете. Очаквам също в края на годината вдигането на заплатите да компенсира инфлацията", прогнозира Ангелов.

Десет са основните тенденции, които ще оформят търговията на дребно през 2022 година, обяви Николай Вълканов, цитирайки доклад на McKinsey&Co съвместно с EuroCommerce. В проучването са участвали 12 хил. потребители от 10 държави, интервюирани са и 60 СЕО на компании от ритейл сектора.

Спад в обема на продажбите, ускоряваща се инфлация, очакван застой в онлайн продажбите са сред водещите тенденции. Ценовата чувствителност е налице - 42% от анкетираните планират да спестяват от покупка на храни. Като следствие от това 30% от запитаните изпълнителни директори декларират, че ще е важно да се повиши качеството на продуктите в ниския ценови сегмент - предмет на потребителското внимание

Търсенето на здравословни продукти, придобити по устойчив начин, ще се запази, движено от интереса на младите хора от поколението Z, както и на потребители с високи доходи. Добре платените работещи са в основата и на запазващия се ръст в преимум сегмента. Ще се засили търсенето на нови канали за печалба в търговията, което ще повиши значението на дигитализацията и Big Data в бизнеса, подчерта Вълканов.

Търговците ще увеличават все повече индивидуалните, специалните и целенасочените промоции, както и предложенията на стоки с местен произход. Ще има и промяна в модела на наемане на служители, фокусът ще се измести от търсене на хора за повече физически дейности към търсене на умения за боравене с данни, както и с по-специална техника, прогнозира докладът на McKinsey&Co.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал